اتفاق خوشایندی بود اگر می توانستیم همه ی لباس‌های چرک را با هم در ماشین لباسشویی قرار دهیم و همه آن ها را تمیز تحویل بگیریم. اما جهت جلوگیری از آسیب رسیدن هنگام شستن لباس ها، ملزم به رعایت قواعدی هستیم.

برخی از این قواعد معمولا رعایت می شود، مثلا لباس هایی که باید آن ها را با دست بشوییم. مانند جوراب و مایو که مستعد نخکش شدن و پاره شدن هستند. اما آیتم های دیگری نیز هستند که شاید از آن ها بی اطلاع باشید. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند.

شستن لباس حاوی کُرک و موی حیوان

جدا کردن مو حیوانات از روی پارچه و لباس کار سختی است، اما شستن لباسی که موی حیوان خانگی به آن چسبیده است، فقط شرایط را بدتر می‌کند.

چنانچه موی حیوان خیس شود، بیشتر به لباس می چسبد و حتی اگر از لباس هم جدا شود در مخزن ماشین لباسشویی گیر میکند و حتی ممکن است مسیرهای تخلیه را ببندد و به مرور زمان از کارآیی و عملکرد ماشین لباسشویی کم کند.

نکته:  پیش از آنکه لباس یا پارچه‌ای را که موی حیوانات به آن چسبیده داخل ماشین لباسشویی بیندازید، اول با استفاده از یک برس پرز آن را بگیرید و یا توسط نوار چسب موها را جدا کنید. اگر این ابزار را ندارید می‌توانید دستکشی را خیس کنید و روی لباس بکشید.

شستن لباس دارای لک قابل اشتعال

همواره مواد قابل اشتعال را از ماشین لباسشویی دور نگه دارید (مانند گازوئیل، روغن موتور یا روغن پخت و پز، تینر و الکل) چون خشک ‌کن لباسشویی دشمن لباس شما خواهد شد؛ گرمای زیاد خشک کن می‌تواند باعث سوختگی لباس شود، حتی این امکان وجود دارد که جرقه بزند و منفجر شود.

توصیه می‌کنیم قسمت مورد نظر را با توجه به نوع لکه پاکسازی کنید و چند دقیقه صبر کنید. اگر بوی ناشی از لکه برطرف شده بود می‌توانید لباس را در ماشین لباسشویی بیندازید. در غیر اینصورت همیشه بهترین کار این است که شستشو با دست و در آب گرم انجام شود، آب گرم به برطرف کردن لکه کمک می‌کند.

شستن لباس های کار شده

لباس ها یا پارچه های ظریفی که روی آن کار شده است (مانند لباسی که ملیله دوزی دارد یا بر روی آن سنگ کار شده است) را نباید در ماشین لباسشویی انداخت زیرا حرکات ماشین می‌تواند به آن ها آسیب بزند. این آیتم های حساس و ظریف ممکن است در داخل لباسشویی و در تماس با زیپ و دکمه و … لباس های دیگر پاره و کنده شوند.

نکته: به همان توصیه‌ قدیمی و همیشگی عمل کنید! آن ها را با دست بشویید. برخی از چنین لباس هایی روی برچسبشان درج شده: “فقط خشکشویی”، در چنین مواردی حتما باید لباس یا پارچه را به یک خشکشویی معتبر بسپارید و از آنها بخواهید قسمت های کار شده را با فویل بپوشانند تا توسط محلول های شیمیایی در پروسه خشکشویی خراب نشوند.

شستن آیتم های بزرگ و حجیم

اگر می‌بینید چیزی که می‌خواهید در لباسشویی بیندازید، فضایی برای حرکت داخل مخزن ندارد این کار را نکنید، چون تمیز نخواهد شد. ضمنا به چرخان لباسشویی نیز آسیب می‌زند.

توصیه می‌کنیم اگر خودتان امکان شستشویی چیزهای بزرگ را ندارید آن ها را به خشکشویی بسپارید. ( مانند پرده های بزرگ و پتو های مسافرتی)

«نحوه شستن حوله و خشک کردن آن»

شستن لباس هایی که از پشم و مخمل و کشمیر درست شده اند

این الیاف طبیعی و حساس مناسبتی با حرکات تند و ساینده ی ماشین لباسشویی ندارند و ممکن است بدفُرم و کشیده شوند، حتی اگر فقط یک بار آن ها را بشویید.

 

توصیه می‌کنیم اگر لباس پشمی شما رنگ ثابتی دارد آن را با دست بشویید، سینک را پُر از آب سرد کنید، شوینده‌‌ای ملایم در آن حل کرده و لباس را کاملا در آن فرو ببرید. آن را بچرخانید تا همه جای آن با کف پوشانده شود و خیس بخورد. بعد از 10 تا 15 دقیقه آب کف دار را تخلیه کنید. سپس سینک را از آب سرد پُر کنید و لباس را در آن غوطه ور کرده و آبکشی نمایید.

این لباس‌ها و پارچه‌ها را زیر شیر آب آبکشی نکنید چون کف به خوبی از آن خارج نمی‌شود. آب اضافی آن را بچلانید و در یک حوله بپیچید و سپس روی حوله‌ی خشک دیگری پهن کنید تا خشک شود.

مطالب مرتبط

One Comment

نظر بدهید