امروزه، پارچه‌های سبک و ظریف حریر کاربرد و مصارف گسترده‌ای در صنعت لباس دارند. اغلب از این پارچه نیمه‌شفاف برای تهیه لباس، شال، پرده خانه و … استفاده می‌شود؛ برای مثال، لباس‌ حریر به دلیل سبک و نازک بودن، مورد توجه مزون‌های خیاطی برای دوخت لباس‌های مجلسی، مانتو و شومیز قرار گرفته است. تنوع زیاد و ظرافت پارچه حریر، شتسشوی لباس حریر را با چالش مواجه می‌کند. انتخاب شوینده لباس، متناسب با بافت پارچه‌ حریر یکی از دغدغه انسان‌ها هنگام شستن لباس‌ها در خانه، به حساب می‌آید.
دسته‌ای از افراد بر این باورند که برای حفظ ظاهر لباس حریر، نیاز به شستن آن نیست؛ زیرا شستن لباس حریر موجب پارگی لباس یا از دست دادن خاصیت خود می‌شود. در این مقاله از سافتلن قصد داریم به معرفی روش مناسب برای شستن لباس حریر و سالم ماندن الیاف پارچه حریر بپردازیم.

چرا در شستشوی لباس حریر باید دقت به خرج دهیم؟

هنگام شستن لباس حریر، باید حساسیت کافی به خرج داد و از شوینده مناسب لباس استفاده کرد؛ زیرا این دسته از لباس‌ها به دلیل وجود ابریشم در ساختار خود، بسیار لطیف و حساس هستند.
ابریشم‌ نوعی الیاف حساس است که یک اشتباه کوچک موجب خداحافظی همیشگی با لباس می‌شود. این ماده شگفت‌انگیز باعث زیبایی لباس حریر می‌شود.
میزان ابریشم در ساختار پارچه حریر متفاوت است. ابریشم‌های طبیعی و مصنوعی عامل وزن کم لباس‌های حریر هستند. با تغییر درصد ابریشم، جنس و نوع لباس حریر تغییر می‌کند.
اگر این بافت‌ها در هنگام شستشوی لباس حریر آسیب ببیند، لباس زیبایی روز اول خود را از دست می‌دهد.

نکات مهم در شستشوی لباس حریر با دست

یکی از راه‌های امن برای شستن لباس حریر، استفاده از روش سنتی یا همان شستن با دست‌ها است. برای شستن لباس حریر با دست باید صبر و حوصله کافی به خرج داد. در زیر مراحل شستن لباس حریر با دست به ترتیب بیان شده است:

شستشوی لباس حریر با دست

  1. یک حوضچه یا تشت مناسب را با آب ولرم مایل به سرد پر کنید. دقت فرمایید دمای آب بالا نباشد؛ زیرا آب داغ باعث آسیب دیدن لباس حریر می‌شود. دمای آب تاثیر زیادی در ثابت ماندن بافت لباس حریر دارد.
  2. مقداری پودر دستی ملایم به آب اضافه کنید. به کمک دست‌ها به حل شدن پودر دستی در آب کمک کنید.
  3. اجازه دهید لباس‌ها به مدت 3 دقیقه خیس بخورند. سپس، لباس‌ها را به آرامی بالا و پایین بیاورید تا آلودگی و لکه‌ها در محلول آب و پودردستی حل شوند.
  4. لباس‌ها را از محلول خارج کرده و در زیر آب سرد قرار دهید. شستن لباس حریر در زیر آب سرد، شفافیت پارچه را حفظ می‌کند و موجب رفع مواد شوینده و کثیفی از روی لباس می‌شود.
  5. برای جذب آب اضافی لباس حریر، از حوله استفاده کنید. مالش دادن لباس حریر برای جذب آب، موجب تحریک یا آسیب دیدن پارچه و الیاف‌های ابریشم می‌شود. پس بهتر است از یک حوله نرم استفاده شود.
  6. لباس را در مکان مناسب آویزان کنید تا به طور کامل خشک شود. به هیچ عنوان آن‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید یا حرارت قرار ندهید. توجه: اگر ناخن‌های بلندی دارید، بهتر است از دستکش پلاستیکی برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس حریر استفاده کنید.

«مقاله مرتبط: شستشوی لباس و هرآنچه در مورد آن باید بدانید»

نکات مهم در شستن لباس حریر با ماشین لباسشویی

شستن لباس حریر با دست و به روش سنتی، بهترین روش برای سالم ماندن این دسته از پارچه‌ها به حساب می‌آید. اما ممکن است به دلایل مختلف، تمایلی به تمیز کردن این پارچه ظریف با دست نداشته باشید. اغلب افراد شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی را بهترین راه برای تمیزی بیشتر لباس‌‌های حریر می‌دانند. نکاتی در رابطه با شستن لباس حریر با ماشین‌ لباسشویی در زیر جمع آوری شده است:

  1. برای شستن لباس حریر باید از پودر ماشین لباسشویی و مایع لباسشویی ملایم استفاده شود. مایع لباسشویی قوی موجب از بین رفتن کیفیت لباس می‌شود. همچنین، پودر ماشین‌ لباسشویی ضعیف توانایی کافی برای از بین بردن چرک‌های قدیمی را ندارد. در هر حالتی، لازم است مایع شوینده خود را متناسب با نوع پارچه انتخاب کنید.
  2. بهتر است برای شستشوی لباس حریر، آن را درون یک کیسه توری قرار دهید. این کیسه باید مناسب برای شستشو و متناسب با اندازه لباس انتخاب شود. کیسه‌های توری از آسیب دیدن لباس‌ها در اثر سایش ناشی از چرخش ماشین لباسشویی محافظت می‌کند.
  3. بهتر است لباس‌ حریر را به تنهایی در ماشین بشویید. شستن این دسته از پارچه‌ها به همراه سایر لباس‌ها، کیفیت لباس را کاهش می‌دهد.
  4. درجه چرخش ماشین لباسشویی را روی ملایم قرار دهید تا سرعت چرخش ماشین موجب آسیب در حین شستشوی لباس حریر نشود. بسیاری از ماشین ‌لباسشویی‌های هوشمند، دارای تنظیمات مناسب برای شستن لباس حریر هستند.
  5. خشک‌کن ماشین‌ لباسشویی باعث آسیب دیدن پارچه حریر می‌شود. پس بهتر است از حوله برای جذب رطوبت پارچه یا لباس‌های شسته شده استفاده شود.
  6. لباس‌ها را برای خشک شدن در مکان مناسب آویزان کنید. به هیچ عنوان لباس‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
    شوینده‌، نقش پررنگی برای حفظ ظاهر لباس دارد. بهتر است شوینده‌ را به گونه‌ای انتخاب کنید که متناسب با شستشوی لباس حریر طراحی شده باشد. همچنین، قبل از استفاده از پودر لباسشویی، میزان مصرفی روی جعبه را مطالعه کنید. استفاده بیش از اندازه از پودر یا مایع لباسشویی موجب کدر شدن پارچه می‌شود.

«بیشتر بدانید: پاک کردن لکه بتادین از روی لباس چگونه صورت می‌گیرد؟»

کدام بهتر است؟ شستن لباس حریر با دست یا شستن لباس حریر با ماشین لباسشویی

به طور کلی، برای انتخاب روش مناسب برای شستشوی لباس حریر، بهتر است برچسب روی لباس را مطالعه کنید.
در بالا نکات ضروری برای شستشن لباس حریر در هر دو روش را معرفی کردیم. اکنون این سوال پیش می‌آید که کدام روش بهتر است؟
پارچه حریر به سرعت آلودگی را در محلول شوینده آزاد می‌کند. بنابراین نیاز به یک فرآیند طولانی برای شستن لباس حریر ندارید. اکنون قصد مقایسه شستن لباس حریر با دست و ماشین ‌لباسشویی را داریم.
اگر قصد شستن لباس حریر در ماشین لباسشویی را دارید، تنظیمات شستشو را روی درجه ملایم قرار دهید. در این روش استفاده از مواد شوینده به تنهایی کافی نیست؛ زیرا مواد شوینده تا حدی موجب زبر شدن جنس لباس می‌شوند.
بهتر است برای حفظ جنس و کیفیت لباس حریر، از نرم کننده لباس استفاده شود. نرم‌کننده لباس علاوه بر پیشگیری از ایجاد الکتریسیته در لباس موجب خوشبو شدن و ایجاد حس خوشایند می‌شود.
اتوکشی لباس حریر، منجر به آسیب دیدن بافت پارچه می‌شود. یکی از مزیت‌های شستن لباس حریر با ماشین ‌لباسشویی، استفاده از نرم کننده‌ لباس است.
هنگام استفاده از نرم کننده لباس، چین و چروک کمتری بر روی لباس ایجاد می‌شود و دیگر نیازی به اتوکشیدن نیست.
بسیاری از افراد، بعد از یک روز سخت کاری و یک برنامه فشرده، ترجیح می‌دهند برای از بین بردن لکه روی پارچه حریر از ماشین لباسشویی استفاده کنند.

«حتما بخوانید: راهنمای شستشوی لباس کودکان»

از سوی دیگر، شستن لباس ‌حریر با ماشین لباسشویی، در حالتی که لباس دارای درصد بالایی از ابریشم طبیعی است، اصلا توصیه نمی‌شود.

مزیت‌های شستن لباس با دست

  • تکان و چرخش ماشین لباسشویی می‌تواند منجر به آسیب الیاف شکننده در پارچه حریر ‌شود. بهتر است این لباس‌ها با دست شسته شوند.
  • هنگام شستن لباس‌ حریر با دست، مقدار کمتری آب مصرف می‌شود. هربار استفاده از ماشین لباسشویی، 40 تا 60 گالون آب مصرف می‌کند.
  • هنگام شستن لباس حریر با دست، در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.

نتیجه‌گیری

مراقبت از لباس حریر در فرآیند شستشو برای حفظ زیبایی لباس، به تنهایی کافی نیست. استفاده از پودر ‌دستی متناسب علاوه بر از بین بردن لکه از روی پارچه حریر مانع از آسیب و تغییر شکل لباس‌ها می‌شود.
همچنین، انتخاب پودر لباسشویی و مایع لباسشویی خوب، علاوه بر حفظ سلامتی ماشین لباسشویی، موجب سالم ماندن پارچه حریر و لباس‌ها می‌شود.
محصولات سافتلن (Softlan) مخصوص مراقبت از لباس‌های حریر طراحی شده‌اند. این محصولات با قدرت پاک‌کنندگی قوی و رایحه خوشبو مانع از آسیب دیدن الیاف لباس می‌شوند.
محصولات سافتلن با تولید کف فراوان به شستن بهتر لباس‌ها بدون آسیب دیدن کمک می‌کنند. پودردستی سافتلن با قدرت خوب در شستشو، لباس‌ها را مانند روز اول نگه می‌دارد. از طرف دیگر، پودر ماشین لباسشویی در کنار حفظ ظاهر لباس، باعث ایجاد درخشندگی در پارچه می‌شود. قدرت پاک‌کنندگی محصولات سافتلن، ضمن از بین بردن لکه از روی پارچه حریر، موجب رایحه ماندگار و دلپذیر می‌شود.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید