همه انسان‌ها با دیدن لباس کودک، یاد نرمی و لطافت می‌افتند. لطافت و تمیزی لباس کودکان برای مادران اهمیت خاصی دارد؛ زیرا کودکان پوست نازکی دارند.
دیدن کودکان در لباس‌های تمیز و مرتب باعث القای حس خوب در انسان‌ها می‌شود. همچنین، آلودگی یا خشن بودن لباس کودکان باعث بروز جوش، پوسته پوسته شدن، خشکی یا التهاب پوست کودک می‌شود.
گاهی استفاده از شوینده لباس نامناسب موجب تحریک یا خارش پوست می‌شود و این موضوع باعث ایجاد نگرانی در مادران می‌شود؛ بنابراین انتخاب یک شوینده مناسب برای شستن لباس کودکان، اهمیت بسیاری دارد.
با وجود انوع مختلف شوینده در قفسه فروشگاه‌ها، همچنان انتخاب شوینده مناسب برای از بین بردن لکه لباس کودکان، کار آسانی نیست.

پیش از پوشاندن لباس نو کودکان، آن را بشویید

خرید لباس جدید برای کودکان بسیار لذت‌بخش است. بهتر است قبل از پوشاندن لباس نو به کودکان، آن را بشویید؛ زیرا نو بودن لباس دلیلی برای تمیز بودن آن نیست. این لباس، مدتی که در فروشگاه قرار داشته و توسط افراد متفاوتی زیر و رو شده است.
هیچ‌کس نمی‌داند محل نگه‌داری لباس، تمیز یا آلوده بوده است. همچنین، برای حفظ ظاهر لباس‌های نو از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که احتمال دارد به پوست و سیستم ایمنی کودکان آسیب وارد کند.

«مقاله مرتبط: شستشوی لباس و هرآنچه در مورد آن باید بدانید»

اغلب لباس‌ها برای بسته‌بندی در انبار قرار می‌گیرند و فرآیندی طولانی برای رسیدن به دست خریداران طی می‌کنند. همین امر موجب در معرض آلودگی قرارگرفتن لباس‌ها می‌شود. استفاده از لباس‌‌های آلوده به ویروس و باکتری باعث تحریک پوست کودکان، مشکلات پوستی یا حساسیت می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از عفونت و آلرژی، شستن لباس کودکان قبل از استفاده است.

 

به عنوان یک مادر، شستن لباس نو کودکان را فراموش نکنید. برای شستن لباس کودکان برای اولین بار، می‌توان از آب خالی و نرم‌کننده لباس استفاده کرد. شستن به این روش، ضرری به لباس کودکان وارد نمی‌کند. این عمل، درکنار پاک کردن مواد شیمیایی و آلوده از روی لباس، به لطافت و حفظ رنگ لباس کمک می‌کند.
البته بعضی از متخصصان اعتقاد دارند که استفاده از نرم‌کننده‌ها برای شستن لباس کودکان باعث ایجاد حساسیت یا خارش پوست در کودک می‌شود. پس بهتر است قبل از استفاده از نرم‌کننده لباس از آلرژی نداشتن فرزند خود مطمئن شوید.

نکات مهم در شستشوی لباس کودکان

یکی از عوامل استرس‌زا برای والدین، آسیب ندیدن لباس‌ ظریف کودکان در فرآیند شستشو است. در حقیقت شستن لباس ‌کودکان نیاز به رعایت اصول و مراقبت‌های خاص دارد. به همین دلیل، بهتر است قبل از انجام این‌کار ، اطلاعات خود را در رابطه با پاک‌کردن لکه لباس کودکان ارتقا دهید.
پیش از مطالعه نکات مهم در شستشو لباس کودکان، به معرفی نحوه شستن لباس کودکان خواهیم پرداخت. برای شستن لباس کودکان با دست باید نکات زیر رعایت شود:

  1. یک سطل مناسب را با آب پر کنید. درجه حرارت آب باید مطابق با برچسب روی لباس تنظیم شود.
  2. پودردستی مناسب و بدون رایحه را اضافه کنید.
  3. لباس‌ها را به آرامی بشویید. برای از بین بردن لکه غذا از لباس کودکان، نواحی دارای لکه را با دقت بیشتری انجام دهید.

 

بهتر است برای شستن پوشک کودکان از آب گرم استفاده شود؛ زیرا آب‌گرم به از بین رفتن هرگونه آلودگی و بو کمک می‌کند. اما برای شستن لباس‌های معمولی کودکان مانعی برای استفاده از آب سرد نیست.

شوینده مناسب برای شستن لباس کودکان تهیه کنید

شوینده لباس کودکان باید بی‌بو و بدون آنزیم باشد. هنگام شستن لباس کودکان با دست، بهتر است از پودر دستی مناسب استفاده شود تا احتمال حساسیت پوستی کاهش پیدا کند.
فراموش نکنید که پودر دستی آثاری از خود بر روی تار و پود لباس باقی می‌گذارد. پس لازم است لباس‌ها بعد از شستشو با دقت آبکشی شوند.
والدین به دلیل علاقه‌ای که به فرزندشان دارند، مدام در تلاش برای فراهم کردن بهترین‌ها برای او هستند. اکثر والدین تصور می‌کنند باید گرانترین شوینده را تهیه کنند؛ این تصوری اشتباه است.

«بیشتر بخوانید: روش شستشوی لباس حریر چگونه است؟»

بهتر است برای از بین بردن لکه لباس کودکان از مایع شوینده استفاده شود؛ زیرا مایع‌ به راحتی در هنگام آبکشی از روی لباس‌ شسته می‌شود.( شوینده لباس کودکان باید فاقد رنگ و اسانس باشد.)
همچنین، پودر دستی مناسب برای شستن لباس کودکان باید فاقد رنگ، بو، آنزیم، ماده سفیدکننده و براق کننده باشد. مقدار شوینده را براساس مقدار توصیه شده به آب اضافه کنید.
برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید از ماشین‌ لباسشویی برای از بین بردن لکه لباس کودکان استفاده کنید.

نکات مهم در از بین بردن لکه لباس کودکان با ماشین‌ لباسشویی

برای از بین بردن لکه لباس کودکان به وسیله ماشین‌لباسشویی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. قبل از استفاده از ماشین‌لباسشویی، از شر لکه‌ها خلاص شوید.
  2. درجه حرارت آب را طبق دستورالعمل شستشوی لباس تنظیم کنید.
  3. پودر ماشین‌لباسشویی را اضافه کنید.
  4. تنظیم ماشین‌لباسشویی را متناسب با جنس لباس انتخاب کنید.

«مقاله مرتبط: پاک کردن لکه بتادین از روی لباس»

قبل از شستن لباس کودکان با ماشین‌ لباسشویی، بهتر است از شر لکه‌ها خلاص شوید. بعد از قرار دادن لباس در ماشین لباسشویی اجازه دهید تا ماشین ادامه فرآیند از بین بردن لکه لباس کودکان را انجام دهد.
آب‌گرم باعث از بین رفتن هرگونه بو و آلودگی لباس کودکان می‌شود. به همین دلیل، بهتر است کهنه کودکان را با آب داغ یا ماشین لباسشویی بشویید. برای تمیز کردن کهنه و لباس کودکان باید از پودر ماشین‌لباسشویی فاقد عطر استفاده شود.
رعایت نکات ذکر شده از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا لباس‌ در تماس مستقیم با پوست کودکان است و استفاده از شوینده نامناسب می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در کودکان شود. هدف ما از این مطالب، مراقبت از لباس کودکان و حفظ سلامتی آن‌ها است.
بعضی از افراد برای شستشو لباس کودکان از ماشین جداگانه استفاده می‌کنند. نیازی به استفاده از ماشین جداگانه نیست. فقط کافی است لباس‌ کودکان را جدا از لباس سایر اعضا بشویید؛ زیرا احتمال دارد میکروب لباس بزرگسالان به لباس کودکان بچسبد. از طرف دیگر، این‌کار موجب ایجاد حساسیت و آلرژی در کودکان می‌شود.

راهنمای از بین‌ بردن انواع لکه روی لباس کودکان

نحوه از بین بردن لکه لباس کودکان همیشه یکسان نیست. بعضی از لکه‌ها نیاز به دقت و زمان بیشتری دارند. همچنین بعضی از لکه‌ها به پودر دستی پاسخ نمی‌دهند و برای از بین بردن آن‌ها لازم است از پودرماشین‌لباسشویی و آب داغ استفاده شود.
در زیر تعدادی از لکه لباس کودکان و راهکارهای از بین بردن آن‌ها بیان شده است.

  • از بین بردن لکه ادرار و مدفوع از لباس کودکان

    کافی است کودک شما بی‌احتیاطی کند و لکه ادرا یا مدفوع بر روی لباس ایجاد شود. اگر شما متوجه لکه ناشی از ادرار یا مدفوع نشوید، پاک کردن لکه‌ها دشوار می‌شود. برای پاک کردن لکه ناشی از ادرار می‌توان از پاک‌کننده‌های آمونیاکی استفاده کرد. پاک‌کننده آمونیاکی باید با آب رقیق شود و سپس اقدام به شستشو لباس کرد.
    همچنین پودر ماشین‌لباسشویی حاوی آنزیم به از بین بردن لکه لباس کودکان کمک می‌کند. برای از بین بردن لکه ناشی از اسهال هم می‌توانید از شوینده‌های آنزیمی استفاده کنید.  بعد از اتمام شستشو، لباس را به خوبی آب بکشید تا مواد شوینده روی لباس باقی نماند.

  • از بین بردن لکه غذا از لباس کودکان

    برای از بین بردن لکه ناشی از شیر یا آب‌دهان از لباس کودکان، کافی است لباس‌ها را با پودر ماشین‌ لباسشویی آنزیم‌دار بشویید. آنزیم‌ها به لکه‌ها حمله می‌کنند. بعد از از بین رفتن لکه، لباس کودکان را به روش معمولی بشویید تا آثاری از آنزیم‌ها بر لباس باقی نماند.
    در صورت کثیف شدن لباس کودکان با روغن یا غذای چرب، ابتدا باید مقداری نشاسته بر روی لکه ریخت تا روغن جذب شود. بعد از 10 تا 15 دقیقه، لباس را با پودر چند منظوره بشویید و به خوبی آبکشی نمایید تا از شر لکه‌ها رها شوید.
    همچنین برای از بین بردن لکه میوه و آب ‌میوه از لباس کودکان، باید محلولی از آب و الکل تهیه شود. استفاده از این محلول به از بین بردن لکه غذا از لباس کودکان کمک می‌کند.

از بین‌ بردن انواع لکه روی لباس کودکان

مادران کم‌سن نگران پاک نشدن لکه از روی لباس کودکان هستند. شوینده‌های سافتلن در کنار از بین بردن لکه‌های سمج، مانع از آسیب دیدن بافت لباس کودکان می‌شود.
تمیز بودن لباس اهمیت زیادی دارد؛ زیرا لباس به طور مستقیم با پوست سر وکار دارد. مواد شوینده سافتلن، با پوست لطیف کودکان دوست است و مانع از ایجاد حساسیت یا آلرژی در کودکان می‌شود.
بهتر است برای شستشوی لباس بدون لک، از آب گرم و پودر دستی سافتلن استفاده کنید. در صورتی که لباس‌ کودکان را با دست می‌شویید، باید به خوبی آبکشی شود تا تمام مواد شوینده به خوبی از روی لباس پاک شود.
دمای ماشین‌لباسشویی برای شستن انواع لباس کودکان متفاوت است. توصیه ما برای از بین بردن لکه‌های ناشی از ادرار و مدفوع، استفاده از پودر ماشین لباسشویی سافتلن است؛ زیرا پودر ماشین‌لباسشویی سافتلن قابلیت حل شوندگی در دماهای متفاوت را دارد.

مطالب مرتبط
نظر بدهید