با فرا رسیدن فصل زمستان مادران، لباس های نخی و تابستانی اعضای خانواده را از کمد لباس آنها جمع کرده و لباس های زمستانی و پشمی را مهیا و آماده استفاده میکنند. با توجه به اهمیت نگهداری و شستن لباس های زمستانی ، در ادامه به نکات مهمی اشاره میکنیم که میتواند حاوی اطلاعات خوبی برای شما باشد.

نگهداری و شستن لباس های زمستانی ، مخصوصا لباس های بافت بسیار مهم است. اگر از لباس های مناسب برای فصل سرما مانند پلیور و ژاکت به ‌درستی مراقبت نشود، این احتمال وجود دارد که الیاف آن از هم باز شده و به اصطلاح لباس شما وا برود. ولی با رعایت نکات زیر به راحتی می‌توانید از تغییر شکل دادن و کهنه شدن لباس های بافتنی خود پیشگیری کنید.

طریقه نگهداری از لباس های زمستانی

۱- بجای اینکه پلیورها و ژاکت‌های سنگین خود را به چوب لباسی بیاویزید، پچیده و تا کنید تا مرتب و تمیز بمانند. در مورد پلیورها و لباس های سبک، حتما از چوب لباسی و جا رختی ‌های ابری و نرم استفاده نمایید. از نگهداری بلوز و ژاکت در دراورهای چوبی که داخلشان پرداخت نشده و بصورت خام باقی مانده است خودداری کنید، چون قسمت های ناهموار چوب به پشم و سایر پارچه‌های کشبافت آسیب میرساند.

۲- همواره پیش از شستشو لباس، به برچسب راهنمای آن توجه نمایید. لباس هایی که بر روی لیبل آن این نکته درج شده است که فقط با مواد شیمیایی و خشکشویی شسته بشوند، میبایست با همین روش شسته ‌شوند. اما اگر این چنین نبود و چنین موضوعی ذکر نشده بود، می‌توانید لباس را با دست، بدون وارد کردن فشار و به آرامی بشویید.

نکته مهم:

به یاد داشته باشید که همواره پیش از شستن لباسهای بافت، ابتدا باید آن را کاملا برگردانید و پشت و رو بشویید.

۳- از دستگاه های خشک‌کن و اتو جهت خشک‌ کردن لباس های بافت مانند پلیور خودداری نمایید. در عوض توصیه میکنیم لباس را به مدت ۱۰ دقیقه در یک حوله بپیچید تا آب اضافی‌ آن گرفته شود. سپس آن را روی صفحه توری یا سوراخ دار پهن کنید تا کاملا خشک گردد.

توجه کنید که برای خشک کردن لباس پشمی یا بافتنی، آن را از بند رخت، آویزان نکنید. زیرا موجب کش آمدن الیاف لباس و وارفتن آن میشود.

۴- برای خوش‌بو کردن لباس و جلوگیری از صدمه رسیدن به آن می‌توانید بسته های کوچک اسطوخودوس و سنبل را در کمد لباس و دراور بگذارید یا در چوب لباسی آویزان نمایید.

نکات ویژه مخصوص لباس های پشمی:

  • برای از بین بردن چروک لباس‌های پشمی، بهترین کار این است که اتو را روی حالت بخار قرار داده و با کمک بخار، از راه دور چروک لباس‌تان را از بین ببرید.
  •  درصورتی که لباس‌ پشمی‌تان خیلی چروک بود و از روش قبل نتیجه نگرفتید، میتوانید برای اتو کشیدن بهتر آن، از یک پارچه سفید کتان که با آب مرطوب شده استفاده کنید. این پارچه را روی لباس پشمی بیاندازید و با درجه کم لباس‌ خود را اتو بکشید.
  • برای نگهداری از لباس پشمی در کمد لباس‌ها حتما جیب لباس را خالی کرده و سعی کنید لباس‌تان را در محیط خنک قرار دهید.
  • هرگز لباس‌های پشمی یا شال‌های پشمی را تا نزنید بهترین راهکار آن است که آن‌ها را دور یک لوله مقوایی یا استوانه پلاستیکی بپیچید و در کمد قرار دهید.
  • اگر برای نگهداری لباس‌های پشمی و کرک دار خود از قرص نفتالین استفاده میکنید، بهتر است که پیش از استفاده،  لباس‌ها را بشویید و به‌طور غیرمستقیم زیر تابش نور خورشید خشک کنید. این کار باعث از بین رفتن بوی نفتالین لباس می‌شود.

 

مطالب مرتبط

2 نظر

نظر بدهید