تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم که تعویض لباس زیر، درست مثل مسواک ‌زدن و شستن صورت، باید بخشی از عادت روزمره ما باشد. بنابراین ممکن است در طول هفته، چندین بار مجبور به شستن لباس زیر خود شویم. اما انجام این کار آن‌قدرها هم ساده نیست. شستن لباس زیر، بدون رعایت اصول مناسب، موجب آسیب دیدن رنگ و بافت لباس و کاهش طول عمر آن می‌شود. افزون بر این، باید توجه داشته باشید که ممکن است لباس زیر شما به بستر مناسبی برای رشد باکتری، قارچ و انواع آلودگی‌ها تبدیل شود. بنابراین لازم است که شستن لباس زیر خود را با دقت بالایی انجام دهید. با مطالعه نکاتی که در این یادداشت با شما به اشتراک می‌گذاریم، دیگر نگران نحوه صحیح شستن لباس زیر نخواهید بود.

شستن و ضدعفونی کردن لباس زیر

با لباس زیر مثل بقیه لباس‌ها برخورد نکنید!‏ احتمالا شما هم مانند اغلب افراد، لباس زیر را به لباسشویی می‌سپارید و تنظیمات آن را در حالت شستشوی لباس‌های عادی قرار می‌دهید. شاید هم در بهترین حالت، پیش از عملیات شستشو، لباس‌های زیر را بر اساس رنگ دسته‌بندی کنید. اما باید بدانید که این تمام کاری نیست که باید انجام بدهید.

واقعیت این است که استفاده از لباسشویی، بهترین گزینه برای شستن لباس زیر نیست. از سوی دیگر اگر تنظیمات ماشین لباسشویی را به درستی انتخاب نکنید، لباس زیر شما پاره یا شل می‌شود و رنگ آن به تدریج از بین می‌رود. استفاده از خشک‌کن نیز می‌تواند منجر به بروز همین مشکلات شود.

  • برای شستن لباس زیر از آب سرد استفاده کنید!

به جرات می‌توان گفت که تنها در یک صورت لباس زیر شما در لباسشویی آسیب نمی‌بیند. آن هم زمانی است که لباس، از جنس نخ خالص باشد. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم که شستشوی دستی و استفاده از آب سرد را حتما مد نظر قرار دهید. شستشو با دست باید به آرامی انجام شود. لباس زیر را بیش از نسابید یا نکشید. همچنین با استفاده از آب سرد از الیاف پارچه در برابر آسیب محافظت کنید.

کیسه مشبک شستن لباس زیراگر مجبورید که از ماشین لباسشویی استفاده کنید، لباس‌های زیر را در کیسه مشبک قرار دهید. کیسه‌ لباس زیر، به نوعی از کیسه مشبک شستشو گفته می‌شود که از لباس زیر شما در هنگام شستشو در ماشین لباسشویی محافظت می‌کند. این کیسه‌ها مانع از آن می‌شوند که لباس زیر شما به اطراف طبل شستشو ساییده شده و یا در طول شستشو کشیده شود. علاوه بر این، کیسه پیدا کردن لباس‌های زیر پس از پایان شسشتو را آسان‌تر کرده و در زمان شما نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

  • لباس‌های زیر را در هوای آزاد خشک کنید

پس از شستن لباس‌های زیر، آن‌ها را به صورت افقی بر روی قفسه خشک‌کن پهن کرده و صبح روز بعد آن‌ها را بدون آنکه شکل، رنگ و کشش خود را از دست داده باشند، از روی قفسه بردارید. برای لباس‌های بسیار مرطوبی که به راحتی خشک نمی‌شوند، می‌توانید یک مرحله دیگر را نیز به فرآیند خشک کردن لباس‌ها اضافه کنید. کافی است پس از چلاندن لباس‌ها، آن‌ها روی یک حوله جاذب قرار داده و حوله را دور لباس‌ها بپیچید تا رطوبت اضافی آن‌ها را جذب کند. این کار به حفظ شکل لباس زیر نیز کمک می‌کند. پس از آنکه به اندازه کافی از رطوبت لباس‌ها کاسته شد، می‌توانید آن‌ها را در معرض هوای آزاد پهن کنید تا خشک شوند. نکته مهم در خشک کردن لباس‌های زیر این است که به هیچ عنوان آن‌ها را در خشک‌کن قرار ندهید. گرما تاثیر بسیار مخربی بر سیم‌ها، کش‌ها و الیاف ظریف لباس‌های زیر خواهد داشت.

بهترین شوینده برای لباس زیر

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در هنگام شستن لباس زیر، استفاده از مواد شوینده قوی و نامناسب است. کارشناسان معتقدند که برای شستن لباس زیر باید از شوینده‌هایی استفاده کرد که دارای برچسب “ملایم” یا “ظریف” هستند. فسفات و آنزیم‌های موجود در شوینده‌های معمولی، هرچند به خوبی از پس از بین بردن آلودگی‌ها و لکه‌های چربی برمی آیند، اما می‌توانند منجر به تجزیه تدریجی الیاف لباس زیر در بلند مدت شوند. مایع لباسشویی جنرال سافتلن با استفاده از شوینده‌های ملایم‌تر (به دلیل استفاده از آنزیم‌های تخصصی) و با شستشوی لباس‌ها در Ph و دمای مناسب‌تر، از لباس‌های زیر شما محافظت می‌کند. همچنین، اپتیکال برایتنر موجود در این محصول موجب حفظ شادابی و درخشش لباس‌های زیر در مدت زمان استفاده می‌گردد.

«درمورد شستن لباس ها مهم است! کدام لباس ها و پارچه ها را نباید با ماشین لباسشویی شست؟ بیشتر بدانید»

شستن لباس زیر در ماشین لباسشویی ممنوع!

مهم‌ترین اصل در شستن لباس زیر این است که هیچگاه لباس‌های ظریف خود را با آب گرم نشویید. دمای بالا موجب از بین رفتن الیاف پارچه، شل شدن کش کمر و محو شدن رنگ لباس می‌شود. از آنجا که اکثر افراد لباس‌های خود را با آب گرم می‌شویند، شاید بهتر باشد که لباس‌های زیر خود را از بقیه لباس‌ها جدا کرده و آن‌ها به صورت دستی و در آب سرد بشویید. شستن لباس زیر در آب سرد به جای آب گرم فواید متعددی دارد. اصولا آب سرد باعث حفظ الیاف لباس زیر، در عین شستشوی کامل آن می‌شود.

شستن لباس زیر در ماشین لباسشویی ممنوع!

اما حتی در صورت استفاده از آب سرد، ماشین لباسشویی باز هم ابزاری مناسب برای شستن لباس زیر محسوب نمی‌شود. فراموش نکنید که حتی در صورت استفاده از آب سرد و سرعت چرخش پایین، باز هم لباس‌های زیر شما در اطراف طبل شستشو چرخانده شده و با لباس‌های دیگر تماس پیدا می‌کنند. هرچند این اصطکاک به از بین بردن لکه‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند، اما چرخش مداوم می‌تواند پارگی‌های بسیار کوچکی را در لباس زیر ظریف شما ایجاد کند. این پارگی‌ها به مرور زمان تجمیع شده و در نهایت منجر به ایجاد شدن سوراخ یا درز در لباس زیر شما می‌شوند.

5 نکته مهم که موقع شستن لباس زیر باید توجه کنید

  • چگونه از لکه‌های خشتک خلاص شویم؟ نیازی نیست که بیش از اندازه نگران لکه‌های این بخش باشید؛ لایه اضافی درون خشتک به طور خاص برای حفظ وضعیت بهداشتی لباس زیر تعبیه شده است. البته با گذشت زمان، کم کم لکه‌هایی را در این قسمت از لباس زیر خود مشاهده خواهید کرد. اگر این لکه‌ها ظاهر لباس زیر شما را تغییر داده‌اند، می‌توانید کمی شوینده اضافی را بر روی این قسمت مالش دهید.
  • چگونه لکه‌های خون را از روی لباس زیر پاک کنیم؟ به عنوان یک راه‌حل فوری و در دسترس، می‌توانید از توانایی آنزیم‌های موجود در بزاق دهان برای تجزیه لکه خون استفاده کنید. کمی براق می‌تواند لکه‌های خون را در همان لحظه ایجاد شدن تا حد زیادی از بین ببرد. در صورت تثبیت شدن لکه، می‌توانید از شوینده‌ مناسب حاوی آنزیم، مانند مایع لباسشویی جنرال سافتلن، استفاده کنید.
  • آیا می‌توان لباس‌های زیر ابریشمی را شست؟ از نظر فنی، می‌توان هر نوع لباس ابریشمی را شست؛ با این حال، توصیه می‌کنیم برای دریافت بهترین نتیجه ممکن، شستن لباس زیر ابریشمی خود را به خشکشویی بسپارید. دلیل این امر این است که به دلیل انبساط گسترده ابریشم، پس  از شستن لباس زیر باید زمان زیادی را به اتو کردن لباس خود اختصاص دهید. علاوه بر این، به دلیل حساسیت ابریشم در برابر حرارت، اتو کردن ابریشم دقت زیادی می‌خواهد و اکثر افراد وقت و تجربه کافی برای انجام این کار را ندارند.
  • آیا لباس زیر ابریشمی پس از شستشو تغییر شکل می‌دهد؟ بله، نقطه ضعف شستشوی مکرر لباس‌های ظریف با دست، تغییر شکل تدریجی این لباس‌ها در طول زمان است. با شستن لباس‌ زیر ابریشمی به صورت دستی، ابریشم مقداری از درخشش خود را از دست می‌دهد. البته این بدان معنا نیست که لباس‌ شما کیفیت خود را از دست می‌دهد، اما کم شدن تدریجی درخشش ابریشم پس از گذشت مدتی طولانی، امری اجتناب‌ناپذیر است. اما اگر قصد دارید کیفیت لباس زیر ابریشمی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید، لباس‌های خود را به خشکشویی بسپارید.

«بیشتر بخوانید: شستن لباس با دست، یک گزینه بهینه!»

  • نحوه شستن لباس زیر در کمترین زمان؟ در صورت تسلط بر مراحل، شستن لباس زیر بیش از یک دو دقیقه طول نمی‌کشد. از آنجا که لباس‌های زیر به طور منظم شسته می‌شوند، نیازی به اختصاص دادن زمان طولانی برای خیساندن آن‌ها ندارید. همچنین ترکیب کردن مرحله شستشو و آبکشی می‌تواند زمان مورد نیاز برای شستن لباس زیر را به طرز قابل توجهی کاهش دهد. برای انجام این کار، لباس زیر خود را درون یک ظرف کوچک قرار داده و در سینک بگذارید. سپس جریان آرام آب شیر را باز کرده و در حالی که آب صابونی به تدریج رقیق و رقیق‌تر می‌شود، به شستن لباس زیر خود ادامه دهید.

منابع و مراجع: 

[1], [2], [3]

مطالب مرتبط
نظر بدهید