به‌نظر می‌رسد ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که شستن لباس با دست کار بیهوده‌ای به‌نظر می‌رسد. تقریبا در خانه هرکسی یک دستگاه ماشین لباسشویی پیدا می‌شود و کسانی که ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند لباس‌های خود را به خشکشویی می‌سپارند. با این که ماشین ‌لباسشویی باعث صرفه‌جویی در زمان و انرژی شما می‌شود تا بتوانید سریع‌تر به بقیه کارهایتان برسید، اما استفاده از آن‌ خالی از ایراد نیست. یکی از اولین چیزهایی که درباره ایرادهای ماشین‌ لباسشویی به ذهن خطور می‌کند این است که وسیله ارزانی نیست. اگر به دنبال یک ماشین لباسشویی باکیفیت باشید باید هزینه زیادی صرف خرید آن کنید. از طرفی ممکن است چند سال پس از خرید آن، مجبور به تعمیر یا تعویض دستگاه شوید. یکی دیگر از ایرادات ماشین لباسشویی این است که فضای زیادی را اشغال می‌کند. بنابراین اگر خانه کوچکی دارید ممکن است حجم این دستگاه برای ظاهر خانه شما مناسب به‌نظر نرسد. حتی اگر از ماشین لباسشویی در خانه بزرگی استفاده کنید، ‌به محض روشن شدن دستگاه از سر و صداهای آن در امان نخواهید بود. ضمن اینکه باید توجه کنید که شما نمی‌توانید هر نوع لباسی را با توجه به آسیب دیدن لباس و کاهش عمر آن با ماشین لباسشویی بشویید. با تمام این‌ها اگر امکان خرید یک ماشین لباسشویی خوب را ندارید چرا شستن لباس با دست را به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز در نظر نگیریم؟ به‌خصوص اگر زیاد اهل تحرک و ورزش کردن نیستید پیشنهاد می‌کنیم با یک تیر دو نشان بزنید و روی شستن لباس با دست به عنوان یک نرمش حساب کنید! در ادامه‌ی این مقاله، سافتلن نکات مهمی را درباره مزایا و معایب شستن لباس با دست و نکاتی را که پیش از شستن لباس با دست و حین انجام آن باید در نظر بگیرید در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده بهینه و مقرون به صرفه از منابع انرژی در شستن لباس با دست

به لحاظ اقتصادی شستن لباس با دست می‌تواند برای شما به صرفه‌تر باشد. درست است که امروزه ماشین‌های لباسشویی مدرن و باکیفیت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حداکثر بازدهی را با حداقل انرژی مصرفی داشته‌باشند اما این تنها در صورتی است که لباسشویی شما قدیمی و کم‌بازده نباشد. در غیر این صورت مصرف برق این دستگاه‌ها بسیار زیاد خواهد بود. بدین ترتیب خرید لباسشویی‌های مدرن نیز پیشاپیش هزینه زیادی را به شما تحمیل می‌کند. از طرفی گرم‌کردن آب خانه برای شستشوی لباس انرژی کم‌تری مصرف می‌کند. کما اینکه در بسیاری از موارد لباس‌ها را باید با آب سرد شست.
باید در نظر داشته‌باشیم که برق، تنها انرژی مصرفی ماشین لباسشویی نیست. از این رو مسئله مصرف آب نیز به میان کشیده می‌شود. مسئله‌ای که همواره به اهمیت آن در زندگی روزمره اشاره شده‌است. بدیهی است که در شستشوی لباس با ماشین لباسشویی‌ از آب بسیار بیشتری نسبت به روش شستن لباس با دست استفاده می‌شود. اگر یک لباسشویی با کیفیت داشته باشید دست‌کم ۵۳ لیتر آب مصرف خواهد شد. این در حالی است که با شستن لباس با دست به‌طور میانگین ۲۰ لیتر آب مصرف خواهید کرد.

شستن لباس با دست بر طول عمر لباس شما می‌افزاید

حتی اگر از لباسشویی‌های درب از جلو که هنگام کارکردن کم‌تر جنب‌وجوش دارند،‌ استفاده کنید و آن را در کندترین دور ممکن قرار دهید باز هم احتمال آسیب‌رسیدن به بافت لباس در نسبت با شستشوی دستی بیشتر است.

شستن لباس با دست، یک گزینه بهینه!

اتیکت‌ لباس‌ها شما را به شستشوی دستی فرا می‌خوانند

یکی از مزایای شستشوی لباس با دست این است که شما می‌توانید هر نوع لباسی را با این روش بشورید. اما ماشین لباسشویی قابلیت استفاده برای همه لباس‌ها را ندارد. اتیکت لباس‌ها اطلاعات مهمی درباره بافت پارچه شما در اختیارتان قرار می‌دهد. گاهی جنس لباس‌ها به‌گونه‌ای است که ممکن است ماشین لباسشویی، آسیب غیرقابل جبرانی به آن‌ها برساند. بنابراین پیش از شستشوی لباس اطلاعات موردنیاز را درباره جنس لباس خود کسب کنید. اگر لباس شما جزء موارد حساسی است که امکان جمع شدن،‌آب رفتن یا از بین رفتن جلای پارچه‌‌اش وجود دارد، شستشوی دستی را انتخاب کنید.

اتیکت‌ لباس‌ها شما را به شستشوی دستی فرا می‌خوانند.

«بیشتر بخوانید:‌ علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی و راهکار آن»

با وجود این‌ها چرا شستن لباس با دست دردسر ساز به‌نظر می‌رسد؟

یکی از روشن‌ترین معایب شستن لباس با دست، زمان و انرژی فیزیکی زیادی است که طی روند شستشو مصرف می‌شود. به‌خصوص اگر بخواهید پارچه‌های سنگینی مثل پرده، حوله یا جین را شستشو دهید. این پارچه‌ها با اضافه‌شدن وزن آب به آن‌ها سنگین می‌شوند و ممکن است شما را دچار دردسر کنند. گاهی لکه‌بری دستی نیز ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد. اگر سلامت فیزیکی شما به خصوص در ناحیه دست یا کمر در خطر است از شستشوی دستی لباس‌ها پرهیز کنید.

تفاوت شسشتوی لباس‌های عادی و حساس با دست

تنها تفاوت چشمگیری که میان شستشوی این لباس‌ها وجود دارد، مواد شوینده آن‌هاست. معمولا برای شستشوی دستی از پودر دستی یا مایع لباسشویی داخل تشت و به اندازه مناسب استفاده می‌شود. پارچه‌های پشمی، ‌ریزبافت یا ابریشم به دقت بیشتری در انتخاب شوینده نیاز دارند. مثلا برای لباس‌های ابریشم و توری از شوینده‌های استفاده کنید که پس از خیس کردن لباس دیگر نیاز به آبکشی ندارند. این شوینده‌ها در واقع جزء دسته‌ای هستند که در خشکشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در شستشوی پشم می‌توانید از مواد شوینده حاوی لانولین استفاده کنید. لانولین روغن طبیعی گوسفند است که معمولا در نرم‌ کننده‌ها استفاده می‌شود و خاصیت ضد آب دارد. استفاده از این روغن برای پشم یا سایر لباس‌های حساس باعث می‌شود که این لباس‌ها حین شستشو نرم بمانند و آسیب نبینند. برای لباس‌های عادی صابون‌های ملایم و شامپو بچه گزینه‌ مناسبی به عنوان شوینده است.

مراحل مهم در شستشوی لباس‌ با دست چیست؟

  1. لباس‌های روشن‌ و تیره را همزمان شستشو ندهید. ابتدا با لباس‌های روشن‌تر شروع کنید و لباس‌های تیره را برای مرحله آخر نگه‌دارید. برای این که لباس‌ها رنگ پس ندهند هر کدام را یک بار بشورید. اگر مطمئن هستید که لباس شما به خاطر جنس خود رنگ پس می‌دهد آن‌ را از سایر لباس‌ها جدا کنید و در لگن جداگانه‌ای شستشو دهید.
  2. دو لگن را از آب پر کنید. سعی کنید که عمق و پهنای لگن شما زیاد باشد. البته برای شستن لباس با دست می‌توانید از سینک ظرفشویی خود نیز استفاده کنید. به‌طور کلی استفاده از آب گرم برای شستشوی لباس مناسب نیست چرا که احتمال آسیب به بافت پارچه یا رنگ‌پریدگی آن را افزایش می‌دهد اما آب بیش از حد سرد نیز در از بین بردن لکه‌ها به خوبی عمل نمی‌کند. بنابراین از آب با دمای حدود ۲۹ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید. اگر نگران آب رفتن بافت پارچه لباس هستید می‌توانید دمای آب را کم‌تر کنید. برای لباس‌هایی که رنگ‌های مشابه دارند از لگن مشترک استفاده کنید.
  3. به یکی از لگن‌ها شوینده مناسب مانند پودر دستی اضافه کنید. لباس‌ها را در لگن بگذارید تا خیس بخورند. به کمک‌ دست‌ خود لباس‌ها را به آرامی در آب جا به جا کنید تا کثیفی‌های آن خارج شود. این کار را سه تا پنج دقیقه ادامه دهید تا زمانی که ظاهر لباس‌ها تمیزتر به نظر برسد. از چلاندن یا مالش لباس‌ها در آب خودداری کنید. همچنین اجازه ندهید که لباس‌ها مدت زمان طولانی خیس بخورند. حداکثر ۵ دقیقه برای خیس خوردن لباس‌های شما کافی است. در مدت زمان کم‌تر از ۵ دقیقه نیز ممکن است شوینده‌ها عمل پاک‌کنندگی را به خوبی انجام ندهند بنابراین به زمان توجه زیادی داشته‌باشید.

 

  1. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم یکی از برتری‌های شستشوی لباس با دست نسبت به ماشین لباسشویی این است که احتمال آسیب به پارچه کم‌تر خواهد بود. در همین راستا تلاش کنید که بیش از حد لباس‌ها را نسابید و آن‌ها را نخ‌کش نکنید. همچنین نواحی پنهان لباس مثل زی ربغل یا درز شلوار را با دقت بیشتری شستشو دهید.
  2. وقتی لباس‌ها را به خوبی شستید آن‌ها را از آب خارج کنید. سپس به ‌آرامی آن‌ها را در لگن آب تمیز قرار دهید. به‌مدت دو تا سه دقیقه به‌طور مداوم لباس را داخل لگن ببرید و خارج کنید. این کار به شما کمک‌ می‌کند که شوینده‌های اضافی که روی لباس باقی ‌مانده‌اند پاک شوند. حالا لباس را بررسی کنید. اگر هنوز اثری از شوینده است، آب لگن را عوض کنید و دوباره آن‌ها را در آب تمیز قرار دهید و خارج کنید. اگر از مواد شوینده‌ای استفاده می‌کنید که به شستشو نیاز ندارد می‌توانید از این مرحله صرف‌نظر کنید.
  3. پس از شستشوی لباس با دست،‌ نیاز به گرفتن آب لباس‌ها دارید تا آن‌ها را خشک کنید. اغلب افراد برای انجام این کار شروع به چلاندن لباس‌ها می‌کنند. اما به شما تاکید می‌کنیم که از این اقدام خودداری کنید. در عوض لباس‌ها را پس از خروج از لگن به مدت یک دقیقه بالای همان لگن نگه دارید تا آب اضافی آن خارج شود.
  4. آویختن لباس‌ها به صورت عمودی آن‌ها را از شکل می‌اندازد. برای خشک شدن لباس‌ها پس از شستشو آن‌ها را روی یک سطح تمیز مانند میز قرار دهید تا شکل صاف و طبیعی خود را حفظ کنند.

«مقاله مرتبط: آموزش شستن لباس نوزاد کودک و صفر تا صد آن»

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

سوالات متداول | شستن لباس با دست

طرز استفاده از نرم کننده لباس با دست چیست؟

اگر میخواهید از نرم کننده لباس در زمان شستشو با دست استفاده کنید؛ پس از شستن لباس ها با مواد شوینده، داخل لگن آب مقداری نرم کننده لباس بریزید و لباس ها را برای مدت کوتاهی داخل آن محلول گذاشته و سپس با آب بشویید تا مواد شوینده کاملا از روی لباس پاک شوند.

شستن لباس با دست یا ماشین بهتر است؟

یکی از مزایای شستشوی لباس با دست این است که شما می‌توانید هر نوع لباسی را با این روش بشورید. اما ماشین لباسشویی قابلیت استفاده برای همه لباس‌ها را ندارد. اتیکت لباس‌ها اطلاعات مهمی درباره بافت پارچه شما در اختیارتان قرار می‌دهد. گاهی جنس لباس‌ها به‌گونه‌ای است که ممکن است ماشین لباسشویی، آسیب غیرقابل جبرانی به آن‌ها برساند. بنابراین پیش از شستشوی لباس اطلاعات موردنیاز را درباره جنس لباس خود کسب کنید. اگر لباس شما جزء موارد حساسی است که امکان جمع شدن،‌آب رفتن یا از بین رفتن جلای پارچه‌‌اش وجود دارد، شستشوی دستی را انتخاب کنید.

نحوه شستن لباس سفید با دست چگونه است؟

برای شستن لباس های سفید با دست، باید بصورت جداگانه از تمامی لباس ها، آن ها را بشویید. ابتدا لباس ها را بررسی کنید و اگر لباس سفیدتان دارای لکه ای سخت باشد؛ ابتدا با مایع سفید کننده آن را بشویید و در غیر اینصورت میتوانید با مواد شوینده معمولی مثل پودر دستی سافتلن لباس های سفید را بشویید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید