ماشین‌های لباسشویی مانند هر وسیله‌ی دیگری نیازمند مراقبت هستند. یکی از مواردی که در نگهداری از ماشین لباسشویی باید به آن توجه کنید، باقی ماندن مواد شوینده‌ در مخزن دستگاه پس از هر بار شستشو است. همچنین ممکن است پس از شستشوی لباس‌ها متوجه شوید که ردی از پودر شوینده بر روی آن‌ها باقی مانده ‌است. رگه‌‌های سفید بر روی لباس‌های تیره یا لکه‌های آبی و سبز بر روی لباس‌های روشن حاکی از وجود یک مشکل است. این بدان معنی است که پودر شوینده در آب حل نشده و لباس‌ها به خوبی شسته نشده‌اند.

اگر شما نیز با این مشکل مواجه شده‌اید نگران نباشید. در این مقاله به این سوال که «علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی و باقی‌ماندن آن در مخزن کشویی دستگاه چیست؟» پاسخ می‌دهیم. همچنین به نکاتی اشاره خواهیم‌ کرد که با استفاده از آن‌ها به راحتی بتوانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

مقدمه

بر خلاف شوینده‌های مایع، پودر ماشین لباسشویی از قسمت مخزن کشویی دستگاه به لباس‌ها می‌رسد. آب، پیش از خروج شوینده‌ها و رسیدن به  لباس‌ها در هنگام شستشو، به داخل این مخزن پمپاژ می‌شود. اگر فشار آب در این بخش زیاد باشد، عملکرد دستگاه دچار اختلال می‌شود. بدین ترتیب مواد شوینده با نسبت درستی در آب توزیع نمی‌شود و در نتیجه لباس‌ها به درستی شسته‌ نخواهند شد.

نتیجه لباس‌ها به درستی شسته نشده

علت اصلی حل نشدن و باقی ماندن پودر در لباسشویی

پودر شوینده‌ای که در ماشین لباسشویی حل نشود، دو مشکل اساسی ایجاد می‌کند. یا با باقی ‌ماندن درون دستگاه به مرور زمان به آن آسیب می‌زند و یا باقی‌ گذاشتن لکه بر روی لباس‌های تازه شسته شده شما را مجبور می‌کند تا آن‌ها را دوباره بشویید. بنابراین می‌بایست استفاده درست از شوینده‌ها را جدی بگیریم. اگر پودر مناسب ماشین لباسشویی در دسترس ندارید، بهتر است تا شوینده‌های مایع را جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: از بین بردن کپک ماشین لباسشویی

اما علت اصلی علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی چیست؟

  • دمای آب بیش از حد پایین است!

پودر‌های شوینده لزوما همواره در آب با دمای پایین حل نمی‌شوند. همیشه در هنگام خرید سعی کنید تا پودر شوینده را از یک برند مطمئن انتخاب کنید. چرا که بر خلاف ادعای بسیاری از تولیدکنندگان، همه‌ی پودرهای شوینده، مناسب برای شستشو در آب سرد نیستند و بسیاری از پودرها به زمان بیشتری برای حل شدن در آب سرد نیاز دارند. بنابراین اگر در هنگام استفاده از لباسشویی، چرخه‌ی شستشو را به‌قدری کوتاه انتخاب کنید که لباس‌ها به سرعت شسته شوند و همچنین از آب سرد برای شستشو استفاده کنید، ممکن است که پودر به درستی در آب حل نشود. اگر برای شستشو عجله دارید و به خاطر جنس  لباس‌ها حتما باید از آب سرد استفاده کنید، ابتدا مقداری از پودر شوینده را در آب گرم مخلوط کنید و اجازه دهید تا کاملا حل شود و سپس آن را داخل مخزن بریزید. همچنین با کاهش دادن میزان پودری که در مخزن لباسشویی می‌ریزید می‌توانید از حل شدن تمام مقدار مصرفی اطمینان حاصل کنید.

  • از شوینده در زمان نامناسبی استفاده می‌کنید!

افزودن پودر شوینده در زمانی که آب از قبل درون دستگاه به جریان افتاده و لباس‌ها در آن قرار گرفته‌اند، دردسرساز است. چرا که همین مسئله به راحتی باعث حل نشدن مقداری از پودر در ماشین لباسشویی می‌شود. بنابراین همیشه پیش از شروع کار دستگاه ابتدا پودر را درون مخزن بریزید و سپس با روشن کردن ماشین اجازه دهید تا شوینده با مقداری آب حل شود.  این مورد درباره پودر بوراکس، جوش شیرین و سایر شوینده‌های بر پایه اکسیژن نیز صدق می کند. لباس‌ها را در مرحله آخر وارد لباسشویی کنید.

  • کیفیت آب را در نظر نگرفته‌اید!

کیفیت آب می‌تواند در میزان حل شدن پودر شوینده و ایجاد کف اثرگذار باشد. به‌طور کلی آب نرم ( آبی که فاقد مواد معدنی است.) به نسبت آب سخت، به مواد شوینده‌ی کم‌تری احتیاج دارد. بنابراین حتما در زمان استفاده از شوینده‌ها، با توجه به کیفیت آبی که در دسترس دارید، مقدار مناسبی از آن را استفاده کنید. اگر مواد معدنی موجود در آب بیش از حد باشد، پودر به صورت کامل در آن حل نمی‌شود. پس یا از مصرف پودرها صرف‌نظر کنید و یا در هربار شستشو مقدار مصرفی را اندازه‌گیری کنید تا به‌تدریج میزان کافی و مورد نیاز را به‌ دست بیاورید.

  • پودر شوینده داخل لباس‌ها جمع شده‌است!

گاهی اوقات پیش می‌آید که پودر لباسشویی پیش از شروع به کار دستگاه داخل جیب‌ها، پاچه‌ی شلوار، کیف، بالش یا حتی جوراب جمع شود. بنابراین وقتی دستگاه را روشن می‌کنید، آب به دلیل عدم دسترسی به این نقاط، پودرها را در خود حل نمی‌کند. این مورد نیز می‌تواند علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی باشد، به همین خاطر توصیه می‌کنیم لباس‌ها را در مرحله آخر به لباسشویی اضافه کنید.

چگونه جای پودر لباسشویی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن جای پودر لباسشویی کار شواری نیست. برای انجام این کار تنها لازم است تا مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1. چگونه جای پودر لباسشویی را تمیز کنیم؟محفظه کشویی شوینده (جای پودر) را تا جای ممکن بیرون بکشید.
  2. در پشت محفظه معمولا یک گیره قرار دارد. با فشار دادن گیره مخزن را جدا کنید.
  3. هر شوینده و ماده اضافه‌ای که درون مخزن باقی‌مانده را پاک کنید.
  4. مخزن را با آب گرم و صابون بشویید.
  5. به آرامی مخزن را با دست بسابید تا کاملا تمیز شود.
  6. آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  7. حالا آن را سر جایش نصب کنید.
  8. در این مرحله بهتر است که یک شستشوی آزمایشی سریع انجام دهید.

نحوه صحیح ریختن پودر در لباسشویی

از دیرباز پودر شوینده یک ماده پرطرفدار برای شستشوی لباس‌ها بوده‌ است. امروزه نیز همه‌جا می‌توانید به راحتی پودر شستشوی مناسب ماشین لباسشویی را خریداری کنید. دو شیوه کلی برای استفاده از پودر شوینده هنگام شستشو با لباسشویی وجود دارد:

  1. آن را مستقیما داخل محفظه کشویی (جای پودر) بریزید. اگر برای اولین بار از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کرده و نکات مرتبط را رعایت کنید.
  2. پودر را درون کیسه‌های مش ریخته و مستقیما در کنار لباس‌ها درون ماشین لباسشویی قرار دهید تا سریع‌تر حل شود.

در هنگام استفاده از شوینده‌ها دستورالعمل استفاده از آن را بخوانید. شوینده‌های پودری به صورت قرص شستشو نیز در بازار موجود است. این قرص‌ها نیز معمولا داخل مخزن کشویی قرار می‌گیرند.

به یاد داشته باشید:  استفاده از مقدار مناسب شوینده‌ها برای یک شستشوی کیفی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مقاله پیشنهادی: نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

استفاده از مایع لباسشویی به جای پودر لباسشویی

اغلب شوینده‌های مایعی که در بازار یافت می‌شوند، به اندازه پودرهای شوینده از قابلیت پاک‌کنندگی برخوردارند. اگر با وجود راه‌‌حل‌های بالا هنوز در استفاده از پودرشوینده مشکل دارید، شوینده‌های مایع مناسب را جایگزین کنید.

علت باقی ماندن نرم کننده در محفظه ماشین لباسشویی

علت باقی ماندن نرم کننده در محفظه ماشین لباسشویی

درست مانند هر وسیله دیگری در خانه، ماشین لباسشویی نیز باید در فواصل منظم سرویس شود تا از خرابی‌های غیرمنتظره جلوگیری شود. بعضی مواقع، شوینده در ماشین جاری می‌شود، اما مایع نرم کننده لباس وارد دستگاه نمی‌شود. در واقع، علت این اتفاق می‌تواند انسداد لوله تخلیه در اثر تجمع مواد شوینده باشد که معمولا در زیر محفظه نرم کننده قرار دارد. نتیجه نهایی انسداد این لوله، تحویل گرفتن لباس‌هایی با بوی بد یا تند است.

  • برای اگاهی از مشکل اصلی، باید محفظه شوینده را جدا کنید تا بتوانید مساله را بررسی کنید.
  • برای تمیز کردن محفظه از یک برس کوچک و آب استفاده کنید.
  • محفظه را از آب پر کنید. اگر آب به آرامی تخلیه شد و محتویات محفظه را خارج کرد، به این معنی است که گرفتگی لوله برطرف شده است.

این کار ساده برای اطمینان از عملکرد مناسب ماشین لباسشویی بسیار حیاتی است.

مسدود شدن جت‌های اسپری آب محفظه

توجه خود را آن قدر روی محفظه نرم کننده متمرکز نکنید که از بررسی کردن سقف محفظه شوینده غافل شوید. جت‌های اسپری آب اطمینان حاصل می کنند که آب کافی در محفظه شوینده و نرم کننده وجود داشته باشد. معمولا این منطقه با خطر انسداد توسط رسوب مواجه است. مراحل ساده زیر به شما کمک می‌کنند تا این مشکل را برطرف کنید.

  • مقدار محلول ضدرسوب بر روی جت‌ها اسپری کرده و با استفاده از یک برس نرم، محل را به دقت پاک کنید.
  • محفظه را شسته و مجددا با آب پر کنید تا مطمئن شوید که جت‌های اسپری به درستی کار می‌کنند.
  • در صورتی که آب ورودی به داخل محفظه همچنان تخلیه نمی‌شود، وقت آن است که یک محفظه جدید بخرید. برای جلوگیری از خرابی‌های غیرمنتظره، بهتر است ماهی یک بار ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید.

نحوه صحیح ریختن نرم کننده در لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی قدیمی‌ای دارید که با فشار بالا کار می‌کند و به صورت اتوماتیک زمان مناسب اضافه‌کردن نرم‌کننده را برای شما مشخص نمی‌کند، حتما باید از زمان پایان چرخه شستشوی لباس مطلع باشید تا بدانید که چه زمان باید نرم‌کننده را به لباس‌ها اضافه کنید. مقدار مورد استفاده از نرم‌کننده، درست مثل مقدار مصرفی شوینده‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر این صورت ممکن است لباس‌های شما لک شوند. توصیه می‌شود که برای جلوگیری از لک شدن لباس‌ها، نرم‌کننده داخل ماشین لباسشویی و نزدیک همزن ریخته شود.

جمع بندی

ماشین لباسشویی از جمله وسایلی است که باید از آن مراقبت شود تا بتواند در مدت زمان طولانی برای شما کار کند. نکاتی را که درباره نگهداری و شستشوی قسمت‌های مختلف ماشین لباسشویی در اختیار شما قرارمی‌دهیم رعایت کنید و به محض این که احساس کردید دستگاه دچار مشکلی شده‌است که نمی‌توانید آن را برطرف کنید، بایک تعمیرکار ماهر تماس بگیرید.

منابع و مراجع:

[1], [2], [3]

مطالب مرتبط

One Comment

نظر بدهید