با تمام شدن فصل تابستان و شروع پاییز و خنک شدن هوا معمولا به سراغ کمد لباس ها می رویم و لباس های تابستانی خود را جمع کرده و لباس های زمستانی را در دسترس قرار می دهیم. اما باید به یک نکته توجه داشته باشیم و آن نحوه نگهداری از این البسه است. هرچقدر شرایط بهتری را برای نگهداری از لباس تابستانی فراهم کنیم می توانیم کیفیت آن ها را برای سال بعد حفظ کنیم. در مقاله پیش رو شما را راهنمایی خواهیم کرد تا این کار مهم را چگونه انجام دهید. تا لباس هایتان سالم و نو باقی بماند.

پیش از انبار کردن لباس تابستانی این سوالات را از خود بپرسید

پیش از انبار کردن لباس ها باید پاسخگوی چند سوال باشید تا شرایط لباس و رفتاری که باید در مقابل آن انجام داد کاملا مشخص شود. لباس هایتان را یکی یکی از کمد در بیاورید و سوالات زیر را مطرح کنید:

آخرین بار چه موقع این لباس را پوشیده ام؟

چنانچه بیش از دو تابستان است که از پوشیدن این لباس می گذرد و یا آنقدر گذشته که فراموش کرده اید، زمان آن رسیده که آن را کنار گذاشته و یا به افراد نیازمند بدهید. چون به احتمال خیلی زیاد دیگر این لباس را نخواهید پوشید و لزومی به نگهداری و انبار کردن آن نیست. پاسخ به این سوال کار شما را در مواجهه با بسیاری از لباس ها راحت تر می کند و فضای بیشتری را در کمد لباس در اختیارتان قرار می دهد.

آیا این لباس هنوز قابل پوشیدن است؟

بعضی از لباس ها صرفا نام لباس تابستانی را با خود یدک می کشند. اما در فصول سرد نیز قابل استفاده اند مثل یک لباس بلند تابستانی که همراه با یک کت چرم یا جین می‌تواند لباس پاییزی مناسبی برای استفاده باشد و یا لباس آستین کوتاهی که اگر روی تیشرت آستین بلند پوشیده شود به میزان مطلوبی گرم خواهد بود.

به هر حال بیشتر لباس‌های تابستانی به خصوص لباس هایی که رنگ تیره دارند و جنس آن ها طوری است که می‌توانند جزیی از لایه های لباس های شما باشند در فصل های دیگر هم قابل استفاده هستند و لزومی ندارد آن ها را انبار کنید. اما بایستی دید درستی برای این کار داشته باشید چون بر این اساس ممکن است دیگر چیزی برای انبار کردن وجود نداشته باشد و در چیدمان همه لباس ها در داخل کمد دچار مشکل شوید.

آیا این لباس تمیز است؟

دقت داشته باشید که هیچ لباسی نباید به بصورت کثیف انبار شود و لباس های تابستانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در وهله اول همه آن ها را بررسی کنید. اگر جای لک و یا بوی عرق می دهند حتما آن ها را با شوینده مناسب و نرم کننده لباس (تا وقتی آن ها را تا کرده و یا انبار می کنید دارای الکتریسیته ساکن نشوند) بشویید و بعد آن ها را انبار کنید.

توجه داشته باشید، اگر لباس شما لکه ای داشته باشد و یا بوی بدی بدهد نباید در همان حالت آن را انبار کرد زیر آن کثیفی و بوی بد به خورد لباس می رود.

«بیشتر بخوانید: نحوه پاک کردن لکه میوه از روی لباس»

لباس های تابستانی

آیا این لباس را باید آویزان کنم؟

مساله مهم دیگر، نحوه قرار گیری لباس ها است. برخی از لباس ها را اگر برای مدت زمان طولانی تا کنیم، خطوط عمیقی روی آن ها می افتد که به آسانی رفع نمی شوند. این لباس ها را حتما بایستی از چوب لباسی آویزان کرد. برخی از لباس ها نیز اگر آویزان شوند، به دلیل وزن بالای آن تغییر فرم میدهند مانند لباس های بافتنی. این لباس ها را بصورت شل تا بزنید و در محل مناسبی انبار کنید تا آسیب نبینند.

 

طبقه بندی و انبار کردن لباس‌های تابستانی

بعد از آنکه به سوالات قبلی پاسخ دادید و تصمیم نهایی را در مورد نحوه نگهداری و محل نگهداری لباس های تابستانی گرفتید باید طبقه بندی لباس ها را انجام دهید. لباس ها را به چند دسته اصلی تقسیم کنید، پیراهن‌ها، شلوارها، مانتوها (بقیه لباس‌ها معمولا در این دسته قرار نمی‌گیرند چون فصلی نیستند) و هر دسته را به صورت جداگانه انبار کنید تا بعدا وقتی خواستید آن ها را پیدا کنید دچار مشکل نشوید.

لباس تابستانی کودکان معمولا تا سال آینده کوچک می‌شود و اندازه تن بچه های شما نخواهند بود پس آن‌ها را هم همراه با لباس‌های دیگری که قرار است حذف کنید اهدا کنید یا دور بیندازید. لباس ها را داخل باکس های پلاستیکی فاقد تهویه انبار نکنید چون این پوشش ها رطوبت را در خود نگه داشته و لباس شما به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهد.

برای انبار کردن صحیح لباس تابستانی شما به سه وسیله نیاز دارید؛ چوب لباسی باکیفیت به تعداد نیاز، باکس مناسب و دارای تهویه برای لباس‌ها، جعبه یا چمدان مناسب با ظرفیت کافی. پس از انجام دسته بندی و بسته بندی لباس ها آن ها را در محل مناسب قرار دهید.

«مقاله مرتبط: برای نگهداری و شستن لباس های زمستانی حتما نکات زیر را مطالعه کنید.»

مطالب مرتبط
نظر بدهید