الکتریسیته ساکن ، اتفاقی طبیعی است که بر اثر عدم توازن میان بارهای الکتریکی (مثبت و منفی) به وجود می آید. این پدیده (تخلیه الکتریسیته ساکن) در اجسامی با جنس خاص و در برخی از فصول، به خصوص روزهای سرد و خشک زمستانی ، بیشتر به رخ می دهد. بطور مثال هر وقت یک قطعه پلاستیکی را به لباس خود یا یک تکه پارچه پشمی می مالید، ذره های گرد و غبار یا خرده‌های کاغذ را جذب می‌کند. یااینکه وقتی شانه پلاستیکی را به لباس می مالید و بعد سعی در شانه کردن مو های خود می کنید تارهای مو در حد فاصل شانه و سر معلق می شوند.

همچنین اگر در هوای خشک، سعی در تمیز کردن آینه یا شیشه پنجره با پارچه ای خشک را داشته باشید این پدیده اتفاق می‌افتد و گرد و غبار معلق در هوا و کرکهای جدا شده از پارچه به سطح آینه یا شیشه می‌چسبند. به طوری که پاک کردن آن ها از روی سطح کمی دشوار می شود.

عاملی که باعث همه این اتفاقات می شود جاذبه الکتریکی نام دارد و اجسامی که در اثر مالش این خاصیت را پیدا می‌کنند دارای الکتریسیته ساکن می‌شوند.

برای همه ما پیش آمده است که در محیط منزل، هنگام پوشیدن لباس های پشمی یا زمان پیاده شدن از خودرو لحظه ای احساس برق گرفتگی داشته باشیم، دلیل آن همان الکتریسیته ساکن است و در آن لحظه بارهای الکتریکی که جذب بدن و یا لباس ما شده اند تخلیه می شوند.

چگونه برق بدن را از بین ببریم؟

در این مقاله ما راهکارهایی را به شما ارائه خواهیم کرد تا از بروز این اتفاق پیشگیری کنید

اولین مرحله : حذف الکتریسیته ساکن در محیط منزل

محیط را مرطوب نگه دارید

الکتریسیته ساکن در قسمت های خشک منزل، بیشتر به وجود می آید؛ به خصوص در فصول سرما و زمانی که اختلاف دمای داخل منزل با محیط بیرون زیاد می شود. دستگاه های مرطوب کننده هوا، راه حل خوبی برای این مشکل است.

در محیط هایی که گلدان نگهداری می شود نیز رطوبت هوا بیشتر است. بنابراین توصیه می کنیم که محیطی را در منزل برای نگهداری گلدان ها در نظر بگیرید تا کمتر شاهد این پدیده باشید.

اسپری های ضد الکتریسیته ساکن

این اسپری ها، مخصوص فرش و موکت است و موجب کم شدن الکتریسیته ساکن از روی فرش می شود. برخی از تولیدکنندگان فرش، این اسپری ها را تولید کرده و همراه با فرش عرضه می کنند. برخی دیگر نیز در تار و پود فرش های تولید شده، از مواد ضد الکتریسیته استفاده می کنند.

اما نیازی به خرید این اسپری‌ها نیست؛ خود شما نیز می توانید به راحتی آن را درست کنید.
برای این کار کافی است یک فنجان مایع نرم کننده لباس که خاصیت ضد الکتریسیته ساکن دارد را با دو فنجان آب ترکیب کنید و روی فرش ها اسپری کنید. استفاده از مایع نرم کننده سافتلن می‌تواند به حل این مسئله کمک زیادی کند.

مایع نرم کننده لباس

نکته : کمی زمان بدهید فرش خشک شود و بعد روی آن قدم بگذارید در اینصورت بیشترین تاثیر را خواهید دید.

مالیدن دستمال خشک و تمیز به مبلمان و صندلی خودرو

یک دستمال خشک را روی مبلمان بکشید. این کار باعث می شود تا بارهای تجمیع شده بر روی صندلی تخلیه شوند. همین کار را برای صندلی خودرو نیز می توانید انجام دهید تا دیگر هنگام خروج از خودرو و برخورد با بدنه آن دچار شوک الکتریکی نشوید.

مالیدن دستمال خشک و تمیز به مبلمان و صندلی خودرو

مطالعه بیشتر: نحوه شستشوی لباس سفید در خانه

دومین مرحله – کاهش الکتریسیته ساکن از بدن

سطح پوست را مرطوب نگهدارید

کرم های مرطوب کننده و استفاده از لوسیون های پوست بعد از حمام، پوست شما را از خشکی خارج کرده و موجب از بین رفتن الکتریسیته ساکن در بدن می شود.

جنس لباس هایتان را عوض کنید

احتمالا شما هم با معضل چسبیدن لباس به تن مواجه شده اید. این اتفاق بیشتر زمانی رخ می دهد که از لباس هایی با جنس پلاستیک و پلی استر استفاده می کنید. ترجیحا استفاده از این لباس ها را به حداقل برسانید و یا اگر بسیار به آن ها علاقه مندید حتما هنگام شستشو از نرم کننده ضد الکتریسیته ساکن استفاده کنید.

کفش و دمپایی رو فرشی چرم نپوشید

جنس کفش در بروز این پدیده بسیار موثر است. کفش های چرمی بیشتر از کفش های دیگر الکتریسیته را جذب و در خود ذخیره می کنند. کفش های چرمی یکی از علت های مهم برق داشتن بدن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید که حداقل در محیط منزل از دمپایی روفرشی چرم استفاده نکنید.

 

الکتریسیته ساکن را حین شستن لباس ها از بین ببرید

استفاده از نرم کننده لباس که خاصیت ضد الکتریسیته ساکن دارد به حل شدن این مشکل بسیار کمک خواهد کرد. کافی است پیش از آبکشی نهایی نرم کننده را در محفظه مخصوص ماشین لباسشویی بریزید. همینطور استفاده از پودر ماشین لباسشویی که دارای ترکیبات شیمیایی مخصوصی است کیفیت شستشو را بالا می‌برد و لباس‌ها را از لکه‌ها و آلودگی‌ها پاک می‌کند. برای استفاده از این پودر، معمولاً مقدار معینی از آن به آب اضافه شده و سپس لباس‌ها در این محلول شسته می‌شوند.

مایع نرم کننده لباستکان دادن لباس ها

بعد از اینکه لباس ها خشک شد، آن ها را تکان دهید تا بارهای الکتریکی جمع شده در آن ها( برق لباس ) تخلیه شود.

وصل کردن سنجاق به لباس ها

می توانید روی بخش یقه لباس ها (قسمت داخلی) یا درز و شکاف پایین شلوار ها، یک سنجاق وصل کنید تا الکتریسیته جمع شده تخلیه شود.

لباس ها را روی چوب لباسی فلزی آویزان کنید

آویزان کردن لباس ها روی چوب لباسی فلزی موجب کاهش و از بین رفتن الکتریسیته ساکن می شود.

لباس ها را روی چوب لباسی فلزی آویزان کنید

مطالعه بیشتر: از بین بردن بوی بد لباس با جوش شیرین

حمل یک شی فلزی به همراه سایر وسایل

همیشه در میان وسایلتان یا داخل جیب، یک کلید یا سکه به همراه داشته باشید. وجود این شی فلزی در لباس از جمع شدن الکتریسیته جلوگیری می کند.

منابع:

wikihow.com

 

سوالات متداول درباره علت برق داشتن بدن

علت برق گرفتگی هنگام دست زدن به اشیا چیست؟

الکتریسیته ساکن ، اتفاقی طبیعی است که بر اثر عدم توازن میان بارهای الکتریکی (مثبت و منفی) به وجود می آید. این پدیده (تخلیه الکتریسیته ساکن) در اجسامی با جنس خاص و در برخی از فصول، به خصوص روزهای سرد و خشک زمستانی ، بیشتر رخ می دهد.

از بین بردن الکتریسیته بدن چگونه انجام میشود؟

استفاده از مایع نرم کننده لباس که خاصیت ضد الکتریسیته ساکن دارد به حل شدن این مشکل بسیار کمک خواهد کرد. کافی است پیش از آبکشی نهایی نرم کننده را در محفظه مخصوص ماشین لباسشویی بریزید.

علت برق داشتن بدن در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی دلیلی بر ایجاد برق داشتن بدن وجود ندارد؛ تنها عاملی که باعث همه این اتفاقات می شود جاذبه الکتریکی است و اجسام در اثر مالش دارای الکتریسیته ساکن میشوند.

 

مطالب مرتبط

4 نظر

  • حسن گفت:

    جواب نگرفتم من کفش چرم هر موقع میپوشم برق زیادی منو میگیره

  • گلی گفت:

    من این مشکل رو دارم که توی زمستون همیشه بدنم برق داره. جالب این ک توی خونه یا باشگاه شرایطی مثل بقیه دارم از نظر لباس پوشیدن، ولی بازم این منم ک برق دارم و وقتی به وسایل فلزی دست می زنم جرقه می زنه. اون چیزی ک منو خیلی اذیت می کنه اینه ک موقع دست دادن دوستام اذیت می شن و دائم می گن چرا برق داری…

  • علی گفت:

    سلام. من دست به هرچی بزنم برق میگیره. گاهی اوقاتم اینقدر زیاده که تخلیه برق رو از کف پاهام حس میکنم. دیگه موندم چیکار کنم.

  • مجید طلائی گفت:

    بسیار عالی و آموزنده .

نظر بدهید