مخمل یکی از زیباترین جنس پارچه است که کاربردهای زیادی دارد. مخمل از پارچه‌های جذاب و مناسب برای دوخت لباس به‌خصوص لباس‌های زنانه است که به‌خاطر پرزهایی که دارد، ظاهر جذاب و براقی ایجاد می‌کند؛ اما ممکن است لباس‌های مخمل لکه‌دار شوند یا نیاز به شستشو پیدا کنند. در ادامه روش‌های مختلف شستن لباس مخمل و از بین بردن پرز لباس مخمل را بررسی کرده‌ایم تا با کمکم آن‌ بتوانید طول عمر و زیبایی لباس‌های خود را بالاتر ببرید.

چگونه لکه‌گیری پارچه مخمل را انجام دهیم؟

اگر ماده‌ای باعث ایجاد لکه روی لباس شود، مثلاً آثار غذا که به‌صورت جرم روی بافت لباس مشخص است، کافی است نکات و مراحلی را رعایت و اجرا کنید تا آسیبی به بافت پارچه وارد نشود و لکه هم از بین برود.

  1. ابتدا به‌آرامی آن را پاک کنید. مراقب باشید از وسیله تیزی استفاده نکنید یا آن‌قدر به پارچه فشار نیاورید که پرز یا بافت آن آسیب ببیند.
  2. یک دستمال نمدار در جهت پرزهای مخمل بکشید. سپس دستمال دیگری را به مایع لباسشویی آغشته کنید و این کار را تکرار کنید. اگر لکه از نوع چربی و غذا باشد، مایع لباسشویی سافتلن نیز می‌تواند آن را از بین ببرد. درنهایت مجدداً از یک دستمال مرطوب برای کاهش غلظت مایع لباسشویی سافتلن روی لباس استفاده کنید.
  3. پس از کم‌رنگ‌شدن لکه، اگر آثاری از آن باقی ماند، می‌توانید آن را در آب خیس کنید تا بقیه آثار آن نیز به‌راحتی از بین برود.
  4. برای خشک‌کردن قسمت لکه شده مخمل، می‌توانید زیر و روی آن، یک لایه حوله قرار دهید و اجازه دهید در دمای محیط خشک شود.

نحوه شستن لباس مخمل با دست

شستن لباس مخمل با دست، به دلیل لطافت زیاد این پارچه، آسیب کمتری به آن می‌‌زند. برای شستن مخمل کبریتی و سایر انواع مخمل، باید به نکات زیر توجه کنید:

پارچه را چنگ نزنید

نحوه شستن پارچه مخمل به این شکل است که نباید آن را مثل بقیه انواع پارچه‌ها چنگ زد ضمن اینکه آن‌ها را به هم نسابید. این کار باعث ازبین‌رفتن پرزهای پارچه می‌شود. بهتر است برای شستن آن، از مالیدن کف دست‌هایتان به پارچه استفاده کنید. بهتر است، لباس را موقع شستشو، پشت‌ورو کنید که پرزهای آن در معرض مستقیم فشار آب نباشد. دقت کنید که اگر لباس خیلی کثیف بود، به‌جای چنگ‌زدن زیاد آن، بگذارید مدتی در آب و شوینده مناسب بماند.

آب و شوینده اضافی را خارج کنید

پارچه مخمل به دلیل جنس پرزدار آن، جذب آب بالایی دارد، بنابراین نیاز است به‌خوبی آبکشی شود تا همه مواد شوینده و آب از بافت آن خارج گردد.

از آب سرد و مایع لباسشویی مناسب استفاده کنید

بهتر است پارچه مخمل، با آب سرد آبکشی شود و تا جایی این کار را ادامه دهید که آسیب کمتری به بافت پارچه برسد. همچنین توصیه می‌شود، از آب سرد و مایع لباسشویی سافتلن به‌جای برخی از پودرهای نامعتبرِ قوی با مواد شیمیایی مضر استفاده کنید. ضمن اینکه مقدار شوینده نباید بیشتر از دو یا سه قاشق باشد. همینطور اگر قصد شستن آن ها را با پودر دستی دارید پیشنهاد می‌کنیم از پودر های دستی با کیفیت بازار استفاده کنید به عنوان مثال پودر دستی سافتلن با مزایایی که دارد، کیفیت لباس های شما را بعد از شستشو تضمین می‌کند.

از بین بردن پرز لباس مخمل

روی طناب خشک نکنید

پس از آب‌کشی سعی کنید پارچه را روی طناب پهن نکنید؛ زیرا ضخامت طناب کم است و به قسمتی که روی آن قرار می‌گیرد، فشار زیادی وارد می‌شود و ممکن است الیاف آن از نازک شود. حتی احتمال دارد جای طناب روی پارچه بماند. بهتر است روی یک سطح صاف یا روی یک میله ضخیم پهن کنید.

نحوه شستن لباس مخمل با لباسشویی

طریقه شستن روتختی مخمل و لباس‌هایی از این جنس، نکات ریزی دارد که باید به آن دقت شود. شستن لباس مخمل آن هم با دست، کمی دشوار و البته زمان‌بر است؛ بنابراین می‌توان از لباسشویی برای این کار استفاده کرد. البته در این روش باید حتماً نکات زیر را در نظر بگیرید:

لباسشویی را پُر از لباس نکنید

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم میزان جذب آب در شستشوی مخمل بسیار زیاد است؛ بنابراین بهتر است لباسشویی را تا حداکثر ظرفیت آن پر نکنید و این یکی از مهم‌ترین نکات در نحوه شستن لباس مخمل با لباسشویی است؛ همچنین دمای آب نیز ولرم یا سرد باشد.

لباس‌های مختلف ممنوع

ممکن است پارچه مخمل در حین شستشو پرز دهد؛ بنابراین بهتر است، مخمل‌ها را باهم بشویید و با نوع پارچه دیگری در لباسشویی نیندازید.

مایع لباسشویی بهتر از پودر است

برای شستن لباس مخمل، از مایع لباسشویی مناسب و استاندارد استفاده کنید؛ زیرا برخی از پودرهای لباسشویی کاملاً در آب حل نمی‌شوند و دانه‌های آن‌ها بین پرزهای مخمل باقی می‌ماند و پس از خشک‌شدن، روی سطح لباس کاملاً مشخص می‌شوند. البته استفاده از پودرهای لباسشویی با کیفیت شستن این نوع لباس ها را تضمین می‌‎کند. پودر ماشین لباسشویی سافتلن با موادی که دارد شستشوی لباس های مخملی شما را تضمین می‌کند.

لباس را سریع بشویید و زود خارج کنید

لازم نیست پارچه مخمل به مدت طولانی در ماشین لباسشویی شستشو داده شود. بهتر است، پس از یک دور شستشو، لباس را از ماشین خارج کنید.
پس از اتمام شستشو، نگذارید لباس‌ها به مدت طولانی در ماشین لباسشویی بمانند و به‌سرعت آن‌ها را خارج کنید. خیس ماندن لباس مخمل به مدت طولانی، باعث چروک شدن آن می‌شود. ضمن اینکه بوی بدی به خود می‌گیرد.

نکته‌های کلی برای شستن لباس مخمل

تا به این قسمت، در مورد شستن لباس مخمل با کمک دست، لباسشویی و ترفندهای لکه بری گفتیم. در ادامه نکات شستشوی لباس مخمل را به‌صورت کلی بیان می‌کنیم.

  • در لباسشویی‌های اتوماتیک، میزان درجه آب مناسب برای هر جنس لباس مشخص شده است. بهتر است قبل از شستشوی لباس مخمل، دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را نگاه کنید.
  • شستن لباس مخمل بهتر است، ترجیحاً با آب سرد و به‌سرعت انجام شود.
  • استفاده از خشک‌کن، می‌تواند به بافت مخمل آسیب بزند. بهتر است آن‌ها به شیوه سنتی و با قرارگرفتن در فضای آزاد خشک شوند.
  • بهتر است، لباس مخمل اتو نشود؛ زیرا اتو باعث تخت شدن پرزها و تغییر حالت بافت پارچه می‌شود.
  • برای ازبین‌بردن چروک پارچه مخمل، می‌توانید آن را دستگاه بخارشوی صاف یا در فضایی مثل حمام آویزان کنید تا با کمک بخار محیط، چروک‌های ایجادشده از بین برود.
  • مخمل‌ها از ابریشم، پنبه و پلی‌استر بافته می‌شوند. برای شستن لباس مخمل، بهتر است به جنس تاروپود آن دقت کنید.

از بین بردن پرز لباس مخمل چگونه انجام می‌شود؟

پارچه‌های مخمل به دلیل جنس خاصی که دارند، به‌سرعت پرز می‌گیرند. برای ازبین‌بردن پرزهای این پارچه، می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  1. می‌توانید از نوارچسب پنج سانتی‌متری استفاده کنید. به‌این‌ترتیب که نوارچسب را دور دستتان بپیچید و دستتان را روی پارچه بکشید تا پرزها به آن بچسبند.
  2. یکی از روش‌های راحت که مشابه چسب نواری کار می‌کند، غلتک‌های پرزگیر هستند. این غلتک‌ها حالت چسبناک دارند و با حرکت‌دادن آن‌ها روی لباس و چرخیدن غلتک، پرزها را به خود جذب می‌کنند.
  3. برای برداشتن پرزهای پارچه مخمل، می‌توان از سَریِ فرچه‌ای جاروبرقی نیز استفاده کرد. این سری، مثل فرچه‌های سنتی که در قدیم لباس‌ها را با آن تمیز می‌کردند، عمل می‌کند و می‌تواند پرزها را از روی پارچه بردارد.
  4. در برخی شرایط، کشیدن فوم خیس به‌آرامی روی پارچه، می‌تواند باعث ازبین‌رفتن پرزهای آن شود.
    استفاده از هر یک از روش‌های بالا به جنس مخمل و میزان پرزهای آن بستگی دارد و ممکن است؛ هرکدام تا حدی بتوانند پرزها را از بین ببرند.

جمع‌بندی

شستن لباس مخمل، لکه‌گیری و نحوه ازبین‌بردن پرزهای آن، ممکن است چالش شما هم باشد که روش‌های خاص خود را دارد. به دلیل لطافت و جنس خاص پارچه مخمل، لازم است در شستن و نگهداری آن دقت زیادی شود تا کمترین آسیب به بافت آن برسد. شستن پارچه مخمل با دست روش نسبتاً آسانی است که به دقت و تمرکز نیاز دارد؛ درست است که بهتر از استفاده از لباسشویی است؛ اما اگر چاره‌ای جز استفاده از لباسشویی نداشتید، با رعایت نکات ذکرشده، می‌توانید با کم‌ترین آسیب، لباستان را بشویید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید