یکی از مهم‌ترین الیاف طبیعی که برای تولید انواع لباس‌ها به کار گرفته می‌شود، پارچه نخی یا همان پنبه‌ای است. دلیل محبوبیت پارچه پنبه‌ای را می‌توان به طول عمر بالا، قیمت ارزان و جنس نرم آن نسبت داد. اگر می‌خواهید لباس‌های پنبه‌ای پس از سال‌ها هنوز قابل استفاده باشند، بهتر است نحوه شستن لباس های پنبه ای را یاد بگیرید و نکاتی را رعایت کنید.

نکته مهم در شستن لباس های پنبه ای این است که علامت‌های شست‌وشو روی برچسب هر یک از لباس‌ها را رعایت کنید تا لباس‌های شما دچار هیچ آسیبی نشوند. برای مثال، اگر علامتی به شکل دستی درون کاسه آب روی برچسب لباس مشاهده می‌کنید نشانگر این است که نباید این لباس را با ماشین لباسشویی و خشکشویی بشوید و تنها شست‌وشوی دستی مجاز است.

در ادامه به نحوه شستن لباس های نخی و الیاف طبیعی با دست و با ماشین لباسشویی می‌پردازیم و نکاتی درباره خشک کردن و اتو کردن آن‌ها خواهیم گفت. همچنین اگر جلوگیری از آب رفتن لباس پنبه ای دغدغه شماست، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. انواع محصولات سافتلن شامل پودر لباسشویی سافتلن و مایع لباسشویی سافتلن میباشد.

مواد شوینده مورد نیاز شستن لباس‌های پنبه‌ای و نخی

برای شستن لباس های پنبه ای و از بین بردن لکه‌های آن به مواد شوینده قوی نیاز دارید. استفاده از نرم‌ کننده لباس نیز برای نرم‌تر شدن پارچه و به حداقل رساندن چروک‌های آن اختیاری است. اگر می‌خواهید بهترین مواد شوینده لباس پنبه ای را خریداری کنید، ما پودر دستی و پودر ماشین لباسشویی سافتلن را توصیه می‌کنیم.

مواد شوینده سافتلن می‌توانند انواع لکه‌ها را با آنزیم‌های قوی خود پاک کنند. همچنین علاوه بر اینکه کیفیت لباس را تغییر نخواهند داد، آن را نرم‌تر خواهند کرد. اگر می‌خواهید لباس‌ها را با ماشین لباسشویی بشویید، یک‌ونیم پیمانه پودر لباسشویی برای لباس‌های نیمه‌کثیف و دو پیمانه برای لباس‌های بسیار کثیف مورد نیاز است.

مراحل شستن لباس‌های پنبه‌ای و نخی با دست

برای شستن لباس های پنبه ای با دست، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. در اولین مرحله، تشتی از آب سرد فراهم کرده و لباس را کاملا درون آن قرار دهید.
  2. مواد شوینده را بریزید و یک ربع تا نیم ساعت صبر کنید.
  3. اکنون بخش لکه‌دار لباس پنبه‌ای را مالش دهید تا لکه‌ها پاک شوند. سایر بخش‌های لباس را نیز چنگ بزنید. لباس را نپیچانید؛ زیرا در این صورت ممکن است دچار تغییر اندازه شود.
  4. اگر لباس پنبه‌ای کاملا تمیز شده است، آبکشی را شروع کنید. تشت را از آب کثیف خالی کرده و دوباره آب سرد و تمیزی را به درون آن بریزید. برای حذف کردن مواد شوینده از درون لباس، آن را با ملایمت بفشارید. اگر یک بار آبکشی کافی نیست، دوباره این مرحله را تکرار کنید.
  5. لباس را بردارید و کمی بفشارید تا آب‌های اضافی از آن خارج شوند. سپس آن را تکان دهید و در هوای آزاد روی بند پهن کنید.

بیشتر بخوانید: طرز اتو کشی بافتنی


شستن لباس های پنبه ای با دست

چگونگی شستن لباس‌های پنبه‌ای با ماشین لباسشویی

برای شستن لباس های پنبه ای با ماشین لباسشویی، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. لباس‌های تیره و روشن را با هم درون لباسشویی نیندازید. مطمئن شوید لباس رنگ پس نخواهد داد.
  2. مواد شوینده را درون کشوی مخصوص خود بریزید. استفاده از سفیدکننده و نرم‌کننده اختیاری است.
  3. برنامه شستن لباس های پنبه ای (Cotton) را انتخاب کنید؛ زیرا این برنامه جنس لباس‌های شما را در نظر می‌گیرد. از برنامه معمولی نیز می‌توانید استفاده کنید؛ اما برنامه مخصوص پنبه مناسب‌تر است.
  4. اکنون زمان انتخاب دمای ماشین لباسشویی است. دمای 30 درجه مناسب‌ترین دما برای شستن لباس پنبه ای مردانه و زنانه است. در این دما مواد شوینده می‌توانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند. به برچسب لباس توجه کنید و اگر دمای دیگری روی آن نوشته شده است، دمای ماشین لباسشویی را روی دمای تعیین‌شده تنظیم کنید.
  5. شست‌وشو با ماشین لباسشویی را شروع کنید.

نحوه شستن لباس الیاف طبیعی

در این بخش به نحوه شستن لباس الیاف طبیعی مانند کتان، ابریشمی و پشمی و نکات لازم خواهیم پرداخت تا این جنس از لباس‌ها پس از شست‌وشو عمری طولانی و بدون هیچ تغییری در اندازه و رنگ داشته باشند.

کتان

لباس کتان از سایر انواع لباس‌ها مانند ابریشمی مقاوم‌تر است؛ ولی نباید این موضوع باعث شود که نکات لازم را رعایت نکنید. اگر قصد دارید لباس کتان را با ماشین لباسشویی بشویید، از پر کردن آن خودداری کنید؛ زیرا قدرت جذب آب لباس کتان در مقایسه با لباس پنبه‌ای بیشتر است. از آب سرد و دور کند خشک‌کن برای شست‌وشوی این جنس با ماشین لباسشویی استفاده کنید.

تا جایی که می‌توانید سعی کنید شستن لباس کتان را در زمان کوتاه‌تری به پایان برسانید تا صدمه‌ای به بافت پارچه نرسد. اگر لباس بسیار ظریفی دارید و حدس می‌زنید ماشین لباسشویی به آن آسیب خواهد رساند، آن را در یک بالش نخی گذاشته و سپس درون ماشین لباسشویی قرار دهید. به علائم برچسب لباس‌های کتان توجه کنید و طبق آن‌ها اقدام به شستن کنید.

ابریشمی

از آنجایی که این جنس لطیف‌تر از سایر الیاف طبیعی است، برای شست‌وشوی آن باید بیشتر دقت کنید. به‌هیچ‌وجه لباس ابریشمی را درون لباسشویی نگذارید. همچنین بهتر است به جای مواد شوینده از شامپو بچه یا محلول سرکه و آب استفاده کنید. برای خشک کردن این نوع لباس از هوای آزاد استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید از اتو استفاده کنید، از کشیدن اتو روی لباس خودداری کنید. اتو را یک یا دو ثانیه روی لباس بگذارید و بردارید.

پیش از هر کاری ابتدا باید از ثابت بودن رنگ لباس ابریشمی مطمئن شوید؛ زیرا در غیر این صورت، آب رنگ لباس ابریشمی را برای همیشه از بین خواهد برد و منجر به کاهش کیفیت آن خواهد شد. ابتدا پارچه‌ای سفید رنگ را کمی مرطوب کرده و به قسمت درونی لباس بزنید. اگر پارچه رنگی شد، متاسفانه لباس ابریشمی شما دارای رنگ ثابتی نیست و باید به خشک‌شویی سپرده شود.

پشمی

لباس پشمی را با دست در آب سرد شست‌وشو دهید. در صورتی که می‌خواهید از ماشین لباسشویی برای شستن لباس پشمی استفاده کنید، از آب 30 درجه استفاده کنید. همچنین از شوینده مخصوص لباس‌های پشمی استفاده کنید تا عمر لباس طولانی‌تر شود؛ زیرا آنزیم‌های مواد شوینده معمولی ممکن است به پشم صدمه برساند. همانند لباس ابریشمی باید آن را در هوای آزاد خشک کنید. از چوب لباسی استفاده نکنید؛ زیرا در این صورت لباس پشمی کشیده خواهد شد.


بیشتر بخوانید: نحوه شستن پرده توری 


روش‌های خشک کردن و اتو کردن لباس‌های پنبه‌ای

اگر لباس پنبه‌ای را در دمای بالا خشک کنید، با لباسی کوچک‌تر از اندازه واقعی روبرو خواهید شد. همچنین این دمای بالا می‌تواند لباس پنبه‌ای را چروک کند؛ بر این اساس، از حالت ضد چروک یا همان Crease Care هنگام شستن لباس های پنبه ای در ماشین لباسشویی استفاده کنید.

برای خشک کردن لباس پنبه ای به رنگ لباس توجه کنید. اگر لباس‌های پنبه‌ای شما سفید رنگ هستند، پهن کردن آن‌ها روی بند زیر آفتاب مانعی ندارد؛ ولی اگر لباس‌هایتان رنگی هستند، آن‌ها را زیر آفتاب پهن نکنید؛ زیرا آفتاب رنگ آن‌ها را کم‌رنگ‌تر خواهد کرد.

برای اتو کردن لباس پنبه ای، لباس‌ها را پشت و رو کرده و از درجه متوسط اتو استفاده کنید. بهتر است پارچه‌ای بین اتو و لباس بگذارید تا احتمال سوختن آن به حداقل برسد. اگر لباس‌های پنبه‌ای بسوزند، زرد رنگ خواهند شد. علاوه بر اتو، می‌توان دستگاه بخور برای حذف کردن چروک بزرگ لباس پنبه‌ای به کار برد.

خشک کردن لباس پنبه ای

چگونه از آب رفتن لباس‌های پنبه‌ای و نخی جلوگیری کنیم؟

کوچک‌تر شدن یا آب رفتن، یکی از مشکلات متداول در نحوه شستن لباس پنبه ای محسوب می‌شود. بهتر است بدانید دلیلی که لباس‌ها آب می‌روند این است که نخ‌های آن‌ها هنگام تولید در کارخانه کمی کشیده می‌شوند. استفاده از حرارت بالا در خشک کردن یا شستن لباس های پنبه ای باعث خواهد شد این نخ‌ها به همان اندازه پیشین خود بازگردند.

برای جلوگیری از رخ دادن چنین مشکلی، بهتر است از ماشین لباسشویی برای شستن پارچه پنبه‌ای استفاده نکنید؛ اگر تمایلی به شستن لباس‌ها به‌صورت دستی ندارید، ظریف‌ترین برنامه ماشین لباسشویی را انتخاب کنید. همچنین استفاده از خشک‌کن نیز توصیه نمی‌شود. لباس‌ها روی رخت پهن کنید و منتظر بمانید هوای آزاد رطوبت را از آن‌ها بگیرد. اگر شرایط شما به گونه‌ای است که امکان انجام چنین کاری وجود ندارد، کمترین درجه حرارت خشک‌کن را انتخاب کنید.

سخن آخر

پارچه پنبه‌ای یکی از پارچه‌های متداول برای تولید انواع لباس‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا در هر آب‌وهوایی می‌توان از این لباس‌ها استفاده کرد. در شستن لباس های پنبه ای باید نکاتی را رعایت کنید تا هیچ تغییری در کیفیت و اندازه لباس‌ها مشاهده نکنید و بتوانید از آن برای مدتی طولانی استفاده کنید. از آنجایی که در تولید الیاف طبیعی از مواد موجود در طبیعت استفاده شده است، شستن و خشک کردن آن‌ها نیازمند دقت بیشتری است. در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته‌ای باید بدانید این است که از آب سرد و مواد شوینده مناسبی مانند سافتلن برای شستن لباس پنبه ای زنانه و مردانه استفاده کنید تا بهترین نتیجه ممکن را مشاهده کنید. اگر به برچسب لباس‌ها نگاه کنید، خواهید دید که به نکات لازم برای شستن لباس های پنبه ای اشاره شده است. همچنین پهن کردن لباس‌های پنبه‌ای روی طناب بهترین روش برای خشک کردن آن‌هاست. البته به این نکته نیز توجه کنید که نباید آفتاب به‌صورت مستقیم به لباس‌هایتان بتابد.

مطالب مرتبط
نظر بدهید