نحوه نگهداری از لباس چرمی + مزایای آن

قدمت محصولات چرمی به سال ها پیش از میلاد باز می‌گردد، با این حال امروزه همچنان به عنوان یک محصول محبوب برای ساخت انواع کیف، کفش، لباس، لوازم جانبی و … به کار می‌رود. امروزه صنعت چرم بسیار پیشرفت داشته و در بسیاری از مراسم های مد و لباس یکی از ارکان اصلی و همیشگی این مراسم ها می‌باشد. بسیاری از مردم دنیا هم برای بهتر کردن استایل خودشان از این محصولات استفاده می‌کنند اما برای اینکه بتوانند تا سال های سال از آن استفاده کنند، باید مواردی در مورد نحوه نگهداری از لباس چرمی را بدانند. به همین جهت ما در این مقاله از سافتلن تلاش می‌کنیم که بهترین راه های نحوه نگهداری از لباس چرمی را به شما بگوییم، پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نحوه نگهداری از لباس چرمی

نحوه نگهداری از لباس چرمی به چه صورت است؟

چرم، متریالی با دوام و زیبا، همیشه یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای لباس‌های شیک و ماندگار بوده است. اما این زیبایی و ماندگاری آن مشروط به مراقبت درست است. آیا می‌دانید که چطور از لباس‌های چرمی خود به بهترین شکل نگهداری کنید تا سال‌های سال، بتوانید از آن ها استفاده کنید؟ در ادامه، راه هایی برای  نگهداری لباس چرمی را به شما می‌گوییم تا بتوانید لباس‌های چرمی‌تان را همیشه نو نگه دارید:

از لباس های چرمی در برابر آب محافظت کنید:

از آن جایی که چرم یک ماده طبیعی است به طور طبیعی تا حدودی در برابر آب مقاوم است. با این حال، برای افزایش مقاومت چرم در برابر آب و جلوگیری از آسیب دیدن آن در اثر تماس با آب، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • استفاده از اسپری ضد آب: اسپری‌های ضد آب حاوی موادی هستند که یک لایه محافظ روی سطح چرم ایجاد می‌کنند و مانع از نفوذ آب به داخل چرم می‌شوند. این اسپری‌ها را می‌توان از فروشگاه‌های لوازم چرمی خریداری کرد.
  • واکس زدن چرم: واکس چرم نیز می‌تواند به محافظت از چرم در برابر آب کمک کند. واکس چرم با ایجاد یک لایه محافظ روی سطح چرم، مانع از جذب آب توسط چرم می‌شود.
  • استفاده از کاور محافظ: کاورهای محافظ چرم نیز می‌توانند از چرم در برابر آب محافظت کنند. این کاورها را می‌توان از فروشگاه‌های لوازم چرمی خریداری کرد.
  • نگهداری چرم در محیط خشک: قرار دادن چرم در محیط خشک نیز می‌تواند به محافظت از آن در برابر آب کمک کند. از قرار دادن چرم در معرض رطوبت، به ویژه رطوبت زیاد، خودداری کنید.

در صورت خیس شدن چرم، باید سریعاً آن را خشک کنید. برای خشک کردن چرم، از خشک‌کن یا حرارت زیاد استفاده نکنید. در عوض، اجازه دهید چرم به طور طبیعی در دمای اتاق خشک شود. همچنین، می‌توانید از یک حوله خشک برای جذب آب اضافی استفاده کنید.

مراقبت از نرمی و انعطاف پذیری لباس های چرم

  • از یک نرم کننده چرم استفاده کنید. نرم کننده چرم به حفظ رطوبت چرم کمک می کند و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیری می کند. مقداری نرم کننده چرم را بر روی یک پارچه نرم بمالید و آن را به طور یکنواخت روی سطح لباس چرمی بکشید. سپس نرم کننده اضافی را با یک پارچه خشک پاک کنید.
  • از لباس های چرم خود در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید. نور مستقیم خورشید می تواند چرم را خشک و شکننده کند. لباس های چرمی خود را در مکانی نگهداری کنید که از نور مستقیم خورشید دور باشد.
  • از لباس های چرم خود در برابر مواد شیمیایی محافظت کنید. مواد شیمیایی می توانند به چرم آسیب برسانند. از قرار دادن لباس های چرمی خود در معرض مواد شیمیایی مانند مواد شوینده، رنگ و بنزین خودداری کنید.
مراقبت از نرمی و انعطاف پذیری لباس های چرم

براق و تمیز نگه داشتن لباس های چرمی

اولین و مهم ترین کار در نحوه نگهداری از لباس چرمی، گردگیری روزانه آنها است. گرد و غبار می تواند به چرم آسیب برساند و باعث کدر شدن و خشک شدن آن شود. برای گردگیری لباس های چرمی، می توانید از یک پارچه نرم یا برس مخصوص چرم استفاده کنید.

اگر لباس های چرمی شما کثیف شد، باید آنها را به طور منظم تمیز کنید. برای تمیز کردن لباس های چرمی، می توانید از یک محلول تمیز کننده مخصوص چرم استفاده کنید. این محلول ها را می توانید از فروشگاه های لوازم چرمی خریداری کنید.

واکس یکی از بهترین راه های محافظت از چرم و حفظ درخشندگی آن است. واکس به چرم نرمی و لطافت می بخشد و از خشک شدن آن جلوگیری می کند. برای استفاده از واکس، ابتدا لباس چرمی خود را تمیز کنید. سپس، مقدار کمی واکس را روی یک پارچه نرم و سپس آن را به آرامی روی سطح لباس بمالید.

براق و تمیز نگه داشتن لباس های چرمی

شستشوی لباس های چرمی با ماشین لباسشویی

برای شستن لباس های چرمی با لباسشویی باید به چند نکته دقت کنید که آسیبی به آن ها وارد نشود. شما می‌توانید برای شستشوی لباس‌های چرمی به نکات زیر دقت کنید:

  1. ابتدا همه دکمه ها و زیپ های لباس ها یا کت های چرمی را ببندید، اگر زیپ یا دکمه ای باز باشد ممکن است در زمان چرخش لباسشویی به این لباس ها آسیب جدی وارد شود.
  2. به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی مانند پودر ماشین لباسشویی استفاده نکنید. بهتر است از مایع لباسشویی استفاده شود.
  3. دمای لباسشویی هنگام شستشوی لباس های چرمی بهتر است از 30 درجه بیشتر نشود.
  4. به هیچ وجه از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید این کار باعث میشه آسیب جدی به بافت چرم وارد شود. بهتر است برای خشک شدن لباس های چرمی آن ها را در هوای آزاد خشک شود.

مواردی که در بالا ذکر کردیم فقط در ارتباط با شستن پالتو و بارانی چرمی است و برای شستن کیف چرم نباید از لباسشویی استفاده شود.

شستشوی لباس های چرمی با ماشین لباسشویی

چرب کردن یا واکس زدن لباس های چرمی بعد از شستشو

بعد از شستشو و خشک شدن لباس های چرمی، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید واکس زدن و چرب کردن آن هاست. برای واکس زدن می‌توانید از واکس های مخصوص چرم استفاده کنید که می‌توانید انواع آن را در بازار پیدا کنید. مورد بعدی چرب کردن آن است که می‌توانید به آن ها روغن زیتون طبیعی بزنید.

چرب کردن یا واکس زدن لباس های چرمی بعد از شستشو

سخن پایانی

برای استفاده از لباس های چرمی و اینکه بتوانید آن ها را با ظاهری زیبا حفظ کنید، نگهداری درست از آن ها تنها راهی است که می‌توانید انجام دهید و بهترین کار این است که لباس های چرمی به دور از رطوبت نگهداری کرد و برای شستشوی آنها نیز از شوینده مناسب استفاده کنید. در این مقاله سعی شد نحوه نگهداری از لباس چرمی تا راه های شستشو و حفظ بافت چرم تا سالیان سال را به شما آموزش دهیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مطالب مرتبط
نظر بدهید