حتی اگر عاشق اتو کشیدن باشید، احتمالا باز هم علاقه‌ای به بیشتر شدن چروک لباس هایتان ندارید. برای دهه‌ها، هر هفته ساعت‌ها صرف اتو کشیدن لباس‌های چین و چروک‌دار می‌شد. اما با ورود نرم‌کننده‌های جدیدتر و ماشین‌های لباسشویی مدرن، اتو کردن دیگر جزو کارهای ضروری در هنگام شستن لباس‌ها محسوب نمی‌شود. با وجود تمام این پیشرفت‌ها، احتمالا شما نیز بعضی مواقع با لباس‌هایی دارای چین و چروک از منزل خارج می‌شوید.
سافتلن در این مقاله، مهم‌ترین نکات برای پیشگیری از چروک لباس و راهکارهای چروک نشدن لباس پس از شستشو را در اختیار شما می‌گذارد.

علت چروک شدن لباس در ماشین لباسشویی

گرما و آب: گرما و آب پیوندهای الیاف پارچه را می‌شکنند و با خنک شدن لباس، پیوندهای جدیدی تشکیل می‌شود که به لباس شما شکل جدیدی می‌دهد.
با این وجود، برخی از پارچه‌ها بیشتر از سایرین چروک می‌شوند. الیافی مانند:

  • نخ پنبه
  • کتان
  • ابریشم مصنوعی (ریون)

دلیل اینکه این الیاف بیشتر در معرض چین و چرک هستند این است که این مواد جاذب خوبی برای آب هستند. آن‌ها توسط پیوندهایی نگه داشته می‌شوند که مولکول‌های آب را در کنار هم نگه می‌دارند. بنابراین وقتی این الیاف خیس می‌شوند، شکل پارچه کمی تغییر می‌کند. سپس آب تبخیر شده و پیوندهای جدید باعث چروک شدن لباس می‌شود.

ماشین لباسشویی ضد چروک

تنظیمات کنترل چروک لباس یک چرخه شستشو در ماشین‌های لباسشویی و خشک‌کن‌های جدید است که به جلوگیری از ایجاد چین و چروک در تمام مراحل لباسشویی کمک می‌کند. این چرخه را، همراه با سایر گزینه‌های جلوگیری از چین و چروک لباس، انتخاب کنید و بعد از اتمام شستشو شاهد کاهش چروک لباس خود باشید.

ماشین لباسشویی ضد چروک
چرخه کنترل چین و چروک در ماشین‌های لباسشویی به ‌طور مشخص برای جلوگیری از چین و چروک لباس به‌وسیله آب گرم و سرعت بالای چرخش طراحی شده است. کاهش دمای آب باعث می‌شود که لباس‌ها در هنگام چرخش شکل خود را ازدست ندهند. سرعت پایین چرخش نیز باعث جلوگیری از گره خوردن لباس‌ها و کاهش میزان فشار دادن آن‌ها به دیواره‌های سبد می‌شود که از چروک شدن بیشتر لباس‌ها جلوگیری می‌کند.

«مقاله مرتبط: ۹ لباسی که نباید با ماشین لباسشویی بشویید»

راهکارهای چروک نشدن لباس پس از شستشو

سبد لباس‌های کثیف را به‌درستی مرتب کنید

یکی از اولین چیزهایی که در مورد شستشن لباس‌ها یاد می‌گیرید (یا باید یاد بگیرید) این است که لباس‌ها را بر اساس رنگ جدا کنید: سفیدها با سفیدها و تیره‌ها با رنگ‌های تند. برای دستیابی به بهترین نتیجه در جلوگیری از چروک شدن لباس‌ها، آن‌ها را نه ‌تنها بر اساس رنگ، بلکه براساس جنس پارچه و وزن نیز از یکدیگر جدا کنید. به‌عنوان مثال، شستن تی‌شرت‌های سبک نخی تیره با شلوار جین سنگین باعث خرد شدن حالت الیاف لباس‌های سبک‌تر در ماشین لباسشویی به دلیل وزن زیاد شلوار جین شده و چین و چروک بیشتری ایجاد می‌کند.
با مرتب کردن صحیح لباس‌های کثیف قبل از شستشو، چین و چروک‌‌های خشک‌کن را نیز کاهش می‌دهید. لباس‌های سبک‌تر خیلی سریع‌تر از لباس‌های سنگین، مانند جین، خشک می‌شوند. هر چه لباس‌ها بیشتر در خشک‌کن بمانند، احتمال گرم شدن بیش از حد آن‌ها و چروک‌های عمیق بیشتر می‌شود.

بهترین چرخه خشک‌کن را انتخاب کنید

بیشتر خشک‌کن‌های گازی یا برقی به شیوه‌ای مشابه کار می‌کنند: برای گرم کردن لباس‌ها، دیگ خشک‌کن لباس‌‌ها را در هوای گرم چرخانده و یک سیستم خروج، رطوبت گرفته شده از لباس‌ها را تخلیه می‌کند. اما درجات مختلفی از چرخه‌های گرمایش و خنک شدن وجود دارد که می‌تواند تعیین کند که آیا لباس‌های شما با چین و چروک‌های عمیق بیرون می‌آیند یا بدون چین و چروک.
چرخه فشار دائمی یک دوره خنک‌کننده ملایم دارد که برای پارچه‌های مصنوعی که به گرمای بیشتری احتیاج ندارند بهتر است. دوره خنک شدن باعث می‌شود تا الیاف به شکل اصلی خود بازگردند. حتی پارچه‌های پنبه‌ای و کتان را، که می‌توان با حرارت زیاد خشک کرد، نباید بیش از حد گرم کرد، زیرا چین و چروک‌ها عمیقا در لباس تثبیت می‌شوند و برای صاف شدن نیازمند اتو کشیدن خواهند بود. همیشه لباس‌ها را درحالی که کمی مرطوب هستند خارج کنید و آویزان کنید تا خشک شوند.

خشک‌کن را به‌درستی تخلیه کنید

اگر با چروک لباس مشکلی ندارید، به مهارت‌ خاصی برای خارج کردن لباس‌ها از خشک‌کن نیاز نخواهید داشت. آن‌ها را بیرون آورده، در یک سبد قرار دهید و تمام. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید، چند دقیقه‌ای را به تا کردن صحیح لباس‌ها پس از خروج از خشک‌کن اختصاص دهید تا به‌درستی در کمد قرار بگیرند. با این ‌کار نیاز کمتری به اتو کشیدن خواهید داشت و وقت زیادی را صرفه‌جویی می‌کنید. اگر لباس‌ها را در یک سبد گذاشته یا روی هم تلنبار کنید، وزن توده لباس‌ها باعث عمیق‌تر شدن چین و چروک‌ها می‌شود. به‌محض اینکه یک تکه لباس یا پارچه را از خشک‌کن خارج کردید، آن‌ها به شدت بتکانید تا هرگونه گره کوچک ازبین رفته و چروک‌ها صاف شوند. پیراهن‌ها و بلوزها باید بر روی آویز مناسب آویزان شوند و درزها، دکمه‌های سردست و دکمه‌های جلویی باید کشیده شوند تا چین و چروک‌های این نقاط صاف شوند. اگر پیراهن خیلی خشک شده باشد، یک اسپری آب تمیز به شل شدن الیاف کمک می‌کند. لباس‌ها و پارچه‌هایی که نمی‌توانند آویزان شوند نیز باید روی یک سطح افقی صاف شده و با فشار دست روی سطح فشار داده شوند. سپس، در حالی که به‌طور مداوم درزها یا لبه‌ها را صاف می‌کنید، لباس را به‌ طور صحیح تا کنید. یک اسپری آب خوب به شل شدن الیاف و جلوگیری از چروک لباس کمک می‌کند، اما اجازه ندهید لباس شما بیش از اندازه مرطوب شود.

خشک‌کن را به‌درستی تخلیه کنید

کمد و کشوها را مرتب نگه دارید

هرگز بلافاصله پس از شستن، لباس‌ها را در کمد یا دارور پر از لباس قرار ندهید. مادامی که الیاف گرم یا مرطوب هستند، هنوز هم مستعد چروک شدن هستند. به لباس‌های خود فضای کافی برای گردش هوا بدهید.
لباس‌ها باید همواره پس از پوشیدن، به مرتب‌ترین شکل ممکن به کمد یا کشو برگردانده شوند. در بیشتر موارد، پیراهن، شلوار و دامن ممکن است چندین بار بین شستشو پوشیده شوند. پس از پوشیدن، لباس‌ها را آویزان کنید تا هوا بتواند برای ازبین بردن رطوبت، شل شدگی الیاف و کاهش چین و چروک لباس، گردش کند.

از ترفندهای رفع چروک در آخرین لحظه استفاده کنید

اگر لباس‌ها پس از گذاشتن در چمدان کمی چروک شده‌اند، می‌توانید با استفاده از دوش آب گرم و آویزان کردن لباس‌ها در محیط بخارگرفته حمام، اجازه دهید تا لباس‌ها برای مدتی در معرض بخار صاف شوند. همچنین می‌توانید با خیساندن یک حوله پنبه‌ای سفید و چلاندن آب اضافی آن، چین و چروک لباس‌ ها را کاهش دهید. حوله و لباس‌ چروک را در خشک‌کن ریخته و آن‌ها را برای پنج دقیقه گرم کنید. پس از برداشتن لباس، بلافاصله آن را به‌درستی آویزان کنید.

از ترفندهای رفع چروک در آخرین لحظه استفاده کنید

از مایع نرم کننده حوله و لباس در ماشین لباسشویی استفاده کنید

ورق‌های خشک‌کن می‌توانند برای جلوگیری از چسبندگی الکتریسیته ساکن و بازیابی عطر و بوی تازه به لباس کمک کنند، اما در مورد نرم‌کردن لباس تقریبا کار خاصی نمی‌کنند. بعد از شستشوی لباسهایتان با مایع لباسشویی، یک مایع نرم کننده حوله و لباس خوب، نه‌تنها باعث جلوگیری از چسبندگی الکتریسیته ساکن و ایجاد عطر مطبوع در لباس‌ها می‌شود، بلکه به کاهش قابل توجه چین و چروک ناشی از شستشو نیز کمک می‌کند و لباس‌ها را در تمام طول چرخه خشک شدن نرم نگه می‌دارد.
نرم کننده حوله و لباس سافتلن، حاوی اسانس های کپسوله ای می باشد که در فرآیند شستشو وارد تار و پود البسه می باشد و پس از خشک شدن و در حین استفاده از آن، در اثر حرکت آزاد شده و رایحه دلپذیر از آن ساطع می گردد. با نرم کننده جدید سافتلن طلایی، می‌توانید علاوه بر داشتن حوله و البسه نرم و لطیف، از رایحه بی نظیر و شیک آن در تمام روز لذت ببرید. این نرم کننده البسه باعث لطافت و نرمی الیاف پارچه شده و الکتریسیته ساکن آن ها را از بین می برد. با نرم کننده حوله و لباس سافتلن طلایی؛ اتوکشی راحت تر شده و لباس‌ها چین و چروک کمتر و عمر بیشتری خواهند داشت. سافتلن طلایی برای انواع پارچه های قابل شستشو نظیر کتان، پشم، ابریشم و الیاف مصنوعی مناسب می باشد و باعث نو به نظر رسیدن البسه برای مدت طولانی تر می گردد.

جلوگیری از چروک شدن لباس

  • قبل از پوشیدن لباس‌ها از خشک و خنک بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • هنگام اتوکشی مقدار کمی نشاسته روی لباس خود بپاشید تا حاصل نهایی تردی بیشتری داشته باشد.
  • هنگام نشستن، لباس خود را به بالا بکشید.
  • لباس‌های دارای سایز مناسب بپوشید. اگر لباس شما تنگ باشد، بدن شما به‌طور طبیعی در پارچه چین و چروک ایجاد می‌کند.

چگونه از چروک شدن لباس‌ها در هنگام پوشیدن جلوگیری کنیم

 

چگونه لباس‌ها را بعد از اتو کشیدن صاف نگه داریم

  • هنگام اتو کشیدن از اسپری آب استفاده کنید. مرطوب کردن پارچه باعث سهولت در اتو کشیدن و صاف شدن سرسخت‌ترین چین و چروک‌ها می‌شود.
  • لباس‌ را فورا آویزان کنید. اگر آن‌ها را در حالی که هنوز داغ هستند تا کنید، در محل تا چین ایجاد نشود. هرچه سریع‌تر آن‌ها را بر روی یک آویز چوبی آویزان کنید.
  • برای اتو کشیدن از دمای مناسب استفاده کنید. برچسب مراقبت از پارچه روی لباس به شما می‌گوید که از کدام تنظیمات دما استفاده کنید.
  • لباس را قبل از اتو کشیدن محکم بکشید تا اتو چین‌های جدید ایجاد نکند.

 

چگونه پارچه چروک را صاف کنیم؟

روش های زیادی برای صاف کردن چروک لباس ها بدون اتو وجود دارد که میتوانید در مسافرت به راحتی از این روش ها استفاده کنید و لباس های چروک خود را صاف کنید. این روش ها به شرح زیر است:

بخار حمام

یکی از راه های باز کردن چروک لباس ها در زمان نبود اتو؛ آویزان کردن لباس چروک در بخار حمام است. برای انجام این کار میتوانید در زمان دوش گرفتن، لباس چروک شده را در حمام طوری آویزان کنید که خیس نشود و دمای آب را هم مقداری بالاتر از حد معمول باشد تا بخار در حمام جمع شود. پس از گذشت 15 الی 20 دقیقه، مشاهده میکنید که چروک های لباستان باز شده است.

اتو مو

حمل اتو مو در سفر بسیار آسان است و میتوانید از این وسیله بعنوان اتوی لباس نیز استفاده کنید و چروک های لباستان را باز کنید. فقط باید دقت داشته باشید که روی اتو لکه نباشد و دمایش نیز زیاد نباشد.

سشوار

باز کردن چروک لباس با سشوار یکی از راحتترین روش هاست؛ زمانی که لباس نم دارد میتوانید با سشوار آن را خشک کنید و بعد از خشک شدن میبینید که چروکی روی لباس وجود ندارد.

کتری یا قابلمه آب جوش

کتری یا قابلمه ای که تا نصفه درون آن آب ریخته شده را روی گاز بگذارید تا آب درون آن بجوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب میتوانید کتری یا قابلمه را روی لباس چروک بگذارید تا چروک های آن باز شود.

اسپری سرکه سفید

در این روش سرکه سفید و آب را به نسبت 1 به 3 با هم ترکیب کنید و روی لباسی که چروک است اسپری نمایید؛ سپس لباس را آویزان کنید تا خشک شود و پس از خشک شدن مشاهده میکنید که چروک های لباس باز شده اند.

معرفی بهترین مواد ضد چروک لباس

یکی از موادی که برای رفع چروک لباس میتوانید استفاده کنید؛ اسپری های ضد چروک است که در بازار موجود میباشد و هم میتوانید از اسپری سرکه سفید که بالاتر به توضیح آن پرداخته ایم.

مورد دیگری که میتوانید استفاده کنید؛ نرم کننده های لباس سافتلن هستند که به صورت نرم کننده لباس حاوی اسانس کپسوله در بازار موجود هستند و میتوانید تهیه کنید. با استفاده از نرم کننده های لباس سافتلن در شستشو، چروک روی لباس ها بسیار کاهش پیدا میکند و باعث میشود لباس ها به راحتی اتو شوند.

 

سوالات متداول | لباس چروک

چه چیزی می تواند برای رفع چروک لباس استفاده شود؟

اولین موردی که برای چروک نشدن لباس ها باید درنظر بگیریم نحوه شستن آن هاست که باید از مواد شوینده مناسب و ماشین لباسشویی مناسب استفاده کنیم.

چه پارچه هایی زود چروک می شوند؟

پارچه هایی که در اثر پوشیدن زود چروک میشوند پارچه های پنبه ای، پارچه های کتان و پارچه شیمر هستند که باید زود به زود اتو شوند و دردسرهای خاص خود را دارند.

برای باز شدن چروک لباس چه کنیم؟

راه های زیادی برای از بین بردن چروک لباس بدون اتو وجود دارد، مثل استفاده از کتری، شسوار، اتو مو و اسپری سرکه؛ که در این مقاله به توضیح کامل آن ها پرداخته ایم.

مطالب مرتبط
نظر بدهید