وقتی نوبت به یافتن ماده شوینده مناسب برای استفاده در ماشین لباسشویی می‌رسد، تفاوت میان پودر لباسشویی دستی و پودر ماشینی از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. بیشتر افراد از تفاوت‌های مهم میان پودر لباسشویی دستی و پودر ماشینی اطلاعی ندارند. سافتلن در این مقاله پرسش‌های مختلف مربوط به استفاده از پودر لباسشویی دستی در ماشین لباسشویی را بررسی کرده و به شما در انتخاب بهترین شوینده برای ماشین لباسشویی خود کمک می‌کند.

تفاوت پودر دستی و پودر ماشینی چیست؟

طیف وسیعی از مواد شوینده لباس، از پودر تا مایع، در بازار وجود دارند. هر یکی از انواع شوینده لباس‌، به دسته‌ای از نیازهای شستشو پاسخ می‌دهد. در این بین، پودر دستی ‏و پودر ماشین لباسشویی سافتلن، جزو محبوب‌ترین شوینده‌ها برای شستشوی لباس به شمار می‌روند. آگاهی از تفاوت میان پودر لباسشویی دستی ‏و پودر ماشینی‏، برای محافظت از لباس‌ها، دستان و ماشین لباسشویی شما اهمیت بسیاری دارد. در ادامه، به مهم‌ترین تفاوت‌های موجود بین این دو شوینده اشاره می‌کنیم:

  • میزان کف

پودر لباسشویی دستی ‏دارای مواد خاصی است که میزان کف را افزایش می‌دهند. در مقابل، پودر ماشینی دارای عناصری است که کف را کنترل کرده و از ایجاد شدن کف بیش از حد جلوگیری می‌کنند. از آنجا که کف بیش از حد می‌تواند از درب و محفظه پودر ماشین لباسشویی به بیرون نشت کند یا به موتور الکتریکی دستگاه آسیب برساند، تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که هیچگاه از پودر لباسشویی دستی در ماشین لباسشویی استفاده نکنید.

  • محافظت از ماشین لباسشویی در برابر محافظت از دستان

در صورت پوشیده شدن فلز موجود در المنت‌ حرارتی ماشین لباسشویی با کف، میزان انتقال دمای المنت کاهش می‌یابد و این قطعه فلزی بیش از حد داغ و نرم می‌شود. این اتفاق موجب افزایش مصرف انرژی، کاهش طول عمر المنت و استفاده بیش از حد از پودر لباسشویی می‌شود. علاوه بر این، پودر ماشینی مزیت دیگری نیز دارد. این پودرها فاقد حلال‌های مختلف و کلر هستند و به همین دلیل به قطعات لاستیکی ماشین لباسشویی آسیب نمی‌رسانند. در مقابل، پودر لباسشویی دستی ‏دارای مواد خاصی برای محافظت از پوستان دست در هنگام شستشو است. در بیشتر مواقع، این ماده اضافی، پودر صابون حاوی گلیسیرین است.

تفاوت پودر دستی و پودر ماشینی چیست؟

  • میزان حلالیت در آب

پودر ماشینی غلیظ‌تر از پودر لباسشویی دستی است، به همین دلیل ماندگاری بیشتری دارد و به میزان کمتری استفاده می‌شود. علاوه بر این، غلظت بیشتر پودر ماشینی باعث می‌شود حل شدن این شوینده در آب بیشتر طول بکشد و نیاز ماشین لباسشویی به پودر اضافی کاهش پیدا کند.

«بیشتر بخوانید: مایع لباسشویی چیست؟ کدام بهتر است؛ پودر یا مایع؟»

  • نتیجه شستشو

توصیه می‌شود از پودر ماشینی دقیقا به اندازه‌ای که روی بسته‌بندی آن درج شده است استفاده کنید. در غیر اینصورت، فارغ از اینکه پودر کافی به محفظه اضافه کرده باشید یا نه، کیفیت شستشو به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

در مقابل، میزان تمیز کنندگی پودر لباسشویی دستی، نه به میزان پودر، بلکه به قدرت کار دست‌ها و مدت زمان شستشو بستگی دارد. البته، در صورت استفاده بیش از حد از پودر لباسشویی دستی، فرآیند آبکشی بسیار طولانی و طاقت‌فرسا خواهد شد.

آیا استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی می‌تواند باعث گیر کردن تکه‌های حل نشده شوینده در قطعات داخلی ماشین لباسشویی شود. همانطور که قابل تصور است، چنین اتفاقی می‌تواند عملکرد دستگاه شما، به خصوص سیستم تخلیه، را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. با گذشت زمان، توده‌ای از پودر حل نشده تشکیل شده و مسیر تخلیه آب را می‌بندد. چنین اتفاقی شباهت زیادی به مسدود شدن مجرای تخلیه به دلیل تشکیل رسوب آب دارد.

آیا استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

آیا می‌توان از مواد شوینده دیگری برای ماشین لباسشویی استفاده کرد؟

شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی، چیزی بیش از روشن کردن دستگاه و انتخاب چرخه شستشو است. آیا می‌توان از پودر لباسشویی دستی در ماشین لباسشویی ‏استفاده کرد؟ پاسخ منفی است؛ زیرا شوینده‌های دستی می‌توانند به ماشین لباسشویی شما آسیب وارد کنند. پودر لباسشویی دستی کف زیادی تولید می‌کند که از شستشوی کامل لباس شما در ماشین لباسشویی، خصوصا ماشین‌های لباسشویی کم مصرف، جلوگیری می‌کند. در نتیجه، در طول فرآیند آبکشی، کف‌ها به خوبی شسته نمی‌شوند. عدم آبکشی مناسب نیز باعث باقی ماندن شوینده بر روی لباس و قطعات داخلی ماشین لباسشویی شده و علاوه بر کاهش طول عمر دستگاه، لباس‌هایی لک‌دار به شما تحویل می‌دهد.

آیا استفاده از مواد شوینده بیشتر، باعث تمیزی بهتر می شود؟

برخلاف انتظار بیشتر افراد، استفاده بیشتر از شوینده، منجر به تمیزتر شدن لباس‌ها نمی‌شود. کف بیش از حد می‌تواند آلودگی‌های خارج شده از لباس را در خود نگه داشته و از تمیز شدن نقاط دور از دسترس، مانند یقه جلوگیری کند. طبیعتا چنین اتفاقی به معنای تجمع بیشتر باکتری‌ها در لباس خواهد بود.

علاوه بر این، کف بیش از حد، مانع از مالش قسمت‌های مختلف لباس به یکدیگر شده و شستشو را مختل می‌کند. در حقیقت، این ساییده شدن قسمت‌های مختلف لباس به یکدیگر است که به تمیز شدن لباس تا حد ممکن کمک می‌کند.

بیشتر افراد وجود کف در چرخه شستشو را با میزان تمیز شدن لباس‌ها مرتبط می‌دانند، در حالی که این سورفاکتانت‌ها (مواد فعال در سطح) هستند که بخش عمده شستشو را انجام می‌دهند و کف‌های ایجاد شده توسط سورفاکتانت‌ها ‏لزوما نشان دهنده میزان تمیزکنندگی نیست.

«بیشتر بخوانید: چقدر پودر لباسشویی در ماشین لباسشویی بریزیم؟»

علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی چیست؟

حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی می‌تواند باعث مسدود شدن قطعات داخلی ماشین لباسشویی ‏شده و همانطور که انتظار می‌رود، عملکرد ماشین لباسشویی شما را به میزان زیادی ‏تحت تاثیر قرار دهد. در صورت حل نشدن مشکل، در بلند مدت، پودر لباسشوییِ حل نشده باعث ایجاد رسوب شده و جریان آب در ماشین لباسشویی را مختل می‌کند. اتفاق‌های مختلفی می‌توانند باعث حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی شوند. در ادامه مهم‌ترین علت‌های این مشکل و نحوه پیشگیری از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

علت حل نشدن پودر در ماشین لباسشویی چیست؟

  • پایین بودن بیش از حد دمای آب

یکی از ویژگی‌های ناخوشایند پودرهای لباسشویی این است که در دمای پایین به خوبی حل نمی‌شوند. اگر یک چرخه شستشوی کوتاه با آب سرد و پودر لباسشویی را اجرا کنید، ممکن است در پایان چرخه با میزان قابل توجهی پودر حل نشده مواجه شوید. در صورت سبک بودن وزن لباس‌ها، برای شستشو در دمای پایین از مقدار کمتری پودر لباسشویی استفاده کنید تا از حل شدن کامل مواد شوینده در آب مطمئن شوید. در غیر اینصورت، پودر لباسشویی را در مقداری آب گرم حل کرده و آن را به آب سرد ماشین لباسشویی اضافه کنید.

  • اضافه کردن پودر ماشین لباسشویی در زمان نامناسب

اضافه کردن پودر لباسشویی، هنگامی که دستگاه هنوز آب دارد، می‌تواند از حل شدن کامل پودر لباسشویی جلوگیری کند. برای دریافت بهترین نتیجه، ابتدا پودر لباسشویی را به محفظه اضافه کرده و سپس اجازه دهید دستگاه با حداقل چند سانتی‌متر آب پر شود. همواره لباس‌ها را در مرحله آخر به دستگاه اضافه کنید.

  • سختی آب

خود آب نیز می‌تواند بر میزان حل شدن پودر لباسشویی و کف ایجاد شده تاثیر بگذارد. به طور کلی، آب نرم در مقایسه با آب سخت، به شوینده کمتری نیاز دارد. بنابراین یک تغییر جزئی در مقدار پودر استفاده شده می‌تواند باعث حل مشکل شود. مواد معدنی موجود در آب همچنین ممکن است مانع حل شدن کامل پودر لباسشویی شوند. در این صورت، به سراغ مایع لباسشویی رفته یا مقدار پودر استفاده شده در هر چرخه شستشو را کاهش دهید.

  • گیر کردن در بخش‌های داخلی لباس

در صورت اضافه کردن پودر لباسشویی بعد از قرار دادن لباس‌ها در ماشین، ممکن است مقداری از پودر لباسشویی در جیب‌ها، یقه‌ها و حتی جوراب‌ها گیر کند. عدم دسترسی مناسب این بخش‌های لباس به آب می‌تواند باعث حل نشدن پودر لباسشویی شود. این امر بار دیگر اهمیت اضافه کردن پودر لباسشویی قبل از لباس‌ها را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: شستشوی لباس سفید 

سوالات متداول استفاده از پودر دستی در ماشین لباسشویی

آیا پودر دستی برای ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

در صورتی که در ماشین لباسشویی پودر دستی بریزید باعث میشود که تکه های حل نشده در قطعات ماشین لباسشویی گیر کنند و این مورد میتواند برای شما مشکل ایجاد کند.

پودر دستی و ماشینی چه تفاوتی دارند؟

میزان کف ایجاد شده توسط پودر دستی از پودر ماشینی بیشتر است. پودر ماشینی فاقد حلال و کلر است که باعث میشود به قطعات ماشین لباسشویی آسیب نزند. در میزان تمیز شدن نیز در صورتی که به مقدار معین شده بر روی جعبه پودر ماشینی توجه کنید نتیجه شستشو رضایت بخش خواهد بود.

منابع و مراجع:

[1], [2], [3]

مطالب مرتبط
نظر بدهید