ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین لوازم منزل است که حداقل هفته‌ای دو یا سه بار از آن استفاده می‌شود. با اینکه کار این ماشین تمیز کردن لباس‌ها از آلودگی‌هاست و مرتب مواد شوینده داخل آن چرخش دارند، اما خودش هم باید به صورت دوره‌ای تمیز شود. بوی نامطبوع، مشکلات پوستی، خارش و حتی مشکلات ریوی ممکن است نتیجه ایجاد کپک در ماشین لباسشویی باشند؛ کپک‌ها به آسانی با چشم دیده نمی‌شوند اما محیط مرطوب و تاریک ماشین لباسشویی بهترین جا برای تکثیر آن‌هاست.

در این مطلب مراحل از بین بردن کپک ماشین لباسشویی و بوی آن را در خانه توضیح می‌دهیم و مواد شوینده موردنیاز آن را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. انواع محصولات سافتلن شامل پودر لباسشویی سافتلن و مایع لباسشویی سافتلن میباشد.

علت ایجاد کپک در ماشین لباسشویی

برای دانستن علت ایجاد کپک ماشین لباسشویی، باید به این نکته توجه کنید که کپک‌ها برای رشد و تکثیر به محیط‌هایی تاریک، مرطوب و گرم نیاز دارند، و ماشین‌های لباسشویی یکی از محیط‌هایی است که همه این شرایط را یک‌جا دارد! لوله‌های پلاستیکی درب ماشین لباسشویی بهترین مکان برای رشد کپک‌ها هستند و متأسفانه چون قسمت دور لاستیک چند لایه است، هنگام تمیز کردن ماشین، با چشم دیده نمی‌شوند و ممکن است مدت‌ها در آن قسمت بمانند و تکثیر شوند.

مراحل تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی

رفع کپک ماشین لباسشویی در خانه کار ساده و راحتی است. می‌توانید سه مرحله زیر را دنبال کنید و ماشینی تمیز و عاری از کپک داشته باشید.

مرحله‌ اول: تمیز کردن واشر پلاستیکی درب ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن کپک ماشین لباسشویی در ابتدا باید واشر جدا شود و با استفاده از حوله، محلول آب گرم و صابون یا شوینده مناسب مانند مایع ظرفشویی یا دستشویی واشر را تمیز کنید. پس از آب‌کشی واشر و قبل از اینکه دوباره سر جای خودش قرار بگیرد، مطمئن شوید که کاملاً خشک شده و رطوبتی ندارد.


بیشتر بخوانید: علامت های شستشوی لباس


مرحله‌ دوم: پاک کردن تمام بخش‌های ماشین

پس از اینکه واشر را شستید و خشک کردید، باید با استفاده از یک پارچه نرم، اسفنج یا مسواک و شوینده‌های مناسب تمام قسمت‌های ماشین از جمله مخزن پودر را کاملاً تمیز کنید.


مرحله‌ سوم: از بین بردن بقایای کپک‌ها با استفاده از برنامه شست‌وشو

با توجه به اینکه بقایای کپک‌های باقی‌مانده می‌تواند منبع غذایی برای ایجاد دوباره کپک‌ها رو رشد آن‌ها باشد، باید کاملاً از تمیز شدن ماشین مطمئن شوید.بنابراین در آخرین مرحله از رفع کپک ماشین لباسشویی، باید یک چرخه شست‌وشوی خالی انجام شود. توصیه می‌شود این چرخه بر روی گرم‌ترین و طولانی‌ترین حالت برنامه‌ریزی شود. همچنین، به جهت تمیز‌تر شدن بیشتر و حذف بوی کپک از ماشین لباسشویی می‌توان از یک پیمانه جوش شیرین، نصف فنجان (مایع ظرفشویی، مایع ماشین لباسشویی یا تمیزکننده‌های خوشبو) استفاده کرد.

مرحله‌ سوم از بین بردن بقایای کپک‌ها با استفاده از برنامه شست‌وشو

بیشتر بخوانید: تمیز کردن مخزن ماشین لباسشویی

 

مواد شوینده مورد نیاز برای رفع کپک ماشین لباسشویی

با توجه به توضیحاتی که در قسمت مراحل تمیز کردن و رفع کپک ماشین لباسشویی ارائه شد، دیدید که مواد شوینده لازم برای رفع کپک ماشین لباسشویی شامل تمیز‌کننده‌هایی مثل مایع ظرفشویی، صابون، انواع نرم‌کننده لباس، مایع یا پودر ماشین لباسشویی است و در مراحل مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بنابراین بیشتر از آن که نوع مایع شوینده اهمیت داشته باشد، انتخاب برند و کیفیت آن ماده شوینده اهمیت دارد و با توجه به اینکه کپک‌ها منشأ بوی بدی هستند، توصیه ما به شما استفاده از مواد شوینده خوشبو مانند مایع لباسشویی سافتلن با رایحه گل‌های بهاری است. این مایع علاوه بر کیفیت خوب (که ویژگی تمامی محصولات سافتلن است) بوی خوشی دارد که جزء نکات مثبت این محصول از دیدگاه مشتریان است؛ بنابراین، به راحتی بوی نامطبوع مانده در ماشین لباسشویی را برطرف می‌کند.

روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

دستور‌العمل‌ها و نکته‌های زیادی برای جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

جریان هوا

این که هوا داخل ماشین لباسشویی جریان داشته باشد، می‌تواند تأثیر زیادی بر جلوگیری از کپک زدن ماشین داشته باشد؛ برای جریان هوا در ماشین لباسشویی کافی است درب آن را باز بگذارید.

خالی کردن سریع ماشین لباسشویی از لباس‌های مرطوب

یکی دیگر از موارد مهم در جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی این است که لباس‌ها مدت زمان زیادی پس از تمام شدن برنامه شست‌وشو، در ماشین باقی نمانند و بلافاصله ماشین لباسشویی خالی شود تا رطوبت در آن باقی نماند.

اجرا کردن یک چرخه شست‌وشو با سفید‌کننده

به طور کلی سفید‌کننده‌ها نوعی ضدعفونی‌کننده و کپک کش محسوب می‌شوند. به همین دلیل، به منظور جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی، توصیه می‌شود هرچند وقت یکبار (سالی یکبار) چرخه شست‌وشو با سفید‌کننده را اجرا کنید.

خشک کردن مرتب واشر

در قسمت‌های قبلی ذکر شد که واشر ماشین لباسشویی مستعد ایجاد کپک‌هاست، به همین جهت توصیه می‌شود پس از هر بار شست‌وشوی لباس‌ها، با استفاده از یک حوله واشر ماشین لباسشویی را خشک نگه دارید.

استفاده به اندازه از مواد شوینده

به طور کلی اگر مواد شوینده بیشتر از مقدار مورد نیاز در مخزن ریخته شود یا پس از شست‌وشو، پودر یا مایع در مخزن باقی بماند، باعث ایجاد کپک می‌شوند؛ به همین جهت برای جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی توصیه ما این است که حتماً به اندازه مورد نیاز مواد شوینده برای شست‌وشوی لباس‌ها توجه کنید و پس از اتمام برنامه شست‌وشو، مخزن پودر را چک کنید که تمیز باشد.

استفاده از مواد شوینده مرغوب

جالب است بدانید کیفیت مواد شوینده بر کپک زدن ماشین لباسشویی تأثیر‌گذار است و توصیه می‌شود حتماً از مواد شوینده باکیفیت استفاده شود. مواد شوینده گروه سافتلن می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند که شما را از دردسرهای کپک زدن و کپک‌زدایی ماشین در امان نگه می‌دارند.


چک کردن مرتب ماشین لباسشویی

با توجه به این که کپک‌ها رشد سریعی دارند و اغلب در نقاطی مانند واشر دور درب یا انتهای مخزن پودر رشد می‌کنند که به طور عادی به چشم نمی‌آید؛ توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از ایجاد کپک بیشتر، هرچند وقت یکبار ماشین لباسشویی را به طور کامل چک کنید.

چک کردن مرتب ماشین لباسشویی

بیشتر بخوانید: شستن پرده توری در ماشین لباسشویی

چگونه بوی کپک ماشین لباسشویی را از بین ببریم؟

حتی پس از رفع کپک ماشین لباسشویی، ممکن است بوی نامطبوع همچنان باقی بماند. برای حذف بوی کپک از ماشین لباسشویی می‌توانید از چند راه ساده استفاده کنید. راه اول این است که برای حذف کپک از ماشین لباسشویی، از مواد شوینده معطر استفاده کنید که خود به خود بوی نامطبوع را از بین می‌برند.

راه دوم این است که از سرکه، مایع سفید‌کننده یا جوش شیرین استفاده کنید. به این منظور همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفته شد، برای از بین بردن بو از برنامه شستشوی خالی برای ماشین لباسشویی استفاده کنید و جوش شیرین، مایع سفید‌کننده یا سرکه را به ماده شوینده‌ای که انتخاب کرده‌اید، اضافه کنید.

اگر پس از یک‌بار چرخه شست‌وشو هنوز بوی نامطبوع را احساس می‌کنید، می‌توانید یک‌بار دیگر چرخه را تکرار کنید و برای حداقل یک تا دو ساعت درب ماشین را باز بگذارید.

جمع‌بندی

وجود کپک در ماشین لباسشویی، علاوه بر بوی نامطبوع و آزاردهنده می‌تواند عواقب خطرناکی برای شما و خانواده در پی داشته باشد. مشکلات پوستی، حساسیت، مشکلات تنفسی و … نتایج باقی‌ماندن اثر کپک روی لباس‌های شسته شده است. خوشبختانه با انجام چند کار ساده می‌توانید از تمامی این مشکلات جلوگیری کنید و ماشین لباسشویی تمیز و خوش‌بویی داشته باشید. سرکه، جوش‌شیرین، مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی یا مایع لباسشویی سافتلن با رایحه‌های مختلف، می‌توانند شما را از بوی بد و نامطبوع ماشین و رشد و تکثیر کپک‌ها نجات دهند.

مطالب مرتبط
نظر بدهید