قطعا یکی از قسمت‌هایی از محل زندگی یا کارتان که نمایی ناخوشایند برایتان دارد، پارکینگ است؛ جایی که لکه‌های روغن و دوده لاستیک ماشین‌ها بر جای مانده و گاها آنقدر کهنه شده که به راحتی از بین نروند. پارکینگ ساختمان یکی از جاهایی است که معمولا در زمان نظافت نادیده گرفته می‌شود و پس از مدتی به محل تجمع انواع آلودگی‌ها تبدیل می‌شود. اگر به موقع این آلودگی‌ها از بین نروند نه تنها ممکن است به سطح زیرین خود که احتمالا از جنس سنگ یا سرامیک هستند، آسیب بزنند بلکه ممکن است با گذر زمان به صورت ذرات گرد و غبار وارد هوا شده و به بدن خودمان هم صدمه بزنند. این آلودگی‌ها ممکن است با رفت‌وآمد در پارکینگ به محل زندگی شما منتقل شوند. همچنین آلودگی‌های کف پارکینگ و به‌خصوص روغنی که از ماشین‌ها روی زمین ریخته ممکن است خطر حادثه در پارکینگ را افزایش دهد. حالا برای از بین بردن آنها که اغلب به دلیل بی‌توجهی به کثیفی‌های سختی تبدیل شده‌اند، چه باید انجام دهیم؟ اگر می‌خواهید خودتان این وظیفه را برعهده بگیرید ، بد نیست بدانید نظافت پارکینگ چه مراحل و نکاتی دارد.

 

یکی از مشکلات از بین بردن روغن‌ها و دوده‌های درون پارکینگ، نه خود این نوع از کثیفی‌ها بلکه کف‌پوش پارکینگ است که اغلب نفوذپذیر بوده و روغن و چربی به داخل آن نفوذ می‌کند و کار تمیز کردن آنها را بسیار دشوار می‌کند. بنابراین بیشتر از اینکه در نظافت پارکینگ و زدودن این نوع از کثیفی‌ها، نوع محلول تمیزکننده یا وسیله نظافت مهم باشد، مدت زمان مورد نیاز برای این کار اهمیت دارد چراکه هر محلولی با هر قدرتی برای نفوذ در کفپوش و خارج کردن روغن‌ها نیاز به فرصت کافی دارد.

 

برای تمیزکردن این کثیفی‌ها، انتخاب شوینده مناسب اهمیت بسزایی دارد. قطعا شوینده‌هایی که به صورت تخصصی این کار را انجام می‌دهند انتخاب اول ما هستند. این محصولات قدرت بالایی در حل کردن لکه‌های چربی و روغن داشته و به سادگی می‌توانند با گذشت چند دقیقه تا درون منافذ نفوذ کرده و کثیفی‌ها را بیرون بکشند. این شوینده‌ها برای همین کار طراحی شده‌اند بنابراین خیالتان راحت است که نمی‌توانند به کف‌پوش پارکینگ شما آسیب بزنند و خسارتی برایتان به بار بیاورند. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در نظافت سطوح سنگی و موارد این چنینی بوجود می‌آید، استفاده نادرست از مواد شوینده یا انتخاب به اشتباه محصولاتی مانند جرم‌گیر است که منجر به تخریب بستر آلودگی شده است.

 

یکی دیگر از محصولاتی که می‌توانند روغن‌ها و دوده‌ها را بزدایند، پودرهای کف‌شوی هستند که اگرچه قدرت تمیزکنندگی آنها به اندازه محصولات تخصصی نیست اما قادر هستند بخش قابل توجهی از آلودگی‌های سطحی را تمیز کنند. این محصولات اگرچه توانایی نفوذشان در بستر کمتر است اما به دلیل قیمت مناسب‌تر مقرون به صرفه هستند. ضمن اینکه این گونه از محصولات قدرت سایندگی بالایی دارند و اگر با لکه‌ای قدیمی مواجه هستید که به صورت توده درآمده، این پودرها یقینا به کمک شما خواهند آمد. البته نباید این دو محصول باهم استفاده شوند و هر یک را به صورت جداگانه امتحان کنید.

 

پس از استفاده از هر یک از محصولات باید با فشار زیاد آب، سطح را بشویید تا مواد شیمیایی به طور کامل از محیط خارج شود و در درازمدت به سطح آسیب نزند. البته شست و شو با فشار آب خودش به از بین رفتن این کثیفی‌ها کمک زیادی می‌کند. اگر از آب گرم استفاده کنید، هم روغن و دوده راحت از سطح جدا می‌شود و هم شوینده عملکرد بهتری خواهد داشت. ابتدا سطح را کمی با آب گرم مرطوب کنید و شوینده را به طور مستقیم روی محلی که تجمع آلودگی و دوده داریم، ریخته و پس از چند دقیقه سطح را با یک جارو و فرچه تمیز کنید و شست و شو دهید. سعی کنید مقدار شوینده زیادی استفاده نکنید چرا که ممکن است در طولانی‌مدت به سطح آسیب بزند. مدت زمان مصرف را هم تحت کنترل داشته باشید و نگذارید ماده برای زمان طولانی روی سطح باقی بماند.

 

گردآوری

عرفان خماند- واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی پاکشو

مطالب مرتبط
نظر بدهید