با توجه به اینکه لباس‌های مشکی با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و اکسسوری‌های مختلف قابل استفاده هستند، جزء لباس‌های محبوب به شمار رفته و افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل، می‌توان گفت در کمد همه، همیشه یک دست لباس مشکی پیدا می‌شود.

اما شستن این لباس‌ها همیشه یک چالش محسوب می‌شود. در واقع، شستن لباس مشکی، بدون پرز و چروک جزء کار‌های سخت است؛ چرا که لباس‌های مشکی پس از چندین بار شستشو به خصوص اگر این شستشو غیراصولی باشد، رنگ خود را از دست می‌دهند، بور می‌شوند و بر روی آن‌ها پرز و چروک ایجاد می‌شود! اگر می‌خواهید لباس مشکی خود را همیشه نو و آراسته نگه دارید، باید هنگام شستن آن چند نکته ساده را رعایت کنید. در این مطلب می‌خواهیم این نکات را مورد بررسی قرار دهیم. انواع محصولات سافتلن شامل پودر لباسشویی سافتلن و مایع لباسشویی سافتلن میباشد.

شستن مانتو مشکی

 

نکات و اصول شستن انواع لباس مشکی

اصلی‌ترین چالش شست‌وشوی لباس مشکی این است که رنگ لباس تغییر نکند. کم‌رنگ و بور شدن این لباس‌ها باعث می‌شود، کهنه و نخ‌نما به نظر برسند. مشکل بزرگ دیگری که پس از خشک شدن لباس با آن روبه‌رو می‌شویم، به جا ماندن لکه‌های سفید یا پرز و خاک روی لباس است. روش‌های زیر کمک می‌کند این مشکلات را به راحتی پشت سر بگذارید.

خواندن لیبل لباس مشکی

برای شست‌وشوی برخی از لباس‌های مشکی، با توجه به جنس آن‌ها، نمی‌توان از ماشین‌های لباسشویی استفاده کرد و باید آن‌ها را به خشک‌شویی سپرد؛ یا باید شرایط خاص دیگری (مثل شست‌وشوی با دست یا استفاده از مواد شوینده خاص) را در نظر گرفت. به همین منظور، توصیه می‌شود، برای شستن لباس مشکی (و حتی هر نوع لباس دیگری) ابتدا لیبل لباس را بخوانید تا عمر آن لباس را طولانی‌تر کنید.

پشت و رو کردن لباس مشکی

جهت جلوگیری از رفتن رنگ لباس‌های مشکی در اثر ضربه و تکان‌های ماشین لباسشویی و حفاظت از بافت پارچه هنگام شست‌وشو، توصیه می‌شود، لباس‌های مشکی را ابتدا پشت و رو کرده و سپس بشویید. علاوه بر این، هنگامی که لباس را پشت و رو کرده‌اید، وقتی آن را برای خشک شدن زیر نور مستقیم آفتاب قرار می‌دهید، از رنگ آن هم محافظت می‌شود.

جدا کردن لباس‌های مشکی از لباس‌های رنگی

در بالا گفتیم، ممکن است در هنگام شستن لباس مشکی، رنگ آن از بین برود و دچار پرز شود. یکی از دلایل رفتن رنگ لباس‌های مشکی، شستن آن با سایر لباس‌های رنگی است. اگر لباس‌های مشکی با هم شسته شوند و در طول شستشو در ماشین لباسشویی، لباسی رنگ خود را از دست بدهد، رنگ سایر لباس‌های مشکی را به خود می‌گیرد؛ بنابراین، باعث می‌شود لباس شفافیت و زیبایی اولیه خود را حفظ کند. اما اگر لباس‌های مشکی با سایر لباس‌های رنگی، به خصوص لباس‌هایی به رنگ روشن مثل ملحفه‌ها یا پرده‌ها شسته شود، رنگ لباس‌های روشن را به خود می‌گیرد و پرز‌های سفید رنگ بر روی لباس ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: نگهداری لباس برای مدت طولانی

 شستن لباس های تیره

مدت زمان شست و شوی لباس مشکی

بدیهی است هرچقدر مدت زمان شستن لباس مشکی طولانی‌تر باشد، آسیب‌های بیشتری در هنگام شست‌وشو به لباس وارد می‌شود، در نتیجه توصیه می‌شود زمان شستن لباس مشکی را تا حد امکان کاهش دهید. همچنین، بهتر است لباس‌های مشکی یا تیره را در فاصله‌های زمانی طولانی‌تری بشویید.

استفاده از مواد شوینده مناسب

بهتر است برای شستن لباس مشکی، از شوینده‌های مناسب شستشوی لباس‌های تیره مثل مشکین شوی سافتلن استفاده کنید. این نوع شوینده‌ها بر اساس رنگ و جنس اکثر لباس‌های مشکی ساخته شده‌اند و با کمترین آسیب، بیشترین پاکیزگی را برای این نوع لباس‌ها به همراه دارند؛ البته دقت کنید که مقدار مناسب این شوینده‌ها، با توجه به نوع شوینده و حتی برند آن متفاوت است و بهتر است قبل از مصرف، نکات رو بسته‌بندی آن را با دقت بخوانید.

لباس مشکی را با دست بشوییم یا با ماشین لباسشویی؟

به طور کلی، شستن لباس مشکی با ماشین لباسشویی، باعث آسیب به بافت لباس و از بین رفتن رنگ آن می‌شود. همچنین، اگر لباس‌های مشکی با دست شسته شوند و مواد شوینده از روی آن‌ها به درستی پاک نشود، باعث خراب شدن رنگ لباس می‌شود؛ در نتیجه نمی‌توان با اطمینان گفت که کدام روش بهتر است. اما باید این نکته را رعایت کرد که اگر شستن لباس مشکی با دست را انتخاب کردید، از شست‌وشوی کامل مواد شوینده اطمینان حاصل کنید. همچنین، اگر لباس مشکی را با ماشین لباسشویی می‌شویید، سعی کنید از کوتاه‌ترین برنامه شستشوی ماشین استفاده کنید. علاوه بر آن، آب را در سر‌دترین حالت ممکن نگه دارید و از آب گرم برای شستن لباس مشکی اجتناب کنید.

شستن چادر مشکی

بهترین مواد شوینده برای شست و شوی لباس مشکی

مواد شیمیایی و طبیعی بسیار زیادی برای شستن انواع لباس‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها اصلاً مناسب شستن لباس مشکی نیست. دانستن اینکه کدام مواد برای شستن لباس مشکی مناسب است، مقدار مناسب این مواد چقدر است، و برای هر جنس لباس، از چه نوع ماده‌ای باید استفاده شود، در طولانی شدن عمر لباس مشکی ما بسیار اثرگذار است. در ادامه دو ماده طبیعی برای شستن لباس‌های مشکی را معرفی می‌کنیم و سپس به بررسی شوینده‌های مختلف موجود در بازار می‌پردازیم.

شستن لباس مشکی با جوش شیرین

اگر فکر می‌کنید مواد آلی و طبیعی مانند جوش شیرین توانایی مواد شیمیایی در شستشوی لباس‌های شما را ندارند، سخت در اشتباه هستید. شستن لباس مشکی با جوش شیرین یکی از ترفند‌های قدیمی و بسیار مؤثر در شست‌وشوی این لباس‌هاست که از قدیم از آن استفاده می‌کردند. جوش شیرین، علاوه بر این که لکه‌های لباس را از بین می‌برد و لباس‌های مشکی را تمیز می‌کند، باعث می‌شود هرگونه بوی نامطبوع نیز از لباس پاک شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود، برای تثبیت رنگ لباس‌های مشکی و تمیز شدن آن‌ها، مقداری جوش شیرین را به همراه سایر مواد شوینده به محفظه شستشو اضافه کنید و از تمیز و خوشبو شدن لباس‌های خود لذت ببرید.

شستن لباس مشکی با سرکه

کی دیگر از روش‌های سنتی که برای شستن لباس‌های مشکی از آن استفاده می‌شود، شستن لباس با سرکه است. در واقع، سرکه باعث می‌شود رنگ پارچه از بین نرود و همان گونه براق باقی بماند. نکته بسیار قابل‌توجه در شستن لباس مشکی با سرکه این است که حتماً جنس لباس را در نظر بگیرید، چون سرکه ممکن است به پارچه‌هایی با جنس لطیف آسیب برساند. به طور مثال، چون جنس چادر‌های مشکی غالباً نازک و لطیف است، استفاده از سرکه در شستن چادر مشکی توصیه نمی‌شود؛ اما در مقابل شلوار‌های جین جنس محکمی دارند و به همین دلیل استفاده از سرکه در شستن شلوار لی مشکی مانعی ندارد. همچنین، در شستن مانتو مشکی با سرکه باید از لطیف بودن یا سخت بودن جنس آن در مقابل سرکه مطمئن شد.

در ادامه بد نیست بدانید، در هنگام شستن لباس مشکی با سرکه می‌توان سرکه و نمک را همزمان استفاده کرد. شستن لباس مشکی با نمک به تنهایی، و همچنین مواد طبیعی دیگری، مانند فلفل سیاه، قهوه یا چای و آب اسفناج در گذشته مرسوم بوده و هنوز هم برخی از این روش‌ها استفاده می‌کنند؛ اما مهمترین مواد طبیعی مورد استفاده در شستن لباس مشکی سرکه و جوش شیرین است.

شستن لباس مشکی با مواد شوینده شیمیایی

بهترین شوینده شیمایی برای شستن لباس‌های مشکی، مایع‌های شوینده مناسب لباس‌های مشکی و تیره هستند که برای شستن لباس مشکی بدون پرز و چروک طراحی شده‌اند و همچنین از رنگ مشکی آن محافظت می‌کنند. اگر به شوینده مخصوص لباس‌های مشکی و تیره دسترسی نداشتید و مجبورید از شوینده‌های دیگر استفاده کنید، مایع ظرفشویی یا دستشویی می‌توانند بهترین انتخاب باشند. البته برای استفاده از این دو مایع توصیه می‌شود لباس مشکی را با دست بشویید. اگر می‌خواهید لباس مشکی را پودر لباسشویی یا دستی بشویید، حتماً باید به میزان پودر مصرفی دقت کنید؛ چرا که اگر بیش از اندازه پودر بریزید، یا به درستی لباس را آب‌کشی نکنید، باعث ایجاد لکه‌های سفید بر روی لباس‌های مشکی و تیره می‌شود. به همین دلیل، بهتر است، لباس‌های مشکی را با پودر نشویید و مایع دستشویی یا ظرف‌شویی گزینه‌های بهتری هستند؛ حتی استفاده از شامپو نیز برای شستن لباس مشکی بهتر از پودر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: پیراهن سبز با چه شلواری ست میشه؟ 

شستن لباس مشکی با دست

چگونه از بور شدن لباس‌های مشکی جلوگیری کنیم؟

بور شدن یکی از بزرگترین مشکلات افراد در شستن لباس مشکی است. در این قسمت می‌خواهیم به شما در حل این مشکل کمک کنیم. در ابتدا باید بدانید منظور از بور شدن لباس‌های مشکی چیست؟ در واقع، به از بین رفتن درخشش و رنگ مشکی لباس‌ها و به سفیدی زدن رنگ لباس، بور شدن لباس می‌گویند که با توجه به تیره بودن رنگ لباس‌های مشکی در این نوع لباس‌ها بیشتر دیده می‌شود.

به طور کلی با رعایت تمامی مواردی گفته شده در قسمت‌ّای قبل، می‌توان از بور شدن لباس‌های مشکی جلوگیری کرد. به طور خلاصه می‌توان به این نکات اشاره کرد:

  • در ابتدا باید سعی کنید تا حد امکان زمان شستن لباس مشکی و دفعات آن را کاهش دهید؛ به طور مثال، اگر فقط قسمتی از لباس مشکی‌تان دچار لک شده، نیازی نیست تمام لباس را بشویید. کافی است با مواد شوینده آن قسمت لکه را تمیز کرده و سپس از آب برای پاک کردن مواد شوینده از همان قسمت لباس استفاده کنید.
  • بهتر است از آب سرد برای شستشوی لباس‌های مشکی استفاده کنید. آب گرم می‌تواند به فرم و شکل لباس آسیب برساند و رنگ آن را از بین ببرد. حداکثر دمای آب مورد استفاده برای شست‌وشوی لباس‌های مشکی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است؛ در این محدوده دمایی می‌توان از تغییر نکردن رنگ و فرم لباس مطمئن بود.
  • در انتخاب مواد شوینده دقت کنید؛ استفاده از مواد طبیعی برای جلوگیری از بور شدن لباس‌های مشکی بهتر است. تمامی مواد طبیعی که در ادامه نام می‌بریم، باعث تقویت رنگ لباس مشکی و تثبیت آن می‌شود. این مواد شامل فلفل، چای، قهوه، آب اسفناج، نمک و سرکه است که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم.
  • از خشک کن برای شستشوی لباس‌های استفاده نکنید. لباس‌ها را به صورت پشت و رو بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد و ترجیحاً دور از نور مستقیم آفتاب خشک شوند.
  • بهتر است پیش از شروع شست‌وشوی لباس‌های مشکی، مقداری از ماده شوینده را در مقداری آب حل کنید که از حل شدن آن در دمای پایین آب مطمئن شوید. به این ترتیب، هم لباس مشکی تمیز می‌شود و هم روی آن لکه‌های سفید ناشی از مواد شوینده ایجاد نمی‌شود.
  • اگر لباس مشکیتان خیلی کثیف و دارای لکه‌های زیادی است، می‌توانید برای جلوگیری از بور شدن لباس و پاک شدن لکه، قبل از شست‌وشو، لباس را در مقداری آب سرد بخیسانید و سپس به شستن آن بپردازید.

درصورت پرز گرفتن لباس مشکی، میتوانید با خواندن مقاله از بین بردن پرز لباس، ترفندهای آن را یاد بگیرید.

نحوه‌ خشک کردن و اتوکشی لباس‌های مشکی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد، برای شستن لباس مشکی بدون پرز و چروک و جلوگیری از بد رنگ و بور شدن لباس به‌هیچ‌عنوان نباید از خشک کن استفاده کرد. برای خشک کردن لباس، حتماً باید آن را آویزان کرد، اما دقت کنید که لباس‌ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند.

اگر فکر می‌کنید اتو کردن لباس‌های مشکی نکته‌ای ندارد و مانند سایر لباس‌هاست، باید بگویم که اشتباه می‌کنید. قبل از اتو کشیدن به منظور جلوگیری از رسوب آهک سفید بر روی لباس، حتماً باید مخزن آب اتو بخار در فواصل زمانی کوتاه مدت تمیز شود. اگر لباس مشکی در اثر شست‌وشوی غیراصولی با پودر، دچار لکه‌های سفید شده، برای از بین بردن لکه‌های سفید می‌توان یک پارچه نخی مرطوب را بر روی لباس قرار داد و سپس اتو را بر روی آن کشید. بد نیست بدانید این کار به جلوگیری از براق شدن لباس‌های تیره در اثر اتو کشیدن نیز کمک می‌کند.

جلوگیری از رنگ دادن لباس مشکی

جمع‌بندی

اگر بخواهید لباس‌های مشکی شما همیشه نو و براق باشند و از چروک شدن، پرز گرفتن، بور شدن و سفیدک زدن در امان بمانند، باید به نکاتی که در بالا گفته شد دقت کنید. خوشبختانه استفاده از مواد شوینده مخصوص لباس‌های تیره و مشکی، کار را تا حد زیادی راحت کرده است؛ با این وجود دقت به میزان مناسب استفاده از این مواد، دمای آب، مدت زمان شست‌وشو و اتو کردن صحیح لباس‌های مشکی نکاتی است که باید همچنان در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید