در این بخش قصد داریم تا نحوه استفاده از مایع لباسشویی و کاربردهای آن را معرفی کنیم. یکی از علل پررنگ‌تر شدن مایع لباسشویی در زندگی امروز، قدرت پاک‌کنندگی و خاصیت شویندگی ملایم است.
یکی از شوینده‌های پرکابرد و پرمصرف در خانه، مایع لباسشویی است. انواع تمیزکننده لباس در تمام خانه‌ها یافت می‌شود. مایع لباسشویی جایگزینی مناسب جهت استفاده از شوینده شیمیایی قوی است.
هیچ‌کس دوست ندارد که بعد از شستن لباس‌ها با آثار باقی‌مانده از لکه‌ها یا مواد شوینده مواجه شود. بنابراین، اغلب افراد به دنبال یک مایع لباسشویی مناسب برای از بین بردن لکه‌ها از روی لباس هستند.
در ادامه به معرفی بیشتر مایع لباسشویی خواهیم پرداخت تا نقش ناچیزی در انتخاب محصول باکیفیت و مطلوب داشته باشیم.

نکات ابتدایی که باید در مورد مایع لباسشویی بدانید:

توجه به نوع ماشین لباسشویی

قبل از هر اقدامی لازم است از نوع ماشین‌ لباسشویی خود آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید شوینده‌ای را انتخاب کنید که با ماشین هم‌خوانی و هماهنگی دارد.
مایع ‌لباسشویی باید متناسب با ماشین ‌لباسشویی طراحی و تولید شده باشد؛ برای مثال، افرادی که از ماشین‌ لباسشویی افیشنسی (HE) استفاده می‌کنند، باید مایع مخصوص آن را خریداری کنند. این ماشین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کارایی و بازدهی بالایی داشته باشند. به همین دلیل، استفاده از مایع لباسشویی معمولی، با تولید کف بیش از حد، باعث وارد شدن آسیب به ماشین می‌شود. برای ماشین‌های لباسشویی معمولی می‌توانید با خیال راحت از مایع لباسشویی معمولی استفاده کنید.

در نظر گرفتن آلرژی

برخی از مایع‌‌های لباسشویی‌ معطر، باعث بروز حساسیت و آلرژی در بدن می‌شوند. برای افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است از مایع لباسشویی فاقد رنگ و اسانس استفاده کنند.
اگر حساسیت و آلرژی شدیدی دارید، از مایع لباسشویی ضدحساسیت برای شستن لباس‌ها استفاده کنید. مایع لباسشویی ضد حساسیت، انتخاب مناسبی برای شستشوی لباس کودکان و نوزادان است.

دوستدار محیط‌ زیست

برای طرفداران محیط زیست مهم است از محصولاتی استفاده کنند که دوستدار محیط زیست باشد. اگر شما هم به سلامتی محیط زیست اهمیت می‌دهید، از شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید که در ساختار آن‌ها مواد شیمیایی مصنوعی به کار نرفته است.
با استفاده از این محصولات، به حفظ محیط زیست کمک می‌کنید. مایع لباسشویی که حاوی ترکیبات طبیعی است، ضرر و خطری برای محیط زیست نخواهد داشت.

مطالعه بیشتر: شستشوی لباس سفید

حجم مایع لباسشویی

اندازه و حجم مایع لباسشویی یکی از فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب مایع لباسشویی است. قبل از انتخاب ماده شوینده، با برآوردی ساده میزان مصرف و دفعات شستشوی لباس را محاسبه کنید. سپس، براساس نیازتان حجم مایع مصرفی را انتخاب کنید.
بعضی از برندها برای پیروزی در بازار رقابتی، مایع‌هایی با حجم وسیع و کیفیت پایین تولید می‌کنند. هنگام شستشوی لباس با این مایع‌ها، لکه‌ها به خوبی پاک نمی‌شوند و مجبور به مصرف مقدار زیادی از مایع لباسشویی هستید. در صورتی که احتمال دارد، یک شوینده با حجم کمتر و در اندازه کوچک‌تر، کیفیت و قدرت اثرگذاری بیشتری داشته باشد و با مصرف مقدار اندکی از آن‌، تمامی لکه‌ها از روی لباس پاک می‌شوند.

نکات ابتدایی که باید در مورد مایع لباسشویی بدانید:

توجه به آنزیم موجود در مایع لباسشویی

در مقاله “مایع لباسشویی چیست؟ کدام بهتر است؛ پودر لباسشویی یا مایع؟” به طور واضح در رابطه با ترکیبات مایع لباسشویی صحبت کردیم. همان‌طور که می‌دانید، آنزیم‌ها از ترکیبات ضروری در شوینده‌ها هستند. این کاتالیزگرهای بیولوژیکی می‌توانند سرعت از بین بردن آلودگی و کثیفی از روی لباس را افزایش دهند.
تولیدکنندگان مواد شوینده از آنزیم‌ها برای از بین بردن انواع لکه‌های چربی، خون، نشاسته، آبمیوه و … استفاده می‌کنند. به همین خاطر، احتمال بروز حساسیت پوستی در شستشوی دستی با استفاده از مایع لباسشویی، افزایش می‌یابد.

توجه به رایحه مایع لباسشویی

سلیقه و ذائفه افراد با یکدیگر متفاوت است و هرکس از استشمام یک رایحه خاص، لذت می‌برد. بنابراین، انتخاب مایع لباسشویی با رایحه مورد علاقه، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام خرید است که باید به آن توجه کنید.

قیمت و هزینه خرید مایع لباسشویی

در میان انواع شوینده‌ها، مایع لباسشویی از قیمت بالاتری برخوردار است. در صورت خرید یک مایع باکیفیت و خوب، این گرانی کاملا به صرفه خواهد بود. هنگام کار با مایع لباسشویی، دیگر خبری از مسدود شدن فاضلاب یا سفیدک شدن لباس‌ها نیست.

نحوه استفاده از مایع لباسشویی

تا چندسال پیش، چیزی به غیر از پودر لباسشویی وجود نداشت. تا اینکه مایع لباسشویی به بازار عرضه شد و محبوبیت زیادی کسب کرد.
شوینده‌های شیمیایی به دلیل قدرت پاک‌کنندگی بالا معروف هستند. اما اگر با نحوه استفاده از مواد شوینده آشنا نباشید، می‌تواند خطرات و آسیب‌هایی را برای افراد به دنبال داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه استفاده از مایع لباسشویی صحبت کنیم.

«مقاله مرتبط: انواع برندهای مایع لباسشویی؛ چرا سافتلن بهترین است؟» 

نحوه استفاده از مایع لباسشویی در شستشو با ماشین لباسشویی

سوال بسیاری از خانم‌های خانه‌دار این است که “چگونه از مایع لباسشویی استفاده کنیم؟” یا سوالات بسیاری در رابطه با محل ریختن مایع لباسشویی در ماشین در ذهن دارند.
برای حداکثر استفاده از مایع لباسشویی باید نحوه استفاده درست از آن را بلد باشید. قبل از شستشوی لباس، اقدامات لازم جهت از بین بردن لکه‌های سخت را انجام دهید.
برای از بین بردن لکه‌ها، مقدار کمی از شوینده را روی لکه‌ها بریزید و با مالش آن بر روی لکه باعث نفوذ مایع به عمق الیاف لباس شوید.
محل نرم کننده لباس و مایع لباسشویی با یکدیگر فرق دارد، می‌توانید با ریختن مایع در کشوی مخصوص آن یا توپی مخصوص آن را با مایع لباسشویی پر کرده و همراه لباس‌ها در دیگ ماشین لباسشویی قرار دهید.
اگر مایع را در قسمت اشتباه بریزید، مواد شوینده باعث ایجاد لکه سفید روی لباس‌ها می‌شود و یا قبل از ورود به دیگ، از لوله‌های ماشین لباسشویی خارج شده و لباس‌ها به خوبی تمیز نمی‌شوند.
قبل از استفاده از مایع لباسشویی، دوز مصرفی روی بسته را مطالعه کرده و مناسب با حجم لباس‌ها از مواد شوینده استفاده کنید.

نحوه استفاده از مایع لباسشویی در شستشو با ماشین لباسشویینحوه استفاده از مایع لباسشویی در شستشو با دست

استفاده از مایع لباسشویی مناسب برای شستشو با دست، بهترین گزینه برای شستن لباس‌ها است. در این روش کافی است مقداری مایع درون سطل یا وان بریزید و به خوبی در آب حل کنید. سپس، لباس‌ها را در محلول آب و شوینده قرار دهید و با استفاده از دست‌ها بشویید.
لکه‌های روی لباس را به خوبی مالش دهید تا کاملا از بین بروند. بعد از چند بار بالا و پایین آوردن لباس‌ها، آن‌ها را زیر آب سرد بگیرید تا مواد شوینده و آلودگی از آن‌ها خارج شود. باقی‌ماندن مواد شوینده بر روی لباس می‌تواند حساسیت‌زا باشد.

نکات ضروری در رابطه با نحوه استفاده از مواد شوینده هنگام شستشو با دست

همیشه قبل از شستشو، برچسب روی لباس‌ها را بخوانید و براساس توصیه‌های روی آن، روش مناسب برای شستن لباس را انتخاب کنید.
مواد اسیدی محصولات پاک‌کننده باعث خشکی و پیری پوست دست ‌می‌شوند. به همین خاطر، هنگام شستن لباس‌ها با دست از دستکش استفاده کنید. بعد از اتمام کار، دست‌ها را با آب سرد بشویید و با کرم مناسب مرطوب کنید.
در رابطه با نحوه استفاده از مایع لباسشویی یا پودر لباسشویی سافتلن، باید تذکر دهیم که به هیچ عنوان شوینده‌ها را با آب گرم مخلوط نکنید؛ زیرا هنگام شستشو با آب داغ، واکنش‌های شیمیایی رخ می‌دهد که می‌تواند تنفس را با مشکل مواجه کند.

«حتما بخوانید: نحوه استفاده از مایع لباسشویی به چه شکل است؟»

نتیجه‌گیری

ماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین لوازم مورد استفاده در خانه است. آشنایی با نحوه استفاده از مایع لباسشویی در حفظ سلامتی ماشین و افزایش طول عمر آن تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از انواع مواد شویند مختلف تا حدی به سلیقه و نوع ماشین لباسشویی وابسته است. یکی از مزیت‌های مایع لباسشویی، قدرت حل‌شوندگی بالا در آب سرد است.
هنگام خرید مایع لباسشویی، حتما به سراغ مایع مناسب و باکیفیت بروید؛ زیرا در صورت بی‌کیفیت بودن مواد شوینده احتمال وارد شدن آسیب به پوست و لباس‌ها افزایش پیدا می‌کند.

 

سوالات متداول | طرز استفاده از مایع لباسشویی

چگونه از مایع لباسشویی استفاده کنیم؟

استفاده از مایع لباسشویی مناسب برای شستشو با دست، بهترین گزینه برای شستن لباس‌ها است. در این روش کافی است مقداری مایع درون سطل یا وان بریزید و به خوبی در آب حل کنید. سپس، لباس‌ها را در محلول آب و شوینده قرار دهید و با استفاده از دست‌ها بشویید.

چقدر مایع لباسشویی بریزیم؟

قبل از استفاده از مایع لباسشویی سافتلن، دوز مصرفی روی بسته را مطالعه کرده و مناسب با حجم لباس‌ها از مواد شوینده استفاده کنید. اندازه و حجم مایع لباسشویی یکی از فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب مایع لباسشویی است.

مایع لباسشویی رو کجای ماشین بریزیم؟

محل نرم کننده لباس و مایع لباسشویی با یکدیگر فرق دارد، می‌توانید با ریختن مایع در کشوی مخصوص آن یا توپی مخصوص آن را با مایع لباسشویی پر کرده و همراه لباس‌ها در دیگ ماشین لباسشویی قرار دهید.

 

مطالب مرتبط
نظر بدهید