ماشین لباسشویی ابزاری رایج و کاربردی است. این ماشین‌ها نه‌ تنها لباس‌های محبوب شما را به خوبی تمیز می‌کنند، بلکه اگر به ‌درستی استفاده شوند می‌توانند لباس‌ها را سالم و نو نگه دارند. با این‌حال، اگر روش‌های صحیح استفاده از ماشین لباسشویی خود را ندانید، ممکن است مشکلات زیادی در شستشوی لباس‌ها ایجاد شود؛ حتی اگر بلافاصله متوجه برخی از این مشکلات شوید. استفاده بیش از حد از شوینده تا بارگذاری نادرست لباس‌ها و موارد دیگر می‌توانند عامل این مشکلات هنگام کار با ماشین‌ لباسشویی باشند. سافتلن برای آشنایی با 6 اشتباه بزرگ و در عین حال رایجی که ممکن است در ارتباط با ماشین لباسشویی خود انجام دهید و راه‌حل جایگزین برای هریک، این مقاله را تهیه کرده ‌است. در ابتدا مختصری از اطلاعات انواع ماشین‌های لباسشویی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

انواع ماشین لباسشویی

اگر به دنبال یک ماشین لباسشویی جدید هستید، با سه انتخاب اصلی برخورد خواهید کرد: ماشین لباسشویی درب از بالا، ماشین لباسشویی درب از جلو و ماشین لباسشویی پروانه‌دار درب از بالا (یا high efficiency). هر یک از این انتخاب‌ها مزایا و معایب مختلفی دارند و با داشتن اطلاعات مناسب، می‌توانید ماشین لباسشویی ایده‌آل خود را انتخاب کنید.

  • ماشین لباسشویی درب از جلو

اگر فضای زیادی برای ماشین لباسشویی ندارید و در عین ‌حال نیاز به شستن حجم زیادی از لباس‌ها دارید، این نوع از ماشین‌های لباسشویی بهترین انتخاب شما خواهند بود. می‌توان یک خشک‌کن را نیز روی آن‌ها قرار داد تا در صورت لزوم فضای عمودی بیشتری نسبت به فضای کف اشغال کنند. این نوع از ماشین‌های لباسشویی دارای فضای داخلی بسیار بزرگی هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا لباس‌های حجیم‌تر یا سنگین‌تر را، بدون کاستن از قدرت شویندگی ماشین، بشویید. گرچه این ماشین‌ها برای شستن بارهای بزرگ‌تر بسیار مناسب هستند، اما در عین‌حال به‌‌صرفه‌تر از انواع دیگر نیز هستند، زیرا برای بارگذاری به مقدار آب کمتری نیاز دارند.
علاوه بر این، این نوع از ماشین‌های لباسشویی باعث می‌شوند که لباس‌های شما ماندگاری بیشتری نیز داشته باشند، زیرا برای تمیز کردن لباس‌ها از همزن مرکزی استفاده نمی‌کنند. ماشین‌های لباسشویی درب از جلو به ‌طور کلی کمتر با مشکلاتی از قبیل گیر کردن آب در داخل وان و ایجاد بوی نامطبوع مواجه خواهند شد و معمولا بسیار گران‌تر از ماشین‌های لباسشویی درب از بالا هستند.

  • ماشین لباسشویی درب از بالا

این ماشین‌های لباسشویی چرخه شستشوی کوتاه‌تری دارند و خرید و نگهداری آن‌ها به ‌طور کلی بسیار ارزان‌تر از انواع دیگر است. در این ماشین‌ها برای انتخاب چرخه شستشو از یک کنترل پنل بسیار ساده استفاده شده و در نتیجه کار با این پنل‌ها برای اکثر افراد بسیار آسان‌تر از انواع دیگر ماشین‌های لباسشویی است. اگر مشکل کمر دارید و یا خم شدن برایتان دشوار است، پیشنهاد می‌شود یک ماشین لباسشویی درب از بالا انتخاب کنید، زیرا بارگذاری و خارج کردن لباس از این نوع از ماشین‌ها بسیار آسان‌تر است. متاسفانه، وقتی لباس‌های زیادی را برای شستشو در وسط قرار دهید، متوجه می‌شوید که دستگاه شما قادر به کار کردن نیست. علاوه بر این، ماشین‌های لباسشویی درب از بالا در خارج کردن آب از لباس‌ها در هنگام چرخش ضعیف عمل می‌کنند؛ گرچه به‌نظر نمی رسد که این یک مشکل اساسی باشد، اما بدان معناست که شما مجبورید از خشک‌کن خود برای مدت زمان بیشتری استفاده کنید.

  • ترکیب شستشو و خشک‌کن

این نوع از ماشین لباسشویی با مجموعه ماشین لباسشویی و خشک‌کن‌های قرار گرفته روی هم تفاوت دارد و یک دستگاه منفرد است که دارای یک اتاقک هم برای ماشین لباسشویی و هم برای خشک‌کن است. اگرچه این ماشین‌ها در همه‌جا محبوب نیستند، اما می‌توانند برای افرادی که در خانه‌ها یا آپارتمان‌های بسیار کوچک زندگی می‌کنند، نجات‌دهنده باشند زیرا به ‌هیچ وجه فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. برخی از مدل‌ها نیازی به دریچه هوای خارجی ندارند و این امر برای افرادی که در داخل ساختمان‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند و به این دریچه‌ها دسترسی ندارند ایده‌آل است.
استفاده از این نوع ماشین‌ها بسیار آسان است و نیاز به زمان عملی زیادی ندارد، زیرا برای خشک کردن نیازی به انتقال لباس‌ها به دستگاه دیگری نخواهید داشت. این دستگاه‌ها با انواع مختلفی از کنترل دما ارائه می‌شوند و می‌توانند از بارهای کوچک تا ملحفه‌ها و حتی حوله‌ها را تحمل کنند. این دستگاه‌ها به‌طور کلی از جلو بارگیری می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که تا حد ممکن کارایی دارند و معمولا به راحتی قابل جابه‌جایی هستند.

  • ماشین لباسشویی پروانه‌دار درب از بالا

ماشین لباسشویی راندمان بالای درب از بالا، می‌تواند بارهای سنگین را به‌راحتی بشوید زیرا فاقد همزن مرکزی است، از آب بسیار کمتری برای شستشو استفاده می‌کند و در تمیز کردن بیشتر لباس‌هایی که به آن می‌سپارید بسیار عالی عمل می‌کند. نمی‌توان خشک‌کن را روی آن‌ها قرار داد و هزینه آن‌ها کمی بیشتر از ماشین‌های لباسشویی سنتی است؛ اما از طرف دیگر، با داشتن این نوع ماشین لباسشویی به‌طور ماهانه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. چرخه شستشوی این ماشین‌ها نسبتا طولانی است و شما باید نوع شوینده مناسب را برای استفاده در این دستگاه خریداری کنید و گرنه ممکن است با مشکلاتی در شستشو و آبکشی مواجه شوید.

6 مورد از اشتباهات استفاده نادرست از ماشین لباسشویی

  • نادیده‌گرفتن اتیکت لباس

اگر چه طی سالیان طولانی ماشین‌های لباسشویی از نظر فنی بسیار پیشرفت کرده‌اند و امروزه می‌توانند کار ما را بسیار راحت کنند، اما هنوز به ‌قدری هوشمند نیستند که بتوانند جنس لباس را تشخیص بدهند و طبق الیاف به‌کار رفته در آن،‌ هنگام شستشو تنظیمات مناسبی برای خود انتخاب کنند. بنابراین اتیکت لباس را نادیده نگیرید و با دقت اطلاعات درج شده روی آن‌ها را بخوانید. این اطلاعات شامل ترکبیات الیاف پارچه و دستورالعمل شستشو است و عدم توجه به آن باعث آسیب‌های مختلفی از جمله رنگ‌پس دادن،‌ کدر شدن و آب ‌رفتن لباس می‌شود.

نادیده‌گرفتن اتیکت لباس

  • انتخاب تنظیمات شستشوی اشتباه

تنظیمات شستشوی داخلی ماشین لباسشویی خود و نحوه تنظیم دستی آن‌ها برای لباس‌های خود را یاد بگیرید. هر چند بسیاری از لباس‌های ما با تنظیمات معمولی به‌خوبی شسته می‌شوند، اما اگر عادت به قرار دادن یک‌جای لباس‌های مختلف در ماشین لباسشویی دارید، بهتر است لباس‌های دارای دستورالعمل ویژه که باید به تنهایی یا در دسته‌های کوچک شسته شوند را از بقیه لباس‌ها جدا کنید. با این کار هم در هزینه خرید لباس جدید و هم در هزینه تعمیرات ماشین لباسشویی خود صرفه‌جویی بسیاری خواهید کرد.

«مقاله مرتبط: ۹ لباسی که نباید با ماشین لباسشویی بشویید»

  • استفاده بیش از حد شوینده‌ها

تصور می‌کنید این که لباس‌های شما بیش از حد کثیف شده دلیل مناسبی برای استفاده بیش از حد شما از مواد شوینده است؟ متاسفانه این تصور کاملا اشتباه است. اگر لکه‌ها روی لباس شما باقی مانده‌اند یا فکر می‌کنید لباس شما بیش از حالت عادی به شستشو نیاز دارد بهتر است فرایند شستشو را از ابتدا و با استفاده از میزان نرمالی از شوینده‌ها تکرار کنید. بسیاری از ماشین‌های لباسشویی به ‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام مصرف آب و انرژی، کارایی به صرفه‌ای دارند. شوینده‌‌های اضافی با مقدار آب آزاد شده توسط ماشین لباسشویی نسبت درستی برقرار نمی‌کنند و به درستی شستشو داده نمی‌شوند. مقدار باقی‌مانده از آب باعث آسیب به لباس یا ماشین لباسشویی خواهد شد.

استفاده بیش از حد شوینده‌ها

«بیشتر بدانید: مایع لباسشویی چیست؟ کدام بهتر است؛ پودر یا مایع؟»

  • نبستن زیپ لباس‌ها

هیچ‌چیز بدتر از گره خوردن لباس‌ها پس از خارج کردن آن‌ها از ماشین لباسشویی نیست، خصوصا اگر شما مقصر آن باشید. اگر قبل از انداختن شلوار جین، سوییشرت و پیراهن‌های خود در ماشین لباسشویی زیپ آن‌ها را نبندید، این احتمال وجود دارد که دندانه‌های آن‌ها به سایر وسایل موجود در بار شما آسیب برساند. در هنگام دسته‌بندی کردن لباس‌ها پیش از شروع شستشو، کمی بیشتر وقت گذاشته و از بسته بودن همه زیپ‌ها اطمینان حاصل کنید و از هرگونه پیشامد نامطلوب پیشگیری کنید.

  • دسته‌بندی نکردن لباس‌ها

اگر دسته‌بندی لباس‌ها را پیش از انداختن آن‌ها داخل ماشین لباسشویی فراموش کنید،‌ یکی از اولین قدم‌ها را برای خراب کردن ماشین لباسشویی خود برداشته‌اید. دسته‌بندی کردن باعث می‌شود که هر لباسی با دما، سرعت و تنظیمات مناسب خود شسته شود، رنگ یک لباس به رنگ دیگری آسیب نرساند و الیاف لباس‌های سنگین، لباس‌های سبک‌تر را خراب نکنند. همچنین حین دسته‌بندی لباس‌ها جیب‌های جلو، عقب و مخفی را با دقت چک کنید. جا ماندن وسایل داخل لباس، ضمن از بین بردن وسیله شما ممکن است آسیب شدیدی به ماشین لباسشویی برساند.

دسته‌بندی نکردن لباس‌ها

  • نامتعادل بودن دستگاه

اگر دستگاه شما کمی نامتعادل به‌نظر می‌رسد، می‌توانید قبل از وخیم‌تر شدن اوضاع مشکل آن‌را برطرف کنید. تنظیم ارتفاع دستگاه در هر چهار گوشه، ه رچند تنها چند دقیقه وقت می‌گیرد، اما تفاوت زیادی در کارکرد ماشین لباسشویی ایجاد می‌کند. تنظیم نامتعادل وزن باعث می‌شود که ماشین لباسشویی بسیار سخت‌تر از آن‌چه که لازم است کار کند و در نهایت طول عمر دستگاه کاهش پیدا کند. ممکن است در نهایت با انجام تعمیراتی پرهزینه برای رفع مشکلی مواجه شوید، که پیشگیری از آن در حال حاضر به تنها کمی تلاش و زمان نیاز دارد. برای راهنمایی بیشتر در این مورد به وب‌سایت سازنده یا دفترچه راهنمای همراه محصول مراجعه کنید.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید