لباس‌های مجلسی نقش بسیار پررنگی در زندگی هر خانمی دارند. این دسته از لباس‌ها نوعی حس زنانه و لطیف به خانم‌ها القا می‌کنند. اکثر لباس‌های مجلسی از جنس پارچه‌های گران قیمتی مانند ساتن، ابریشم، مخمل و تور هستند. بنابراین، با توجه به جنس پارچه لباس‌های مجلسی نمی‌توانیم انتظار قیمت‌هایی کم و ارزان را داشته باشیم.

البته، قیمت لباس‌های مجلسی تنها بر اساس جنس آن‌ها مشخص نمی‌شود. قیمت لباس‌های شب به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: طراح لباس، جنس پارچه، مدل و رنگ لباس، نوع دوخت و میزان کار شدن روی لباس (سنگ‌ها و تزئینات به کار رفته در طراحی لباس). بنابراین، می‌توانیم بگوییم که لباس‌های مجلسی از جمله لباس‌های گران و لاکچری زنانه به شمار می‌آیند.
هر چه قیمت لباس بیشتر باشد مراقبت از آن نیز اهمیت و حساسیت بیشتری پیدا می‌کند؛ زیرا یک لکه کوچک می‌تواند لباس مجلسی گران و دوست‌داشتنیتان را برای همیشه بلااستفاده کند. در ادامه این مطلب می‌‌خواهیم نکاتی درباره شیوه نگهداری و شستشوی لباس‌های مجلسی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

نکات شستن لباس مجلسی در خانه

شستشوی انواع لباس‌ها، به‌خصوص شستن لباس مجلسی مستلزم رعایت جزئیات متعددی مانند دمای آب، جنس پارچه و شیوه شستشو می‌شود. یک کار اشتباه در زمان شستشوی لباس می‌تواند شما را برای همیشه از پوشیدن لباس محبوبتان محروم کند.
شستشو و نگهداری لباس‌های مجلسی نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. لباس مجلسی را مرتب بشویید

یکی از نکات بسیار مهمی که باید همیشه به یاد داشته باشید این است که صرف نظر از مدت زمان به تن داشتن لباس، باید پس از هر بار پوشیدن لباس مجلسی، آن را بشویید. باقی ماندن چربی بدن، عرق، لکه‌ها، لوازم آرایش و … می‌تواند موجب ایجاد لکه‌های همیشگی یا آسیب دیدن الیاف لباس شود.

2. روش شستشوی مناسب را انتخاب کنید

انتخاب شیوه شستشوی لباس‌های مجلسی مورد مهم دیگری است که نباید از آن غافل شد. با توجه به جنس پارچه، انتخاب شیوه شستشو برای هر لباس متفاوت است. خشکشویی مطمئن‌ترین روش شستشو برای تمام لباس‌های مجلسی است و معمولا به خانم‌ها توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس، از این روش استفاده کنند. با این حال، گروهی از خانم‌ها شستشوی خانگی را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم از این دسته هستید باید به چند نکته دقت داشته باشید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اگر قصد شستن لباس مجلسی در منزل را دارید، پیش از انجام هر کاری برچسب نگهداری روی لباس را بررسی کنید تا با جزئیات روش شستشو، باید‌ها و نبایدهایی از قبیل دمای آب، شوینده مناسب، روش اتوکشی و غیره آشنا شوید.
روش‌های خانگی شستشوی لباس به دو روش شستشو با ماشین لباسشویی و شستشوی دستی تقسیم می‌شود. حال، سوال این است که از کدام روش استفاده کنیم؟ شستشو با ماشین لباسشویی یا لباس مجلسی؟

با در نظر گرفتن ظرافت پارچه و تزیینات به کار رفته روی لباس‌های مجلسی، شستشو با ماشین لباسشویی نمی‌تواند روش مناسبی باشد و ریسک بالایی دارد. بنابراین، توصیه می‌شود اگر قصد دارید لباس مجلسیتان را در منزل بشویید حتما از روش شستشوی دستی استفاده کنید. شستشو با ماشین لباسشویی تنها برای بعضی از لباس‌های ساتن ساده مناسب هست و اگر برای لباس‌های حساسی مانند ابریشم و حریر از این روش استفاده شود مطمئنا پارچه آن‌ها آسیب خواهد دید.

«با صفر تا صد شستن لباس بادست آشنا شوید!»

 

3. لباس مجلسی را با آب سرد بشویید

مورد مهم دیگری که در زمان شستشوی لباس‌های مجلسی باید به آن دقت کنید، دمای آب است. به‌طور معمول، دمایی که روی برچسب نگهداری لبا‌س‌ها درج می‌شود حداکثر دمایی است که مجاز به استفاده از آن هستید و لزوما به این معنا نیست که باید از آن استفاده شود. برای شستشوی لباس‌های مجلسی بهتر است از آب سرد استفاده کنید.زیرا، آب داغ موجب چروک شدن و یا حتی تغییر رنگ لباس‌ها می‌شود.

4. برای شستن لباس مجلسی به نوع و حجم شوینده دقت کنید

انتخاب شوینده برای شستن هر نوع لباسی اهمیت دارد و حساسیت این مسئله برای لباس‌های مجلسی بیشتر است. همانطور که گفته شد، لباس‌های مجلسی از پارچه‌های گران و ظریف دوخته می شوند. بنابراین، بهتر است از شویند‌ه‌های ملایمی مانند مایع‌ لباسشویی مخصوص شستن پارچه‌های حساس استفاده کنید.
حجم شوینده‌ای که مصرف می‌کنید نیز در تمیزی و مراقبت از لباس نقش دارد. استفاده بیش از حد شوینده باعث می‌شود که بخشی از ترکیبات شوینده به الیاف پارچه نفوذ کنند. باقی ماندن طولانی مدت مواد شوینده در بین تار و پود موجب آسیب دیدن بافت پارچه و همچنین، رشد باکتری‌های مختلف می‌شود.

برای شستن لباس مجلسی به نوع و حجم شوینده دقت کنید

5. لباس مجلسی را پشت و رو کنید و بشویید

برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس‌های مجلسی، به‌خصوص لباس‌های سنگ‌دوزی شده، حتما آن‌ها را پشت و رو کنید. با این کار نه تنها از لباستان مراقبت می‌کنید بلکه، لکه‌ها به راحتی از بافت پارچه خارج می‌شوند و لباس سریع‌تر تمیز می شود.
لباس مجلسی را در هوای آزاد و با نور خورشید خشک کنید.
معمولا پیشنهاد می‌شود که لباس‌های خود را در هوای آزاد خشک کنید. در مورد لباس‌های مجلسی هم همین‌طور است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و جریان هوا باعث زودتر خشک شدن لباس و جلوگیری از رشد باکتری‌ها در بین الیاف پارچه می‌شود. از آن جایی که لباس‌های مجلسی برای طولانی مدت در کمد و فضای بسته نگهداری می شوند باید از هر روشی استفاده کرد تا هیچگونه باکتری یا قارچی در بافت آن‌ها رشد نکند.

6. در اتوی لباس مجلسی دقیق باشید

مطمئن‌ترین روش برای شستن لباس مجلسی و اتو کرد آن، استفاده از خدمات خشکشویی و اتوشویی هست. با این حال، اگر می‌خواهید این کار را خودتان انجام دهید باید دقیق و ریزبین باشید.
تا به حال به کف اتوی خودتان نگاه کرده‌اید؟ غالبا کف اتوها لکه‌هایی وجود دارند که در هنگام اتو شدن اثرات آن‌ها روی لباس‌ها باقی می‌ماند. پیش از اتو کردن لباس‌های مجلسی، حتما کف اتو را بررسی و تمیز کنید.
مطمئن شوید که اتوی شما نشتی آب ندارد. گاهی چکیدن آب کثیف اتو روی لباس باعث به وجود آمدن لکه‌های زرد رنگ می‌شود. در صورتی که چنین اتفاقی افتاد سریعا لباس را بشویید.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌خواهید لباستان را خودتان اتو کنید یک پارچه نازک سفید روی لباس بیندازید و بعد آن را اتو کنید. با این روش از به وجود آمدن لکه‌های احتمالی یا سوختن لباس جلوگیری خواهید کرد.

«با تکنیک های اتو کردن لباس های مختلف آشنا شوید!»

لکه‌گیری لباس مجلسی

دیدن لکه روی هر لباسی می‌تواند آزاردهنده باشد. در مورد لباس‌های مجلسی این مسئله شدیدتر است؛ چرا که لباس‌های مجلسی گران و ظریف هستند و دیدن لکه روی آن‌ها برای خانم‌ها ترسناک است. یادتان باشد که دیدن لکه روی لباس مجلسی آنقدر هم که فکر می‌کنید نگران‌کننده نیست، فقط باید سریع باشید. باقی ماندن لکه روی لباس، حتی برای یک روز، باعث می‌شود که اثر آن روی لباس ماندگار شود. در ادامه این مطلب روش‌هایی را برای پاک کردن انواع لکه از روی لباس مجلسی به شما آموزش خواهیم داد.

  • پاک کردن لکه قهوه از روی لباس مجلسی

لکه قهوه جزو لکه‌هایی است که پاک کردن آن کار راحتی نیست. هر چه رنگ و جنس پارچه حساس‌تر باشد باید دقیق‌تر باشید. برای پاک کردن لکه قهوه، مقداری شوینده را در آب حل کنید. قسمتی از لباس که در معرض دید نیست را به این محلول آغشته کنید. اگر رنگ یا بافت لباس تغییر نکرد، محلول را روی محل لکه بریزید. اجازه دهید محلول 5 تا 10 دقیقه روی محل لکه بماند. سپس، با استفاده از یک برس لکه را تمیز و آبکشی کنید.
در مواردی که محل لکه بزرگ است لباس را کاملا در محلول خیس کنید. در صورت نیاز، این فرآیند را چندین بار تکرار کنید تا اثری از لکه باقی نماند.

  • پاک کردن لکه خون از روی لباس مجلسی

لکه خون جزو لکه‌هایی است که بیشتر مواقع پس از شسته شدن هم اثری بسیار کم از خودش به جا می‌گذارد. برای رفع لکه خون، محل لکه را در آب سرد خیس کنید تا خون از بافت پارچه خارج شود. در مواردی که این کار را تکرار کردید و لکه از بین نرفت می‌توانید از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. هرگز از آب داغ برای پاک کردن لکه خون استفاده نکنید. زیرا، باعث نفوذ خون به تار و پود و ماندگاری اثر لکه می‌شود.

  • پاک کردن لکه لاک از روی لباس مجلسی

شاید خیلی ناراحت‌کننده باشد اما باید بدانید راه مطمئنی برای رفع لکه لاک ناخن وجود ندارد. با این حال، می‌توانید استفاده از لاک پاک‌کن را امتحان کنید. دقت داشته باشید که از استون استفاده نکنید. زیرا این ماده شیمیایی می‌تواند باعث تغییر رنگ لباس شود. برای پاک کردن لکه لاک، لباس را پشت و رو کنید و با استفاده از پدهای لاک پاک‌کن محل لکه را از پشت تمیز کنید. شاید بتوانید با این روش لکه را پاک کنید اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

از آن جایی که لباس‌های مجلسی در مراسم‌های مختلفی پوشیده می‌شوند، دائما در معرض کثیف شدن با لوازم آرایشی هستند. پاک کردن مواد آرایش خیلی ساده است. برای رفع این دسته از لکه‌ها باید لباس را در آب گرم خیس کنید و با استفاده از یک شوینده ملایم لباس را بشویید.

بایدها و نبایدهای شستشوی انواع لباس مجلسی

روش شستن لباس‌ مجلسی با در نظر داشتن جنس پارچه آن متفاوت است و باید برای شستن آن‌ها به نکات متفاوتی دقت داشت. در ادامه این مطلب روش شستن بعضی از این لباس‌ها را مطرح خواهیم کرد.

شستن لباس مجلسی مخمل

مخمل از گرا‌ن قیمت‌ترین پارچه‌هایی است برای دوخت لباس‌های مجلسی خاص کاربرد دارد. برای شستن پارچه مخمل باید مانند هر لباس دیگری آن را پشت و رو کرد. همان‌طور که قبلا گفته شد مناسب‌ترین روش برای شستشوی لباس‌های مجلسی از جمله لباس مخمل، استفاده از آب سرد و حجم کمی از شوینده‌های ملایم لباس یا شامپو است. پیش از آن که اقدام به شستن لباس کنید، در صورت وجود لکه حتما آن را از روی لباس پاک کنید.

شستن لباس مجلسی مخمل

شستن لباس مجلسی مخمل

شستن لباس مجلسی توری و حریر

پارچه حریر به خاطر لطافت و درخششی که دارد جزو پارچه‌های محبوب برای دوخت لباس‌های مجلسی است. برای شستن لباس مجلسی حریر باید مقدار کمی سرکه و الکل را با آب ترکیب کنید و لباس را در آن خیس کنید. برای شستن لباس مجلسی حریر نیازی به چنگ زدن ندارید. چنگ زدن باعث چروک شدن پارچه می‌شود. پس از خیس کردن لباس در محلول گفته شده، آن را آبکشی و در هوای آزاد خشک کنید.

شستن لباس مجلسی ابریشمی و ساتن

شستن لباس مجلسی ابریشمی و ساتن بسیار ساده است. اگر قصد شستن لباس مجلسی ابریشمی خود را دارید از روش شستشوی دستی استفاده کنید. با استفاده از آب سرد و یک مایع لباسشویی ملایم یک محلول آماده کنید و لباس را در آن بخیسانید. پس از یک ساعت لباس را آبکشی کنید و روی یک سطح صاف در هوای آزاد خشک کنید.

شستن لباس مجلسی ابریشمی و ساتن

شستن لباس مجلسی گیپور و دانتل

پارچه لباس‌های گیپور و دانتل بافت ظریفی دارد که باید در هنگام شستشو مراقب آن بود. برای شستشوی این دسته از لباس‌ها باید آن را پشت و رو کنید و در محلول آب و شوینده خیس کنید. برای شستن لباس‌های دانتل و گیپور می‌توانید از مایع لباسشویی ملایم یا مقدار کمی پودر استفاده کنید. بهتر است این لباس‌ها را با دست بشویید. اما، اگر قصد استفاده از ماشین لباسشویی را دارید به هیچ عنوان از خشک‌کن استفاده نکنید. پس از شستن لباس آن را در هوای آزاد آویزان کنید تا خشک شود.

«مقاله مرتبط: راهکارهای نگهداری و افزایش طول عمر لباس»

شستن لباس مجلسی سنگ و منجوق‌دوزی شده

لباس‌های کار شده مورد علاقه بسیاری خانم‌ها هستند. نگهداری از این لباس‌ها به مراتب سخت‌تر از لباس‌های ساده است. از آن جایی که کنده شدن یک سنگ یا منجوق از روی لباس می‌تواند باعث خراب شدن طرح روی لباس شود، حساسیت شستن این دسته از لباس‌ها بیشتر می‌شود.
برای شستن لباس‌های کار شده باید آب سرد و یک شوینده ملایم مانند شامپو را با هم ترکیب کرد و لباس را در آن خیساند. لباس‌های سنگ‌دوزی شده را به هیچ عنوان چنگ نزنید! اگر قصد شستن این لباس‌ها با ماشین لباسشویی را دارید حتما آن‌ها را در یک کیسه پارچه‌ای بندازید تا اگر سنگ یا منجوقی کنده شد بتوانید مجدد آن را بدوزید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات مراقبت و نگهداری لباس‌های مجلسی را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به آن‌چه که در این مطلب گفته شد پیشنهاد می‌شود از روش خشکشویی برای شستشوی این لباس‌ها استفاده کنید. اما اگر قصد دارید این کار را در منزل انجام دهید از شستشوی دستی با یک شوینده ملایم مانند مایع لباسشویی سافتلن یا شامپو استفاده کنید.
به یاد داشته باشید پیش از شستن لباس مجلسی، تمام لکه‌های روی آن را از بین ببرید. در غیر این صورت، لکه‌ها روی لباس باقی می‌مانند و لباس شما را خراب می‌کنند.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

منابع و مراجع:

[1], [2], [3]

مطالب مرتبط
نظر بدهید