روشن­ کننده ­های نوری مواد شیمیایی هستند که نور ماوراء بنفش را جذب می­کنند و نور آبی را بازتاب می­دهند و کمک می­کنند تا کدر شدن و چرک­ مُرد شدن لباس­ های سفید را پنهان کنید و آنها را سفیدتر و لباس ­های رنگی با رنگ­ های شاداب­تر شست­­شو دهید.روشــن­ کننده­ های نوری، به­ جای پاک کــردن لکــه­ ها از لباس ­ها، مواد شیمیایی را به لباس­ ها خود اضافه می­کنند. شما می­توانید آن­را یک توهم نوری بنامید. استفاده از این مواد باعث درخشان کردن لباس می شود.

اپتیکال برایتنر برای چه استفاده می­شود؟

روشن­ کننده ­های نوری معمولاً در مواد شوینده شست­شو استفاده می­شود. شما می­توانید روشن ­کننده­ های نوری را در مقادیر کم در محصولات مانند آرایشی، پنبه­ ای و پارچه­ ها پیدا کنید. محصولات کاغذی، مانند بسته­ بندی مواد غذایی، کاغذ چاپگر و کاغذ توالت اغلب از روشن­ کننده­ های نوری استفاده می­ کنند. شما می­توانید روشن ­کننده ­های نوری را در مورد هر چیزی که ممکن است بخواهید به رنگ سفید روشن نگاه کنید، بیابید. این افزودنی­ها (اپتیکال برایتنر – روشن­ کننده­ های نوری) به­ طور قابل توجهی سبب انتشار نور آبی قابل رویت می­ شوند.

نام­ های دیگر برای اپتیکال برایتر: عوامل روشن­ کننده نور، سفیدکننده ­های نوری، عامل­های روشن­ کننده فلورسنت، روشن­کننده­های فلورسنت، روشن­ کننده ­های نوری فلورسنت، عوامل رنگ ­آمیزی فلورسنت، رنگ­های فلورسنت سفید می­باشد.

«مواد شوینده چگونه چرک‌ها را از لباس پاک می‌کنند؟»

کاربردهای اپتیکال برایتنر یا روشن ­کننده ­های پارچه و لباس

اپتیکال برایتنر یا روشن­ کننده­ های پارچه و لباس که از انواع مواد افزودنی هستند که اغلب برای افزایش ظاهر رنگ پارچه و لباس استفاده می ­شود و موجب «سفید کردن» پارچه و البسه می­شود. آنها مواد ذاتی زرد / نارنجی را که باعث تغییر رنگ، تیره شدن و چرک مُرد شدن پارچه و لباس در اثر استفاده از مواد شوینده نامطلوب بوجود آمده­ اند را با جبران کسری در نور آبی و بنفش منعکس شده توسط ماده اپتیکال برایتنر یا روشن­ کننده­ های پارچه و لباس، از طیف جذب می­شود و دوباره آن را در بخش آبی طیف قابل مشاهده می­ کنند و باعث روشن­تر شدن و براقیت رنگ پارچه و لباس می­ شوند و رنگ را از زرد یا قهوه­ ای به سمت سفید تغییر می­دهند.

 

استفاده نهایی از روشن ­کننده ­های نوری عبارتند از: سفیدکننده شست­شو دهنده (به­ جای عوامل بلوری) روشن شدن کاغذ، سفید کردن فیبر، سفید کردن نساجی، رنگ تصحیح یا روشن ­کننده در فرمول­ های پیشرفته لوازم آرایشی و بهداشـتی (شامپو)

اپتیکال برایتنر معمولاً به عنوان عوامل سفیدکننده فلورسنت شناخته می­شوند. رقیق ­کننده مواد شیمیایی مصنوعی مورد استفاده در پودرهای شوینده و مایعات هستند، این ماده شیمیایی در مواد شوینده برای لباس ­های شسته شده استفاده می ­شود که در طول روز روشن­تر، پاک­تر و سفیدتر و رنگ­ها تازه­تر و شاداب­تر می­شوند.

درخشان کردن لباس

مواد شیمیایی اپتیکال عمده استیلبن، کومارین و دیفنیل پریازولین است. اپتیکال برایتنر یا روشن­ کننده ­های پارچه و لباس به علت نوسان کم و پایداری شیمیایی عالی، در آب بسیار محلول هستند. این روشن­ کننده ­ها به دلیل سازگاری بالا با رنگدانه­ ها و رنگ­ های مورد استفاده در صنایع نساجی و پارچه و لباس به­ طور گسترده ­ای مورد استفاده قرار می­گیرند. اپتیکال برایتنر یا روشن­ کننده­ های پارچه و لباس به هیچ عنوان به بافت پارچه و لباس آسیب نمی­زنند.

نحوه پاک کردن لکه انواع میوه از روی لباس

نساجی بخش عمده­ای از بازار جهانی اپتیکال برایتنر است. کشورهای چین و هند کشورهای بسیار پُرطرفدار برای اپتیکال برایتنر در آسیا و اقیانوسیه هستند.

افزایش تقاضا به علت کاربردهای سازگار با مواد شوینده در صنعت لباسشویی، تقویت بازار در آسیا و اقیانوس آرام است و از لحاظ کاربردی بازار اپتیکال برایتنر به پارچه، مواد پاک­ کننده و شوینده­ های پارچه و لباس تقسیم شده است.

در نتیجه اپتیکال برایتنر یا روشن­ کننده­ پارچه و لباس، یک ماده خوب شیمیایی با کاربردهای خوب­تر است که در پودرهای لباسشویی برند سافتلن برای جلا دادن و درخشان شدن رنگ در لباس ­ها و پارچه­ های رنگی و سفیدتر شدن لباس­ ها و پارچه­ های سفید استفاده می­شود.

 ریحانه حسینی، کارشناس توسعه محصول برند سافتلن

 

 

مطالب مرتبط
نظر بدهید