دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم لکه‌ عرق روی لباس معضل آزاردهنده‌ای است که برای همه اتفاق می‌افتد. بارها برایمان پیش آمده که از دیده شدن لکه زرد عرق روی لباس‌هایمان به خصوص در قسمت‌های زیربغل یا یقه خجالت‌زده یا معذب شده‌ایم، اما عرق کردن یک اتفاق معمولی است و نباید به خاطر آن خجالت بکشیم.

لکه عرق لباس به این معنی نیست که فرد به رعایت بهداشت اهمیت نمی‌دهد یا به اصطلاح آدم کثیفی است. عرق کردن یک فرآیند کاملا طبیعی در بدن است که با ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه مانند پیاده‌روی، ورزش کردن، هیجان‌زده یا عصبی شدن و غیره اتفاق می‌افتد. در این مطلب می‌خواهیم دلیل به وجود آمدن لکه زرد عرق و شیوه پاک کردن آن از روی لباس را بررسی کنیم.

علت به وجود آمدن لکه عرق

عرق بدن ترکیبی از آب، نمک، چربی‌ها و پروتئین‌ها است که در هنگام تعریق جذب لباس می‌شود. با توجه به بی‌رنگ بودن عرق بدن، این سوال پیش می‌آید که چرا لکه عرق لباس زرد است؟

همان‌طور که گفته شد عرق بدن رنگ ندارد؛ اما پس از ترکیب شدن با مواد دیگری مانند اسپری‌های ضد عرق، عطر، ادکلن و یا الیاف پارچه رنگ عرق تغییر می‌کند. بخش زیادی از اسپری‌های ضد عرق و دئودورانت‌ها را آلومینیوم تشکیل می‌دهد. آلومینیوم موجب کمتر خیس شدن لباس در هنگام عرق کردن می‌شود. به مرور زمان و تجمع عرق در بافت پارچه و ترکیب با مواد گوناگون، لکه‌های زرد ناخوشایندی رو لباس‌ها به وجود می‌آید.

علت به وجود آمدن لکه عرق

پاک کردن لکه عرق از روی لباس سفید

رنگ‌های روشن، به خصوص رنگ سفید، یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر استایل‌های بهاره و تابستانه هستند. استفاده از رنگ سفید در لباس‌ها، علاوه‌بر تاثیری که بر روحیه افراد دارد موجب می‌شود تا در نظر دیگران هم فردی مرتب و قابل اعتماد به نظر برسیم. با این حال، وجود یک لکه زرد عرق در زیربغل یا یقه لباس می‌تواند تمام حس‌های خوب را از بین ببرد و در یک چشم بر هم زدن موجب خجالت شود.

اینجاست که آگاهی داشتن از شیوه درست پاک کردن لکه عرق می‌تواند چاره‌ساز مشکل ما باشد. پاک کردن لکه عرق لباس سفید به مراتب سخت‌تر از پاک کردن آن از روی لباس‌های رنگی است؛ چرا که یک اشتباه کوچک می‌تواند موجب تشدید رنگ لکه یا حتی تغییر رنگ آن به یک رنگ بدتر شود.

گام‌های زیر می‌توانند کمک زیادی به پاک کردن لکه عرق از روی لباس‌های کنند.

گام اول: لباس یا محل لکه را برای مدتی در آب گرم خیس کنید و اجازه دهید تا لکه در آب حل شود.

گام دوم: مقداری شوینده را با سرکه سفید یا جوش شیرین و آب یا هیدروژن پراکسید  ترکیب کنید. اگر قصد دارید از جوش شیرین استفاده کنید باید بدانید که به ازای هر دو واحد آب یا هیدورژن پراکسید، یک واحد جوش شیرین کافی خواهی بود.

گام سوم: ترکیب شوینده و مواد دیگر را روی لکه بریزید و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه روی لباس بماند. در مورد زمان کافی برای این کار باید حتما شدت زردی لکه را در نظر داشته باشید. گاهی برای لکه‌های بسیار پررنگ لازم است تا ترکیب شوینده به مدت یک شب یا بیشتر روی لباس بماند.

گام چهارم: بدون این که ترکیب شوینده را از روی لباس پاک کنید، آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید. برای شستشو با ماشین لباسشویی می‌توانید در صورت نیاز از شوینده‌های دیگر هم استفاده کنید. دقت داشته باشید که حتما لیبل روی لباس را بخوانید تا دمای آب را به درستی تنظیم کنید.

گام پنجم: پس از اتمام شستشو با ماشین لباسشویی، لباس را بررسی کنید. اگر همچنان لکه عرق روی لباس مانده بود پیش از خشک کردن لباس، مجددا گام‌های قبل را تکرار کنید.

«حتما بخوانید:‌ پاک کردن لکه لوازم آرایش از لباس»

پاک کردن لکه عرق از روی لباس‌های رنگی

دیدن لکه عرق به همان اندازه که روی لباس‌های سفید آزاردهنده است، روی لباس‌های رنگی هم حس نامطلوبی را به وجود می‌آورد.

پاک کردن لکه عرق از روی لباس‌های رنگی مشابه روش پاک کردن زردی لکه از روی لباس‌های سفید است؛ اما غفلت از یک نکته بسیار کوچک می‌تواند رنگ لباس را به کلی تغییر دهد و آن را خراب کند. به نظرتان این نکته چیست؟

نکته مهمی که برای پاک کردن لکه از روی لباس‌های رنگی نباید آن را فراموش کنید این است که استفاده از جوش شیرین یا هیدروژن پراکسید می‌تواند به رنگ لباس آسیب بزند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود برای درست کردن ترکیب شوینده از آب و سرکه سفید استفاده کنید!

با رعایت این نکته مهم و طی کردن 5 گام قبل می‌توان لکه عرق را به راحتی از روی لباس‌های رنگی پاک کرد.

پاک کردن لکه عرق از روی لباس‌های مشکی

یکی از باورهای غلطی که در بین مردم وجود دارد این است که فکر می‌کنند پوشیدن لباس‌های تیره به خصوص رنگ مشکی می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها در کمتر دیده شدن کثیفی‌ها بکند. اما این یک باور کاملا اشتباه است.

لباس‌‌های تیره شاید بتوانند لکه‌های تیره و چرک را نشان ندهند اما اگر کمی خاکی شوند یا لکه روشنی روی آن‌ها بیفتد می‌توان به وضوح آن لکه را روی لباس دید. یکی از بدترین لکه‌هایی که ظاهر بسیار بدی به لباس‌های مشکی می‌دهد لکه سفید عرق در قسمت‌های زیربغل یا یقه لباس‌هاست؛ این لکه‌ها معمولا به شکل لکه‌های‌ سفید شوره دیده می‌شوند.

برای پاک کردن لکه عرق لباس‌های مشکی باید چند گام ساده را انجام دهیم که در ادامه آن‌ها را خواهیم گفت.

گام اول: لباس را در آب گرم خیس کنید و مقداری شوینده را مستقیما روی محل لکه بریزید. شوینده مناسب را به آرامی روی لکه بمالید و اجازه دهید که به مدت 30 دقیقه روی محل لکه باقی بماند. پس از 30 دقیقه لباس خود را با روش همیشگی بشویید.

گام دوم: 1 قاشق غذاخوری سرکه را با نصف فنجان آب ترکیب کنید. یک اسفنج را داخل محلول بذارید تا آن را به خودش جذب کند. اسفنج را روی محل لکه عرق بکشید. این کار باعث از بین رفتن لکه عرق و بوی بد آن می‌شود.

گام سوم: 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را روی محل لکه بمالید و اجازه بدهید به مدت 20 دقیقه روی آن بماند. سپس، لباس مشکی خود را با روش‌های همیشگی بشویید و خشک کنید.

با همین سه گام ساده می‌توان به راحتی لکه عرق را از روی لباس‌های مشکی پاک کرد.

«مقاله مرتبط: از بین بردن لکه‌های لباس مشکی»

روش‌های متفرقه برای پاک کردن لکه عرق

با این که استفاده از شوینده، سرکه سفید، جوش شیرین و هیدروژن پراکسید روش‌‌های رایجی برای از بین بردن لکه عرق لباس به شمار می‌آیند اما چند روش ساده دیگر هم وجود دارند که در صورت جواب نگرفتن از روش‌های قبلی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

روش‌های متفرقه برای پاک کردن لکه عرق

روش اول: اگر لکه عرق روی لباس خیلی پررنگ و شدید است می‌توانید چند قرص آسپرین بدون روکش را پودر و با آب مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود. با استفاده از یک مسواک خمیر را روی محل لکه بمالید. پس از 30 دقیقه لباس را به روش همیشگی بشویید. سالسیلیک اسید موجود در قرص باعث از بین رفتن لکه عرق می‌شود.

روش دوم: آب یک لیموی تازه را بگیرید و آن را با آب ترکیب کنید. دقت داشته باشید که آب لیمو تازه و آب به یک اندازه باشند. این ترکیب را روی محل زرد رنگ لکه بریزید و به مدت یک ساعت آن را جلوی نور خورشید بگذارید. سپس، با استفاده از روش همیشگی لباس را بشویید.

روش سوم: یک سفید کننده هیدروژنی تهیه کنید و لکه عرق را با آن بشویید. توجه داشته باشید که سفید کننده‌‌های هیدروژنی با سفید کننده‌های معمولی تفاوت دارند.

روش چهارم: نمک یکی دیگر از مواد شگفت‌انگیزی است که می‌تواند در پاک کردن لکه عرق از روی لباس موثر باشد. در این روش باید 4 قاشق غذاخوری نمک را در یک لیتر آب داغ حل کنید. یک اسفنج داخل محلول قرار دهید تا محلول را به خود جذب کند. با استفاده از اسفنج خیس محل لکه را تمیز کنید. این کار را تا زمانی که لکه کاملا از بین برود ادامه دهید.

روش پنجم: استفاده از صابون ظرفشویی می‌تواند یکی دیگر از راه‌های ساده برای از بین بردن لکه عرق باشد. در این روش یک واحد قرص ظرفشویی را با دو واحد هیدروژن پراکسید ترکیب کنید و آن را روی محل لکه بریزید. پس از یک ساعت لباس را به روش خود بشویید. در آخر خواهید دید که قرص ظرفشویی باعث شکستن بافت چربی‌ها و از بین رفتن لکه عرق می‌شود.

«بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه روغن از روی لباس»

نتیجه‌گیری

دیدن لکه عرق روی لباس، با هر رنگی، می‌تواند آزاردهنده باشد و فرد را در شرایط سختی قرار دهد. لکه زرد رنگ عرق به مرور زمان و بر اثر ترکیب عرق بدن با مواد شیمیایی به وجود می‌آید. اجتناب از تعریق کاری بسیار دشوار یا بهتر است بگوییم ناممکن است. آشنایی با روش‌های مختلف پاک کردن لکه عرق از روی لباس‌ها می‌تواند کمک زیادی به رفع این دغدغه کند.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

منابع و مراجع:

[1][2] , [3] , [4] , [5]

مطالب مرتبط
نظر بدهید