یکی از مهم‌ترین مواردی که در زندگی روزمره با آن سروکار داریم، مواد شوینده، به خصوص پودرها، می‌باشند؛ زیرا، تمیزی و پاکیزگی توجه هرکس را به خود جلب می‌کند.
انتخاب مواد شوینده مناسب یک چالش برای اغلب افراد به حساب می‌آید. اکثر خانم‌های خانه‌دار ترجیح می‌دهند، از شوینده‌ای استفاده کنند که آسیبی به بافت پارچه و منسوجات وارد نمی‌کند.
امروزه، برخی از سازندگان محصولات شوینده معتبر ادعا می‌کنند که از آنزیم‌ها برای ارتقاء کیفیت در محصولات‌شان استفاده می‌کنند. آن‌ها معتقدند که این ترکیبات باعث افزایش قدرت لکه‌بری و چربی‌زدایی پودرها می‌شود.
دسته دیگری از تولیدکنندگان مخالف استفاده از آنزیم‌ها هستند. آن‌ها بر این باور هستند که آنزیم‌ها موجب کهنگی پارچه در اثر شستشوهای مکرر می‌شود. از سوی دیگر، آنزیم‌ها باعث بروز آلرژی و حساسیت‌های پوستی می‌شوند .
حال سوالی که وجود دارد این است که « پودر ماشین لباسشویی آنزیم‌دار چیست؟» و یا «پودر آنزیم‌دار بهتر است یا بدون آنزیم؟»
در ادامه به معرفی پودرهای آنزیم‌دار و بدون آنزیم خواهیم پرداخت. سپس، با مقایسه آن‌ها با یکدیگر، به تفاوت پودر آنزیم‌دار و بدون آنزیم خواهید برد.

پودر لباسشویی آنزیم‌دار چیست؟

از سال 1967 تولیدکنندگان مواد شوینده برای اولین‌ بار از آنزیم‌ها در ترکیب شوینده‌ها استفاده کردند. همین موضوع نقطه عطفی بود که باعث شد، آنزیم‌ها به یکی از اجزاء کلیدی و اصلی مواد شوینده تبدیل شوند.
در حقیقت، پیشرفت علم و تکنولوژی، باعث استفاده از مواد افزودنی و مفید مانند بلیچ‌ها، آنزیم‌ها، بلیدرها برای افزایش قدرت لکه‌بری و چربی‌زدایی در ترکیبات مواد شوینده شده است.
آنزیم‌ها؛ مواد آلی و درشت مولکول‌هایی از قبیل چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را تجزیه می‌کنند. آن‌ها در تماس با آب، به سرعت در آن حل می‌شوند و باعث بهبود عملکرد سورفاکتانت‌ها در حین شستشو می‌شوند.
در حقیقت، آنزیم‌ها مانند یک کاتالیزور عمل می‌کنند و باعث کاهش مدت زمان از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌ها از سطوح پارچه می‌شوند. به طور کلی، می‌توان گفت که استفاده از مقدار کمی آنزیم در ترکیبات مواد شوینده، موجب ارتقاء عملکرد پودرها می‌شود.
دمای مناسب برای آزادسازی آنزیم‌ها 40 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. البته، این یک قاعده کلی نیست؛ برای مثال، پروتئاز نوعی آنزیم است که در دماهای بالا، مانند 100 درجه، فعال می‌شود. در حالیکه، برخی از آنزیم‌ها در دمای 60 درجه غیرفعال می‌شوند. همچنین، دسته دیگری از آنزیم‌ها، قادر به فعال شدن در آب سرد می‌باشند.
با استفاده از آنزیم‌ها می‌توان سرسخت‌ترین لکه‌ها را از روی لباس پاک کرد و مانع از رشد باکتری بر روی سطوح البسه شد. این ترکیبات مهم و کارآمد، اغلب بی‌رنگ هستند و به صورت جامد یا مایع در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب پودر لباسشویی آنزیم‌دار چیست؟

آنزیم‌ها علاوه بر از بین بردن کثیفی و لکه‌ها، باعث افزایش درخشندگی، افزایش قدرت پاک‌کنندگی و نرم‌کنندگی مواد شوینده می‌شوند که این موضوع منجر به کاهش آب و برق مصرفی می‌شود.
از دیگر تفاوت پودر آنزیم‌دار و بدون آنزیم، می‌توان به کاهش مدت زمان شستشو اشاره کرد؛ زیرا، هنگام استفاده از پودرهای آنزیم‌دار دیگر نیازی به خیساندن البسه و استفاده از آب گرم نخواهد بود. بنابراین، شستن لباس‌ها آسان می‌شود و مواد شوینده کمتری مصرف می‌گردد.
اغلب آنزیم‌ها از مواد قابل بازیافت در محیط‌ زیست تولید می‌شوند. به همین خاطر، آثار مخربی برای طبیعت نخواهند داشت.
شوینده‌های بیولوژیکی (Bio-Detergent) بهترین انتخاب برای از بین بردن لکه‌های ناشی از پروتئین و چربی هستند.
اما لازم به ذکر است که این شوینده‌ها می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک و بروز حساسیت پوستی در افرادی که پوست حساس دارند و کودکان بشود. به طورکلی، آنزیم‌ها آسیب‌زا نمی‌باشند اما همیشه مقداری از آن‌ها بر روی سطوح لباس باقی می‌ماند و موجب بروز خارش و آلژی پوستی می‌شود.

مزایا و معایب پودرلباسشویی آنزیم‌دار چیست؟

«بیشتر بخوانید: مزایا و معایب استفاده از پودر لباسشویی چیست؟»

پودر لباسشویی بدون آنزیم

امروزه، مواد شوینده در انواع گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. از آن جهت که پاکیزگی برای اغلب افراد بسیار مهم است، انتخاب یک شوینده مناسب و با کیفیت از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
به پودرهایی که فاقد سلولاز، پروتئاز، آمیلاز و لیپاز هستند، پودر لباسشویی بدون آنزیم می‌گویند. شاید فکر کنید که این شوینده‌ها از قدرت پاک‌کنندگی کمی برخوردار هستند. در صورتی که این یک تفکر کاملا اشتباه است.
تولیدکنندگان مواد شوینده از موادی مانند بلیچ‌ها، کربوکسیلات‌های آلی، کربنات‌ها و سورفکتانت‌ها در ترکیبات پودرهای لباسشویی استفاده می‌کنند.
دسته‌ای دیگر از پودرهای لباسشویی بدون آنزیم، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مناسب برای شستشو در آب سرد هستند. این پودرها، با حل شدن در آب سرد، مانع از چرک مردگی لباس‌های سفید، تغییر رنگ البسه رنگی و تغییر شکل لباس‌های نو می‌شوند. بنابراین، با استفاده از پودر لباسشویی بدون آنزیم دستی، دیگر لازم نیست نگران آسیب دیدن بافت پارچه‌ها باشید؛ زیرا، این شوینده‌ها نشاط و درخشندگی لباس‌ها را باز می‌گردانند.
رایحه خوشبو و ملایم پودرهای لباسشویی بدون آنزیم، یکی دیگر از عوامل ایجاد تفاوت بین پودر لباسشویی آنزیم‌دار و بودن آنزیم است.
لازم به ذکر است که میزان حلالیت پودر لباسشویی در آب سرد وابسته به درجه مرغوبیت آن خواهد بود.

خصوصیات پودر لباسشویی بدون آنزیم به شرح زیر است

  • از رنگ البسه محافظت می‌کنند.
  • مانع از آسیب دیدن الیاف پارچه می‌شود.
  • احتمال بروز حساسیت و آلرژی در این شوینده‌ها وجود ندارد.
  • مناسب برای شستشوی لباس کودکان است.
  • قدرت تمیزکنندگی و پاک‌کنندگی بالایی دارند.

پودر لباسشویی آنزیم‌دار بهتر است یا بدون آنزیم؟

بعد از آشنایی با پودرهای آنزیم‌دار و بدون آنزیم، نوبت به پاسخ این سوال رسیده است که پودر آنزیم‌دار بهتر است یا بدون آنزیم؟
شوینده‌های غیربیولوژیکی یا همان پودرهای بدون آنزیم، قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارند و می‌توانید با خیال راحت لباس‌ها را با استفاده از آن‌ها بشویید و مطمئن باشید که بعد از اتمام فرآیند شستشو، لباس‌هایی تمیز و بانشاط خواهید داشت.
تفاوت پودر آنزیم‌دار و بدون آنزیم این است که هنگام استفاده از پودرهای بدون آنزیم، نیاز به آب با دمای بالاتر دارید تا عمل شستشو به خوبی انجام شود.
از سوی دیگر، پودرهای لباسشویی بدون آنزیم مناسب برای خانواده‌هایی است که دارای کودک و یا فرد مبتلا به حساسیت پوستی هستند.
در حقیقت، قدرت پاک‌کنندگی و چربی‌زدایی پودرهای آنزیم‌دار بیشتر از پودرهای معمولی است، ولی از آن جهت که استفاده از پودرهای آنزیم‌دار می‌تواند باعث آسیب دیدن الیاف لباس و تغییر رنگ آن در بلندمدت شود، اغلب مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند که از پودرهای دستی بدون آنزیم استفاده کنند.
در شرایطی که با کوهی از لباس‌های کثیف و پر از لک روبرو هستید، بهتر است از شوینده‌های بیولوژیکی استفاده کنید تا لباس‌هایی بدون لک و تمیز داشته باشید. هنگام استفاده از پودر لباسشویی بدون آنزیم، می‌توانید از آب ولرم استفاده کنید و مدت زمان شستشو را کاهش دهید. از این جهت، طول عمر لباس‌ها افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا، آب داغ موجب تغییر شکل الیاف‌ و تغییر رنگ پارچه می‌شود.
اما اگر مجبور به استفاده از پودرهای لباسشویی بدون آنزیم هستید و یا آن‌ها را ترجیح می‌دهید، لازم است که قبل از شستشو، مقداری شوینده بر روی لکه‌ها بریزید. سپس، فرآیند شستشوی عادی را آغاز کنید.
هردوی این شوینده‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند. بنابراین، بهتر است که نوع شوینده را متناسب با نوع لکه، جنس لباس، حساسیت پوستی اعضاء خانواده و شرایط شستشو انتخاب کنید تا زندگی سالم و لباس‌های تمیز داشته باشید.

«پودر لباسشویی خوب دارای چه مشخصاتی است و چگونه آن را تشخیص دهیم؟»

نتیجه‌گیری

قبل از هر تصمیمی، برچسب روی لباس و توضیحات درج شده بر روی آن را مطالعه کنید و براساس آن شوینده مناسب و نحوه صحیح شستشو را انتخاب کنید. اغلب افراد بر این باورند که پودرهای لباسشویی فاقد آنزیم، قدرت پاک‌کنندگی پایینی دارند و باعث باقی ماندن آثار لکه و کثیفی بر روی لباس‌ها می‌شوند اما در صورتی که اینگونه نیست.
این شوینده‌ها مانند شوینده‌های آنزیم‌دار دارای قدرت پاک‌کنندگی بالا و دارای قابلیت استفاده برای شستشوی انواع لباس‌ها می‌باشند. از سوی دیگر، شوینده‌های بدون آنزیم بر خلاف آنزیم‌دار، هیچ آلرژی و حساسیتی به دنبال نخواهند داشت. در حالی که پودرهای آنزیم‌دار، موجب بروز خارش و حساسیت پوستی می‌شوند. همچنین، پودرهای آنزیم‌دار باعث تسریع فرآیند پیری پوست در هنگام شستشوی دستی لباس‌ها می‌شوند.
پودرهای حاوی آنزیم، به علت مکانیزم پیچیده و فرمولاسیون منحصر به فرد، تمامی لکه‌ها و آلودگی‌ها را در کوتاه‌ترین زمان از بین خواهند برد. این موضوع را می‌توان به عنوان تفاوت پودر آنزیم‌دار و بدون آنزیم در نظر گرفت. از آن جهت که آلرژی و حساسیت افراد با یکدیگر متفاوت است، لازم است افراد مبتلا به آلرژی از شوینده‌های بدون آنزیم و استاندارد استفاده کنند و لباس‌ها را بعد از هر بار شستشو، به خوبی آبکشی نمایند؛ زیرا، هنگام شستشوی دستی لباس‌ها، مقداری شوینده در الیاف پارچه باقی می‌ماند و منجر به بروز خارش، قرمزی، التهاب و حساسیت می‌شود. اگر چه شوینده‌های بدون آنزیم نیاز به آب با دمای زیاد دارند و برای لکه‌های سرسخت مناسب نیستند، اما بهترین انتخاب برای پوست‌هاس حساس و کودکان می‌باشند.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

سوالات متدارول | تفاوت پودر لباسشویی آنزیم‌دار و بدون آنزیم

پودر لباسشویی بدون آنزیم چیست؟

آنزیم‌ها؛ مواد آلی و درشت مولکول‌هایی از قبیل چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را تجزیه می‌کنند. آن‌ها در تماس با آب، به سرعت در آن حل می‌شوند و باعث بهبود عملکرد سورفاکتانت‌ها در حین شستشو می‌شوند.در حقیقت، آنزیم‌ها مانند یک کاتالیزور عمل می‌کنند و باعث کاهش مدت زمان از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌ها از سطوح پارچه می‌شوند. به طور کلی، می‌توان گفت که استفاده از مقدار کمی آنزیم در ترکیبات مواد شوینده، موجب ارتقاء عملکرد پودرها می‌شود

پودر لباسشویی آنزیم دار چیست؟

آنزیم‌ها؛ مواد آلی و درشت مولکول‌هایی از قبیل چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را تجزیه می‌کنند. آن‌ها در تماس با آب، به سرعت در آن حل می‌شوند و باعث بهبود عملکرد سورفاکتانت‌ها در حین شستشو می‌شوند.در حقیقت، آنزیم‌ها مانند یک کاتالیزور عمل می‌کنند و باعث کاهش مدت زمان از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌ها از سطوح پارچه می‌شوند. به طور کلی، می‌توان گفت که استفاده از مقدار کمی آنزیم در ترکیبات مواد شوینده، موجب ارتقاء عملکرد پودرها می‌شود

پودر لباسشویی آنزیم‌دار بخریم یا بدون آنزیم؟

هردوی این شوینده‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند. بنابراین، بهتر است که نوع شوینده را متناسب با نوع لکه، جنس لباس، حساسیت پوستی اعضاء خانواده و شرایط شستشو انتخاب کنید تا زندگی سالم و لباس‌های تمیز داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را به طور کامل مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید