نحوه شستن لباس نوزادان یکی از دغدغه‌های بزرگ والدین است. استفاده از شوینده نامناسب باعث بروز خارش و حساسیت پوستی می‌شود. به همین خاطر، آگاهی از نحوه صحیح شستشو و انتخاب مایع لباسشویی مناسب جهت لکه‌بری لباس نوزاد، تبدیل به امری با اهمیت برای والدین شده است.

الیاف لباس نوزاد به گونه‌ای است که، لکه بیشتری را نسبت به لباس بزرگسالان جذب می‌کند. بنابراین، بهتر است که قبل از شستشوی لباس کودکان، آگاهی خود را نسبت به نحوه از بین‌بردن لکه‌ها افزایش دهید.
در ادامه مطالب، به معرفی نحوه شستن لباس نوزاد و نکات ضروری در هنگام شستشو می‌پردازیم.

اهمیت شستن جداگانه لباس نوزاد در چیست؟

دلایل بسیاری برای جداگانه شستن لباس نوزاد وجود دارد. اول اینکه، برای شستن لباس نوزاد و کودک، نیاز به شرایط متفاوتی با لباس بزرگسالان است؛ برای مثال، دما، سبک شستشو، زمان شستشو و … برخی از فاکتورهایی هستند که در هرنوع لباس متفاوت می‌باشد.
بنابراین بهتر است برای حفظ کیفیت لباس و سلامتی فرزند خود، لباس‌ها را مطابق با نیازهای شستشو، از یکدیگر جدا کنید.
از سوی دیگر، احتمال دارد نوزاد شما مبتلا به آلرژی یا اگزما باشد. در چنین حالتی، بهتر است لباس‌ها را با شوینده مناسب بشویید.
شستن تمامی لباس‌ها با مایع ضدحساسیت، کاری هزینه‌بر است. بنابراین، تفکیک لباس کودکان از سایر اعضاء خانواده از صرفه اقتصادی نیز برخوردار است.

آموزش شستن لباس نوزاد کودک و صفر تا صد آن

در صورتی که لباس یکی از اعضاء خانواده با مواد شیمیایی خطرناک آلوده شود، شستن لباس‌ نوزاد به همراه لباس آغشته به مواد شیمیایی پرخطر، می‌تواند تبعات منفی به دنبال داشته باشد.
بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از مواد شوینده معطر جهت از بین بردن لکه‌های روی لباس‌ استفاده کنند تا رایحه پاکیزگی بر روی لباس‌ها باقی بماند. در چنین مواردی، بهتر است برای جلوگیری از ایجاد حساسیت در نوزاد و کودک، لباس‌ها جداگانه شسته شوند.
یکی از اصلی‌ترین دلایل برای جداگانه شستن لباس نوزاد، پیشگیری از انتقال بیماری از بزرگسالان به نوزاد و کودکان است.

«مقاله مرتبط: شستشوی لباس و هر آنچه در مورد آن باید بدانید» 

لباس نوزاد را با چه شوینده ای بشوییم؟

برای شستن لباس نوزاد از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که بدون بو، بدون آنزیم و فاقد هر گونه ماده سفیدکننده یا براق‌کننده باشد. همچنین بهتر است از نرم‌کننده لباس و مواد ضدالکتریسیته ساکن نیز خودداری شود، زیرا می‌تواند پوست حساس کودک شما را تحریک کند.

پودرهای صابونی مخصوص که برای شستن لباس نوزاد وجود دارد می‌تواند گزینه بهتری برای شستشو باشد. یک توصیه کلی نیز این است که لباس‌های نوزادان و کودکان باید جداگانه شسته شود تا احتمال بروز حساسیت پوستی به حداقل برسد.

اما بسیاری از والدین، لباس‌های کودکشان را با لباس بقیۀ اعضای خانواده و با پودر معمولی در لباسشویی می‌اندازند و ممکن است مشکلی هم پیش نیاید.

بسیاری از متخصصان پوست هم می‌گویند چنانچه‌ کودکتان آلرژی یا پوست خیلی حساسی نداشته باشد، پودر لباسشویی معمولی مشکلی بوجود نمی آورد.

اما در هر صورت شاید بد نباشد اگر از شوینده‌های معمولی لباسشویی استفاده می‌کنید، نوع مایع آن را بخرید، زیرا مایع لباسشویی برخلاف پودرها بهتر از تار و پود لباس ها شسته و پاک می‌شود.

اهمیت شستن جداگانه لباس نوزاد در چیست؟

لباس نوزاد را چگونه بشوییم؟

مادران کم‌سن از هرچیزی در رابطه با نوزاد دلهره و ترس دارند. نحوه صحیح شستن لباس نوزادان، یکی از موارد استرس‌زا برای والدین است. لباس نوزاد رو چجوری بشوییم؟ لکه‌ها رو چجوری از بین ببریم؟ چطور به نوزاد لباس بپوشانیم و هزاران سوال دیگر، ذهن اغلب مادران جوان را به خود مشغول می‌کند.
برای حفظ لطافت لباس‌های کوچولوی تازه به دنیا آمده، ابتدا باید با نحوه صحیح از بین بردن لکه از روی لباس نوزاد آشنا باشید تا بتوانید به خوبی آن‌ها را برطرف کنید. در زیر، راهنمایی جهت شستن لباس کودک آورده شده‌است.

لباس نوزاد را چگونه بشوییم؟

از بین‌بردن لکه‌های ناشی از دستشویی

عمده لکه‌های لباس نوزاد ناشی از خراب‌کاری یا پس‌دادن پوشک است. در این موارد، کافی است لباس‌ها را درون آب گرم خیس کنید و روی لکه‌ها آب‌لیمو بریزید.
بعد از گذشت 15 دقیقه، با استفاده از مسواک آغشته به مایع شوینده، لکه‌ها را بسایید. هنگامی که لکه‌ها محو شد و آثار آن به طور کامل از بین رفت، لباس را با آب سرد بشویید.

رفع لکه شیر

همه نوزادان بدون استثنا عادت به پنیرک زدن دارند. این فرآیند طبیعی باعث تقویت معده آن‌ها می‌شود. فرقی نمی‌کند که پنیرک در اثر شیر مادر باشد یا شیر خشک، در هر دو صورت باعث ایجاد لکه بر روی لباس می‌شود.
بلافاصله بعد از ایجاد لکه شیر، لباس را در آب ولرم خیس کنید. سپس، یک قاشق جوش‌شیرین روی لکه بریزید و به آرامی مالش دهید تا لکه از بین برود. بعد از گذشت 10دقیقه، لباس را با روش معمولی بشویید.

رفع لکه شیر

نکته:

  • می‌توانید به جای جوش‌شیرین از آب سودا استفاده کنید.
  • در صورت باقی‌ماندن لکه بر روی لباس نوزاد یا مادر، از شوینده آنزیم‌دار استفاده کنید.

از بین‌ بردن لکه ناشی از مواد بهداشتی

استفاده از کرم یا روغن بچه برای پوست کودک الزامی است. ممکن است هنگام استفاده از روغن، چکیده شدن چند قطره از آن بر روی لباس باعث ایجاد لکه‌های سرسخت شود.
برای پاک کردن لکه روغن، ابتدا با استفاده از دستمال، روغن اضافی را از روی لباس پاک ‌کنید. سپس، مقداری نمک بر روی لکه بپاشید؛ زیرا نمک دارای خاصیت جذب بالا است و می‌تواند چربی را به خود جذب کند. سپس با استفاده از صابون، آثار باقی‌مانده لکه چربی را از روی لباس پاک کنید.

رفع لکه‌های ناشی از دارو از روی لباس

اغلب داروها، به خصوص ویتامین‌ها، حاوی مواد رنگی هستند. به همین‌ خاطر، به راحتی باعث ایجاد لکه روی پارچه و لباس می‌شوند. جهت پاک‌کردن لکه‌ ناشی از دارو، کافی است لباس را به مدت 10 دقیقه در آب گرم خیس کنید. سپس، مقداری سرکه سفید روی لکه‌ها بریزید و آن‌ها را با دقت مالش دهید و در آخر، لباس‌ها را با شوینده مناسب، با آب سرد بشویید.

رفع لکه‌های ناشی از دارو از روی لباس

شستشوی لباس کودک با ماشین لباسشویی

  1. قبل از هرگونه اقدام، برچسب یا لیبل لباس را مطالعه کنید؛ زیرا، برخی از لباس‌ها دستورالعمل خاصی برای شستشو دارند.
  2. ماشین‌ لباسشویی را بیش از حد سنگین نکنید. ساییده شدن لباس‌ها درون دیگ ماشین باعث فرسوده شدن و تغییر شکل لباس ظریف کودکان می‌شود.
  3. هنگام شستن جوراب‌ها و لباس‌های سایز کوچک، بهتر است آن‌ها را درون کیسه پارچه‌ای قرار دهید.

شستن لباس نوزاد با ماشین‌ لباسشویی

«بیشتر بخوانید: راهنمای کامل شستشوی لباس کودکان»

در آبکشی لباس نوزاد دقت نمایید

همچنین پودرها معمولا لکه های پودری‌ از خود بر جا می‌گذارد که ممکن است پوست کودک را تحریک کند، پس لازم است در آبکشی آن ها دقت کنید و خیلی بهتر است اگر دو بار آنها را آبکشی کنید.

اگر نگرانید که پوست نوزاد برای شوینده های معمولی حساس باشد،‌ می‌توانید چند تکه از لباس های او را همراه سایر لباس های اعضا خانواده بشویید و سپس اگر به نظر می‌آید پوست فرزندتان هنگام پوشیدن آن لباس ها تحریک شده و لکه های قرمز دارد یا ناراحت به نظر می‌رسد، یک پودر دیگر را امتحان کنید که بدون بو و رایحه باشد.

این نکته را فراموش نکنید که بسیاری از پودرهای شستشوی مخصوص کودکان هم رایحه دارند، پس هنگام خرید دقت کنید که پودر انتخابی شما بدون رنگ و عطر باشد، زیرا آلرژی به بوی پودرهای لباسشویی هم با وجود نادر بودن گاهی اتفاق می‌افتد.

اگر هنوز هم واکنش آلرژیک کودک ادامه داشت، آبکشی لباس ها را دو برابر کنید و برای مشورت، با پزشک کودکتان تماس بگیرید.

در موارد دیگر نیز اگر کودک اگزما دارد، لازم است از پزشک بخواهید که توصیه‌ های مشخصی برای شستشوی لباس ها و مراقبت از پوست کودک به شما بدهد، زیرا کودکانی که اگزما دارند می‌توانند به مواد موجود در شوینده‌ها و صابون‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند و دچار مشکلاتی شوند.

نکات اضافی شستن لباس نوزاد

  1. لباس نوزاد و کودک را بلافاصله بعد از کثیف شدن بشویید.
  2. برای پاک‌کردن لکه مدفوع یا ادرار، از پاک‌کننده آنزیم‌دار استفاده کنید.
  3. هنگام شستن لباس نوزاد با ماشین ‌لباسشویی از مایع نرم‌کننده یا شوینده معطر استفاده نکنید.
  4. بهتر است قبل از شستن لباس‌ها، لکه‌ها را از بین ببرید. سپس، لباس را با آب ولرم بشویید.
  5. قبل از پاک‌کردن لکه‌ها، ان‌ها را شناسایی کنید؛ زیرا خیساندن لباس در آب می‌تواند باعث ثابت شدن بعضی از لکه‌ها شود.
  6. قبل از شستن لباس، لیبل آن را بررسی کنید تا از دمای مناسب جهت شستشو آگاه شوید.
  7. به هیچ عنوان از وایتکس و مواد سفیدکننده برای شستن لباس نوزاد استفاده نکنید.
  8. هنگام شستن لباس‌ها با دست، با دقت آن‌ها را آبکشی کنید تا تمامی مواد شوینده و آلودگی از آن‌ها خارج شود.
  9. بعد از شستن لباس‌ها، آن‌ها را در هوا آزاد و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.
  10. از خشک کردن لباس‌ها در حمام یا محیط بسته بپرهیزید.

نکات اضافی شستن لباس نوزاد

نتیجه‌گیری

  • به طورکلی، بهتر است قبل از شستن لباس کودک، لیبل آن را بررسی کنید تا با نحوه شستن آن آگاه شوید.
  • برای سلامتی کودک، لباس‌ها را جداگانه بشویید و از شستن کهنه‌ها با لباس، بپرهیزید.
  • در صورت بروز حساسیت یا اگزما پوستی پس از شستن لباس، به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول | شستن لباس نوزاد

لباس نوزاد را با چی بشوریم؟

شوینده‌های شیمیایی به گونه‌ایی طراحی شده‌اند که قادر به از بین بردن لکه‌های چرب و سخت باشند. به همین دلیل، مملو از مواد شیمیایی هستند. همین خصوصیت مواد شوینده معمولی، آن‌ها را به انتخابی نامناسب جهت شستن لباس نوزادان تبدیل کرده است.
بهتر است از شوینده مخصوص لباس کودک برای شستشو استفاده کنید تا لطافت و بافت پارچه حفظ شود. این شوینده‌ها فاقد مواد عطر و مواد شیمیایی نرم‌کننده هستند و از ایجاد حساسیت یا اگزما جلوگیری می‌کنند.

آیا لباس نوزاد را قبل از استفاده باید شست؟

بله بهتر است لباس نوزادان را پس از خرید یک بار با مواد شوینده مناسب شستشو دهیم؛ دلیل انجام این کار پوست حساس نوزادان است که باید از تماس پوست نوزاد با هرگونه آلودگی جلوگیری کرد تا انتقال بیماری به کودک انجام نشود.

نرم کننده لباس نوزاد استفاده کنیم؟

برای شستن لباس نوزاد از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که بدون بو، بدون آنزیم و فاقد هر گونه ماده سفیدکننده یا براق‌کننده باشد. همچنین بهتر است از نرم‌کننده لباس و مواد ضدالکتریسیته ساکن نیز خودداری شود، زیرا می‌تواند پوست حساس کودک شما را تحریک کند.

 

شوینده مناسب جهت شستن لباس نوزاد چیست؟

چرا نباید از وایتکس برای شستن لباس نوزاد استفاده کنیم؟

به هیچ‌عنوان از مواد شیمیایی قوی به خصوص آب ژاول یا همان وایتکس برای لباس نوزاد یا کودکان استفاده نکنید؛ زیرا فرمولاسیون این مواد به گونه‌ایی است که می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در نوزادان و کودکان شود.

 

مطالب مرتبط
نظر بدهید