اتو کردن یکی از کارهایی است که همه از انجام آن فراری هستند. اما، چون نقش آن در آراستگی ظاهری قابل انکار نیست، باید تحت هر شرایطی انجام شود. حالا اگر کف اتو تمیز نباشد سختی این کار را چند برابر می‌کند. اتوی کثیف بیشتر از این که مزیت داشته باشد، دردسرهای جدیدی مانند ایجاد لکه‌های ناخوشایند روی لباس، سوختن پارچه و … درست می‌کند.

کثیف بودن کف اتو مشکل بزرگی نیست که فکر کنید فقط برای شما اتفاق می‌افتد. این مشکل تقریبا برای یک‌بار هم که شده برای همه پیش آمده است. به یاد داشته باشید که کثیف شدن کف اتو ارتباطی با کیفیت اتوی شما ندارد؛ این مشکل دلایل متعددی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها و روش‌های مراقبت از اتو و از بین بردن کثیفی‌های کف آن می‌پردازیم.

چرا کف اتو کثیف می‌شود؟

کثیف شدن کف اتو دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها قابل کنترل و بعضی از آن‌ها خارج از کنترل شما هستند. البته، این‌طور نیست که اصلا نتوانید این موارد را کنترل کنید اما به صورت کلی قادر نخواهید بود آن‌ها کاملا رفع کنید. در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت. شایع‌ترین دلیل کثیف شدن کف اتو و ایجاد لکه روی لباس‌ها، تجمع رسوبات آب در سوراخ‌های بخار اتو هست. رسوب کردن املاح و مواد معدنی آب در داخل سوراخ‌ها باعث به وجود آمدن لکه در حین استفاده از بخار اتو می‌شوند. زمانی که شما دکمه بخار را فشار می‌دهید، سرعت و شدت بخار باعث کنده شدن این رسوبات و چسبین آن‌ها روی لباس‌ها می‌شود.

تجمع رسوب آب فقط به سوراخ‌های کف اتو محدود نمی‌شود. باقی ماندن طولانی مدت آب در مخزن اتو باعث می‌شود که املاح،آهک و مواد معدنی آب زمان کافی برای رسوب کردن در داخل مخزن را داشته باشند. این تجمع رسوب، مجددا در زمان استفاده از بخار اتو مشکل‌ساز می‌شود. ایجاد رسوب یکی از مشکلاتی است که خارج از کنترل شماست. البته، استفاده از آب تصفیه شده کمک زیادی به بهبود شرایط می‌کند اما صرف نظر از هر کاری که انجام دهید، همیشه مقداری مواد معدنی و املاح در آب وجود دارند که رسوب آن‌ها می‌تواند دردسرساز باشد.

چرا کف اتو کثیف می‌شود؟

علت رایج دیگری که می‌تواند اتو کردن لباس‌ها را طاقت فرسا کند چسبیدن مواد به لباس‌ها و ایجاد لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای است. حال سوال اینجاست که این ماده چسبناک از کجا می‌آید؟ لباس‌هایی که درصد پلاستیک و الیاف مصنوعی آن‌ها زیاد است منشا این ماده چسبناک هستند. اتو کردن پارچه‌های نایلونی، پلی‌استر، اکرلیک و غیره نیاز به رعایت نکات خاصی دارند که رعایت نکردن آن‌ها باعث می‌شود الیاف مصنوعی این پارچه‌ها در هنگام اتو شدن ذوب شوند و به کف اتو بچسبند. به این ترتیب، با هر بار روشن شدن و داغ شدن اتو این مواد دوباره ذوب می شوند و به لباس‌ها می‌چسبند.

«آیا می‌دانید علت چروک شدن لباس در لباسشویی چیست؟»

اتو کردن برچسب و عکس‌های چاپی روی لباس‌ها نیز به همین شکل موجب کثیف شدن کف اتو می‌شوند. گذاشتن اتوی داغ روی این قسمت‌ها باعث ذوب شدن چسب و رنگ و چسبیدن آن‌ها به کف اتو می‌شود. دو مورد آخر که در خصوص چسبیدن مواد به کف اتو هستند کاملا قابل کنترل هستند و شما می‌توانید با رعایت نکاتی مانند دمای مناسب برای اتو کردن پارچه یا جلوگیری از اتو کردن قسمت‌های چسب‌دار و رنگی از به وجود آمدن این قبیل مشکلات پیشگیری کنید.

راه‌های تمیز کردن کف اتو

مراقبت از اتو و تمیز کردن آن در نگاه اول کار سختی به نظر می‌آید اما این طور نیست. برای تمیز کردن کف اتو فقط باید روش درست را انتخاب کنید. زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند باعث آسیب دیدن کفه سرامیکی یا تفلونی اتو شود و در صورتی که این اتفاق بیفتد باید با اتوی خود خداحافظی کنید.

در ادامه با برخی روش‌های تمیز کردن کف اتو و از بین بردن رسوبات آشنا خواهید شد.

  1. از جوش شیرین استفاده کنید.

جوش شیرین یکی از مواد بسیار کاربردی است که باید در منزل داشته باشید. جوش شیرین تقریبا می‌تواند هر نوع لکه یا کثیفی را از بین ببرد. اگر کف اتویتان کثیف شده می‌توانید با استفاده از جوش شیرین و انجام 3 گام این مشکل را حل کنید.

  • گام اول: مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا یک خمیر درست شود.
  • گام دوم: با استفاده از یک مسواک نرم یا یک پارچه خمیر را کف اتو بمالید.
  • گام سوم: پس از چند دقیقه کف اتو را با آب بشویید. مراقب باشید که در هنگام شستشو آب وارد قسمت‌های برقی اتو نشود.
  1. از جوش شیرین استفاده کنید.از روزنامه کمک بگیرید.

این روش هم بسیار ساده است و در دو گام کوتاه انجام می‌شود. برای انجام این روش حتما مراقب دست‌هایتان باشید و حتما دستکش بپوشید تا دست‌هایتان نسوزد.

  • گام اول: اتو را روی بیشترین درجه بگذارید تا داغ شود.
  • گام دوم: چند روزنامه را روی هم بگذارید و اتو را روی آن ها بکشید. تا زمان پاک شدن لکه‌ها این کار را ادامه دهید.
  1. لکه‌ها را با پاک‌کننده لاک ناخن از بین ببرید.

استفاده از حلال‌های لاک مانند استون می‌تواند لکه‌های کف اتو را به خوبی پاک کند. برای این کار طبق سه گام زیر عمل کنید.

  • گام اول: اتو را روشن کنید و اجازه دهید که کاملا داغ شود.
  • گام دوم: مقداری پنبه را به استون آغشته کنید و روی سطح داغ اتو بکشید.
  • گام سوم: برای پاک کردن تمام مواد شیمیایی کف اتو را با آب و پارچه تمیز کنید.

اگر این روش را برای تمیزکردن اتو انتخاب کرده‌اید حتما دو نکته را به یاد داشته باشید.:

  • برای این روش حتما از دستکش استفاده کنید تا دست‌هایتان آسیبی نبیند.
  • استون یک حلال قوی است که به سرعت تبخیر می‌شود. بنابراین، مقداری استون در کنارتان داشته باشید تا در صورت تبخیر شدن مجدد پنبه را به استون آغشته کنید.
  1. سرکه سخت‌ترین لکه‌ها را هم از بین می‌برد.

سرکه به عنوان ماده‌ای معجزه‌آسا می‌‌تواند سخت‌ترین لکه‌ها را رفع از بین ببرد. همیشه سرکه را به عنوان یک راه‌حل قطعی برای پاک کردن لکه‌ها در نظر داشته باشید.

  • گام اول: یک حوله را به سرکه سفید آغشته کنید.
  • گام دوم: تا زمانی که لکه کاملا پاک شود کف اتو را با حوله تمیز کنید.

اگر این روش را امتحان کردید و لکه‌ها از بین نرفت، حوله را کاملا با سرکه خیس کنید و سپس اتوی سرد را روی آن بگذارید. پس از 15 تا 30 دقیقه خشک کنید.

  1. از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

استفاده از مایع ظرفشویی یکی دیگر از راه‌های موثر برای تمیز کردن اتو است.

  • گام اول: چند قطره مایع ظرفشویی را با آب ترکیب کنید.
  • گام دوم: با استفاده از یک اسفنج، حوله یا دستمال کاغذی که به محلول آب و مایع ظرفشویی آغشته شده، کف اتو را تمیز کنید.

کف اتو را با دستمال و آب تمیز کاملا تمیز کنید تا در استفاده‌های بعدی لکه کف روی لباس‌ها باقی نگذارد.

از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

«بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه روغن از روی لباس»

  1. از نمک برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.

تا به حال به استفاده از نمک برای پاک کردن لکه‌های کف اتو فکر کردید؟

  • گام اول: مقدار قابل توجهی نمک را روی کاغذ بریزید.
  • گام دوم: اتوی داغ  و روشن را روی نمک‌ها بگذارید و حرکت دهید.
  • گام سوم: اتو را از برق بکشید و اجازه بدهید تا خنک شود.
  • گام پنجم: پس از خنک شدن اتو، با استفاده از یک پارچه خشک و نرم نمک‌های روی سطح اتو را پاک کنید.
  1. از خمیردندان استفاده کنید.
  • گام اول: مقدار کمی خمیردندان کف اتو بمالید.
  • گام دوم: پس از چند دقیقه با استفاده از یک پارچه نم‌دار سطح اتو را کاملا تمیز کنید. اگر لکه‌ها و مواد چسبناک پاک نشدند مجددا این روند را تکرار کنید.

دقت کنید که خمیردندان داخل سوراخ‌های بخار اتو باقی نماند.

  1. ترکیب سرکه و جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌های کف اتو موثر است.
  • گام اول: مقداری سرکه را با کمی جوش شیرین ترکیب کنید.
  • گام دوم: یک حوله را به این محلول آغشته کنید.
  • گام سوم: حوله را روی یک سطح صاف پهن کنید و اتوی خاموش را روی آن حرکت دهید تا لکه‌ها و مواد چسبیده کف اتو پاک شوند.
  1. از دستمال‌های خشک‌کن میکروفایبر استفاده کنید.
  • گام اول: درجه اتو را روی کم بگذارید تا اتو کم‌کم گرم شود.
  • گام دوم: به کمک یک دستمال میکروفایبر کف اتو را کاملا پاک کنید.

بایدها و نبایدهای مراقبت از اتو

اتو یکی از وسایل ضروری منزل است که باید به خوبی از آن مراقبت شود. با تمام مراقبت‌هایی که انجام می‌شود، گاهی چسببیدن مواد به کف اتو بر اثر سوختن یا آب شدن الیاف بعضی از لباس‌ها می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید حتما نکات زیر را به یاد داشته باشید.

  • بایدها و نبایدهای مراقبت از اتونکته اول: هرگز از چاقو یا اشیای نوک تیز برای تمیز کردن کف اتو استفاده نکنید! این اشیا می‌توانند باعث خراشیده شدن سطح سرامیکی یا تفلونی اتو شوند.
  • نکته دوم: اگر قصد تمیز کردن کف اتو را دارید حتما بررسی کنید که مواد پاک‌کننده داخل سوراخ‌های بخار اتو باقی نماند. با استفاده از یک گوش پاک‌کن داخل سوراخ‌های بخار را تمیز کنید.
  • نکته سوم: پس از تمیز کردن اتو با روش دلخواهتان، حتما کف اتو را با یک پارچه تمیز یا آب پاک کنید تا در اثر داغ شدن اتو لکه‌های جدید به وجود نیاید.
  • نکته چهارم: در صورتی که از آب برای رفع لکه‌های کف اتو استفاده می‌کنید مراقب باشید که آب وارد قسمت مدارها و سیم‌های اتو نشود.

 

منابع و مراجع:

[1], [2], [3]

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر بدهید