برای بسیاری از افراد، لباس‌های مشکی و تیره از ملزومات کمد لباس هستند؛ به‌همین دلیل هیچ خبری ناگوارتر از این نیست که لباس‌های مشکی شما رنگ خود را از دست بدهند. از لباس‌های مشکی کوچک و شلوار جین تیره گرفته تا پیراهن‌ها و دامن‌های مشکی و تیره، اصول یکسانی برای شستشوی صحیح لباس‌های تیره وجود دارد. سافتلن در این مقاله به شما آموزش می‌دهد که چگونه از رنگ و سلامت لباس‌های تیره خود محافظت کنید و لکه لباس مشکی را ازبین ببرید.

علل ایجاد لکه سفید روی لباس مشکی چیست؟

  • مام و اسپری ضدتعریق

مواد ضدتعریق حاوی نمک آلومینیوم هستند که شما را از تعریق بازمی‌دارد، اما متاسفانه این ماده باعث ایجاد لکه سفید روی لباس‌های تیره نیز می‌شود. معمولا این لکه‌ها در زیربغل پیراهن یا لباس تشکیل می‌شوند. لکه‌های زیر بغل را می‌توان در آب سرد یا با محلول آمونیاک، آسپیرین، جوش شیرین، لیمو یا سرکه ازبین برد.

  • پودر شوینده

پودرهای شوینده برای تمیز کردن لباس شما و از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌شوند، اما گاهی اوقات این ماده پودری می‌تواند خود لکه‌هایی را بر روی لباس‌های تیره ایجاد کند. مشکل لکه لباس مشکی با پودر شوینده معمولا در صورت سخت بودن آب به ‌وجود می‌آید. از گرم‌ترین آبی که برای لباس شما مناسب است استفاده کنید تا با افزایش میزان حل‌شوندگی شوینده در آب، احتمال لک شدن کاهش یابد. همچنین می‌توانید از یک افزودنی نرم‌کننده آب استفاده کنید تا میزان حل‌شوندگی مواد شوینده در آب را افزایش دهید.

  • عرق

عرق حاوی غلظت بالایی از نمک است. همان‌طور که نمک ضد تعریق می‌تواند لباس‌های تیره را لکه‌دار کند، تعریق زیاد نیز می‌تواند حلقه‌ای از نمک سفید را روی لباس‌های تیره ایجاد کند. اغلب بعد از تعریق زیاد متوجه حلقه‌های سفید در اطراف یقه و زیر بغل می‌شوید. معمولا این نمک در طی یک چرخه شستشوی معمولی شسته می‌شود، اما اگر پاک کردن لکه‌ها سخت باشد، می‌توانید با خیساندن لباس در آب سرد نمک را در آب حل کنید و لکه لباس مشکی را برطرف کنید.

علل ایجاد لکه سفید روی لباس مشکی چیست؟

«مقاله مرتبط: پاک کردن لکه زردچوبه »

از بین بردن لکه سفید از روی چادر و لباس مشکی

  • انتخاب شوینده مناسب

برای شستشوی لباس‌های مشکی، از شوینده‌های حاوی سفیدکننده استفاده نکنید. بهترین انتخاب، شوینده‌ای است که در عین حال که توانایی بالایی برای مقابله با لکه‌ها دارد، از رنگ الیاف لباس محافظت کرده و از بور شدن لباس شما پیشگیری کند.
مایع مشکین ‌شوی سافتلن؛ با جلوگیری از بور شدن و پیشگیری از ایجاد سفیدک بر روی لباس‌های تیره و مشکی، محافظ رنگ البسه تیره است و منجر می‌شود که الیاف پارچه لباس‌ها برای مدت طولانی‌تری نو به نظر برسند.

ویژگی‌های مایع مشکین شوی سافتلن

مایع لباسشویی مخصوص لباس‌های مشکی ویژگی‌های مختلفی دارد از جمله:

  • محافظ ماشین لباسشویی با مواد ضد خوردگی و ضد رسوب
  • مناسب برای لباس‌های حساس و گران‌قیمت با رایحه مطبوع و ماندگار
  • جلوگیری از بور شدن لباس‌های تیره و مشکی و پیشگیری از ایجاد سفیدک
  • شستشو و لکه بری حرفه‌ای با آنزیم های اختصاصی
  • محافظت از رنگ‌های تیره و مشکی و الیاف پارچه
  • لکه وایتکس روی لباس مشکی

متاسفانه لکه سفیدکننده دائمی است. به محض تماس سفیدکننده با یک پارچه، لکه ایجاد شده و رنگ از نقطه تماس پاک می‌شود. وقتی نوبت به از بین بردن لکه‌ وایتکس روی لباس مشکی می‌رسد، هدفی که باید دنبال کنید این است که به‌ جای از بین بردن لکه لباس مشکی، رنگ از دست رفته را بازیابی کنید. اول از همه باید سفیدکننده را خنثی کنید، زیرا اگر مدت زیادی روی پارچه باقی بماند، می‌تواند باعث ایجاد شدن سوراخ در پارچه شود.

  1. محل را با آب سرد بشویید تا سفیدکننده اضافی شسته شود.
  2. با مخلوط کردن مقداری جوش شیرین و آب، یک خمیر غلیظ ایجاد کنید.
  3. این خمیر را به‌طور مساوی روی لکه پخش کنید.
  4. بگذارید خمیر خشک شود و سپس به آرامی آن را مسواک بزنید.

بعد از خنثی کردن لکه، می‌توانید رنگ لباس مشکی خود را با روش زیر بازیابی کنید.

  1. مقداری الکل مالشی (که از داروخانه‌ها قابل تهیه کردن است) را به یک گلوله پنبه خام بزنید.
  2. اطراف لکه سفیدکننده را به آرامی با پنبه مالش دهید.
  3. سپس، شروع به مالش گلوله پنبه از خارج لکه به سمت مرکز آن کنید. رنگ اصلی لباس باید شروع به پخش شدن در منطقه لکه‌دار کند، زیرا الکل رنگ اضافی پارچه را شل کرده و به محل لکه منتقل می‌کند.
  • لکه مام و سفیدک روی لباس مشکی

  1. اگر هنگام پوشیدن لباس خود لکه‌ای مشاهده کردید، می‌توانید از قسمت دیگری از لباس برای مالش لکه استفاده کنید.
  2. اگر روش بالا کمکی نکرد، می‌توانید از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن لکه لباس مشکی استفاده کرده و نمک تعریق را از روی لباس آزاد کنید.
  3. اگر پارچه مرطوب نیز کمکی نکرد، سعی کنید یک قطعه تمیز نایلون را از لبه‌های اطراف لکه به داخل بمالید تا لکه ازبین برود.
  4. در صورت کافی نبودن روش‌های ملایم‌تر، می‌توان از دستمال مرطوب پاک‌کننده آرایش استفاده کرد. سعی کنید از یک دستمال غیرخشن استفاده کنید تا بدون آسیب رسیدن به رنگ لباس، لکه ازبین برود.
  5. اگر هیچ‌یک از روش‌های ملایم و بدون مواد شیمیایی لکه را ازبین نبرد، 2 تا 3 قاشق غذا خوری سرکه سفید را با یک فنجان آب مقطر ترکیب کنید. محل لک شده را به مدت یک ساعت خیس کنید. سپس با استفاده از یک مسواک تمیز، منطقه لک شده را مالش داده و لکه را از بین ببرید. لباس خود را مانند حالت معمولی شسته و پس از آن محل لکه‌دار شده را بررسی کنید.
  6. در صورت باقی ماندن لکه، از شوینده‌های مناسب برای لباس‌های تیره برای پاک کردن قطعی لکه لباس مشکی استفاده کنید.
  • لکه چربی روی لباس مشکی

مواد مورد نیاز

  • حوله یا مقوای قدیمی
  • مایع ظرفشویی
  • پارچه نرم

مراحل:

  1. لباس را روی یک سطح افقی پهن کرده و صاف کنید.
  2. یک حوله یا مقوای قدیمی را زیر لکه قرار دهید.
  3. مقدار کمی مایع ظرفشویی را روی لکه چربی بمالید.
  4. ماده شوینده را به‌ آرامی با یک پارچه نرم مالش دهید تا لکه کاملا خیس شود.
  5. اجازه دهید مایع ظرفشویی حدود 5 دقیقه باقی بماند.
  6. لباس‌ را به صورت معمولی شسته و خشک کنید.

«مقاله مرتبط: چند نکته برای شستن لباس‌های مشکی و جلوگیری از بور شدن آن»

بایدها و نبایدهای شستن لباس مشکی

  • از دمای مناسب آب استفاده کنید
  • هنگام شستن لباس‌های تیره همیشه از خنک‌ترین دمای آب ممکن استفاده کنید.
  • آب داغ همیشه رنگ‌ها را محو می‌کند و باعث رنگ پس دادن لباس می‌شود.
  • مطمئن شوید که ماشین لباسشویی شما تنظیم شده است تا از چرخه شستشو با آب سرد استفاده کند.
  • برای آبکشی لباس از آب داغ یا گرم استفاده نکنید.
  • از مناسب‌ترین چرخه شستشو در ماشین لباسشویی استفاده کنید

 

 

  • تا زمانی که لباس تیره یا مشکی شما به شدت خاکی و کثیف نشده باشد، یک چرخه شستشوی فشار ملایم یا فشار ثابت را برای لباس‌های تیره انتخاب کنید. این چرخه‌ها دارای زمان شستشوی کوتاه‌تر با تحریک کمتر هستند که می‌تواند از آسیب دیدن الیاف لباس و مبهم و محو شدن رنگ آن جلوگیری کند. همچنین، برای جلوگیری از شکسته شدن الیاف، تنظیمات چرخش نهایی آهسته‌تری را انتخاب کنید.
  • توجه داشته باشید که یک ماشین لباسشویی درب از جلو یا درب از بالا بدون همزن مرکزی، نسبت به یک ماشین لباسشویی درب از بالای معمولی، با لباس‌های ملایم‌تر برخورد می‌کند. تحریک ملایم‌تر به معنی شکستن الیاف کمتر است که باعث می‌شود لباس شما فرسوده و محو نشود.
  • شستشوی دستی همواره گزینه مناسبی برای لباس‌های تیره ظریف است.
  • از نور خورشید دوری کنید، هرچند خشک کردن لباس‌ها بدون استفاده از خشک‌کن، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کمک به حفظ محیط زیست می‌شود، اما خشک کردن لباس‌های مشکی و تیره در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند رنگ این لباس‌ها را محو کند. در عوض، از یک قفسه خشک‌کن داخلی که دور از تابش مستقیم آفتاب است یا خشک‌کن اتوماتیک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن پرز دستمال کاغذی از روی لباس

سوالات متداول درمورد از بین بردن لکه لباس مشکی

چگونه رنگ سفید روی لباس مشکی را از بین ببریم؟
وقتی نوبت به از بین بردن لکه‌ وایتکس روی لباس مشکی می‌رسد، هدفی که باید دنبال کنید این است که به‌ جای از بین بردن لکه لباس مشکی، رنگ از دست رفته را بازیابی کنید. اول از همه باید سفیدکننده را خنثی کنید، زیرا اگر مدت زیادی روی پارچه باقی بماند، می‌تواند باعث ایجاد شدن سوراخ در پارچه شود.

چگونه لکه های روی چادر مشکی را از بین ببریم؟
برای شستشوی لباس‌های مشکی، از شوینده‌های حاوی سفیدکننده استفاده نکنید. بهترین انتخاب، شوینده‌ای است که در عین حال که توانایی بالایی برای مقابله با لکه‌ها دارد، از رنگ الیاف لباس محافظت کرده و از بور شدن لباس شما پیشگیری کند.

مطالب مرتبط
نظر بدهید