وقتی به ماشین لباسشویی فکر می‌کنیم، به یاد لباس‌های تمیز و بوی تازگی می‌افتیم. رایحه لباس‌های تمیز آنقدر محبوب است که حتی ادکلن‌هایی نیز به تقلید از رایحه آن طراحی شده است.

اما وقتی ماشین لباسشویی شما بوی بدی را ایجاد می‌کند، چه می‌کنید؟ قبل از اینکه تسلیم بوی بد ماشین لباسشویی شوید، این نکته درنظر بگیرید: شستن ماشین لباسشویی و از بین بردن بوی بد آن چند دقیقه بیشتر وقت نمی‌گیرد.

سافتلن در این مقاله بهترین روش‌های شستن ماشین لباسشویی و تکنیک‌های از بین بردن بوی بد این همراه همیشگی شستشوی لباس‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ممکن است تصور کنید ماشین لباسشویی، با تمام آن مواد شوینده و آبی که از آن عبور می‌کند، خود به خود تمیز می‌شود. متاسفانه، چنین تصوری واقعیت ندارد. برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی خود، باید شستن ماشین لباسشویی را در برنامه تمیزکاری ماهانه خود قرار دهید. ماشین‌های قدیمی درب از بالا نیز مستعد ایجاد بوی بد هستند، اما این بوها معمولا به دلیل وجود شوینده یا آب راکد در دستگاه به‌وجود می‌آیند و می‌توان با شستشو و آبکشی از شر آن‌ها خلاص شد. اما ماشین‌های لباسشویی درب از جلو و دوقلو به علت داشتن دیگ شستشو بیشتر در معرض بوی بد قرار می‌گیرند. جرم گیری و رسوب زدایی منظم و همچنین شستن ماشین لباسشویی برای اطمینان از خوشبو ماندن دستگاه و جلوگیری از بازگشت بوی بد ضروری است.

علت بوی بد ماشین لباسشویی چیست؟

هیچ چیز بدتر از این نیست پس از باز کردن درب ماشین لباسشویی با بوی نامطبوع و گندیدگی مواجه شوید. برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی، باید علت این مشکل را بدانید. بوی نامطبوع ماشین لباسشویی ناشی از ترکیب کپک‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های گیر کرده در دستگاه است. هنگامی که لباس خود را در ماشین لباسشویی قرار می‌دهید، چربی بدن، آلودگی‌ها، مو و مواد معطر در سبد شستشو، لاستیک در و دیگ شوینده ماشین لباسشویی گیر می‌کنند. شستن ماشین لباسشویی به‌طور منظم می‌تواند یک استراتژی مناسب برای مقابله با این مواد باشد. همچنین، استفاده از شوینده نامناسب می‌تواند یکی از دلایل اصلی بوی نامطبوع ماشین لباسشویی باشد. سعی کنید از شوینده‌های استفاده کنید که علاوه بر شستن لباس‌ها، دارای ترکیباتی برای تمیز نگه داشتن خودِ ماشین لباسشویی نیز هستند. استفاده از مایع لباسشویی سافتلن کمک می‌کند تا از ماشین لباسشویی خود نیز حفاظت کرده و عمر آن را طولانی‌تر کنید. علاوه بر حلالیت بسیار بالا و کف کنترل شده، این محصول دارای مواد ضدخوردگی و ضد رسوب نیز می‌باشد که مجموع این عوامل منجر به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی شما می‌شود.

تمیز کردن ماشین لباسشویی

از این روش‌ها برای شستن ماشین‌ لباسشویی درب از جلو و ماشین لباسشویی درب از بالا خود استفاده کرده و علاوه بر از بین بردن بوی بد، از بازگشت آن‌ نیز جلوگیری کنید.

ماشین‌ لباسشویی درب از جلو

پس از بررسی شوینده و اطمینان از مناسب بودن شوینده خود، وقت آن است که محفظه شستشو را تمیز کنید. برای شستن ماشین لباسشویی درب از جلو، به موارد زیر نیاز دارید:

  • 4/1 فنجان جوش شیرین
  • 4/1 فنجان آب
  • 2 فنجان سرکه سفید
  1. آب و جوش شیرین را مخلوط کرده و محلولی نیمه خمیری بسازید.
  2. محفظه شوینده را باز کرده و مخلوط را داخل آن بریزید.
  3. سرکه را مستقیما در دیگ شستشو بریزید.
  4. یک چرخه شستشوی خالی روی حرارت بالا را اجرا کنید و این کار ار آنقدر تکرار کنید تا هرگونه بوی بد از بین برود.
  5. هرگونه لکه سرسخت در محفظه شستشو را با اسفنج و مایع ظرفشویی مالش دهید تا محفظه شستشو کاملا تمیز شود.

ماشین لباسشویی درب از بالا

اگر مراقب نباشید، ماشین‌های لباسشویی درب از بالا نیز به مرور زمان بدبو می‌شوند. بهترین کار این است که قسمت بالایی آن را باز نگه دارید تا در بین چرخه‌های شستشو کاملا خشک شود و همچنین با بررسی منظم سیستم زهکشی مطمئن شوید که هیچ چیزی مانع تخلیه راحت آب نمی‌شود.

همچنین می‌توانید با استفاده از روشی مشابه روش بالا، دیگ شستشو را خوشبو کنید. برای شستن ماشین لباسشویی درب از بالا به موارد زیر نیاز دارید:

  • 5/1 فنجان جوش شیرین
  • 4 فنجان سرکه سفید
  1. چرخه شستشو را در دمای بالا و بدون هرگونه لباس اجرا کنید.
  2. جوش شیرین را به آب در حال چرخش اضافه کنید و اجازه دهید تا حل شود.
  3. سرکه را به آب اضافه کرده و صبر کنید تا چرخه شستشو به پایان برسد.
  4. پس از اتمام چرخه، لکه‌های باقیمانده را قسمت‌های مساوی سرکه سفید و آب پاک کنید.

جرم گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی

جرم گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی فرآیندی آسان، اما بسیار مهم است که علاوه بر از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی، به حل شدن و شل شدن آهک‌های درون سیستم زهکشی دستگاه کمک کرده و کارکرد ماشین شما را بهبود می‌بخشد. برای اطمینان از عملکرد بهینه دستگاه و جلوگیری از بازگشت بوی بد، حداقل یک بار در ماه، زمانی را به شستن ماشین لباسشویی خود اختصاص دهید.

چرخه شستشو با آب داغ را اجرا کنید

یک چرخه شستشو با آب داغ را اجرا کنید. اطمینان حاصل کنید که ماشین لباسشویی را روی بیشترین حجم بار و داغ‌ترین درجه حرارت آب قرار داده‌اید. در حالی که دستگاه در حال پر شدن از آب است، وقت گذاشته و محفظه نرم کننده لباس، شوینده، اطراف لبه‌های درب، بالای دیگ شستشو، دستگیره‌ها و بخش‌های دیگر ماشین لباسشویی را تمیز کنید. برای دسترسی آسان‌تر به نقاط تنگ، از یک مسواک قدیمی استفاده کنید.

جوش شیرین را اضافه کنید

بعد از اینکه دستگاه از آب پر شد، 1 فنجان جوش شیرین به ماشین لباسشویی اضافه کرده و چرخه را تمام کنید.

لگن را تمیز کنید

وقتی چرخه شستشو به پایان رسید، داخل لگن شستشو را به خوبی تمیز کنید.

این فرآیند را با سرکه تکرار کنید

بعد از اینکه داخل لگن را تمیز کردید، با استفاده از 1 فنجان سرکه سفید به جای جوش شیرین، مراحل بالا را تکرار کنید.

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

یکی از دلایل رایج بوی بد ماشین لباسشویی، کثیف بودن لاستیک یا واشر درب است. لاستیک درب رطوبت موجود در ماشین لباسشویی را در خود نگه داشته و به مکان مناسبی برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها تبدیل می‌شود. با دنبال کردن راهنمای گام به گام زیر، از تمیز شدن لاستیک ماشین لباسشویی خود اطمینان حاصل کنید.

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

موارد مورد نیاز:

  • جوش شیرین
  • سرکه سفید یا مایع سفید کننده
  • یک حوله یا پارچه تمیز
  • مایع ظرفشویی
  1. 1 فنجان جوش شیرین را روی سمت داخلیِ لاستیک ماشین لباسشویی بپاشید.
  2. چند چرخه شستشوی خالی را اجرا کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، از تنظیمات 90 درجه سانتی‌گراد استفاده کنید.
  3. 1 فنجان مایع سفید کننده و 1 فنجان جوش شیرین را به کشوی پودر لباسشویی اضافه کنید. اگر به سفید کننده دسترسی ندارید، می‌توانید از 2 فنجان سرکه، 4/1 فنجان جوش شیرین و 4/1 فنجان آب استفاده کنید.
  4. وقتی چرخه شستشو به پایان رسید، چند قطره مایع ظرفشویی را در مقداری آب گرم حل کرده و با استفاده از یک پارچه تمیز، لاستیک درب را از دو طرف به خوبی تمیز کنید.
  5. تمیز کردن اطراف و زیر لاستیک ماشین لباسشویی را فراموش نکنید.

«چطور بوی بد لباس را از بین ببریم؟»

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

تجمع آلودگی‌ها، باقیمانده مواد شوینده و نرم کننده البسه می‌توانند باکتری‌ها و سایر مواد بدبو را در ماشین لباسشویی به دام بیاندازند. این مواد علاوه بر ایجاد بوی بد در ماشین لباسشویی، می‌توانند به لباس‌های شما نیز منتقل شده و باعث ایجاد بوی بد در لباس‌ها و ایجاد حساسیت‌های پوستی شوند. با دنبال کردن مراحل زیر، ماشین لباسشویی خود را ضدعفونی کرده و با استفاده از شیوه مناسب برای شستن ماشین لباسشویی، از شر هرگونه آلودگی و بوی بد خلاص شوید.

موارد مورد نیاز

  • دستکش لاستیکی
  • فرچه
  • حوله تمیز
  • حوله‌های کهنه
  • سطل یا یک ظرف مناسب برای تهیه محلول ضدعفونی کننده
  • مایع سفید کننده، روغن کاج، ضدعفونی کننده‌های فنولیک یا ضدعفونی کننده‌های برپایه آمونیاک
  • آب

دمای ماشین لباسشویی را تنظیم کنید

دمای آب ماشین لباسشویی را روی بالاترین درجه ممکن تنظیم کنید. مطمئن شوید که ماشین لباسشویی خالی است.

مایع سفید کننده را اضافه کنید

1 فنجان مایع سفید کننده را به دیگ شستشو اضافه کنید.

چرخه شستشو را اجرا کنید

ماشین لباسشویی را روی یک چرخه شستشوی کامل با آب داغ تنظیم کنید. در صورت امکان از گزینه آبکشی نیز استفاده کنید. اجازه دهید چرخه به طور کامل اجرا شود.

اجزای داخلی را بشویید

پس از پایان چرخه شستشو، فضای داخلی ماشین لباسشویی را بررسی کنید. لاستیک، درب و سطوح دیگر برای پیدا کردن هرگونه آلودگی و لکه بررسی کنید. همچنین، محفظه شوینده و نرم کننده را بررسی کنید. 4/1 فنجان سفید کننده را در 1 لیتر آب حل کرده و یک پارچه یا برس نرم را به آن آغشته کنید. با استفاده از پارچه یا برس مرطوب تمام سطوح را مالش داده و ضدعفونی کنید.

آبکشی نهایی

ماشین لباسشویی را روی چرخه آبکشی / چرخش تنظیم کرده و آن را اجرا کنید تا پیش از بارگیری مجدد دستگاه، از پاک شدن رد هرگونه مایع سفید کننده مطمئن شوید.

سطح بیرونی ماشین لباسشویی را تمیز کنید

در آخر، سطح بیرونی ماشین لباسشویی، قسمت بالایی، جلو و کناره‌ها، را با استفاده از محلول سفید کننده و آب گرم تمیز کنید. پس از آبکشی با آب تمیز، ماشین لباسشویی را با یک پارچه نرم خشک کنید.

توصیه‌های کلی

  • لباس‌های خیس را به‌سرعت از ماشین لباسشویی خارج کنید. وقتی اجازه می‌دهید لباس‌های خیس در ماشین لباسشویی بمانند، در واقع شرایطی مناسب برای رشد کپک و ایجاد بوی نامطبوع را فراهم می‌کنید. لباس‌ها را بیرون آورده و اجازه دهید ماشین لباسشویی هرچه زودتر خشک شود.
  • لباس را پشت و رو کنید. اگر لباس‌های شما لکه‌های قابل توجهی ندارند، پشت و رو کردن لباس‌ها باعث می‌شود تا آب صابونی بتواند آن سمتی از لباس را بشوید که با عرق و روغن بدن در تماس است. این کار باعث می‌شود بوی بد لباس از بین رفته و شستشوی آن‌ها آسان‌تر شود.
  • از شوینده مناسب استفاده کنید. گرچه واضح است که عدم استفاده از شوینده لباس‌های شما را تمیز نمی‌کند، اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که شوینده‌ نامناسب می‌تواند خود باعث ایجاد بوی بد یا کاهش عملکرد بهینه ماشین لباسشویی شود. توصیه می‌شود از شوینده‌‌ای استفاده کنید که دارای ترکیباتی برای تمیز نگه داشتن خودِ ماشین لباسشویی نیز باشد.
  • مایع لباسشویی سافتلن از ماشین لباسشویی شما حفاظت کرده و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. این شوینده، علاوه بر حل شوندگی بالا و کف کنترل شده، دارای مواد ضدخوردگی و ضد رسوب نیز می‌باشد که منجر به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی شما می‌شود.
  • درب‌ها را باز نگه دارید. این مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از بازگشت بوی بد به ماشین لباسشویی شما است. اجازه دهید درب دستگاه بین هر چرخه شستشو تا چرخه بعدی باز بماند تا ماشین لباسشویی هرچه زودتر خشک شود. هرچه رطوبت کمتری درون ماشین لباسشویی وجود داشته باشد، احتمال ایجاد بوی بد نیز کاهش می‌یابد.

منابع و مراجع:

[1], [2], [3]

مطالب مرتبط

One Comment

نظر بدهید