شلوار جین یکی از تن‌پوش‌های محبوب جامعه و بخصوص قشر جوان است. این شلوارها در جنس و رنگ مختلف و با تزئینات متفاوتی در بازار موجود هستند. به دلیل استفاده درصد قابل‌توجهی از جوانان از شلوار جین، بدیهی است که از مهم‌ترین اصولی که مصرف‌کنندگان باید بدانند، نحوه شستن شلوار جین و به‌طورکلی شستن لباس جین آن هم به‌صورت اصولی و درست است.

روش‌های مختلفی برای شستن لباس جین وجود دارد که باید باتوجه‌به ویژگی‌های شلوار، بهترین حالت انتخاب شود تا کمترین آسیب به پارچه برسد و رنگ آن تغییری نکند. در ادامه بهترین روش‌های شستن شلوار جین بدون کم‌رنگ شدن را همراه با جزئیات آن بررسی خواهیم کرد.

مواد شوینده موردنیاز برای شستن شلوار جین

برای شستن شلوار جین بدون رنگ رفتن می‌توانید از شوینده‌های مختلفی استفاده کنید. انتخاب شوینده باید بر اساس ضخامت، جنس و رنگ پارچه و میزان آلودگی آن باشد.

مایع لباسشویی

یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهادی برای شستن شلوار جین استفاده از مایع لباسشویی است که محافظ رنگ لباس باشد. ممکن است پودرهای لباسشویی قوی، باعث رنگ‌رفتگی لباس شوند و آثار دانه‌های آن‌ها بعد از شست‌وشو هم روی شلوار جین بماند. ازاین‌رو برای شست‌وشوی شلوار جین بدون کم‌رنگ‌شدن رنگ آن، استفاده از مایع لباسشویی ملایم ترفندی مناسب خواهد بود.

شامپو

برای شستن شلوار جین می‌توانید از شامپو نیز استفاده کنید. بهتر است از شامپو بچه استفاده کنید. روش آن نیز مشابه شستن با مایع ظرف‌شویی است. لباس را در مقدار مناسبی آب سرد در یک لگن خیس کنید و شامپو را روی آن بریزید. حجم شامپو نه آن‌قدر کم باشد که لباس را تمیز نکند و نه آن‌قدر زیاد باشد که آبکشی آن سخت شود. پس از مدتی که لباس در آب و شامپو ماند، آبکشی می‌توانید آن را آبکشی کنید.

حواستان باشد که استفاده از شوینده‌های نامناسب یا به‌کارگیری روش نادرست شست‌وشوی لباس علاوه بر بافت پارچه لی، باعث تغییر رنگ یا ازبین‌رفتن رنگ لباس شود. پس بهتر است تا نکات استفاده از شوینده‌ها را بدانید که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتنداز:

  • برای شستن شلوار جین بدون از بین رفتن رنگ آن: به یاد داشته باشید در شستن شلوار جین استفاده از سفیدکننده ممنوع است؛ زیرا باعث تغییر رنگ دائمی پارچه می‌شود. همچنین بهتر است برای نرم شدن پارچه لباس از یک نرم‌کننده ملایم استفاده شود.
  • لکه‌ها را به‌صورت موضعی پاک کنید: اگر شلوار جین لک شده باشد؛ بهتر است لکه‌ها را به‌صورت موضعی پاک کنید. برای این کار می‌توانید مقداری مایع شوینده مثل شامپو یا مایع لباسشویی، روی قسمت لک‌شده بمالید. اجازه دهید مدتی بماند تا لکه از بین برود. سپس آن قسمت را آب‌کشی و برای شستشوی کلی آماده کنید.
  • از نرم‌کننده لباس استفاده نکنید: استفاده از نرم‌کننده برای شستن پارچه جین توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند باعث تغییر رنگ و شل شدن بافت پارچه شود.

شستن شلوار لی

روش‌های شستن شلوار جین با دست

همواره توصیه می‌شود که شستن شلوار جین با دست روش مناسب شستشوی آن است؛ چون امکان تغیر رنگ یا کم‌رنگ‌شدن پارچه و آسیب به بافت آن را کمتر می‌کند. شلوار جین‌هایی که روی آن‌ها طرح، سنگ‌دوزی یا گل‌دوزی دارد؛ بهتر است با دست ‌شسته شوند. امکان آسیب‌دیدن شلوارهای زیپ‌دار یا دارای پارگی نیز در شستشوی دستی بسیار کمتر است.

برای شستن جین با دست کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا یک لگن یا وان را پر از آب سرد کنید. دمای آب می‌تواند ملایم باشد؛ اما هرگز به سمت گرمی و داغی نرود.
  2. یک پاک‌کننده ملایم مثل مایع لباسشویی یا شامپو در آن بریزید. هرگز از سفیدکننده استفاده نکنید.
  3. شلوارهای جین را وارد آب کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند تا به‌خوبی تمام بافت آن خیس شود.
  4. اگر لازم بود مجدداً آب را عوض کنید و شوینده بریزید تا مدت بیشتری در آن بماند.
  5. درنهایت آن را آبکشی و خشک کنید.

همچنین بخوانید: شستن انواع بالش

نحوه شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی

قبل از اینکه شلوار را برای شست‌وشو وارد ماشین لباسشویی کنید؛ آن را روی دور ملایم یا حساس بگذارید. تنظیمات دمای آب را روی دمای ملایم یا سرد قرار دهید. استفاده از آب داغ باعث چروک شدن پارچه شلوار جین شده و در بلندمدت باعث رنگ‌پریدگی آن نیز می‌شود.

قبل از شستن شلوار جین با ماشین لباسشویی آن را پشت‌ورو کنید. با این کار احتمال رنگ‌دهی و کم‌رنگ‌شدن شلوار کمتر می‌شود. همچنین جیب‌های آن را بررسی و خالی کنید. زیپ و دکمه شلوار را ببندید.

بسیاری از لباسشویی‌های جدید گزینه‌هایی برای شستشوی لباس‌های خیلی کثیف دارند. اگر شلوار جین خیلی کثیف شده است؛ بهتر است یک‌بار در حالت معمولی و بار دیگر با استفاده از این گزینه آن را بشویید. برخی لباسشویی‌ها نیز برنامه‌های پیش شستشو دارند که می‌توانید برای تمیزتر شدن شلوار جین از این گزینه، قبل از شستشوی معمولی لباس استفاده کنید.

اگر شلوار جین دارای پارگی، زیپ یا سجاف است، قبل از شست‌وشو بهتر است آن‌ها را با سنجاق به هم بچسبانید تا در موقع شستشو آسیب نبینند.

همان‌طور که گفته شد، احتمال رنگ‌دهی شلوارهای جین بالاست؛ بنابراین برای جلوگیری از رنگ دادن شلوار جین علاوه بر اینکه بهتر است آن‌ها را با لباس‌های دیگر وارد لباسشویی نکنید، پیشنهاد می‌شود که جین‌های رنگ تیره و رنگ روشن را جداگانه بشویید تا رنگ شلوارهای جین تیره باعث تغییر رنگ شلوارهای جین روشن نشود.

شستن شلوار جین بدون رنگ رفتن

چگونه از رنگ دادن شلوار لی جلوگیری کنیم؟

معمولاً شلوارهای لی به دلیل مواد معدنی بکار رفته برای تولید پارچه آن‌ها، در هنگام شستشو رنگ می‌دهند. اولین و مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از رنگ دادن شلوار لی استفاده از آب سرد هنگام شست‌وشو است.

برای اینکه شلوار جین در حین شست‌وشو در لباسشویی رنگ ندهد، دمای آب را روی کمترین مقدار و سرعت گردش را روی کم تنظیم کنید.
بهتر است شلوارهای جین را برای جلوگیری از رنگ‌پریدگی رنگ و بافت پارچه، در معرض عبور هوای آزاد خشک کنید. این کار باعث طول عمر بیشتر الیاف نیز می‌شود.

همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، پشت‌ورو کردن شلوار جین قبل از شست‌وشو می‌تواند باعث کاهش رنگ‌دهی و تغییر رنگ آن شود.

همچنین بخوانید: شستن هودی با دست و ماشین لباسشویی

نحوه خشک و اتو کردن شلوار جین

توصیه می‌شود برای خشک کردن شلوار جین باید نکات اصولی زیر را در نظر بگیرید. در این صورت کمترین صدمات به لباس وارد می‌شود و برای مدت‌زمان بیشتری می‌توانید از لباس خود استفاده کنید.

از خشک‌کن لباسشویی استفاده نشود

استفاده از خشک‌کن لباسشویی ممنوع است؛ چون با نیروی بالایی که دارد باعث آسیب به بافت لباس می‌شود. بااین‌حال برخی از شلوارهای جین قابلیت استفاده از خشک‌کن را دارند که برای بررسی آن باید برچسب مراقبتی لباس را بررسی و شلوار را پشت‌ورو کنید.

لباس لی را مرطوب آویزان کنید

در برخی موارد دمای بالای خشک‌کن لباسشویی می‌تواند باعث آب رفتن لباس‌ها و کاهش حالت کشسانی پارچه شود. برای اینکه شلوار لی در حین خشک شدن چروک نشود؛ بهتر است آن را در حالت مرطوب آویزان کنید و کمی با دست روی آن بکشید تا صاف شود. همچنین شلوار را از کمر با گیره به طناب وصل کنید یا از قسمت زانو روی طناب بیندازید. برای شلوارهای جینی که جنس‌ خیلی ضخیم و محکمی دارند؛ به پایین آن‌ها وزنه‌هایی آویزان می‌کنند تا چروک نشوند.

شستن شلوار جین بدون کم‌رنگ شدن

خشک‌کردن لباس جین در سایه

بهترین حالت خشک کردن شلوار جین، خشک‌کردن در سایه و در فضای باز است. خشک‌کردن با آفتاب باعث تغییر رنگ و کم‌رنگ‌شدن پارچه شلوار می‌شود.

شلوار جین را تا جایی که می شود، اتو نکنید

گاهی برای خشک‌کردن یا صاف کردن شلوار جین از اتو استفاده می‌شود. اتو کردن شلوار جین کار خطرناکی است که می‌تواند باعث آسیب‌دیدن پارچه و شل شدن آن شود. بااین‌حال اتو را روی دمای پایین قرار دهید و روی شلوار جین یک ‌پارچه بیندازید تا مستقیماً با پارچه جین تماس پیدا نکند.

بررسی برچسب راهنمای لباس جین

قبل از اتو کردن شلوار جین برچسب آن را بررسی کنید. جنس برخی از شلوارهای لی قابلیت اتوکشی ندارد.

مقاله پیشنهادی: چگونه لباس چروک را بدون اتو صاف کنیم؟

جمع‌بندی

شستن لباس جین به روش درست و با استفاده از شوینده‌های مناسب باعث حفظ کیفیت پارچه و افزایش طول عمر آن می‌شود؛ بنابراین رعایت نکات احتیاطی در زمان شستشوی شلوار لی اهمیت زیادی دارد. بهتر است شلوار جین با دست و شوینده ملایم مناسب رنگ آن شسته شود تا کمترین آسیب را ببیند و سپس در فضای باز خشک شود.

مطالب مرتبط

5 نظر

نظر بدهید