کمد لباسی خانم‌ها بدون شال و روسری کامل نیست. این پوشش محبوب خانم‌ها، انواع مختلفی دارد و دارای طیف وسیعی در جنس و مدل است.
بعد از هربار استفاده از شال و روسری لازم نیست آن‌ها را بشویید اما شستن آن‌ها به طور دوره‌ای ضروری است. اما سوال بیشتر خانم‌ها این است که چگونه شال و روسری را تمیز کنیم که جلوه زیبایی آن حفظ شود؟ ظرافت شال و روسری باعث ایجاد چالش در هنگام شستشو می‌شود. اما دیگر جای نگرانی نیست؛ در این مقاله از سافتلن قصد داریم روش‌های شستشو و شوینده‌های مناسب برای شستن شال و روسری را معرفی کنیم.

چرا نحوه شستن شال و روسری با لباس متفاوت است؟

برای شستن شال و روسری باید به دنبال بهترین روش بود تا از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کرد. به همین دلیل نحوه شستشوی لباس با شال و روسری متفاوت است. نحوه صحیح تمیز کردن شال و روسری باعث حفظ دوام و زیبایی آن‌ها می‌شود. اگر شستشو، آبکشی و اتوکشی شال و روسری اشتباه انجام شود، آن‌ها با از دست دادن زیبایی و لطافت، ظاهری کهنه به خود می‌گیرند.
همه ما به ماندگاری لباس، شال و روسری اهمیت می‌دهیم. به ویژه اگر هزینه زیادی برای آن پرداخته باشیم. امروزه، اکثر خانم‌ها ترجیح می‌دهند هنگام خرید، شالی را انتخاب کنند که کیفیت و ماندگاری بالایی دارد اما این به تنهایی کافی نیست. برای حفظ زیبایی و ماندگاری پارچه روسری باید نکات مهمی را هنگام نگه‌داری و شستشو رعایت کرد که شاید این نکات برای شستن اغلب لباس‌ها لازم نباشد.
ظرافت پارچه شال و روسری باعث ایجاد تفاوت در شستوی شال‌ها با لباس می‌شود. به همین دلیل، بهتر است آن‌ها را جدا از لباس‌ها بشویید.

شستن شال و روسری

تمیزی شال و روسری اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا در تماس مستقیم با موها است و کوچک‌ترین کثیفی، به راحتی مشاهده می‌شود.
الیاف و رنگ شال‌ها بسیار حساس است. لطافت و ظرافت بافت شال و روسری فرآیند شستشو را دشوار کرده است. تمیز کردن برخی از آن‌ها با ماشین‌لباسشویی باعث نابودی بافت پارچه می‌شود؛ برای مثال: بهتر است برای تمیز کردن لکه از روی شال و روسری‌های ابریشمی، حساسیت بیشتری به خرج دهید و آن‌ها را با دست بشویید. شستن شال و روسری با دست، بهترین روش برای تثبیت کیفیت شال و روسری است.

«در ادامه بخوانید: پاک کردن لکه بتادین از روی لباس چگونه صورت می‌گیرد؟»

برای این‌کار کافی است یک سطل آب ولرم آماده کنید و مقداری پودر‌ دستی را در آن حل کنید. سپس روسری را در محلول قرار داده و به آرامی بشویید. هیچ چیز مانند استفاده از پودر دستی خوب و با کیفیت، سالم ماندن پارچه را در حین شستشو تضمین نمی‌کند.

شوینده‌های مناسب برای شستن شال و روسری

انتخاب شوینده لباس مناسب برای شستن شال و روسری و از بین بردن لکه‌های مواد آرایشی یا روغنی کار آسانی نیست؛ زیرا ممکن است حین شستشو، پارچه آب برود یا تغییر رنگ دهد و دیگر مانند قبل زیبا نباشد. سوال اکثر خانم‌های ایرانی این است که بهترین شوینده برای شستن شال و روسری با دست یا ماشین چه خصوصیاتی دارد؟
بهترین شوینده لباس برای شستشوی انواع شال و روسری، شوینده‌ای است که با نفوذ به بافت پارچه، شما را از شر تمام میکروب‌ها و لکه‌های روی پارچه خلاص ‌کند، بدون آنکه ظاهر و کیفیت شال یا روسری شما تغییری کند.

«این مقاله را از دست ندهید: روش شستشوی لباس حریر چگونه است؟»

برای افرادی که دائما با شوینده لباس سر و کار دارند، مهم است که شوینده‌ای را انتخاب کنند که هنگام شستشو با دست باعث ایجاد حساسیت پوستی و ریوی نشود.

شوینده‌های مناسب برای شستن شال و روسری

نکات مهم هنگام شستن شال و روسری

قبل از هر نکته‌ای لازم است ذکر شود که روی شال و روسری یک لیبیل قرار دارد که بر روی آن اطلاعات لازم برای نحوه شستشو مشخص شده است.
انواع مختلف پارچه نیاز به روش‌های متفاوت برای شستشو دارد. اگر از نحوه صحیح شستن شال و روسری مطمئن نیستید، رعایت نکات زیر، در جلوگیری از آسیب پارچه کمک خواهد کرد:

نکات مهم هنگام شستن شال و روسری:

  • حرارت آب احتمال تغییر شکل پارچه را افزایش می‌دهد. آب با دمای بالا باعث کاهش طول عمر شال و پارچه می‌شود.
  • بهتر است شال و روسری‌های نخی با آب ولرم و مایع لباسشویی ملایم شسته شود.
  • حرارت مستقیم باعث آسیب الیاف پارچه می‌شود. اتوی روسری و شال‌های ابریشمی و ساتن کار دشواری است. نرم کننده لباس با کاهش چین و چروک‌های پارچه در لباسشویی، نیاز به اتوکشی را کاهش می‌دهد.
  • برای اتوی روسری بهتر است یک پارچه تمیز و سفید روی روسری قرار دهید تا از حرارت مستقیم جلوگیری شود؛ زیرا اگر بافت پارچه دارای پلاستیک باشد، حرارت مستقیم باعث تغییر بافت پارچه می‌شود.
  • برای شستشوی شال و روسری تیره از مشکین‌شوی استفاده کنید تا مواد پاک‌کننده آن مانع از تغییر رنگ پارچه شود.
  • برای شستن شال و روسری رنگ سفید، بهتر است آن را به مدت 1 ساعت در محلول مایع سفیدکننده و آب سرد قرار دهید. سپس، آن را از محلول بیرون آورده و با پودر دستی بشویید.
  • برای پیشگیری از تحلیل رفتن بافت شال و روسری‌‌های زمستانی، کاغذهای غیر اسیدی را در لابه‌لای آن‌ها قرار دهید.
  • اگر شال زمستانی شما بافت ظریفی دارد، با استفاده از دو حوله تمیز تا آنجا که می‌توانید شال را خشک کنید. سپس آن را در مجاورت هوا پهن کنید تا کاملا خشک شود.
  • برای خشک کردن شال و روسری از خشک‌کن اتوماتیک استفاده نکنید؛ زیرا باعث تغییر ظاهر آن می‌شود.
  • هنگام شستن شال با پودر دستی، از مالش زیاد با دست خودداری کنید؛ زیرا باعث کاهش کیفیت و زیبایی آن می‌شود.

نتیجه‌گیری

اگر قصد مراقبت از شال و روسری ظریف خود را دارید، نکات این مقاله را به یاد بسپارید. همان‌طور که در بالا ذکر شد، ماندگاری و حفظ کیفیت شال و روسری تا حد زیادی به مواد شوینده و نحوه شستشو بستگی دارد.
محصولات سافتلن، با فرمالاسیون جدید و خاص، مانع از آسیب دیدن الیاف لباس می‌شود و دوستدار محیط زیست است. همچنین، هزینه مناسب این محصولات، مانع از افزایش هزینه خانواده می‌شود.
پودر دستی سافتلن مانع از ایجاد حساسیت چشمی، پوست و ریوی در هنگام شستن شال و روسری با دست می‌شود.
مایع لباسشویی سافتلن با مراقبت از تاروپود پارچه، از آسیب به طول عمر و کیفیت شال و روسری جلوگیری می‌کند.

مطالب مرتبط
نظر بدهید