آیا تا به حال به لیبل و راهنمای لباس های خود دقت کرده اید که جنس پارچه ریون است یا پلی استر؟!

ما این جنس پارچه ها را هر روز میپوشیم، اما هیچ نظری در رابطه با نگهداری از آنها نداریم. اگر لباسی که به تن میکنید را دوست دارید، بایستی به درستی از آن حفاظت کنید. بعنوان یک قاعده کلی به یاد داشته باشید، همیشه راهنمای مراقبت لباس را چک کنید. اگر جنس لباس شما کتان است به این معنا نیست که میتوانید به هر روشی که خواستید آن را بشویید و توقع داشته باشید همان کیفیت روز اول را داشته باشد.

در این مطلب طریقه نگهداری و شستشو انواع پارچه ها را به شما خواهیم گفت و امیدواریم موثر واقع شود.

اکرلیک

این پارچه از دهه 1940 تولید و سپس فراگیر شد. پارچه اکرلیک نیز مانند پارچه های پشمی یا کشمیری میتواند بسیار گرم باشد. به همین دلیل است که در تولید ژاکت، جوراب و دیگر لباس های زمستانی از آن استفاده میکنند. با توجه به این که پارچه اکرلیک از الیاف مصنوعی ساخته شده، در ماشین لباسشویی قابل شست و شو است. بهترین راه شستشو با آب گرم و استفاده از نرم کننده لباس است.

کشمیر

این نوع پارچه معمولا برای تولید بعضی از شال گردن ها و ژاکت ها مورد استفاده قرار میگیرد. توصیه میکنیم قبل از خرید حتما از سالم و بی عیب بودن آن اطمینان حاصل کنید. شاید عجیب بنظر برسد ولی اگر شما هم پارچه کشمیری دارید باید بدانید که این پارچه معمولا از موی بز تولید میشود. اگرچه از لحاظ شباهت مانند پارچه پشمی است ولی کمترین وجه مشترک را با هم دارند.

برای شستن این پارچه به هیچ عنوان از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. توصیه میکنیم که از یک شوینده ملایم مثل نرم کننده پارچه و یا حتی شامپو بچه استفاده نمایید. نکته کلیدی این است که برای خشک کردن آن را آویزان نکنید. بهترین راه این است که آب آن را بوسیله پیچیدن داخل یک حوله تمیز بگیرید و سپس آن را بر روی یک سطح صاف پهن کنید تا کاملا خشک شود.

«با ویژگی‌های نرم کننده حوله و لباس سافتلن آشنا شوید»

پنبه

همه پنبه را دوست دارند. این نوع پارچه برای همه شناخته شده است و تقریبا همه ما یک لباس محبوب از این جنس داریم. پنبه در خانواده خاصی از دانه های گیاهی وجود دارد. این جنس بسیار ارزان و با دوام است. فرآیند آسان شستشو، به محبوبیت بیشتر این پارچه کمک شایانی کرده است. شما میتوانید آن را داخل ماشین لباسشویی بشویید و پس از شستشو آن را بر روی یک خشک کن آویزان نمایید.

فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که رنگ سفید این جنس را میتوانید با آب گرم بشویید ولی لباس های رنگی را بهتر است با آب سرد بشویید.

جین

همه ما شلوار جین را دوست داریم و مد شدن مجدد لباس ها و ژاکت های جین، باعث شده که به بخش قابل توجهی در کمد لباس ما تبدیل شوند. ماده اصلی سازنده جین همان پنبه است ولی بهتر است جین را در ماشین لباسشویی نیندازید و از راهنمای دستی آن که بر روی لیبل درج شده است، برای شستشو استفاده کنید.

جینچرم / جیر

پوشیدن چرم و یا جیر که از پوست دباغی شده حیوانات(معمولا گاو) درست شده، بسیار جذاب و شیک است. هر دو در برابر گرد و خاک و خشک شدن آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت ویژه دارند. شرکت مورگان سازنده چرمی، چهار چیز را سبب خراب شدن چرم میداند. آسیب شیمیایی که از روغن و یا ذرات هوا به چرم وارد میشود، اکسیداسیون، خرد شدن و سایش.

این شرکت توصیه میکند که از مواد نرم کننده طبیعی مخصوص چرم، برای نگهداری استفاده کنید. همچنین میتوانید با صابون و آب گرم آن را بشویید.

در مورد جیر هم توصیه میشود که از مواد محافظ مخصوص جیر استفاده کنید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. تنها ابزاری که برای شستشو نیاز دارید گرد صابون و یک فرچه (یا مسواک) است.

کتان

اگرچه نام این نوع عمومی است، اما کتان واقعی، حاصل گیاه کتان است و مانند پنبه برای شستن در ماشین لباسشویی مناسب است. Libeco، تولید کننده بلژیکی کتان، پیشنهاد میکند که پارچه های جیر را با شوینده های بدون کلر و آب گرم بشویید. برای خشک کردن نیز میتوانید آن را روی خشک کن و یا در هوای آزاد آویزان نمایید.

 

مطالب مرتبط

2 نظر

نظر بدهید