لباس های رنگی بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند، به همین دلیل همه ما تعدادی از آن ها را در کمد لباس خود داریم. اما نگهداری و شستن لباس های رنگی کار ساده‌ای نیست. لباس های رنگی چه روشن باشند چه تیره همواره این امکان وجود دارد که به لباس های دیگر رنگ پس بدهند و علاوه بر خراب کردن رنگ دیگر لباس ها خود نیز بور شوند و کهنه بنظر برسند.

به همین دلیل است که مراقبت از لباس‌های رنگی روش های خاص خود را دارد و تا زمانی که بر اساس این روش ها فرایند شستشو را انجام ندهید، نباید انتظار داشته باشید که لباس‌های رنگی شما آسیب نبینند.

لباس های رنگی را چگونه بشوییم که رنگ پس ندهند؟

در این مقاله مراقبت و شیوه های شستن لباس های رنگی تیره و روشن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چطور می توانیم برای مدت زمان بیشتری لباس های با کیفیت و خوش رنگی داشته باشیم

شستن لباس های رنگی و روشن

روش شستن لباس‌های رنگی

اولین گام

اولین گام برای شستن لباس های رنگی تفکیک کردن آن ها بر اساس رنگ است. بطور مثال لباس هایی که رنگ روشن و تند دارند (مانند آبی پررنگ، سبز پررنگ و قرمز پر رنگ) را در یک دسته و لباس هایی که رنگ های پاستلی دارند (مانند صورتی، آبی آسمانی، لیمویی و … ) را در دسته‌ بندی دیگر قرار دهید.

با این نوع دسته بندی شما مطمئن خواهید شد که لباس های پررنگ تر به لباس های کمرنگ تر رنگ پس نداده و آن ها را خراب نخواهند کرد.

«با 9 لباسی که نباید با ماشین لباسشویی شسته شوند آشنا شوید»

دومین گام

در دومین گام لباس ها را پشت و رو کنید. این کار دو امتیاز دارد، اول این که با پشت و رو کردن لباس قسمت رویی آن در معرض فرآیند های سخت شستشو قرار نخواهد گرفت و کهنه نخواهد شد.

دوم این که پشت و رو کردن لباس احتمال رنگ دادن آن‌ها را به همدیگر کاهش می‌دهد و لباس ها بور نمی شود.

سومین گام

در گام بعدی برای شستن لباس های رنگی ، شما به یک شوینده مناسب نیاز دارید.

شوینده های معمولی ممکن است قدرت رنگبری بالایی داشته باشند و لباس های شما را فرسوده و بور کنند اما یک شوینده مناسب برای لباس‌های رنگی لباس ها را طوری تمیز می‌کند که حداقل آسیب به رنگ و بافت آن وارد شود.

شاید مایع لباسشویی جنرال مناسبترین شوینده برای لباس های رنگی باشد، زیرا علاوه بر قدرت پاک کنندگی، در تثبیت رنگ لباس نیز بسیار موثر است و احتمال رنگ پس دادن لباس را بشدت کم می کند.

شستن لباس های رنگی بامایع لباسشویی

در این مرحله شما باید برچسب مراقبتی لباس را به دقت بخوانید تا متوجه شوید که از چه دمای آب و کدام برنامه ماشین لباسشویی (و یا شستشو با دست) باید برای شستن این لباس استفاده کنید.

 معمولا لباس‌هایی که رنگی هستند باید با دمای پایین تر شسته شوند چون در دمای بالا میزان رنگ دهی الیاف لباس افزایش پیدا می‌کند اما در آب سرد، ریسک این مسئله کمتر می شود.

با در نظر گرفتن این نکات و مراحل و این که از چه شوینده ای (مایع یا پودر لباسشویی) استفاده شود، شستن لباس های رنگی ساده به نظر می‌رسد اما اگر با رعایت همه این ترفندها باز هم لباس شما رنگ بدهد چه باید کرد؟

باید بگوییم که رنگ دادن لباس‌ها در طولانی مدت اجتناب ناپذیر است و لباسی که چندین فصل استفاده شده باشد قطعا کمرنگ تر از یک لباس رنگی نو است.

اما شما می‌توانید این فرآیند را در مراحل شستشوی لباس متوقف کنید، فقط کافی است نکات گفته شده را رعایت کرده و لباس را از دما و حرارت بالا حفظ کنید.

 اگر لباسی را که رنگ داده است در خشک کن ماشین لباسشویی قرار دهید این رنگ رفتگی روی لباس تثبیت خواهد شد اما اگر با آب سرد آن را آبکشی کنید مقداری از رنگ مجددا به لباس باز خواهد گشت.

 

نکته:

لباس‌های نو بیشتر مستعد رنگ دادن هستند پس لازم است که حتما آن ها را جدا و با آب سرد بشویید و حتما پیش از شستن، آن ها را پشت و رو کنید تا میزان رنگ دادن لباس به حداقل برسد.

قبل از شروع فرآیند شستشوی لباس نیز تست رنگ دهی را فراموش نکنید، یک دستمال سفید را کمی مرطوب کنید و روی لباس بکشید، اگر دستمال رنگی شد این لباس مستعد رنگ دادن است، در غیر این صورت می‌توانید با خیال راحت آن را بشویید.

 

سوالات متداول | شستن لباس های رنگی

نحوه شستن لباس دو رنگ چگونه است؟

برای شستن لباس های دو رنگه، دفعه اول باید آن را با دست بشویید تا ببینید آیا قابلیت رنگ دادن دارد یا خیر. درصورت رنگ پس ندادن میتوانید دفعه بعد آن را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

چگونه از رنگ پس دادن لباس ها جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از این اتفاق مراحل مختلفی برای شستن این لباس ها وجود دارد که باید بادقت انجام شوند و ما در این مقاله سعی کرده ایم تا این مراحل را شرح دهیم.

 

مطالب مرتبط

One Comment

نظر بدهید