اکثر ماشین لباسشویی‌های مدرن و امروزی، تنظیمات مختلفی را جهت شستن لباس ها دارند. دلایل مختلفی از جمله جنس لباس، رفع لک و کثیفی، رنگ لباس و … باعث شده که این تنظیمات مختلف بر روی ماشین لباسشویی تعبیه شود.

برای اکثر لباس‌ها، آب داغ موجب شستشوی بهتر می‌شود. اما ممکن است لازم باشد از دیگر درجه ها هم در شرایط مختلف استفاده کنید، زیرا آب داغ به همان اندازه که باعث تمیز تر شدن لباس می شود، می تواند به بافت پارچه نیز آسیب وارد کند.

شستن لباس

چه زمانی لباس را با آب داغ بشوییم؟

بیشتر لباس های کتان و لباس های سفید رنگ، برای از بین رفتن آلودگی ها و گرد و خاک در آب داغ شسته می‌شوند.

اگرچه دمای بالا کمک بسیاری به از بین رفتن میکروب ها و کثیفی می کند ولی برخی از لباس ها واکنش خوبی به آب داغ نشان نمی‌دهند.

دمای بالا می‌تواند موجب آب رفتن و کوچک شدن لباس، ایجاد چین و چروک و کم رنگ شدن لباس گردد. در نتیجه طبیعی است که در این صورت به سایر لباس ها رنگ دهد.

حتی رنگ‌های مختلف نیز واکنش‌های یکسان به آب داغ ندارند و ممکن است روی لباس لکه بجای گذارند.

پارچه‌های ظریف را نیز به هیچ عنوان با آب داغ نشویید زیرا با آب داغ سازگار نیستند و رنگ آن ها به مرور محو می‌شود.

«آیا می‌دانید چگونه لباس مجلسی را در خانه بشوییم؟»

چه زمانی لباس را با آب گرم بشوییم؟

بیشتر مردم، اکثر لباس های خود را با آب گرم می شویند. در واقع آب گرم همان چیزی است که بنظر می آید به آن احتیاج داریم.

بعضی ماشین ها با درصد ۵۰-۵۰ آب داغ و سرد را با هم مخلوط می کنند و برخی ماشین‌های جدیدتر با درصد ۶۰-۴۰ این کار را انجام می‌دهند. تا دمای مناسب حاصل شود.

آب گرم به خوبی لباس را تمیز کرده و معمولا از آب رفتن، کم رنگ شدن و چروک افتادن بیش از حد لباس جلوگیری می‌کند. همچنین بهتر است لباس ها را با مایع لباسشویی در لباسشویی شستشو دهید.

چه زمانی لباس ها را با آب سرد بشوییم؟

آب سرد معمولا برای لباس‌های ظریف و لباس‌هایی که در دستورالعمل شستشوی آنها ذکر شده که با آب سرد شسته شود، کاربرد دارد.

شستن لباس

آب سرد بهترین گزینه برای شستن لباس‌های روشن است زیرا رنگ آن ها را حفظ می‌کند و از کم رنگ شدن لباس جلوگیری می‌کند.

اگر لباس شما دارای لکه بود ولی بایستی آن را با آب سرد بشویید، توصیه می‌کنیم که ابتدا لباس را خیس کنید و چند ساعت به آن زمان بدهید و سپس بشویید.

اگر امکان این کار وجود نداشت مدت زمان شستن لباس را طولانی تر کنید تا در فرآیند شستشو لکه‌ها کاملا از بین بروند.

معمولا از آب سرد برای شستشوی دستی استفاده می‌شود، بنابراین در زمان شستشوی دستی می‌توانید از پودر دستی برای شستن لباس ها استفاده کنید.

۴ نکته مهم برای شستن لباس

  • اکثر لباس‌ها دارای دستورالعمل شستشو هستند. پیش از شستن آن‌ها ابتدا لیبل متصل به آن را چک کنید و لباس‌هایی که نیاز به شستشوی خاص دارند را جدا کنید. بخصوص اگر آن لباس بافت ظریفی دارد، با حساسیت بیشتری آن را بشویید.
  • وقتی از آب داغ صحبت می‌کنیم، منظورمان دمای ۵۵ درجه سانتی گراد و بالاتر، آب گرم بین ۳۲ تا ۴۳ درجه سانتی گراد و آب سرد ۱۵ درجه سانتی گراد است. این نکته را فراموش نکنید که اگر دمای کمتر از ۱۵ درجه را انتخاب کنیم کمی بعید است که لباس ما به خوبی شسته شود. بنابراین هر از چندگاهی بوسیله یک دماسنج از دمای لباسشویی خود اطمینان حاصل کنید. شاید ماشین لباسشویی شما به مرور زمان دچار اختلال شود و دما را اشتباه نشان دهد.
  • در صورتی که لباس شما دارای لکه است، توصیه میکنیم که قبل از شستن لباس با ماشین لباسشویی، ابتدا لکه را حذف کنید و سپس لباس را به ماشین بیاندازید. برای از بین بردن لکه شوینده های زیادی مانند پودر لباسشویی، مایع لباسشویی و پودر دستی وجود دارند که می توان از آن ها استفاده کرد.

«با روش‌های از بین بردن لکه‌های روی لباس مشکی و تیره آشنا شوید»

  • اگر چه آب سرد به خوبی لباس را تمیز نمی‌کند ولی باید بدانید که باعث می‌شود لباس رنگ ندهد و اگر این اتفاق بیفتد، سایر لباس‌ها این رنگ را جذب نمی کنند. بنابراین باز هم توصیه می‌کنیم که اگر لباس ظریف و حساس شما بیش از اندازه کثیف است، ابتدا آن را چند ساعت تا ۱ روز خیس کنید و سپس بشویید.

 

مطالب مرتبط
نظر بدهید