لباس‌های چرم از جمله لباس‌هایی هستند که همیشه جزء ترندهای سال به شمار رفته و از مد نمی‌افتند، از این رو طرفداران بسیاری دارند. از طرف دیگر با توجه به جنس خاصی که لباس‌های چرم دارند، برای شست‌وشوی آن‌ها باید بسیار محتاط بود تا جنس لباس از بین نرود و آسیب نبیند.

در این مقاله می‌خواهیم نکات مربوط به نحوه شستن کاپشن و کت چرم و همچنین نحوه شستن پالتو چرم را بیان کنیم تا بدون آسیب بتوانید لباس‌های چرمی خود را شسته و تمیز کنید. همچنین انواع محصولات سافتلن شامل پودر لباسشویی سافتلن و مایع لباسشویی سافتلن میباشد.

روش‌های شستن کاپشن چرم در خانه

با توجه به اینکه کاپشن‌های چرم جنس حساسی دارند، نحوه شستن آن‌ها هم دستورالعمل خاص و متفاوتی دارد. به همین دلیل، نمی‌توان مثل سایر لباس‌ها آن را به ماشین لباسشویی سپرد. برای شست‌وشوی کاپشن چرم ناگزیریم از روش‌های دیگری استفاده کنیم ولی این روش‌ها که در ادامه توضیح می‌دهیم برای شستن کاپشن چرم مصنوعی و طبیعی قابل استفاده است و فرقی ندارد.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن بارانی

با استفاده از آب و صابون

نحوه شستن کاپشن چرم با استفاده از آب و صابون، به این صورت است که ابتدا باید مقداری آب ولرم (نیازی نیست آب جوش یا داغ باشد، فقط گرم باشد) در یک ظرف ریخته و مقدار دو قاشق غذاخوری مایع لباسشویی یا مقداری صابون ملایم به آن اضافه کنید؛ به این ترتیب، یک محلول برای شستن کاپشن چرم‌تان خواهید داشت. سپس از یک اسفنج یا دستمال بسیار نرم استفاده کرده و آن را به محلول صابون‌تان آغشته کنید و بر روی قسمت‌های مختلف کاپشن چرم بکشید. مایع لباسشویی جنرال سافتلن با ترکیبات ملایمی که دارد، گزینه بسیار مناسبی است، چرا که به رنگ چرم آسیبی نمی‌زند و بافت آن را حفظ می‌کند.

شستن کاپشن چرم مصنوعی
در مرحله‌ بعد، قطره‌های آب احتمالی باقی‌مانده بر روی کاپشن را با یک دستمال خشک پاک کنید. اگر کثیفی‌ها هنوز پاک نشده بود، می‌توانید دوباره اسفنج یا دستمال نرم آغشته به محلول صابون را بر روی کاپشن بکشید تا کثیفی‌ها و گردوغبار به طور کامل از بین بروند.

به چند نکته در شستشوی کاپشن چرم با آب و صابون باید توجه داشت: نکته اول این که استفاده بیش از حد از مواد شوینده باعث از بین رفتن و آسیب‌دیدن بافت پارچه چرم می‌شود؛ نکته بعدی اینکه حتماً از نرم بودن جنس دستمال یا اسفنج مطمئن شوید، چون دستمال‌ها و اسفنج‌های زبر نیز باعث آسیب رساندن به بافت پارچه چرم و درواقع پوسته‌پوسته شدن و ترک خوردن آن می‌شوند؛ و نکته آخر این است که پس از آغشته کردن دستمال نرم یا اسفنج به محلول صابون باید حتماً آب آن گرفته شود و نیازی نیست که دستمال خیس باشد، مرطوب بودن آن کافی است.

با استفاده از محلول مخصوص چرم

محلول‌های تمیز‌کننده و پاک‌کننده متنوعی برای شستن کاپشن و کت چرم در بازار موجود است که می‌توانید این محصولات را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، فروشگاه‌های مخصوص لباس و فروشگاه‌های مخصوص محصولات چرمی خریداری کنید. نکته مثبت این پاک‌کننده‌ها این است که با توجه به خصوصیات پارچه‌های چرم طراحی شده‌اند و می‌توانند بدون هیچ آسیبی به بافت چرم، گردوغبار و لکه‌های موجود بر روی لباس را از بین ببرند.

همچنین، انواع محلول‌های مخصوص شستن کت و کاپشن چرم حاوی روغن‌هایی هستند که می‌تواند بافت لباس چرمی را نرم کرده و باعث عمر طولانی‌تر لباس شود. به طور کلی، انواع مختلفی از محلول‌های پاک‌کننده چرم به شکل‌های قالب صابون، ژل و اسپری‌ها در بازار موجود است. برای استفاده از محلول چرم هم مانند سایر مواد شوینده باید از حداقل شوینده استفاده کرد تا کمترین آسیب به لباس برسد.

نحوه شستن پالتو چرم و سایر محصولات چرمی با تمیز‌کننده‌های مخصوص چرم به این صورت است که پاک‌کننده را بر روی سطح چرم مالیده و سپس یک حوله تمیز به صورت دایره‌ای از داخل به سمت خارج بر روی سطح کت یا لباس چرمی کشیده می‌شود تا تمام کثیفی‌ها از بین برود؛ توجه کنید تا زمانی که پاک‌کننده‌ها به طور کامل جذب لباس چرم می‌شوند، باید حرکت حوله را ادامه داد. در پایان، اگر لباس چرمی پس از یک‌بار تمیز کردن با تمیز‌کننده مخصوص چرم هنوز کاملاً پاک نشده بود، می‌توان دو یا چند بار از آن محلول برای شستن کاپشن و کت چرم استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: پاك كردن لكه گيلاس از لباس

رعایت نکات مهم در حین شستن کاپشن و کت چرم

تا اینجا درباره اصول کلی شستن لباس‌های چرمی صحبت کردیم. در ادامه، با چند نکته تکمیلی آشنا می‌شوید که به حفظ سلامت لباس چرم و طول عمر آن کمک می‌کند.

  • قبل از شستن لباس چرم، لیبل لباس را چک کنید؛ توضیحات لازم برای شستن روی برچسب درج شده است.

نحوه شستن کاپشن و کت چرم

  • بهتر است قبل از شروع شستن کاپشن و کت چرم، یک نقطه بسیار کوچک از لباس را تست کنید. به این ترتیب، مطمئن می‌شوید شوینده‌ای که انتخاب کردید، آسیبی به بافت لباس نمی‌زند.
  • نکته دیگری که در قسمت‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، این است که به‌هیچ‌عنوان لباس چرم خود را در ماشین لباسشویی و خشک کن نیندازید. شستن کاپشن چرم در ماشین لباسشویی باعث ایجاد آسیب وسیعی بر روی لباس می‌شود. ماشین لباسشویی چرم لباس را خشک و خرد می‌کند و باعث ایجاد ترک روی بافت چرم می‌شود؛ در بعضی از مواقع شستن کاپشن چرم در ماشین لباسشویی حتی باعث آب رفتن و کوچک شدن آن می‌شود.

نحوه نگهداری از کت‌ها و پالتو‌های چرمی

برای محافظت از بافت پارچه، توصیه می‌شود در روز‌هایی که هوا مرطوب است یا احتمال بارش باران وجود دارد از لباس‌های چرمی خود استفاده نکنید. ماندن لباس چرم زیر باران به اندازه شستن می‌تواند به آن آسیب برساند؛ حتی اگر در شهری با آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید توصیه می‌شود از پوشیدن لباس چرم خودداری کنید.

توصیه می‌شود سالی یک‌بار از وازلین (یا یک کرم نرم‌کننده دیگر) برای چرب کردن کاپشن چرم خود استفاده کنید تا پارچه چرم ترک نخورد و نرمی و لطافت خود را حفظ کند.

معمولاً جنس چرم، گردوغبار زیادی به خود می‌گیرد؛ بنابراین، بهتر است، حتی اگر لباس چرمی شما لکه و کثیفی محسوسی ندارد، حداقل سالی یک‌بار آن را بشویید. از طرف دیگر برای آنکه مجبور نباشید کاپشن و کت چرم خود را بیشتر به طور مداوم بشویید، بهتر است لباس خود را در کاوری قرار دهید و سپس در کمد آویزان کنید. این کاور باعث می‌شود لباس گردوغبار کمتری به خود بگیرد.

نحوه از بین بردن کپک کت چرم

اگر از لباس‌های چرم خود برای مدت طولانی استفاده نکنید، ممکن است در اثر رطوبتی که در اثر شستن کاپشن و کت چرم روی لباس باقی‌مانده یا رطوبت محیط در قسمت‌هایی از لباس که با نور در ارتباط نیستند، کپک یا قارچ ایجاد شود. برای از بین بردن قارچ‌ها و کپک‌ها از روی کت و لباس‌های چرم، روش اول استفاده از پارافین چرم است؛ به این صورت که پارچه یا حوله مرطوبی را با پارافین آغشته کرده و پارافین را بر روی سطح لباس چرمی می‌کشید تا کپک‌ها از بین بروند.

در روش بعدی می‌توانید با استفاده از اسفنج آغشته به الکل کپک‌ها را از بین ببرید؛ البته باید قبل از آن، از بی‌ضرر بودن الکل برای پارچه چرم‌ مطمئن شوید. همچنین، می‌توانید از فرچه برای از بین بردن کپک‌ها استفاده کنید. در نهایت، بعد از از بین رفتن کپک‌ها می‌توانید با یک شوینده ملایم و آب گرم به صورت رقیق بوی بد کپک را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: نگهداری لباس برای مدت طولانی 

جمع‌بندی

لباس چرم معمولاً در دسته لباس‌های گران‌قیمت و خاص قرار می‌گیرد که نیاز به مراقبت و نگهداری خاص دارد. برای آنکه لباس یا کاپشن چرم شما همیشه مثل روز اول خوش‌حالت و درخشان باشد باید چند نکته کوچک را در شست‌وشو و نگهداری آن رعایت کنید.
حواستان باشد برای شستن لباس‌های چرم به‌هیچ‌عنوان از ماشین لباسشویی استفاده نکنید. همچنین، برچسب لباس را قبل از هر اقدامی مطالعه کنید. به‌علاوه، در نظر داشته باشید پس از انتخاب شوینده، آن را روی قسمت کوچکی از لباس تست کنید و بعد کل لباس را با آن بشویید. در نهایت، برای سالم و تمیز ماندن لباس‌های چرم، آن‌ها را در کاور و به دور از گردوغبار نگهداری کنید و توجه کنید وازلین برای کاپشن چرم نقش نرم‌کننده برای دست را دارد و از بافت لباس محفاظت می‌کند.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید