شاید همواره کنجکاو بوده‌اید که چگونه پودر ،صابون و سایر مواد شوینده چرک و یا لکه‌های چرب را از لباس‌ها جدا می‌کنند و آن‌ها را برای استفاده مجدد ما آماده می‌کنند؟

پرداختن به پاسخ این سؤال می‌تواند خیلی فنی و علمی باشد. اما ما قصد نداریم شما را سردرگم کنیم. فقط کافیست بدانید که آب نمی تواند به تنهایی چربی و چرک را از بدن و لباس پاک کند و برای این کار حتما به مواد شوینده نیاز دارد.

دلیل این مسئله این است که شوینده ها حاوی ماده ای به نام سورفاکتانت می باشند که از دو قسمت آب دوست و آب گریز (چربی دوست ) تشکیل شده اند قسمت آب گریز یا چربی دوست به چرک ها می چسبد و آن ها را به دست زنجیره ای از آب دوست ها می دهد و اب دوست ها هم چرک ها را باخود به سطح آب می آورد.

اگر این خاصیت در مولکول‌های مواد شوینده نباشد، چرک‌ها دوباره بر روی لباس‌های ما می‌ماسند و مانع پاک شدن آن‌ها می‌شوند. مواد دیگری هم در شوینده ها هستند که به این عمل دافعه کمک می‌کنند و باعث می شوند چرک ها در سطح آب معلق بمانند  (تعلیق کننده ها) البته همه این کارها زمانی اتفاق می‌افتد که سختی آب تا حدی گرفته شود زیرا سختی آب در عملکرد سورفاکتانت اخلال ایجاد می کند. خوشبختانه در ترکیب شوینده ها موادی وجود دارند که کار سختی گیری آب را نیز انجام می دهند . با این توضیح مختصر می‌توانیم بفهمیم که مواد شوینده یک فرآورده ممتاز شیمیایی است که عصر جدیدی از نظافت و بهداشت را برای خانواده‌ها با خود به همراه آورده است.

نکاتی در مورد شستشوی بهتر لباس با مواد شوینده

  • همواره قبل از ریختن لباس‌ها در ماشین لباسشویی جیب‌های آن‌ها را به دقت وارسی کنید و محتویاتشان را بیرون آورید. اگر از وجود دستمال کاغذی در جیب لباس‌هایی که می‌خواهید بشویید غافل شوید، انتظار این را داشته باشید که دستمال در آب حل شود و پرزهای آن به تمام لباس شما بچسبد و کار شما را مشکل کند.
  • در مقاله های پیشین در مورد جنس پارچه به کار رفته در لباس ها با شما صحبت کردیم، هنگام تنظیم درجه ماشین لباسشویی به جنس آن‌‌ها توجه کنید. لباس‌های بافت ظریف را از درشت جدا کرده و البسه از جنس الیاف مصنوعی و پشم را با درجه مناسب آن‌ها بشویید. تلاش کنید لباس‌های رنگی از غیر رنگی را نیز تفکیک نمایید و راهنمایی‌های مربوط به جنس و بافت پارچه‌ها در روی ماشین را با دقت اجرا کنید. در مواردی که در مورد قطعه‌ای لباس تردید دارید، دستورالعمل شستشو را از روی برچسب لباس دنبال کنید.
  • برای شستن لباس‌های تیره، البسه از نوع جین، لباس‌های رنگی و یا سفید، مایع‌های لباس مخصوصی در بازار وجود دارد که توصیه می‌شود از آن‌ها استفاده نمایید.
  • لباس‌های ابریشمی را که غالبا رنگ شده هستند، بهتر است به طور جداگانه با آب ولرم و صابون یا مقدار کم‌تری پودر لباسشویی بشویید و یا آن‌ها را به خشکشویی بسپارید.
  • لباس‌های نخی و یا کتانی، بافت محکمی دارند و قادر به تحمل درجات دمای بالای آب هستند. برحسب رنگ و یا میزان چرک بودنشان آن‌ها را دسته‌بندی کنید و در ماشین لباسشویی با درجه مناسب بشویید.
  • برخی خانم‌های خانه‌‌دار قبل از انداختن لباس‌ها در ماشین لباسشویی،‌ آن‌ها را پشت و رو می‌کنند تا رنگ آن‌ها آسیب نبیند.
  • از مایع نرم‌کننده همواره در آخرین دور آبکشی استفاده کنید.
مطالب مرتبط

2 نظر

نظر بدهید