ممکن است که شستن کراوات برای شما اهمیت ویژه ای نداشته باشد و به دغدغه مهمی برای شما تبدیل نشود ولی هنگامی که در یک صبح شنبه و پیش از جلسه کاری قهوه خود را بر روی آن بریزید، یا در ابتدای یک مراسم عروسی، کراوات شما دچار لک و کثیفی شود، متوجه خواهید شد که این مسئله به ظاهر ساده می تواند چقدر مهم شود.

ممکن است مطلبی که به آن میپردازیم در ابتدا موضوع هیجان انگیزی به نظر نرسد اما لک شدن کروات مسئله ای است که میتواند به یکباره استایل شما را بهم بریزد و درگیر خود کند.

آنگاه شما در گوگل سرچ میکنید که شستن کراوات چگونه است؟

اما نتایج آن می تواند برای کراوات ابریشمی، پنبه ای، نایلونی و … متفاوت باشد. بنابراین ما در اینجا چند نکته کلیدی را به شما خواهیم گفت تا بتوانید کراوات های خود را همیشه مرتب و تمیز نگاه دارید.

کراوات مردانه را معمولا به همراه کت و شلوار به خشکشویی میسپارند تا همانند روز اول شیک و نو شود. ولی باید بدانید که می توان آن را بدون نیاز به خشکشویی نیز زیبا و مرتب نگه داشت و استفاده کرد.

روش های مختلفی برای از بین بردن لکه ها وجود دارد. اما باید ابتدا بدانید که جنس کراوات شما از چیست.

کراوات های بسیار خوب معمولا از جنس ابریشم هستند اما، پنبه، پلی استر و کتان نیز محبوبیت خود را دارند. جنس کراوات را می توانید از روی لیبل و برچسب کراوات تشخیص دهید.

 «در مورد نحوه شستن انواع پارچه ها بیشتر بدانید»

شستن کروات

یک قاعده کلی برای تمیز کردن کراوات

همانطور که می دانید نفوذ مایعات به داخل الیاف بسیار راحت تر از خارج شدن آنها است. این ویژگی به ما می گوید که باید در اسرع وقت و بلافاصله پس از ایجاد لکه بر روی آن، اقدامات لازم را انجام دهیم.

با این حال بایستی حواسمان باشد، برای لکه هایی مانند جوهر که هرگونه اقدام باعث پخش شدن هرچه بیشتر آن می شود، بهترین کار این است که بگذاریم ابتدا کاملا خشک شود.

سپس سعی کنید با یک چاقو یا یک شی لبه دار، اضافات لکه ( مانند لکه حاصل از ریختن سس) را بردارید و از هر گونه مالیدن آن اجتناب کنید.

اگر نوشیدنی الکلی و یا نوشابه های گاز دار بر روی کراوات ریخت، میبایست با یک حوله یا پارچه تمیز و در صورت نبود این دو، به کمک دستمال کاغذی رطوبت آن را بگیرید.

در مرحله بعد یک پارچه مرطوب را به آرامی روی آن بکشید. مراقب باشید که با ملایمت این کار را انجام دهید زیرا ممکن است به الیاف کراوات آسیب وارد شود و باعث تغییر حالت کراوات شود. در خیلی از مواقع همین اقدام موجب رفع لکه می شود.

این روش، یک قاعده کلی است برای زمانی که شما از جنس کراوات بی خبر بوده و یا از نحوه دقیق تمیز کردن آن بی اطلاع هستید.

همینطور برای شستن کراوات هایی که جنس آن ها پنبه ای یا پلی استر است می‌توانیم از پودر دستی نیز استفاده کنیم.

چگونه لکه روغن را از روی کراوات پاک کنیم؟

بهترین راه چاره برای زمانی که لکه روغن بر روی کراوات ایجاده شده پودر ذرت و پودر تالک است. فقط زود اقدام کنید.

کراوات خود را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. پودر تالک و یا پودر ذرت را بروی آن بریزید، به نحوی که روی لکه را کاملا پوشش دهد.

چند ساعت زمان بدهید و بعد پودر را پاک کنید، سپس خواهید دید که لکه از بین رفته است. اگر کاملا پاک نشده بود، کمی لکه را مرطوب کنید(مثلا به کمک انگشت خیس) و دوباره این پروسه را تکرار کنید.

شستن کروات

 

از بین بردن لکه جوهر از روی کراوات

اگر لکه ناشی از جوهر بود، دستمال آغشته به الکل (دستمال مرطوب آرایشی نیز گزینه مناسبی است) را بر روی لکه بمالید. لکه به سطح دستمال الکلی منتقل می شود.

این کار را تکرار کنید و اگر دستمال کاملا رنگی شد، آن را عوض کنید و مجددا این فرآیند را تکرار کنید تا لکه کاملا از بین برود.

کراوات ابریشمی را چطور تمیز کنیم؟

ابریشم ظریف است و رابطه چندان خوبی با آب ندارد. آب می تواند لکه ها را از روی ابریشم بردارد و نشانه ای باقی نگذارد، ولی میتواند شدیدا به بافت کراوات آسیب بزند.

بنابراین باید این نکته را بخاطر سپرد که با دستمال نمناک، فقط قسمت لک شده را تمیز کنید. این بهترین راه حل برای کراوات ابریشمی است.

آیا می‌توانیم کراوات را در لباسشویی بشوییم؟

کراوات های پنبه ای، پلی استر و کتان نسبت به کراوات های ابریشمی مقاوم تر هستند و می توان آنها را با خیال راحت در ماشین لباسشویی شست. از ماشین لباسشویی با تنظیمات ملایم استفاده کنید و از آب سرد استفاده کنید. کراوات را با شوینده ملایم مانند مایع لباسشویی بشویید و سپس آن را در سایه آویزان کنید تا خشک شود.

چه زمانی کراوات را به خشکشویی بسپاریم؟

اگر لکه کراوات شما با روش های بالا پاک نشد، میبایست به متخصص رجوع کنید. بنابراین به دنبال خشکشویی مطمئن و حرفه ای باشید.

اگر جنس لکه و جنس کروات خود را می دانید حتما برای متصدی خشکشویی کاملا توضیح دهید تا بتواند شیوه صحیحی برای تمیز کردن آن اعمال کند.

شستن کروات

جمع بندی

  • ابتدا جنس کراوات خود را بشناسید. ابریشم رایج ترین و سخت ترین جنس برای از بین بردن لکه ها است.
  • برای پاک کردن هرگونه لکه از روی کراوات، از پارچه هایی با جنس خشن استفاده نکنید و در تمیزکردن و مالیدن آن نیز با ملایمت رفتار کنید.
  • برای تمیزکردن کراوات های غیر ابریشمی، استفاده از پودر تالک، پودر ذرت و دستمال های الکل دار توصیه می شود.
  • کراوات های ابریشمی بسیار ظریف هستند و آب می تواند به بافت آن آسیب بزند. پاک کردن لکه به وسیله دستمال نم دار بهترین راه است.
  • خشکشویی همیشه میتواند گزینه مناسبی برای شستن کراوات باشد ولی ابتدا باید مطمئن شوید که توانایی این کار دارد.

«این مطلب را از دست ندهید: نحوه شستن لباس مخمل»

مطالب مرتبط
نظر بدهید