لکه‌ کثیفی روی لباس از آزاردهنده‌ترین معضلاتی است که برای همه پیش می‌آید اما لکه‌ها تنها مورد ناخوشایند در مورد لباس‌ها نیستند. بوی بد لباس‌ها هم از جمله موارد ناخوشایندی است که به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد و شرایط را برای ما سخت می‌کند. در مورد بوی بد لباس‌ها، اولین علتی که به فکر هر فردی می‌رسد و همیشه به عنوان علت اصلی شناخته می‌شود، نشستن لباس‌ها است.

باید بگوییم که نشستن لباس یا حتی تمیز نشستن آن تنها دلیل ایجاد بو نیست. در این مطلب برخی از عوامل موثر بر ایجاد بوی بد لباس و شیوه رفع آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عوامل ایجاد بوی بد

اولین گام برای رفع هر مشکل، اطلاع داشتن از علت به وجود آمدن آن مشکل است. این مسئله در مورد رفع بوی بد لباس‌ها نیز صدق می‌کند. بررسی علل به وجود آمدن بو نقش بسیار زیادی در انتخاب شیوه رفع آن دارد. برخی از عوامل ایجاد بوی بد در لباس‌ها عبارتند از:

  • جنس لباس

در هنگام خرید لباس حتما به الیاف لباس‌ها دقت کنید! پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی یا پلاستیک زودتر بو می‌گیرند و بوی بد را در داخل الیاف خود حفظ می‌کنند.

  • شستشو با آب سرد

استفاده از آب سرد برای شستشوی لباس‌ها می‌تواند موجب ماندگاری بوی بد در لباس‌ها شود. به نظر شما علت آن چیست؟

آب سرد موجب سخت شدن بافت لکه‌ها در بین الیاف پارچه می‌شود. سخت شدن لکه‌ها و چسبیدن ذرات ریز لکه‌ها در بین تار و پود لباس‌ها باعث بو گرفتن لباس می‌شود.

  • استفاده از ماشین لباسشویی‌های بزرگ

شاید به نظرتان عجیب بیاید که سایز ماشین لباسشویی در بو گرفتن لباس‌ها تاثیر داشته باشد، اما باید بدانید که این مسئله حقیقت دارد.

ماشین‌های لباسشویی بزرگ به زمان زیادی نیاز دارند تا ظرفیت آن‌ها تکمیل شود؛ مگر این که شما از آن دسته افرادی باشید که هر روز لباس‌های زیادی کثیف می‌کنید یا این که خانواده‌تان اینقدر پر جمعیت باشد که حجم لباس‌هایتان بتواند ماشین لباسشویی را پر کند.

تلنبار شدن لباس‌ها روی هم و باقی ماندن آن‌ها در ماشین لباسشویی تا زمان پر شدن ظرفیت آن باعث می‌شود که لباس‌های کثیف زمان بیشتری در کنار هم قرار بگیرند، بوی بد آن‌ها با هم ترکیب شود و به بافت لباس‌ها نفوذ کند. بنابراین، اگر از آن دسته افرادی هستید که به خوبی از لباس‌هایشان در برابر کثیف شدن مراقبت می‌کنند یا خانواده‌تان کم جمعیت است، استفاده از ماشین لباسشویی بزرگ می‌تواند برای شما مشکل‌ساز باشد.

رفع انواع بوی بد از روی لباس‌ها

همه ما انتظار داریم تنها بویی که پس از شستشو و خشک کردن لباس‌ها استشمام می‌کنیم بوی تازگی، تمیزی و رایحه‌های ملایم و خوشبو باشد؛ اما گاهی پیش می‌آید پس از پوشیدن لباسی که تازه شسته شده هنوز بوی بد و عجیبی را حس می‌کنیم. به نظرتان برای رفع این بوی بد باید چیکار کنیم؟

1. از بین بردن بوی عرق لباس

عرق کردن امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، با این که مسئله عرق کردن برای تمام آدم‌ها اتفاق می‌افتد و نیازی به خجالت کشیدن از آن نیست، باز هم فکر کردن به لکه عرق و بوی آن می‌تواند فرد را معذب کند. همان‌طور که در مقاله مربوط به رفع لکه عرق از روی لباس گفته شد، عرق بدن به‌طور طبیعی رنگ و بوی خاصی ندارد. اما، پس از ترکیب با الیاف پارچه یا مواد بهداشتی نظیر دئودورانت، اسپری، عطر و غیره، رنگ و بوی نامطبوعی پیدا می‌کند که می‌تواند دیگران را اطراف فرد فراری دهد.

ماندگاری بوی عرق اغلب برای لباس‌های ورزشی اتفاق می‌افتد. تحرک زیاد و کالری سوزی زیادی که در حین ورزش اتفاق می‌افتد باعث می‌شود حجم زیادی از عرق بدن جذب لباس شود. از طرفی، پس از پایان زمان ورزش، لباس‌ها را در ساک ورزشی می‌گذاریم و گاها یادمان می‌رود که آن‌ها را از ساک خارج کنیم. همین مسئله موجب ماندگاری بوی عرق یا حتی تشدید بوی آن در لباس شود.

حال چه‌طور از بوی بد عرق روی لباس‌هایمان خلاص شویم؟ خیساندن لباس در محلول آب و سرکه یکی از ساده‌ترین راه‌های از بین بردن بوی عرق است. برای تهیه این محلول باید 1 واحد سرکه را با 4 واحد آب ترکیب کنیم.

تهیه محلول جوش شیرین از دیگر روش‌هایی است که می‌توان از آن برای رفع بوی استفاده کرد. برای تهیه این محلول باید نصف پیمانه جوش‌شرین را در یک لگن آب حل کنید و سپس لباس را در آن بخیسانید.

استفاده از مواد شوینده یا اسپری‌های آنتی باکتریال مخصوص شستشوی لباس نیز می‌توانند تاثیر زیادی در از بین بردن بوی عرق از روی لباس داشته باشند.

از بین بردن بوی عرق لباس2. از بین بردن بوی کپک لباس

کپک‌ها نوعی قارچ هستند که در فضاهای گرم، مرطوب و تاریک رشد می‌کنند. بنابراین‌، ماشین لباسشویی ما می‌تواند محل مناسبی برای رشد این قارچ‌ها باشد.

وجود کپک علاوه‌بر بوی ناخوشایندی که در لباس‌ها به وجود می‌آورد، می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آسم و مشکلات سیستم ایمنی مضر باشد و باعث ایجاد عطسه، تنگی نفس، سوزش و خارش چشم شود.

اگر لباس‌ها برای مدت زیادی در ماشین لباسشویی یا خشکشویی باقی بمانند قارچ‌ها خیلی سریع در بین الیاف پارچه رشد می‌کنند و باعث ایجاد بوی نم و کپک در آن‌ها می‌شوند. برای رفع این مشکل لباس‌های بو گرفته را با یک فنجان سرکه سفید یا جوش‌شیرین داخل ماشین لباسشویی بیندازید و مدت زمان آبکشی لباس‌ها را طولانی‌تر کنید. همینطور استفاده از شوینده هایی مانند مایع لباسشویی در رفع بوی بد و کپک لباس کمک زیادی خواهد کرد.

3. از بین بردن بوی استفراغ از لباس

سلامتی، مهم‌ترین دارایی هر فردی در زندگی است و باید برای حفظ آن تلاش کند. با اینحال، گاهی یک وعده غذایی ناسالم می‌تواند موجب حالت تهوع و استفراغ شود. بوی استفراغ برای همه ناخوشایند است و ماندگاری آن روی لباس می تواند ما را مجبور کند که محبوب‌ترین لباس‌هایمان را هم دور بیندازیم تا از شر بوی آن خلاص شویم.

برای از بین بردن بوی استفراغ باید در ابتدا لباس را با آب سرد بشوییم. تا زمان پاک شدن تمام ذرات از روی پارچه باید به این کار ادامه دهیم. پس از پاک شدن این ذرات باید لباس را با آب بسیار گرم بشوییم. حتی، اگر لیبل راهنمای شستشوی لباس اجازه می‌دهد می‌توان از ماشین لباسشویی برای این کار استفاده کرد.

با این حال، اگر همچنان احساس کردید که لباستان بوی خوبی نمی‌دهد می‌توانید از ترکیب جوش‌شیرین و آب استفاده کنید. با استفاده از این دو ماده یک ترکیب خمیری درست کنید و آن را به مدت 30 دقیقه روی لباس بگذارید. پس از 30 دقیقه مجدد لباس را با ماشین لباسشویی بشویید.

همینطور برای شستشوی دستی، یکی از گزینه های عالی برای پاک کردن و رفع بوی بد آن پودر دستی است که با کمی اضافه کردن آن میتوانید لباس را شستشو دهید.

4. از بین بردن بوی نفت و بنزین از لباس

یک حواس پرتی در هنگام بنزین زدن می‌تواند تمام لباس های ما را به بنزین آغشته کند. ریختن بنزین یا نفت نه تنها باعث بو گرفتن لباس‌ها می‌شود؛ بلکه می‌تواند شرایط را برای آتشسوزی مهیا کند. فرض کنید که لباسمان آغشته به بنزین باشد و خاکستر سیگارمان ناخواسته روی آن بریزید. به نظرتان آیا آسیب‌های آن قابل جبران است؟ همین مسائل باعث می‌شوند که پاک کردن لکه بنزین از روی لباس اهمیت زیادی پیدا کند.

وجود مواد قابل اشتعال روی لباس می‌تواند در حین شستشو نیز خطرساز باشد و موجب آتش گرفتن یا انفجار در ماشین لباسشویی شود. برای از بین بردن بو و عواقب خطرناک چنین موادی باید ابتدا محل لکه را با شستشوی دستی تمیز کرد و سپس لباس را به مدت 24 ساعت در فضای آزاد گذاشت تا کاملا خشک شود. پس از 24 ساعت اگر بو و اثرات بنزین یا نفت به‌طور کامل از بین رفته بود می‌توانیم لباس‌هایمان را به روش همیشگی بشوییم.

شیوه مراقبت از لباس‌‌ها و رفع بوی بد

از بین بردن بوهای ناخوشایند و ماندگار از روی لباس‌ها تنها به تمیزی و نظافت مربوط نمی‌شود؛ این مسئله می‌تواند سلامت پوست و سیستم تنفسی ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از لکه‌ها و بوهای ماندگار را می‌توان با استفاه از سرکه سفید، جوش‌شیرین یا مواد شوینده مناسب از روی لباس پاک کرد. انتخاب شوینده و نرم‌ کننده لباس باید بر اساس فرمولاسیون و رایحه‌های آن صورت بگیرد؛ چرا که یک انتخاب اشتباه می‌تواند موجب رشد باکتری‌های بیشتر در الیاف پارچه شود. برای مثال، شوینده‌های سافتلن به دلیل فرمولاسیون ویژه‌ای که دارند می‌توانند سخت‌ترین و کوچکترین لکه‌ها را از بین تار و پود پارچه‌ها پاک کنند.

شیوه مراقبت از لباس‌‌ها و رفع بوی بد

ازطرفی، اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید لباس‌هایتان همیشه خوشبو باشد نرم کننده‌های سافتلن می‌توانند این خواسته شما را به راحتی برآورده کنند. نرم کننده حوله و لباس طلایی و نرم کننده حوله و لباس طلایی و نباتی به دلیل فرمولاسیون خاص و همچنین اسانس کپسوله به الیاف پارچه نفوذ می‌کنند و ماندگارترین بوها را از بین می‌برند.

البته، این نکته مهم را نباید از یاد ببریم که صرف نظر از روشی که برای تمیز کردن لباس‌ها و از بین بردن بوی بد آن‌ها استفاده می‌کنیم، خشک کردن لباس‌ها در هوای آزاد نقش بسزایی در رفع بوها دارد. جریان پیدا کردن هوا در بین الیاف لباس می‌تواند کمتری باقیمانده بوهای بد را از بین ببرد.

نتیجه‌گیری

رعایت بهداشت و تمیزی برای هر فردی در زندگی اهمیت دارد. پوشیدن لباس‌های تمیز یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تمیزی در زندگی هر فردی است. بوی بد لباس یا وجود لکه روی آن می‌تواند به سادگی این جلوه را خراب کند و احساس ناخوشایندی به ما دهد. در این مقاله سعی کردیم تا با بیان برخی از دلایل به وجود آمدن بوی بد در لباس‌ها و روش‌هایی مفید برای رفع آن‌ها، بخش کوچکی از این مشکل رایج را حل کنیم. استفاده از روش‌های سنتی یا شوینده‌های خاص مانند سافتلن می‌تواند کمک زیادی به رفع بوی بد لباس‌ها کند.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

سوالات متداول | رفع بوی بد لباس

از بین بردن بوی بد لباس با جوش شیرین چگونه انجام میشود؟

تهیه محلول جوش شیرین از دیگر روش‌هایی است که می‌توان از آن برای رفع بوی استفاده کرد. برای تهیه این محلول باید نصف پیمانه جوش‌شرین را در یک لگن آب حل کنید و سپس لباس را در آن بخیسانید.

چگونه بوی بنزین را از روی لباس از بین ببریم؟

برای از بین بردن بو و عواقب خطرناک چنین موادی باید ابتدا محل لکه را با شستشوی دستی تمیز کرد و سپس لباس را به مدت 24 ساعت در فضای آزاد گذاشت تا کاملا خشک شود. پس از 24 ساعت اگر بو و اثرات بنزین یا نفت به‌طور کامل از بین رفته بود می‌توانیم لباس‌هایمان را به روش همیشگی بشوییم.

چگونه بوی عرق لباس را بدون شستن از بین ببریم؟

بسیاری از ترفندهای رفع بوی عرق لباس ها بدون نیاز به شستشو، تنها با بهره‌گیری از مواد ساده‌ای که در هر خانه‌ ای پیدا می‌شود، انجام می‌ شود. موادی مانند جوش شیرین یا آبلیمو. همچنین میتوان با گذاشتن لباس در معرض آفتاب، بوی عرق لباس را از بین برد.

مطالب مرتبط
نظر بدهید