انتخاب شوینده لباسشویی یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین کارها در هنگام خرید است؛ زیرا یک انتخاب نادرست می‌تواند باعث خراب شدن لباس‌ها یا کثیف ماندن آن‌ها شود. تنوع شوینده‌ها به ‌قدری زیاد است که در هنگام خرید باید زمان زیادی را صرف مقایسه شوینده‌های موجود در قفسه‌های فروشگاه کنیم تا بتوانیم یک شوینده مناسب و باکیفیت انتخاب کنیم.

پس از خرید شوینده لباسشویی، شیوه استفاده از آن اهمیت زیادی دارد. استفاده از هر نوع شوینده‌ای روش خاصی دارد و باید به آن دقت کرد. شوینده‌ها براساس مدل ماشین‌های لباسشویی، رنگ و جنس پارچه‌ها انواع مختلفی دارند و باید به میزان مشخصی استفاده شوند.
به نظر شما، چقدر پودر یا مایع لباسشویی در ماشین لباسشویی بریزیم تا علاوه ‌بر تمیزی لباس‌ها بتوانیم از رنگ و بافت آن‌ها نیز مراقبت کنیم؟ اگر مقدار پودری که در ماشین لباسشویی می‌ریزیم کمتر از مقدار لازم باشد، لباس‌ها به‌ خوبی تمیز نمی‌شوند و کثیف می‌مانند. در مقابل، اگر بیش از حد پودر در ماشین لباسشویی بریزیم به بافت پارچه‌ها آسیب می‌زنیم.
در ادامه برخی نکات ریختن پودر در ماشین لباسشویی و موارد مهم دیگر را با هم مرور خواهیم کرد.

چطور در ماشین لباسشویی پودر بریزیم؟

ماشین لباسشویی یکی از ضروری‌ترین وسایل خانه محسوب می‌شود و خانم‌ها وسواس زیادی در انتخاب آن به خرج می‌دهند. با پیشرفت تکنولوژی، شرکت‌های تولیدکننده با تغییر در طراحی و کارایی‌ محصولات خود این انتخاب را روز به روز دشوارتر می‌کنند. پس از خرید ماشین لباسشویی، مراقبت از آن اهمیت زیادی برای خانم‌ها پیدا می‌کند؛ چون پس از مقایسه‌های بسیار ماشین لباسشویی دلخواه خود را خریده‌اند و از خراب شدن آن هراس دارند.

چطور در ماشین لباسشویی پودر بریزیم؟

یکی از نکات استفاده از پودر ماشین لباسشویی که تولیدکنندگان نیز به آن توجه می‌کنند شیوه اضافه کردن شوینده به ماشین لباسشویی است. از جمله عواملی که بر میزان حلالیت شوینده اثر می‌گذارد روش اضافه شدن آن به سیستم شستشو است. از نظر طراحی ظاهری، ماشین‌های لباسشویی به دو دسته اصلی درب از بالا و درب از جلو تقسیم می‌شوند که روش ریختن پودر در هر کدام متفاوت است.
برای ماشین‌های لباسشویی که درب آن‌ها در قسمت بالا تعبیه شده است باید پودر را داخل مخزن شستشوی لباس ریخت. در این دسته از ماشین‌ها برای این که شوینده به ‌طور کامل در آب حل شود ابتدا باید شوینده را داخل دیگ ماشین بریزیم و در آب حل کنیم. پس از این که پودر در آب حل شد لباس‌های کثیف را داخل دیگ می‌ریزیم.
سیستم شستشو در آن دسته از ماشین‌های لباسشویی که درب آن‌ها در قسمت جلو تعبیه شده است کاملا اتوماتیک است و محل اضافه کردن شوینده به ‌صورت یک کشو طراحی شده است. شیوه کار در این ماشین‌ها به این صورت است که هر نوع شوینده اعم از پودر ماشین، مایع نرم کننده لباس و سفیدکننده در قسمت‌های مخصوص خود در کشو می‌ریزیم و آن‌ها به‌طور خودکار وارد دیگ شستشو می‌شوند.

«بیشتر بخوانید: پودر لباسشویی خوب دارای چه مشخصاتی است و چگونه آن را تشخیص دهیم؟»

چقدر پودر در ماشین لباسشویی بریزیم؟

یکی از موارد بسیار مهمی که در شستشوی لباس باید به آن توجه داشته باشیم مقدار شوینده‌ای است که داخل ماشین ریخته می‌شود. مقدار پودر شوینده نقش بسیار زیادی در تمیزی لباس‌ها و مراقبت از سلامت ماشین لباسشویی و لباس‌ها دارد.
از کجا بدانیم که مقدار شوینده‌ای که استفاده کردیم اشتباه بوده است؟ حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از شستشوی لباس‌ها از میزان تمیزی آن‌ها راضی نبوده‌‌اید. کثیف ماندن لباس‌ها می‌تواند نشانه این باشد که مقدار شوینده‌ کافی نبوده است. از طرفی، وجود لکه‌های سفید روی لباس یا محفظه ماشین نشان‌دهنده زیاد بودن مقدار شوینده و شسته نشدن آن از روی الیاف لباس و محفظه شستشوی ماشین است.
استفاده بیش از حد پودر لباسشویی می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی‌تری به ماشین بزند. برای مثال، رسوب کردن مقدار مازاد پودر ماشین در زیر لگن شستشو باعث ایجاد کپک و بوی بد در محفظه شستشوی ماشین لباسشویی می‌شود. در چنین شرایطی با هر بار شستشو میکروب‌های بیشتری به لباس جذب می‌شوند و امکان بروز حساسیت‌های پوستی افزایش پیدا می‌کند.
برای این که بدانیم چقدر پودر در ماشین لباسشویی بریزیم باید چند نکته را در نظر داشته باشیم: 1- میزان کثیفی لباس‌ها، 2- حجم لباس‌ها و میزان سختی آب. هر چه میزان کثیفی، حجم لباس‌ها یا سختی آب بیشتر باشد باید مقدار بیشتری پودر در ماشین لباسشویی بریزیم.

بسیاری از تولیدکنندگان مواد شوینده خارجی یک پیمانه استاندارد به همراه محصول به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند تا با استفاده از اطلاعات مندرج روی بسته بتواند مقدار کافی پودر در ماشین بریزد. معمولا برای لباس‌های خیلی کثیف و حجم زیاد که ماشین لباسشویی پر می‌شود، یک پیمانه پودر لباسشویی کافی خواهد بود. اما، اگر لباس‌ها لکه خاصی نداشته باشند یا ظرفیت ماشین لباسشویی تا نیمه پر شود، نصف پیمانه پودر برای شستشوی لباس‌ها کفایت می‌کند.
متاسفانه، در ایران چنین پیمانه‌ای همراه محصول به مصرف‌کننده داده نمی‌شود و فرد باید با توجه به تجربه‌های مختلف مقدار پودر مناسب را تشخیص دهد. البته، روش تجربی مشکلاتی را هم به همراه دارد، زیرا باید زمان زیادی را صرف کنیم تا مقدار مناسب تعیین شود. با این حال، دقت به مواردی مانند میزان کثیفی، حجم لباس‌ها، دمای آب، نوع شستشو و شوینده می‌تواند کمک زیادی به تشخیص مقدار پودر کند.
روش دیگری که به ما کمک می‌کند تا بدانیم چقدر پودر در ماشین لباسشویی بریزیم این است که یک پیمانه ثابت استاندارد، نه خیلی بزرگ نه خیلی کوچک انتخاب کنیم و از آن برای اندازه‌گیری پودر لباسشویی کمک بگیریم.

«مقاله مرتبط: مزایا و معایب استفاده از پودر لباسشویی چیست؟»

نتیجه‌گیری

از آن‌جایی‌که ماشین لباسشویی یکی از کاربردی‌ترین وسایل منزل است مراقبت از آن هم اهمیت ویژه‌ای دارد. چون استفاده نادرست از ماشین لباسشویی می‌تواند هزینه‌های‌ تعمیر قطعات ماشین را در برداشته باشد و طول عمر ماشین را کاهش دهد.
توجه به چند نکته ساده مانند حجم لباس‌های داخل ماشین و استفاده از شوینده‌های مناسب می‌تواند طول عمر ماشین را افزایش دهد و از آن مراقبت کند. یکی دیگر از مواردی که روی تمیزی لباس‌ها و سلامت ماشین لباسشویی تاثیر می‌گذارد مقدار پودر شوینده‌ای است که داخل ماشین ریخته می‌شود.
متاسفانه در ایران روش استانداردی وجود ندارد که به ما بگوید چقدر پودر در ماشین لباسشویی بریزیم و ناگزیریم این مقدار را از روی تجربه تعیین کنیم.

سوالات متداول میزان استفاده از پودر در ماشین لباسشویی

چه مقدار پودر در ماشین لباسشویی بریزیم؟

برای تعیین مقدار لازم برای استفاده در ماشین لباسشویی باید بدانیم که حجم لباسهای کثیف، میزان کثیفی و سختی آب چقدر است، هرچه این موارد بیشتر باشند باید از پودر بیشتری در ماشین لباسشویی استفاده کنید.

در کدام قسمت ماشین لباسشویی پودر بریزیم؟

برای شستن لباسها در حالت عادی در بخشی از جاپودری که مربوط به شستشوی اصلی است باید پودر بریزید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید