بتادین چیست؟ بتادین یک ماده ضدعفونی‌‌کننده قوی است. پوویدون ـ آیودین (PVP-I) یا همان بتادین بر مبنا ید ساخته شده است. بسیاری از افراد برای جلوگیری از عفونت زخم‌ها از بتادین استفاده می‌کنند. براثر بی‌احتیاطی ممکن است پوست یا لباس شما بر اثر لکه بتادین، کثیف شود. پاک کردن لکه‌ها به کمک شوینده لباس از روی آن فرد را با چالش مواجه می‌کند. به همین دلیل بهتر است در صورت ایجاد لکه روی لباس، فورا اقدام به شستن آن کنید؛ چرا که لکه بتادین قبل از تثبیت، به راحتی در آب سرد و ملایم حل می‌شود و اگر لکه مدت زمان زیادی روی لباس باقی بماند، از بین بردن آن دشوار می‌شود.
با کمک محصولات سافتلن، قادر به از بین بردن انواع لکه‌ها از روی لباس خواهید بود. سافتلن با قابلیت حل شوندگی بالا، تمام لکه‌های سمج را بدون آسیب زدن به الیاف لباس، از بین می‌برد؛ لکه بتادین هم از این قاعده مستثنی نیست. فرمول خاص سافتلن قادر است با شکستن پروتئین‌های لکه بتادین، باعث از بین رفتن لکه‌ها از روی لباس شود.

نکات ضروری برای پاک‌کردن لکه بتادین از لباس

ممکن است لکه بتادین روی لباستان، شما را از پوشیدن آن منصرف کند. قبل از اینکه لباس را دور بیندازید، نکات زیر را مطالعه کنید تا به راحتی لکه بتادین را از روی آن پاک کنید.

«بیشتر بخوانید: شستشوی لباس و هرآنچه در مورد آن باید بدانید»

اولین گام برای پاک کردن لکه بتادین از روی پارچه یا لباس، لکه‌گیری است. برای این‌کار، ابتدا باید پارچه تمیزی را روی لکه فشار دهید تا بتادین اضافه را به خود جذب کند.

  • در هنگام لکه‌گیری، از کشیدن پارچه روی لکه بپرهیزید؛ زیرا ممکن است لکه پخش یا بزرگتر شود.
  • برچسب تگ شده بر روی لباس را مطالعه کنید.
  • برای شستشوی لکه بتادین از آب داغ و گرم استفاده نکنید. آب گرم باعث تثبیت لکه روی لباس می‌شود.
  • با استفاده از آب و مایع لباسشویی مناسب، محلول تمیزکننده بسازید.
  • محلول تمیزکننده برای پاک کردن لکه را در قسمتی از لباس امتحان کنید تا مطمئن شوید آسیبی به پارچه لباس نمی‌زند.
  • هنگام شستن لباس با ماشین لباسشویی، پودر ماشینی آنزیم‌دار را امتحان کنید.
  • محل لکه بتادین را مرطوب نگه‌دارید تا مانع از تثبیت آن در الیاف لباس شوید.
  • شوینده لباس را به گونه‌ای انتخاب کنید که حاوی سفید کننده کلر دار نباشد؛ زیرا ترکیب آمونیاک و کلر باعث تولید بخار می‌شود.
  • بعد از اتمام شستشوی لکه در ماشین لباسشویی، به هیچ عنوان از خشک‌کن استفاده نکنید.

نکات ضروری برای پاک‌کردن لکه بتادین از لباس

مراحل شستشوی لکه بتادین از روی لباس

قبل از شستشوی لکه بتادین از لباس، از قابل شستشو بودن پارچه مطمئن شوید. شناخت نوع پارچه، فرآیند شستشو را راحت می‌کند. اگر درصد پنبه یا پلی‌استر پارچه زیاد باشد، لباس قابل شستشو است. به هرحال، بهتر است قبل از شستشو دستورالعمل تگ شده به لباس را کامل مطالعه کنید. در زیر چند روش برای پاک کردن لکه بتادین معرفی شده است:

روش اول؛ پاک کردن لکه بتادین

  1. ابتدا لکه را با آب سرد شستشو دهید.
  2. محلولی از آب، آمونیاک و شوینده لباس مانند پودر لباسشویی تهیه کنید. محلول باید حاوی 950 میلی‌لیتر آب سرد، 14.79 میلی‌لیتر آمونیاک و 2.4 میلی‌لیتر شوینده لباس باشد.
  3. بعد از شستشو لباس در آب سرد، آن را در محلول دست‌ساز قرار دهید. به گونه‌ای که قسمت لکه به طور کامل در مایع غوطه‌ور شود. بعد از گذشت 30 دقیقه، لباس را از محلول خارج کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
  4. ادامه فرآیند شستشوی لکه بتادین را در ماشین‌ لباسشویی انجام دهید.(تنظیمات ماشین لباسشویی را در حالت شستشو عادی قرار دهید.)
  5. اگر بعد از شسته شدن لباس با ماشین لباسشویی همچنان آثاری از بتادین بر روی لباس مشاهده شد، باید از محلول تمیزکننده قوی‌تری استفاده کنید.
    برای ساخت محلول جدید، 240میلی‌لیتر آب و 4.9میلی‌لیتر تیو سولفات سدیم را با هم ترکیب کنید و تمام مراحل بالا را مجدد انجام دهید.

پاک کردن لکه بتادین

روش دوم؛ پاک کردن لکه بتادین

  1. محل لک شده را مدام مرطوب نگه‌دارید.
  2. لکه را با یک پنبه آغشته به محلول 3 درصد پراکسید هیدروژن تمیز کنید تا زمانی که تمام بتادین از لباس به پنبه منتقل شود.
  3. لکه را زیر آب روان و سرد قرار دهید تا محلول پراکسید هیدروژن به طور کامل از لباس پاک شود.
  4. یک گلوله پنبه را در الکل خیس کنید و روی لکه بتادین قرار دهید. این ‌کار را تا ناپدید شدن لکه انجام دهید.
  5. در صورت امکان از یک شوینده لباس مانند پودر دستی حاوی آنزیم برای شستشوی لکه بتادین استفاده کنید. شوینده حاوی آنریم به تجزیه لکه‌ها کمک می‌کند.
    برای شستن لکه بتادین از لباس‌های رنگ تیره، بهتر است از محصول تیره‌شو استفاده شود.

«بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه زردچوبه»

نتیجه‌گیری

در مواجهه با لکه بتادین، لکه را با استفاده از اسپری آب سرد، مرطوب نگه دارید تا در اسرع وقت برای مقابله با لکه‌ها وارد عمل شوید.
با سافتلن نگران از بین بردن لکه‌های لباس نباشید. محصولات سافتلن، آثار ایجاد شده در اثر بتادین را از روی لباس‌های نو و تمیز شما از بین می‌برد.
با رعایت نکات بالا و استفاده از محصولات سافتلن، لباس‌ها مانند روز اول خواهند شد. بهتر است برای پاک کردن لکه بتادین از روی لباس غیرقابل شستشو، با افراد متخصص مشاوره کنید.

سوالات متداول پاک کردن لکه بتادین

لکه بتادین را از روی لباس چگونه پاک کنیم؟

ابتدا لکه را با آب سر بشویید سپس محلول آب، آمونیاک و شوینده لباس تهیه کنید. لباس را در محلول دست ساز قرار دهید. برای مطالعه ادامه فرایند بر روی لینک مقاله کلیک کنید.

آیا پودر سافتلن لکه بتادین را از بین میبرد؟

محصولات سافتلن قادر به از بین بردن انواع لکه ها هستند که یکی از موارد استفاده آن پاک کردن لکه بتادین از لباس است که میتوانید از محصولات سافتلن طبق توضیحات ارائه شده در این مقاله برای از بین بردن لکه استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید