چرخه رنگ بهترین و در عین حال ساده ترین روش برای درک کردن چگونگی ست کردن و ترکیب رنگ لباس ها است. ترکیب رنگ لباس به اندازه زیبایی ظاهری و سایز لباس حائز اهمیت است.

ابتدایی ترین و مهم ترین اصول ترکیب رنگ با شناخت چرخه رنگ بدست می آید. قوانین چرخه رنگ توسط طراحان و کارشناسان مد تعیین شده است. شما باید رنگی را انتخاب نمایید که به رنگ پوستتان بیاید و استایلتان را تکمیل کند و همچنین در شان مناسبتی باشد که خواهید رفت.

چرخه رنگ

چرخه رنگ شامل ۱۲ رنگ اصلی و ۲ رنگ سیاه و سفید است. که از ترکیب دو رنگ سیاه و سفید، رنگ خاکستری پدید می‌آید. این ۱۲ رنگ می‌توانند مشتقات نامحدودی تحت عنوان چرخه رنگ برای ترکیب لباس‌ها پدید آورند. رنگ لباس‌ها اکثرا شکلی خام رنگ اصلی هستند که می‌توان با اضافه نمودن رنگ سفید آن را روشن تر و با افزودن رنگ سیاه تیره‌تر کرد.

برای این که بدانید چه رنگ هایی با هم ست می شوند باید ۳ بخش چرخه رنگ ها را بشناسید.

چرخه رنگسه بخش چرخه رنگ به شرح زیر است:

  • رنگ‌های اولیه

قرمز، زرد و آبی تنها رنگ‌هایی هستند که با ترکیب هیچ رنگی به دست نمی‌آیند. این سه رنگ قویترین رنگ‌هایی هستند که برای چشم تند و زننده می‌باشند (یا اصطلاحا به چشم می آیند). این رنگ‌ها شاید تند باشند اما چشمگیر هستند و بایستی به درستی انتخاب گردند. سعی کنید از این رنگ‌ها برای اکسسور‌‌ها (مثل کراوات یا شال) بهره ببرید.

  • رنگ‌های ثانویه

سبز، نارنجی، بنفش

این رنگ‌ها از ترکیب دو رنگ از رنگ‌های اولیه بوجود آمده اند. ترکیب زرد و آبی، می‌شود رنگ سبز؛ از ترکیب قرمز و زرد رنگ نارنجی را ایجاد می‌کند و ترکیب قرمز و آبی، رنگ بنفش را تشکیل می‌دهند. رنگ‌های ثانویه درست در نقطه مقابل رنگ‌های اولیه قرار دارند. بنابراین این‌ها رنگ‌های مکمل هستند.

ترکیب رنگ های مکمل معمولا برجسته‌تر و قابل ملاحظه‌تر هستند. بزرگ‌ترین اشتباه در انتخاب رنگ لباس ست کردن دو لباس با رنگ‌های مکمل است.

«نکات طلایی برای داشتن یک استایل خاص و شیک را در این مقاله بخوانید»

با این تصور که این دو رنگ همدیگر را تکمیل می‌کنند. شلوار آبی هرگز با ژاکت نارنجی خوب نمی‌شود. یا کفش قرمز مناسب کت و شلوار سبز نیست. بهترین روش جهت استفاده از رنگ‌های مکمل، این است که از آن در جزئیات استفاده شود. به طور مثال کفش سبز را با بند کفش قرمز ست کنید. اگر کت پشمی آبی دارید ازدستمال جیبی نارنجی استفاده نمایید. لباس بنفش را با دکمه های زرد ست کنید. تمام این‌ها به نظر ساده و جزئی می‌آیند اما اگر کاملا رعایت شوند ظاهری بی نظیر از شما می‌سازند.

  • رنگ‌های ترکیبی

رنگ‌های ترکیبی شامل قرمز و بنفش، قرمز – نارنجی، زرد – نارنجی، زرد – سبز، آبی – سبز و آبی – بنفش هستند. نکته کلیدی در بوجود آمدن یک استایل مناسب، شناخت رنگ‌های ترکیبی است که به رنگ‌های لایه سوم نیز معروف هستند.

این‌ها طیف‌هایی از رنگ‌های اولیه یا رنگ‌های ثانویه نیستند بلکه هر کدام قدرت و تاثیر خودشان را دارند. اگر به این رنگ‌ها فکر می‌کنید آیا ترجیح می‌دهید شلوار زرد بخرید یا شلوار زرد – نارنجی؟ ژاکت بنفش می‌خرید یا آبی – بنفش؟ از آن جا که این رنگ‌ها زیاد قوی نیستند راحت‌تر می‌توان آن‌ها را با لباس‌های دیگر داخل کمدتان ست کرد.

رنگ‌های ترکیبیچگونه لباس‌های رنگی بپوشیم؟

یک مرد برای انتخاب لباس و استایل خود باید به چند عامل توجه نماید: نسبت‌ها، اندازه، پارچه، کیفیت و ترکیب رنگ. ترکیب رنگ برای آقایانی که می‌خواهند در هر مناسبت و موقعیتی بهترین ظاهر را داشته باشند بسیار ضروری است.

نکته: قانون سه رنگ می‌گوید مردها نباید در آن واحد بیش از ۳ رنگ در استایلشان به کار ببرند.

بیشتر مردم از سه طرح اصلی که بهترین راه برای ترکیب رنگ لباس و جلوگیری از اشتباه در ست کردن لباس است، استفاده می‌کنند. این ۳ طرح عبارتند از : رنگ های مکمل، رنگ های سه گانه و رنگ های مشابه.

  • رنگ های مکمل

این رنگ‌ها کاملا با یکدیگر در تضاد هستند و این تضاد، ترکیبی چشمگیر و جذاب ایجاد می‌کند. همانطور که در قسمت‌های بالاتر اشاره کردیم،  بهترین روش برای به کار بردن رنگ‌های مکمل این است که لباس غالب را یک رنگ انتخاب کنید و جزئیات کوچک‌تر و لوازم جانبی را در رنگ دیگر.

رنگ های مکمل

  • رنگ‌های سه گانه

در چرخه رنگ‌ها، رنگ‌هایی که هم تنالیته (رنگ‌های هم راستا که در یک خط قرار می‌گیرند) هستند، می‌توانند یک طرح سه تایی ایجاد کنند. این سبک می‌تواند شکلی متعادل از تضاد رنگ‌ها بوجود آورد. طرح رنگ‌های سه تایی برای مواقعی که می‌خواهید لباس سه تکه بپوشید مناسب است. یا زمانی که می‌خواهید از چند تا لوازم جانبی استفاده کنید و در کنار آن تعادل رنگ رضایت بخشی داشته باشید.

«کفش قهوه ای را با چه لباسی ست کنیم»

  • رنگ‌های مشابه

در چرخه رنگ‌ها، رنگ‌های مشابه مجاور یکدیگر قرار گرفته‌اند. این طرح برای ترکیب لباس‌های رسمی کاربرد دارد.

رنگ‌های مشابهترکیب رنگ لباس های کاری

ترکیب رنگ لباس‌های مردانه در محیط کار نباید بیش از حد خنثی و کسل کننده باشد. برای لباس محل کار به عنوان مثال سعی کنید کت و شلوار خاکستری با لوازم جانبی آبی یا قرمز کبود استفاده کنید.

ترکیب رنگ لباس های کاریترکیب رنگ لباس های رسمی

یکی از بهترین رنگ‌ها برای لباس‌های رسمی رنگ شتری است. ترکیب شتری و قهوه‌ای با رنگ های آبی و قرمز کبود یک دست لباس شیک و جذاب ایجاد می‌کند.

ترکیب رنگ لباس های رسمی

«لباس قهوه‌ ای در کنار چه رنگ‌هایی زیباتر می‌شود؟»

ترکیب رنگ لباس های غیر رسمی

برای لباس‌های غیررسمی می‌توان از رنگ‌های زیادی استفاده کرد. به عنوان مثال: جین آبی با تیشرت نارنجی و کفش ورزشی سفید بپوشید. یا هر ترکیب رنگ دیگری…ترکیب رنگ لباس های غیر رسمی

مطالب مرتبط
نظر بدهید