تمیز نشدن لباس‌ها پس از خارج شدن از ماشین لباسشویی می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. ماشین‌های لباسشویی باید بتوانند در یک شستشوی سریع با درجه حرارت پایین و با استفاده از مقدار کمی ماده شوینده، بیشتر لکه‌های مواد غذایی، لکه‌های عرق و بوی بد لباس را ازبین ببرند؛ اما ممکن است پس از مدتی متوجه شوید که لباس‌های شما پس از یک شستشوی طولانی، یا حتی چندین بار شستشو، هنوز هم بدبو و کثیف هستند.
اگر ماشین لباسشویی شما لباس‌ها را به خوبی تمیز نمی‌کند، نیازی نیست وحشت‌زده شوید. تا زمانی که ماشین لباسشویی شما در حال دریافت آب، چرخاندن لباس‌ها و تخلیه آب اضافی است، هنوز باید بتواند لباس‌های شما را تمیز کند. با کمک گرفتن از راهکارهای معرفی‌ شده در این مقاله می‌توانید دوباره لباس‌هایتان را تمیز و خوشبو از ماشین لباسشویی خارج کنید.

15 دلیل اصلی تمیز شسته نشدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی

استفاده از شوینده نامناسب

معمولا مهم‌ترین دلیل تمیز نشدن لباس‌ها پس از شستشو، استفاده از مواد شوینده نامناسب است. مواد شوینده بی‌کیفیت یا ارزان قیمت، به‌اندازه کافی مواد پاک‌کننده مانند سورفاکتانت‌ و آنزیم ندارند تا بیشتر لکه‌ها، چرک‌ها و لکه‌های عرق بدن را از بین ببرند. اگر ذرات آلوده از روی پارچه برداشته نشوند، در آب حل نشوند و سپس از چرخه شستشو خارج نشوند، دوباره روی لباس قرار می‌گیرند و باعث کدر شدن و کهنه به‌نظر رسیدن لباس می‌شوند. وقت بگذارید و یک شوینده مناسب و کارآمد برای ماشین لباسشویی خود تهیه کنید. بهتر است از مواد شوینده قوی برای لباس‌های خاکی و از مواد شوینده ملایم برای لباس‌های کمی آلوده استفاده کنید.
پودر ماشین لباسشویی کامل و درخشان سافتلن؛ با فرمولاسیون جدید محافظ الیاف و تار و پود لباس بوده و طراوت و تازگی لباس‌ها را حفظ می‌کند. تکنولوژی محافظت از الیـاف لباس به کـار رفته در تولید این پودر، آن را به قابـلیت‌های زیـر مجهز نموده است:

  • سفید کننده البسه سفید و درخشان کننده البسه رنگی
  • محافظت از بافت البسه در هر دما
  • پاک‌کننده قوی لکه‌های یقه و سرآستین
  • رایحه دلپذیر و ماندگار
  • نرم کننده الیاف پارچه
  • جلوگیری از چرک مرد شدن پارچه
  • قدرت پاک‌کنندگی و لکه بری بالا

سختی آب علاوه بر ایجاد رسوبات در ماشین لباسشویی، موجب کاهش کارایی پودر لباسشویی می‌شود. این پودر حاوی مواد کاهنده سختی آب است که مشکلات فوق را حل می‌نماید. لذا به هنگام مصرف، از مقدار مناسب پودر (متناسب با سختی آب) استفاده نمایید.

«مقاله مرتبط: پاک کردن لکه زردچوبه از روی انواع سطوح»

کثیف بودن وان شستشو یا فضای داخلی ماشین لباسشویی

آخرین باری که وان شستشوی ماشین لباسشویی خود را تمیز کردید کی بوده است؟ اگر پاسخ شما “به‌ یاد نمی آورم” یا “هرگز” باشد، ممکن است همین دلیل اصلی کثیف ماندن لباس‌های شما پس از بیرون آوردن از ماشین لباسشویی باشد.
اگر چه به ‌نظر می‌رسد ماشین لباسشویی به خاطر تمام مواد شوینده‌ای که درون آن قرار دارد، تمیز است. اما گاهی اوقات باید فضای داخلی ماشین لباسشویی را تمیز کرد تا همه آلودگی‌ها و ذراتی که به‌ مرور زمان روی سطح وان شستشو جمع می‌شوند ازبین بروند.
برای تمیز کردن وان شستشوی ماشین لباسشویی خود، به مواد زیر احتیاج دارید:

  • سرکه سفید
  • اسفنج همه کاره
  • یک مسواک

ابتدا دو فنجان سرکه سفید داخل ماشین لباسشویی بریزید و یک چرخه شستشو با آب گرم (بدون قرار دادن لباس در وان) را اجرا کنید. سرکه باعث از بین رفتن باکتری‌ها و هرگونه بوی بد ناشی از کپک می‌شود.
سپس، سرکه و آب گرم را با نسبت 1 به 4 در یک سطل مخلوط کنید. با استفاده از اسفنج و مسواک، تمام گوشه‌ها و حفره‌های فضای داخلی، از جمله مخزن شوینده، مخزن نرم کننده و طرف داخلی درب، را تمیز کنید.
در آخر، یک چرخه شستشو خالی با آب گرم را اجرا کنید تا آخرین شستشو صورت بگیرد. هر شش ماه یا هر موقع که متوجه بوی بد در لباس‌های بیرون آمده از ماشین لباسشویی شدید، این چرخه تمیز کردن را مجددا اجرا کنید.

لکه‌های سرسخت

ماشین لباسشویی برای از بین بردن آلودگی، عرق و بوی بد لباس بسیار مناسب است، اما برخی لکه‌ها نیاز به شستشوی مقدماتی یا شوینده‌های مخصوص مانند مایع لباسشویی دارند. ماشین لباسشویی شما ممکن است تنظیماتی را برای از بین بردن انواع خاصی از لکه، مانند خون در اختیار شما قرار داده است. اما ممکن است پاک کردن لکه‌های سرسختی همچون چربی یا رنگ دشوارتر باشد. به ‌طور کلی، برای مقابله با لکه‌های سرسخت، لباس‌های خود را با بیشترین دمای مجاز برای پارچه لباس خود بشویید، زمان شستشو را افزایش دهید، حتما از مایع لباسشویی استفاده کنید و قبل از خشک کردن لباس از پاک شدن لکه اطمینان حاصل کنید. پاک کردن لکه پس از خشک شدن لباس بسیار دشوارتر خواهد بود.

دسته‌بندی نامناسب

نحوه قرار دادن لباس‌ها، خصوصا در ماشین‌های لباسشوییِ درب از بالا، می‌تواند بر میزان تمیز شدن آن‌ها تاثیر بگذارد. پیچیده شدن لباس‌ها به دور یکدیگر یا جمع کردن همه آن‌ها با هم می‌تواند میزان عملکرد شستشو را کاهش دهد، زیرا لباس‌ها نمی‌توانند آزادانه در آب حرکت کنند. اگر لباس‌ها به‌صورت جداگانه درون و بالای آب حرکت نکنند، نمی‌توانند برگردند. چرخیدن و برگشتن لباس‌ها برای فشار دادن آب و مواد شوینده به درون پارچه ضروری است. برای اطمینان از حرکت آزادانه لباس‌ها در آب، هر لباس را جداگانه در وان قرار دهید.

بارگیری بیش از حد ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی دارای یک نشانگر محدودیت سطح آب است که از سر ریز شدن، ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند. اگر لباس‌های زیادی در دستگاه وجود داشته باشد، آب کافی برای تمیز کردن لباس‌ها وارد وان شستشو نخواهد شد. برای تمیز شدن، لباس‌ها باید همراه با هم‌ زدن دستگاه آزادانه حرکت کنند. بارگیری بیش از حد ممکن است باعث گره خوردن لباس‌ها، جمع شدن یا تکان نخوردن لباس‌ها در وان شستشو شوند.

قانون کلی برای تخمین میزان بارگیری لباس‌ به شرح زیر است

  • بار معمولی: وان شستشو تا نیمه پر است یا وزن لباس‌ها حداکثر 3 کیلوگرم است.
  • بار بیش از حد: 4/3 وان شستشو پر است یا وزن لباس‌ها بیش از 5 کیلوگرم است.

دمای نامناسب آب

برای پاک کردن خاک و ذرات آلوده از روی لباس‌های بسیار کثیف، استفاده از آب داغ ضروری است، اما آب گرم نیز بیشتر آلودگی‌های سبک را از بین می‌برد. اگر از آب سرد استفاده می‌کنید، یک ماده شوینده مناسب برای آب سرد را نیز انتخاب کنید، در غیر اینصورت ممکن است لباس‌های شما آن‌طور که باید تمیز بیرون نیایند. برچسب مراقبت از پارچه لباس خود را بررسی کنید تا از تنظیم مناسب درجه حرارت مطمئن شوید. هرچند آب سرد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند، اما بسیاری از آلودگی‌ها را فقط می‌توان با آب داغ یا گرم ازبین برد.

کیفیت پایین آب

مهم‌ترین دلیل کدر شدن لباس‌ها پس از شستشو، استفاده از آب سخت حاوی مقادیر زیاد مواد معدنی است. اگر منبع تغذیه ماشین لباسشویی شما دارای آب سخت است، برای محافظت از لباس‌ها و کمک به عملکرد بهتر مواد شوینده، باید از یک دستگاه تصفیه آب برای شیرهای ورودی آب ماشین لباسشویی استفاده کنید.

مسدود بودن فیلتر پمپ تخلیه

اگر ماشین لباسشویی ما به درستی تخلیه نمی‌شود و مشکل از شلنگ تخلیه نباشد، ممکن است فیلتر پمپ تخلیه مسدود شده باشد. هنگامی که فیلتر پمپ تخلیه مسدود می‌شود، تخلیه آب با مشکل مواجه می‌شود و لباس‌های شما بوی کپک می‌گیرند.
هرچند ممکن است قطعات کوچکی مانند کلیدها، جواهرات یا دکمه‌های لباس باعث مسدود شدن فیلتر پمپ تخلیه شوند، اما بدون وجود این قطعات نیز این فیلتر به مرور زمان آنقدر مسدود می‌شود که بر عملکرد ماشین لباسشویی تاثیر می‌گذارد. برای پاک کردن فیلتر پمپ تخلیه در یک ماشین لباسشوییِ درب از جلو، با جدا کردن ماشین لباسشویی از برق شروع کنید.

مسدود بودن فیلتر پمپ تخلیه

پس از قطع کردن برق، محل فیلتر پمپ را پیدا کنید. معمولا در پایین ماشین لباسشویی یک دریچه دسترسی وجود دارد. یک ظرف کم عمق را زیر این دریچه قرار داده و آن را باز کنید؛ با اینکار آب‌های اضافی روی زمین ریخته نمی‌شوند. دکمه فیلتر را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و اجازه دهید آب در ظرف تخلیه شود.
فیلتر پمپ را کاملا جدا کرده و بقایای موجود در آن را پاک کنید. سپس فیلتر را مجددا در جای خود قرار داده و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا کاملا در جای خود محکم شود. دریچه دسترسی را ببندید و سپس یک چرخه شستشوی آزمایشی را اجرا کنید تا ببینید آیا آب به درستی تخلیه می‌شود یا نه.

«مقاله مرتبط: اشتباهات رایج و مهم در استفاده از ماشین لباسشویی»

زرد شدن لباس‌های سفید

باقی ماندن خاک و ذرات آلوده در لباس

زرد شدن لباس‌های سفید معمولا به دلیل ذرات آلوده‌ای ایجاد می‌شود که در فرآیند شستشو از روی لباس پاک نمی‌شوند. اگر از مواد شوینده بی‌کیفیت و آب سرد استفاده کنید، این ذرات به سختی پاک خواهند شد. نگاهی به ملحفه سفید خود بیاندازد، اگر حاشیه و لبه‌های سفید باشد، اما مرکز آن زرد شده باشد، این به دلیل عرق بدن است. در این حالت باید به سراغ مواد شوینده قوی بروید و از آب داغ یا گرم برای سفید کردن ملحفه‌های لکه‌دار استفاده کنید.

استفاده بیش از حد از وایتکس

یکی دیگر از دلایل زرد شدن لباس‌های سفید پس از شستشو، استفاده بیش از حد از مواد سفید کننده است. هرچند که این مواد می‌توانند لباس‌های شما را سفید و براق کنند، اما استفاده بیش از حد از سفید کننده می‌تواند به الیاف پارچه آسیب رسانده و حتی باعث زرد شدن آن شود. بسیاری از پنبه‌های و الیاف مصنوعی دارای هسته داخلی زرد رنگ هستند و سفید شدن بیش از حد می‌تواند این هسته زرد رنگ را در معرض دید قرار دهد.

باکتری‌های آهن در منبع آب

آهن بیش از حد در منبع آب نیز می‌تواند باعث زرد شدن لباس‌های سفید پس از شستشو شود. باکتری‌های آهن موجود در منبع آب شما روی لباس‌ها می‌نشینند و باعث زرد شدن و یا در نهایت قهوه‌ای شدن آن‌ها می‌شوند. برای سفید نگه داشتن لباس‌های خود، بهتر است بر روی منبع ورودی آب یک فیلتر آب نصب کنید.

ایجاد شدن سوراخ و پارگی بر روی لباس‌ها

پاشیده شدن قطرات وایتکس

استفاده بیش از حد از مواد سفید کننده می‌تواند باعث ایجاد شدن سوراخ‌های کوچک در لباس‌های شما شود. فقط یک قطره یا مقدار کمی وایتکس می‌تواند باعث ایجاد سوراخ در لباس شود.
هشدار: سفید کننده ماده‌ای بسیار قدرتمند است و برای استفاده بر روی لباس باید با آب زیاد رقیق شود.

باز ماندن زیپ‌ها

اگر زیپ‌ها را باز گذاشته یا قلاب‌ها را نبندید، ممکن است در اثر گیر کردن این قطعات به لباس‌ها، خصوصا پارچه‌های نرم و نازک یا بافتنی، پارگی‌های کوچکی بر روی لباس‌ها ایجاد شود. اشیایی که در جیب باقی می‌مانند نیز می‌توانند باعث پارگی شوند. همیشه لباس‌ها را پیش از شستن بررسی کنید، زیرا یک سوراخ کوچک می‌تواند به راحتی تبدیل به یک سوراخ بزرگ شود.

چین و چروک بیش از در لباس‌ها

دسته‌بندی نادرست لباس‌ها

مخلوط کردن لباس‌های سنگین مانند شلوار جین با پیراهن‌های سبک‌تر می‌تواند باعث ایجاد شدن چین و چروک‌های زیادی در لباس‌های شما شود. اگر لباس‌های سنگین و سبک را در زمان شستشو با یکدیگر مخلوط کردید، قبل از قرار دادن در خشک‌کن آن‌ها را جدا کنید. پیش از قرار دادن در خشک کن، هر لباس را به خوبی بتکانید.

انتخاب چرخه شستشوی اشتباه

استفاده از تنظیمات شستشوی اشتباه باعث می‌شود لباس‌های شما به خوبی تمیز نشوند. دستورالعمل نوشته شده روی برچسب لباس را برای یافتن دما و چرخه شستشوی مناسب بررسی کنید؛ بعضی لباس‌ها به آب سرد نیاز دارند، در حالی که لینن و حوله برای تمیز شدن به آب داغ نیاز دارند.

 

مطالب مرتبط
نظر بدهید