شستشوی لباس‌‌ها از چند جهت ممکن است موجب نگرانی شما شود. مثلا ممکن است بافت لباس در حین شستشو به دلایل زیادی آسیب ببیند یا عدم انتخاب شوینده مناسب برای شستن لباس دردسرهایی ایجاد کند. اگر تصمیم گرفته‌اید که با خرید یک ماشین لباسشویی، روند شستن لباس‌ها را برای خود آسان‌تر کنید، باید بدانید که برای کار با این دستگاه به یک آموزش کلی نیاز خواهید داشت. دانستن اصول لکه‌‌بری، توجه به علائم روی ماشین لباسشویی، اصول دسته‌بندی لباس‌ها بر اساس جنس و رنگ و انتخاب تنظیمات مناسب برای دستگاه در حین شستشو، جزء چیزهایی هستند که پیش از کار با ماشین لباسشویی می‌بایست به آن ها توجه کنید.

علائم روی ماشین لباسشویی به چه معناست؟

مهم نیست که برای اولین بار ماشین لباسشویی خریده‌اید یا این که دستگاه خود را به تازگی تعویض کرده‌اید. به هرحال می‌بایست دقایقی وقت بگذارید، به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی مراجعه کنید و تمام نکات مرتبط برای کار با آن را یاد بگیرید. در واقع می‌توان گفت که محتوای این دفترچه، بهترین مرجع برای نحوه استفاده از ماشین لباسشویی و همچنین حفاظت از دستگاهی است که مبلغ زیادی برای خرید آن خرج کرده اید.

فارغ از اینکه ماشین لباسشویی شما متعلق به چه برندی است، چند اهرم یا دکمه را در صفحه کنترلگر همه دستگاه ها مشاهده می‌کنید:

  • بزرگ ترین پیچ تنظیم یا صفحه عقربه داری که روی دستگاه شماست، تنظیم کننده نوع شستشوی لباس است. پارچه‌های پنبه‌ای، رنگی، لباس های ورزشی، پرده‌ها و … همگی به یک شیوه شسته نمی‌شوند. بنابراین با آگاهی از جنس لباس‌های خود می‌بایست ماشین لباسشویی را در مناسب ترین حالت تنظیم کنید.
  • پیچ دیگر، مربوط به تنظیم دما است. معمولا ماشین های لباسشویی در دمایی بین ۳۰ تا ۹۰ درجه تنظیم می‌شوند. برای انتخاب دمای مناسب برای ماشین لباسشویی اولا باید در نظر بگیرید که جنس لباس‌ها از چه نوعی است. برخی از لباس‌ها ممکن است پس از شستشو با آب داغ به شدت آسیب ببینند. از طرفی بسیاری از شوینده‌ها نیز در آب خیلی سرد عملکرد مناسبی نخواهند داشت. بنابراین با اطمینان از نوع لباس و شوینده‌ای که انتخاب می‌کنید، دستگاه را روی یک دمای مناسب تنظیم کنید.
  • در برخی از ماشین‌های لباسشویی ممکن است که امکان کنترل چرخه‌ی شستشو، شدت چرخش و تنظیمات خشک‌کن وجود نداشته باشد. اما اگر این امکانات در دستگاه شما تعبیه شده، حتما از آن استفاده کنید. در اینجا نیز در نظر گرفتن جنس لباس اهمیت زیادی دارد. همچنین می‌توانید به ماشین لباسشویی اجازه دهید که لباس را پس از شستشو خشک کند یا آن را نسبتا مرطوب نگه دارد تا بتوانید لباس‌ها را اتو بکشید. اگر لباس شما به گونه‌ای است که حتما باید در هوای آزاد خشک شود، می‌توانید آن را به صورت کاملا خیس از دستگاه خارج کنید.

«با انواع شوینده‌ لباس سافتلن بیشتر آشنا شوید»

نحوه استفاده از ماشین لباسشویی

تحقیقات نشان می‌‌دهد که اکثر مردم، بسیاری از امکانات لباسشویی خود را نادیده می‌گیرند و تنها با دو گزینه کار می‌کنند: گزینه شستشوی روزمره و گزینه شستشوی گرم برای ملحفه‌ها و البسه لکه‌دار. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید بدانید که دارید سرمایه خود را هدر می‌دهید. انتخاب بهترین چرخه شستشو باعث صرفه جویی در مصرف آب و انرژی می‌شود و از فرسودگی زودهنگام لباس ها جلوگیری می‌کند. ضمنا به نکات زیر برای استفاده صحیح از ماشین لباسشویی توجه کنید:

 

  • دما و چرخه شستشو را تا جای ممکن، بر اساس اطلاعاتی که روی برچسب مراقبت از لباس آمده است، تنظیم کنید

ممکن است در ساعات بعد از ظهر تصمیم بگیرید پیراهن کثیفی رو بشویید که امروز عصر به آن نیاز دارید و بدین ترتیب حتی اگر مطمئن باشید که در یک چرخه معمولی، پیراهنتان تمیزتر شسته می‌شود، چرخه شستشوی سریع را انتخاب کنید. اتیکت لباس‌ها معمولا اطلاعات مهمی را برای شستن لباس در اختیار شما قرار می دهند. اگر مشخصا روی برچسب قیده شده است که آن را روی دور تند نشویید، این کار را انجام ندهید.

  • استفاده از خشک کن، طول دوره شستشو را افزایش می‌دهد

اگر در حال شستشوی لباس‌هایی از جنس نایلون یا الیاف مصنوعی هستید، با یک تنظیم مناسب، زمان شستن لباس ها را کاهش دهید تا وقتی بعد از آن از خشک کن استفاده می‌کنید و طول دوره شستشو را افزایش می‌دهید، لباس شما بیش از حد چین و چروک نخورد.

  • از مواد شوینده مناسب استفاده کنید

قرص شستشو، پودر یا مایع لباسشویی را به دستگاه اضافه کنید. اگر از مواد مایع استفاده می‌کنید قبل از قراردادن لباس‌ها درون دستگاه، آن را درون محفظه مخصوص بریزید. اگر ازقرص‌های پودری استفاده می‌کنید، ابتدا لباس را درون لباسشویی بریزید، قرص‌ها را درون کیسه مش که مخصوص شستشو است قرار دهید و سپس آن را کنار لباس‌ها بگذارید.

  • لباسشویی را بیش از حد پر نکنید

فقط لباس‌های خیلی کثیف را با لباسشویی بشویید. پر کردن بیش از حد دستگاه با لباس‌های کثیف، میزان کارایی آن را کاهش می‌دهد.

اقدامات قبل از شستشو لباس با ماشین لباسشویی

استفاده صحیح از خود دستگاه، تنها بخشی از آن چیزی است که تجربه یک شستشوی مناسب را فراهم می‌کند. قبل از شروع کار ماشین لباسشویی نیز باید نکاتی را رعایت کنید که بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

  • جدا کردن لباس‌ها

لباس ها را باید بر اساس جنس و رنگشان دسته بندی کنید. در هنگام دسته بندی لباس‌ها بر اساس رنگ، آن‌ها را در سه گروه قرار دهید:‌ سفید یا خاکستری روشن، رنگی، سیاه یا تیره. اگر حوله و ملحفه یا جین و پارچه های سنگین در میان لباس ها قرار دارد، آن ها را جدا کنید تا بعدا بشویید.

اقدامات قبل از شستشو لباس با ماشین لباسشویی

 

  • چک کردن لیبل لباس

دنبال کردن دستورالعمل‌های لیبل مراقبت از لباس اهمیت زیادی برای جلوگیری از فرسودگی لباس‌ها دارد. ممکن است لباس شما با آب گرم، اتو یا سفید کننده آسیب ببیند. بنابراین پیش از شروع شستشو باید بدانید که با چه لباسی سر و کار دارید.

  • تنظیمات برنامه ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی به روز، به گونه‌ای طراحی شده که با استفاده از یک صفحه لمسی به راحتی می‌توانید تنظیمات آن را کنترل کرده و حتی این تنظیمات را ذخیره کنید.

«اشتباهات رایج و مهم در استفاده از ماشین لباسشویی»

  • چرخش دورانی

چرخه ماشین لباسشویی بر اساس تعداد دورهای آن در دقیقه محاسبه می‌شود. برای لباس‌های ظریف این چرخه باید چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دور در دقیقه و برای لباس‌های سنگین، ۱۰۰۰ دور در دقیقه باشد. دمای آب و سرعت چرخش در تنظیمات لباسشویی، می‌بایست بر اساس نوع پارچه شما تنظیم شود. همچنین لباسشویی‌های تمام اتوماتیک می‌توانند سرعت چرخش دستگاه را هنگام روند خشک کردن لباس تغییر بدهند.

  • کنترل دما

این ویژگی با تنظیم دمای آب در ارتباط است. ماشین‌های لباسشویی که از جلو بارگیری می‌شوند بیشتر از انواع سایر لباسشویی‌ها مجهز به سیستم گرمایشی برای کنترل دمای آب هستند. برخی از انواع پیشرفته تر لباسشویی‌ها تنظیمات بخار نیز دارند که به تمیزتر شد لباس ها کمک زیادی می‌کند.

  • خیساندن

یکی از فناوری‌هایی که امروزه در ماشین‌های لباسشویی به کار گرفته می‌شود، تاخیر در شستشوی لباس‌ها است. بدین ترتیب شما به لباس ها فرصت می‌دهید که پیش از ورود به فرآیند شستشو مدتی خیس بخورند.

  • شستشوی سریع

این برنامه، شستشوی لباس‌های کوچک را در مدت زمان کوتاه فراهم می‌کند. البته بهتر است از این امکان زمانی استفاده کنید که فرصت کم است و لباس دیگری برای پوشیدن ندارید.

اقدامات هنگام شستشو

اولین قانون استفاده از هر ماشین لباسشویی، انتخاب شوینده مناسبی است که برای استفاده در این دستگاه طراحی شده. ضمنا سعی کنید از شوینده‌هایی استفاده کنید که در دمای پایین آب هم می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. رعایت نکات زیر حین شستشوی لباس ها اهمیت زیادی دارد.

  • استفاده از شوینده، نه کم و نه زیاد!

برای اینکه میزان مناسبی از شوینده را درون دستگاه بریزید، باید دستورالعملی که روی بسته‌بندی آن‌ها نوشته شده را دنبال کنید. اگر از آبی استفاده می‌کنید که املاح معدنی زیادی دارد باید از شوینده بیشتری استفاده کنید.

«چقدر پودر لباسشویی در ماشین لباسشویی بریزیم؟»

  • لباس‌ها را درون دستگاه بریزید

ماشین لباسشویی را متناسب با ظرفیتش از لباس‌های کثیف پر کنید. برای این که شستشو به خوبی انجام شود لباس‌ها باید فضای کافی داشته باشند. برای این که از میزان این فضا مطمئن شوید، کف دست خود را بین لباس ها و دیواره دستگاه قرار دهید. اگر موفق به انجام این کار شدید، دیگر مشکلی وجود ندارد.

شستشوی لباس با ماشین لباسشویی

  • از نرم کننده استفاده کنید

مراقب باشید که بیشتر از خط ماکسمیم، محفظه را از مایع نرم کننده لباس پر نکنید. در غیر این صورت ممکن است توزیع شوینده به خوبی انجام نشود.

  • دما را تنظیم کنید

دمای آب را بر اساس جنس لباس و اطلاعاتی که روی لیبل لباس موجود است تنظیم کنید. بهتر است همواره لباس‌ها در دمای پایین شسته شوند.

  • لباسشویی را روی چرخه مناسب تنظیم کنید.

باز هم با مراجعه به لیبل مراقبت از لباس و آگاهی از جنس و الیاف پارچه، تنظیمات مناسب را برای انتخاب بهترین چرخه شستشو انجام دهید.

  • درب لباسشویی را ببندید و دکمه شروع به کار را فشار دهید.

حداکثر دو ساعت پس از پایان چرخه شستشوی لباس، لباس‌ها را از دستگاه خارج کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه لباس‌های پنبه‌‌ای یا نخی را بشوییم؟

اقدامات پس از شستشو

پس از اتمام چرخه شستشو، بسته به این که دستگاه شما نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک باشد، می‌توانید از سایر امکانات آن، برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید. در بسیاری از ماشین‌های لباسشویی نیازی به دخالت فیزیکی شخص، برای خشک کردن لباس‌ها نیست.

هنگامی که چرخه شستشو به پایان می‌رسد، ماشین لباسشویی می‌تواند به صورت خودکار، خود را در حالت خشک‌کن قرار دهد. در عین حال اگر لازم باشد، می‌توانید به صورت دستی نیز مدت زمان چرخه خشک کن را تنطیم کنید. این آخرین مرحله از شستشوی لباس ها با ماشین لباسشویی است. حالا با خیال راحت آن را از دستگاه حارج کنید، تا رطوبت اضافی لباس گرفته شده و کاملا خشک شود.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

سوالات متداول آموزش شستن لباس با ماشین لباسشویی

بهترین روش شستن لباس در ماشین لباسشویی چیست؟

استفاده از مواد شوینده مناسب مانند مایع و پودر ماشین لباسشویی، استفاده از مواد شوینده به مقدار لازم، بیش از حد پر نکردن ماشین لباسشویی، جدا کردن لباسها بر اساس جنس و رنگ، استفاده از تنظیمات صحیح ماشین لباسشویی.

چگونه فقط از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنیم؟

ابتدا ماشین لباسشویی را روشن کنید و سپس دکمه اسپین را بزنید و دور اسپین را مشخص نمایید.

منابع و مراجع:

[1], [2], [3]

مطالب مرتبط
نظر بدهید