امروزه ماشین لباسشویی خانگی با بازده های بالا نمی توانند باکتری ها را کاملاً شبیه به مدل های قدیمی و کم بازده از بین ببرند.

این تحقیق پس از یافتن یک پاتوژن مقاوم به چند دارو در لباس نوزادان در بخش مراقبت های ویژه نوزادان در بیمارستان کودکان آلمان – با وجود تمام اقدامات احتیاطی عادی برای از بین بردن- یافت شده است و محققان دریافتند که مقصر نهایی در اتاق خشکشویی بیمارستان بوده است. محققان اعلام کردند که خوشبختانه نوزادان فقط در معرض پاتوژن مقاوم به Klebsiella oxytoca دارو بودند و در واقع آلوده نشده اند.

 

داخل ماشین لباسشویی شما چیست؟

آیا مصرف کنندگان باید نگران باقی ماندن باکتری های مضر در دستگاه های خود در خانه باشند؟

این نوع باکتری ها مقاوم هستند و می تواند باعث عفونت های شدید شوند اما به میزبان حساس نیاز دارند.  بسیاری از افراد می توانند در معرض باکتری های مقاوم به دارو قرار بگیرند – مانند بسیاری از کارکنان مراقبت های بهداشتی – اما  هیچگونه عفونتی رخ نمی دهد.

اما به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، ماشین لباسشویی ها امروزه با بازده بالا لباس ها را در دمای پایین – کمتر از 60 درجه سانتیگراد – می شویند و این بدان معنی است که باکتری های بیشتری از روند شستشو جان سالم به در می برند. به طور خاص، محققان دریافتند که باکتری ها در مهر و موم های لاستیکی واشر ماشین لباسشویی قرار می گیرد و در آن مکان ها رشد می کنند، سپس در طی چرخه شستشو بدون گرم شدن گسترش می یابند.

با این حال ، بیشتر باکتری ها خوش خیم یا حتی مفید هستند.

برای آن دسته از افرادی که هنگام شستشو از آب سرد یا گرم و ماشین های خشک کن کوچک استفاده می کنند، برخی از میکروب های مقاوم بر روی ملحفه و البسه باقی می ماند، اما احتمال وجود باکتری های خطرناک و مقاوم در ماشین لباسشویی هایی که باعث بیماری می شوند بسیار کم است.

همه ما بدون بیماری در معرض باکتری هستیم. این داستان نشان می دهد که اگر یک عضو از خانواده با بستری طولانی مدتی در بیمارستان بستری باشد، باید برای شستشو هنگام استفاده از ماشین لباسشویی از آب گرم و خشک کردن طولانی مدت البسه استفاده شود و این یک چالش بسیار مهم و حساس برای متخصصان بهداشت است، زیرا تعداد زیادی از این افراد به واسطه شغل خود در معرض این خطرات هستند.

«بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج و مهم در استفاده از ماشین لباسشویی»

روش های تمیز نگهداشتن ماشین لباسشویی

اگر با اقوام سالخورده، تازه متولد شده آسیب پذیر زندگی می کنید یا می خواهید مسافت بیشتری را طی کنید، می توانید اقدامات خاصی انجام دهید تا لباس و ماشین لباسشویی خود را از بدترین آلودگی باکتریایی در امان نگه دارید.

مصرف کنندگان باید به خصوص نسبت به ماشین لباسشویی هایی که در محیط های مرطوب مانند گاراژها یا سوله ها نگهداری می شوند احتیاط کنند، زیرا این ها محیط مناسبی برای رشد باکتری ها هستند.

میکروب هایی مانند Klebsiella oxytoca، سالمونلا و E. coli میتوانند باعث ذات الریه، عفونت های پوستی، گرفتگی شکم، استفراغ و اسهال شوند، به خصوص در افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می باشد.

برخی از کارشناسان توصیه می کنند دستگاه های ماشین لباسشویی خود را با 10 درصد محلول سفید کننده پاک کنید.

و یا میتوانید ماشین لباسشویی خود را هر چند وقت یکبار مورد شسنشو کامل قرار دهید.

شاید به نظر عادی برسد اما شستن ماشین لباسشویی یك بار در ماه می تواند به میزان قابل توجهی باعث كاهش میكروب ها و عفونت ها شود.

با این وجود هیچ دلیلی برای نگرانی بیش از اندازه وجود ندارد و در هر دوره شستشو بسته به میزان کثیف بودن البسه خود، تنظیمات شستشوی خود را به صورت موردی انتخاب کنید که باعث از بین رفتن باکتری ها خواهد شد.

لباسشویی های معمولی در خانه، سطح طبیعی خاک را به میزان کافی از بین می برند. با این حال، اگر آلوده به خون یا مایعات بدنی باشد، باید فرآیند شستشو با محلول های ضد عفونی کننده مانند پراکسید هیدروژن، سفید کننده یا بوراکس و در آب حداقل 60 درجه سانتیگراد شستشو شوند.

بعضی  از ماشین لباسشویی ها دارای تنظیمات “ضد عفونی” هستند که باعث می شود خارج از چرخه عادی شستشو در دماهای بالاتر قرار گیرد و عمل شستشو را در دمای بالاتر از 60 درجه سانتیگراد انجام می دهند.

یک راه دیگر جدا کردن البسه هایی می باشد که احتمال آغشته بودن به عوامل بیماری زا هستند و سپس شستن در ماشین لباسشویی جداگانه و خشک کردن آنها در خارج از محیط ماشین لباسشویی.

برخی از محققان بر این باورند که یکی از قابل توجه ترین روش ها برای از بین بردن میکروب ها استفاده از نور مستقیم خورشید است، که میتوان البسه مشکوک به آلودگی را در نور مستقیم خورشید خشک کرد که مانع از تکثیر میکروب در ماشین لباسشویی شود.

یکی دیگر از روش های تمیز و پاکیزه کردن ماشین های لباسشویی استفاده از یک فنجان جوش شیرین و یک چهارم فنجان سرکه می باشد که میتوانید با این مواد و با آب داغ، درون ماشین لباسشویی را شستشو دهید و سپس با یک دستمال پارچه ای درون ماشین لباسشویی را تمیز کنید.

 

گردآوری

سامان ارشادی

مطالب مرتبط
نظر بدهید