ما هر روز انواع مختلفی از پارچه‌ها را می‌پوشیم، اما احتمال زیادی وجود دارد که از جنس بسیاری از آن‌ها اطلاع نداشته باشیم و حتی شیوه صحیح نگهداری لباس‌های خود را ندانیم. باارز‌ش‌ترین پارچه‌ها نیز اگر به خوبی تمیز و نگهداری نشوند، کیفیت خود را از دست می‌دهند. نگهداری لباس به شیوه نادرست می‌تواند منجر به اتلاف هزینه و کاهش طول عمر لباس‌های مورد علاقه شما شود.

به هر حال، خرید یک لباس خوب را به چشم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت ببینید. نگهداری مناسب از لباس‌های مختلفی که در کمد خود دارید می‌تواند باعث حفظ کیفیت الیاف لباس و افزایش طول عمر آن‌ها شود. سافتلن در این مقاله بهترین روش‌ها برای مراقبت از انواع مختلف پارچه و نکات مهم در نگهداری لباس را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اهمیت نگهداری از لباس

روش برخورد بسیاری از افراد با لباس‌های لوکس کاملا نادرست است: شما میزان زیادی از پول خود را برای خرید یک لباس هزینه می‌کنید، چند بار آن را می‌پوشید، متوجه می‌شوید که لباس شما در حال فرسوده شدن است، و در نهایت به سراغ خرید یک لباس جدید می‌روید. شما برای گسترش کمد لباس خود هزینه زیادی می‌کنید، و در عین حال، مشاهده فرسوده شدن تدریجی آن‌ها باعث می‌شود تا در نهایت از پوشیدن لباس‌هایی که برایشان هزینه کرده‌اید دلهره بگیرید. آیا واقعا می‌توان با استفاده از شیوه صحیح نگهداری لباس، طول عمر لباس‌های گران قیمت را افزایش داد؟ قطعا بله! لباس زیبا یک سرمایه است و شما باید از سرمایه‌های خود به خوبی نگهداری کنید.

10 نکته کلی که به افزایش طول عمر لباس کمک می‌کند

برای آن دسته از طرفداران مد که دغدغه‌های محیط زیستی دارند، افزایش طول عمر لباس‌ها اولین قدم برای ساخت یک کمد لباس اخلاقی و پایدار است. رعایت این نکات درباره نگهداری لباس نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود، بلکه باعث کاهش مصرف نیز شده و به ساخت جهانی سبزتر کمک می‌کند.

کارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید برای نگهداری لباس های باارزش خود انجام دهید تا لباس‌های شما ظاهر نو و زیبای خود را حفظ کنند. با رعایت نکات زیر، طول عمر لباس‌های خود را افزایش دهید.

  1. شستشوی کمتر

قبل از شستن لباس ها، دوباره فکر کنید. شستن بیش از حد لباس‌ها می‌تواند به الیاف پارچه آسیب رسانده و به همین دلیل طول عمر لباس را کاهش دهد. این امر به خصوص در مورد خشکشویی، که از مواد شیمیایی قوی استفاده می‌کند و فولیکول‌های فیبر طبیعی را در برخی پارچه‌ها صاف می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر لباس شما واقعا کثیف نیست و تنها به تازه‌ شدن نیاز دارد، به جای اینکه آن را در ماشین لباسشویی بیندازید، می‌توانید لباس خود را در حمام پر از بخار یا در هوای آزاد آویزان کنید تا تنفس طبیعی، تازگی را به لباس شما بازگرداند.

 

  1. شستشو در دمای پایین

وقتی بالاخره زمان شستشوی لباس فرا رسید، آن را در دمای پایین بشویید. توصیه می‌شود لباس‌ها را با یک شوینده ملایم بشویید تا پارچه تمیز و نرم نگه داشته شود و همچنین میزان محو شدن رنگ الیاف لباس کاهش یابد. شستن لباس‌ها در دمای پایین‌تر از 30 درجه سانتی‌گراد در عین افزایش دادن طول عمر لباس، از رنگ لباس شما نیز محافظت می‌کند. البته برخی از لباس‌ها که به‌صورت مستقیم و مداوم با پوست در تماس هستند، مانند لباس زیر، ملحفه و حوله، استثنا محسوب می‌شوند. این لباس‌ها برای ضدعفونی شدن به درجه حرارت بالاتری نیاز دارند.

  1. توجه کردن به برچسب نگهداری لباس

الیاف مختلف به روش‌های شستشوی متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، پشم باید فقط درصورت نیاز و آن‌ هم با مواد شوینده مخصوص پشم در یک چرخه آرام و یا به‌صورت دستی شسته شود. مراقبت مناسب از پارچه‌های ظریف مانند ترمه و ابریشم که مستعد آسیب دیدن از مواد شیمیایی و گرما هستند، بسیار مهم است. به دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی برچسب نگهداری لباس خود توجه کنید. بر روی این برچسب‌ها، حداکثر دمای مناسب برای شستشو و همچنین بهترین شیوه شستشوی لباس ذکر شده است.

 

«بیشتر بدانید: برچسب نگهداری لباس چه علائمی دارد و چه چیزی را نشان می‌دهد؟»

  1. خشکشویی کمتر

تحقیقات آماری نشان می‌دهند که یک سوم افراد از خرید لباس‌هایی که بر روی آن‌ها عبارت “فقط خشکشویی” درج شده است خودداری می‌کنند. اما حتی ظریف‌ترین لباس‌هایی که چنین عبارتی در برچسب مراقبتی آن‌ها نوشته شده است را نیز می‌توان در چرخه‌های سرد و ملایم شست (مگر اینکه آن لباس دارای اجزایی باشد که ممکن است در ماشین لباسشویی آسیب ببینند). خشکشویی یک فرآیند شیمیایی قوی است که تاثیرات مخربی بر محیط زیست دارد و می‌تواند بر روی الیاف لباس و همچنین پوست مصرف‌کنندگان تاثیر منفی بگذارد. در صورتی که خشکشویی تنها گزینه برای تمیز کردن لباس است، به دنبال پاک کننده‌های سازگار با محیط زیست بگردید و یا از خشکشویی‌هایی استفاده کنید که مطمئن هستید از مواد آلرژی‌زا استفاده نمی‌کنند.

  1. خشکشویی کمتراستفاده از شوینده مناسب

شوینده‌های معمولی ممکن است حاوی شیمیایی و تضعیف‌کننده‌ای باشند که به الیاف بسیاری از لباس‌ها آسیب وارد می‌کند. استفاده از یک شوینده مناسب، که بدون صدمه زدن به الیاف یا رنگ لباس، آن را تمیز کرده و پس از آبکشی نیز ردی از خود بر روی الیاف پارچه باقی نگذارد، مهم‌ترین نکته برای افزایش طول عمر لباس‌ شما است. مایع لباسشویی جنرال سافتلن، مناسب انواع البسه مخصوصاً لباس‌های رنگی با پارچه‌ای ظریف است و علاوه بر شست و شو و لکه‌بری تخصصی، از تداخل رنگی لباس‌ها جلوگیری و رنگ آن‌ها را نیز تثبیت می‌کند.
مایع لباسشویی جنرال HD سافتلن با استفاده از ترکیبات ملایم‌تر (به دلیل استفاده از آنزیم‌های تخصصی) و شستشوی لباس‌ها در Ph و دمای مناسب‌تر، از لباس و پارچه های شما محافظت می‌کند. اپتیکال برایتنر موجود در این محصول موجب حفظ شادابی، درخشش و مراقبت لباس‌ها در مدت زمان استفاده می‌گردد. برای شستن لباس های تیره مشکی، بهتر است از یک تیره شو مثل مایع مشکین شوی HD سافتلن استفاده کنید تا هم از بور شدن لباس‌های مشکی و تیره جلوگیری شود هم باعث شود لباس‌ها برای مدت زمان بیشتری، نو بمانند.

  1. پشت و رو کردن لباس‌ها

یکی از تکنیک‌های ساده‌ای که می‌تواند از الیاف و حالت لباس شما محافظت کند این است که هنگام شستن لباس در ماشین لباسشویی، لباس‌ها را پشت و رو کرده و از پر کردن بیش از حد لگن شستشو خودداری کنید، زیرا این امر باعث اصطحکاک و مچاله شدن بیشتر لباس‌ها شده و به الیاف پارچه آسیب می‌رساند.

  1. خشک کردن در هوای آزاد

توصیه می‌شود که لباس‌های تمیز خود را پس از خارج کردن از ماشین لباسشویی، در هوای آزاد خشک کنید. این کار باعث تثبیت بوی تازگی و خوشبو ماندن لباس در بلند مدت شده و نیاز شما به شستشوی مجدد لباس را کاهش می‌دهد. همچنین نور خورشید دارای امواج ماورا بنفش (UV) بوده و به صورت طبیعی لباس‌های شما را ضدعفونی می‌کند.

پس از برداشتن لباس‌ها از ماشین لباسشویی، آن‌ها را تکان داده و روی رخت پهن‌کن و یا طناب آویزان کرده و اجاده دهید در معرض هوای آزاد خشک شوند.

نکته: پیش از خشک کردن، برچسب مراقبتی لباس خود بررسی کنید؛ بعضی از الیاف، مانند پشم، باید به صورت افقی پهن شوند.

خشک کردن در هوای آزاد

  1. نگهداری مناسب

نگهداری صحیح می‌تواند طول عمر لباس شما را افزایش دهد. همه لباس‌ها را در فضایی خشک و تاریک نگهداری کنید تا از رطوبت، نور خورشید و گرما در امان باشند. قبل از قرار دادن لباس در کمد از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید، زیرا آلودگی‌های سطحی می‌توانند بیدهای لباس را به خود جذب کنند که باعث آسیب دیدن الیاف لباس شما می‌شود. برای محافظت بیشتر در برابر بیدهای لباس، لباس‌های بافتنی خود را به همراه گلوله‌های اسطوخودوس در کمد قرار دهید. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در نگهداری لباس این است که کمد لباس خود را بیش از حد پر نکنید، زیرا لباس‌ها به فضای تنفسی نیاز دارند. همچنین، وجود فضای کافی از چین و چروک و محو شدن رنگ الیاف در اثر ساییده شده به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

نکته: هنگام آویزان کردن لباس‌ها، از آویزهای چوبی بالشتک‌دار استفاده کنید تا لباس‌ شما فرم خود را در بلند مدت حفظ کند.

«نکات شستن لباس های مشکی و جلوگیری از بور شدن آنها را از دست ندهید!»

  1. تعمیر آسیب دیدگی

به محض مشاهده هرگونه آسیب دیدگی در لباس خود، فورا آن را تعمیر کنید. این کار علاوه بر اینکه لباس شما را از مرگ زود هنگام نجات داده و در شرایط قابل پوشیدن نگه می‌دارد، بلکه باعث افزایش طول عمر آن نیز می‌شود.

همچین می‌توانید با نگهداری لباس ها به شیوه صحیح، آن‌ها را نوسازی کرده و در بهترین حالت نگه دارید. مثلا می‌توانید ژاکت‌های بافتنی را پس از استفاده پرزگیری کرده و یا کاپشن چرمی خود را با واکس مخصوص نرم نگه دارید تا با گذشت زمان ترک نخورد.

  1. تغییر اندازه لباس برای استفاده مجدد

بسیاری از افراد به دلیل تغییر سایز یا سلیقه، لباس‌های مورد علاقه خود را کنار می‌گذارند. یک تغییر ساده، مانند درز گرفتن کمر یا کوتاه کردن یک لباس تمام قد به نیم تنه می‌تواند یک لباس جدید به شما هدیه بدهد. همچین می‌توانید با سپردن لباس‌های خود به خیاط، آن‌ها را با جدیدترین سبک‌های فشن به‌روز کنید.

روش‌های نگهداری و مراقبت از لباس با جنس‌های مختلف

برای نگهداری لباس ها به شیوه صحیح و شستشوی موثر آن‌ها، شناخت الیاف اصلی پارچه استفاده شده در آن بسیار اهمیت دارد. فارغ از اطلاعاتی که می‌توانید در برچسب نگهداری لباس پیدا کنید، شناخت پارچه‌ای که قصد شستشوی آن را دارید، علاوه بر آسان‌تر کردن شستشو، طول عمر لباس‌های شما را به‌طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

  1. پارچه اَستات

استات پارچه‌ای با الیاف مصنوعی و ظاهری ابریشمی است. استات با وجود الیاف مصنوعی، ظاهری بسیار لوکس دارد و عمدتا برای لباس زیر زنانه، بلوز و لباس مجلسی استفاده می‌شود. معمولا بر روی برچسب مراقبتی لباس‌های استات عبارت “فقط خشکشویی” درج شده است. اما در صورت تمایل برای شستشوی دستی یا ماشینی، این نکته را مدنظر داشته باشید که حداکثر دمای مناسب برای شستشوی لباس‌های استات 120 درجه سانتی‌گراد است، قرار گرفتن الیاف استات در دمای بالاتر می‌تواند به پارچه آسیب برساند.

پارچه اَستات

  1. پارچه آکریلیک

این پارچه مصنوعی شبیه پشم طبیعی است و می‌تواند در هر نوع لباسی استفاده شود. آکریلیک به علت داشتن رنگ‌های پرحرارت، برای تولید ژاکت، کت، لباس مجلسی و روسری استفاده می‌شود. دستورالعمل نگهداری لباس آکریلیک، شستن آن در دمای پایین‌تر از 30 درجه سانتی‌گراد است، زیرا قرار گرفتن آکریلیک در آب گرم منجر به آب رفتن الیاف آن می‌شود.

پارچه آکریلیک

  1. پارچه نخی یا پنبه‌ای

پارچه‌ای نسبتا ارزان و چندمنظوره، که به لطف نرمی و سازگاری با پوست، یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها برای استفاده محسوب می‌شود. از نخ پنبه برای دوخت طیف گسترده‌ای از لباس‌ها استفاده می‌شود: تی‌شرت، لباس مجلسی، شلوار، پیراهن، لباس زیر و غیره. نگهداری لباس نخ پنبه بسیار آسان است: لباس‌ها و منسوجاتی که رنگ واقعی دارند، در برابر آب جوش مقاوم هستند. پارچه‌های نخ‌ پنبه‌ای که دستورالعمل نگهداری خاصی ندارند، می‌توانند تا دمای 200 درجه سانتی‌گراد اتو شوند.

پارچه نخی یا پنبه‌ای

  1. پارچه پشمی

پارچه پشمی معمولا از پشم شتر معمولی یا لاما ساخته می‌شود. پارچه‌ای نازک، ابریشمی و سبک که برای تولید کت و سوئیشرت استفاده می‌شود. توصیه می‌شود پارچه‌های پشمی را به صورت دستی و در آب سرد بشویید. همچنین می‌توانید برای حفظ فرم لباس در طول خشک شدن، آن را به صورت افقی و در سایه پهن کنید. از آنجا که پشم الیاف بسیار ظریفی دارد، نباید اتو شود.

پارچه پشمی

  1. پارچه قمیص یا کتان نازک

این پارچه از ترکیب پنبه، پلی‌استر، کتان و ابریشم بافته می‌شود، هرچند بیشتر ساختار آن را پنبه تشکیل می‌دهد. از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به نرم، لطیف و سبک بودن اشاره کرد که آن را به گزینه‌ای عالی برای لباس‌های مجلسی، پیراهن، لباس زیر و روسری تبدیل می‌کند. برای نگهداری لباس قمیص، تنها در صورت لزوم آن را شسته و تنظیمات ماشین لباسشویی را بر روی چرخه ظریف و آب سرد قرار دهید.

  1. پارچه ابریشمی

پارچه‌های ابریشم بافتی نرم، نازک و شفاف دارند و اغلب برای تولید بلوز، روسری و لباس‌های مجلسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پارچه باید تنها به صورت دستی و با استفاده از آب ولرم و صابون ملایم شسته شود. لباس‌های ابریشمی را در ماشین لباسشویی و خشک‌کن قرار ندهید، زیرا این امر می‌تواند بر ظاهر آن تاثیر بگذارد. هنگام اتو کشیدن، ار مرطوب بودن لباس مطمئن شوید تا ابریشم در طول اتو شدن فرم خود را از دست ندهد.

پارچه ابریشمی

 

«نکاتی که برای شستن شال و روسری باید بدانید»

  1. پارچه کرپ

پارچه‌ای که از ترکیب پشم، ابریشم و نخ پنبه نازک و سبک تهیه شده و ظاهری مستحکم دارد. از پارچه کرپ برای تولید طیف گسترده‌ای از لباس‌های زنانه استفاده می‌شود. برای نگهداری لباس کرپ، آن را در چرخه شستشوی ظریف و با آب سرد شسته و در هوای آزاد خشک کنید.

پارچه کرپ

  1. لباس‌های ورزشی

بیشتر لباس‌های ورزشی از ترکیب الیاف پلی‌استر ساخته شده‌ اند و رطوبت را به سرعت تبخیر می‌کنند. این لباس‌ها برای ایجاد حس راحتی و تازگی در هنگام تعریق طراحی شده اند. برای افزایش طول عمر لباس‌های ورزشی، آن‌ها را در آب سرد و با استفاده از شوینده‌های پودری مانند پودر دستی یا لباسشویی بشویید. همچنین توصیه می‌شود برای از بین رفتن کامل بوی عرق، لباس‌های ورزشی را در هوای آزاد خشک کنید.

«نکاتی که برای شستن لباس ورزشی باید بدانید»

 

  1. پارچه گاباردین

پارچه‌ای مقاوم با درخشش بالا و مقاوم در برابر سایش که در دو نوع مسطح و آجدار مورب تولید می‌شود. از این پارچه برای تولید لباس فرم، کت و شلوار زنانه و مردانه، بلوز و دامن استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های اصلی این پارچه، فرآیند دشوار اتو کردن آن است. برای نگهداری لباس گاباردین، ماشین لباسشویی را روی چرخه آرام تنظیم کرده و لباس را در دمای اتاق خشک کنید.

پارچه گاباردین

  1. پارچه توری

این نوع پارچه از نخ‌های 100٪ پنبه ساخته شده و ظاهری نیمه شفاف و روشن دارد. از پارچه‌های توری اغلب در تولید لباس‌ مجلسی و بلوز استفاده می‌شود. برای نگهداری از پارچه توری، آن را در آب سرد شسته و از خشک‌کن استفاده نکنید. توجه داشته باشید که اتو کردن منجر به جمع شدن پارچه‌های توری می‌شود.

پارچه توری

  1. پارچه کتان

کتان یکی از شناخته‌ شده‌ترین پارچه‌های جهان است: لوکس، راحت و در عین‌حال ظریف است. کتان‌هایی که دارای الیاف رزینی هستند، ظاهری براق دارند و کمتر دچار چین و چروک می‌شوند. کتان عمدتا برای تولید لباس‌های تابستانی، پیراهن، شلوار و کت استفاده می‌شود. برای محافظت از لباس کتان خود، آن را در خشک‌کن قرار ندهید، خشک شدن در هوای آزاد به افزایش طول عمر کتان کمک می‌کند. همچنین استفاده از نرم کننده‌های ضدچروک، اتو کشیدن را آسان‌تر می‌کند. نرم کننده حوله و لباس سافتلن به علت داشتن اسانس کپسوله، باعث لطافت و نرمی الیاف کتان شده و الکتریسیته ساکن آن‌ را از بین می‌برد. نرم کننده لباس سافتلن اتوکشی را راحت‌تر کرده و میزان چین و چروک کتان را پس از اتوکشی کمتر می‌کند.

پارچه کتان

  1. پارچه کرباس

پارچه‌ای خشن و مقاوم که از الیاف کنف یا پنبه ساخته شده و بیشتر برای تولید کیف، شلوار، کت و بارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نگهداری لباس کرباس، آن را در دمای حداکثر 40 درجه سانتی‌گراد، و بدون استفاده از مایع سفید کننده شسته و در دمای پایین اتو بکشید.

پارچه کرباس

  1. پارچه جین

پارچه جین از الیاف مختفی تهیه می‌شود که محبوب‌ترین آن‌ها آبی نیلی است. جین به‌طور عمده برای تولید لباس‌های مقاوم استفاده می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها شلوار جین آبی است. از جین برای ساخت لباس فرم، وسایل ورزشی، کلاه، پیراهن، کت و موارد دیگر استفاده می‌شود. برای نگهداری لباس جین، آن را پس از پشت و رو کردن، با آب سرد شسته و در پایان چرخه شستشو، کمی سرکه سفید به محفظه شستشو اضافه کنید. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ایجاد شدن چین و چروک، لباس‌های جین خود را در معرض هوای آزاد خشک کنید.

پارچه جین

بیشتر بخوانید: از بین بردن پرز لباس 

 چند نکته مهم برای افزایش طول عمر کت و شلوار

  • در فصول سرد، بر روی کت و شلوار پالتو بپوشید، زیرا هدف آن‌ مقاومت در برابر سرمای هوا است. اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید، یک پالتوی بلند تا بالای زانو یکی از زیباترین لباس‌هایی است که می‌تواند شما را گرم نگه ‌دارد. در آب و هوای خشن از پالتوی کلاه‌دار استفاده کنید، زیرا تمیز کردن آن‌ها ساده‌تر است و بیشترین میزان گرما را برای شما فراهم می‌کند.
  • یک چتر مناسب خریداری کنید. خیس شدن کت و شلوار منجر به پوسته پوسته شدن سطح آن شده و فرم اصلی کت را از بین می‌برد. محافظت کردن از لباس‌های باارزش در برابر خیس شدن، یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری لباس محسوب می‌شود.
  • در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید