لباس نقش مهمی در روابط اجتماعی ما دارد که ممکن است به هر دلیلی چرک‌مرده شود و لکه‌های روی آن، ظاهر نامناسبی را ایجاد کند. دلایل مختلفی مثل شستشوی هم‌زمان لباس‌های رنگی و سفید، استفاده از شوینده نامناسب و قرارگرفتن مداوم در معرض آلودگی باعث چرک مردگی لباس ‌ها می‌شود که در صورت اطلاع از بهترین ترفندهای از بین بردن چرک مردگی لباس، می‌توان به‌راحتی از وجود آن‌ها خلاص شد. در ادامه شما را با دلایل چرک مردگی لباس، شوینده‌های مناسب و روش‌های از بین بردن چرک مردگی لباس آشنا می‌کنیم. انواع محصولات سافتلن شامل پودر لباسشویی سافتلن و مایع لباسشویی سافتلن میباشد.

مواد شوینده موردنیاز برای پاک‌کردن چرک مردگی لباس

هیچ یک از ما دوست ندارد لباسش چرک‌مرده باشد. پوشیدن چنین لباسی حس خوبی نمی‌دهد؛ بنابراین باید به فکر ازبین‌بردن آن بود.

از طرفی لباس‌ها در بخش‌هایی مثل یقه، سرآستین و زیربغل که در معرضِ آلودگی بیشتری هستند، دچار چرک‌مردگی بیشتر می‌شوند. لکه‌هایی مثل روغن، رب، خون، قهوه و… اگر برای مدتی روی بافت پارچه بمانند آن را چرک مرده می‌کند.

از بین بردن چرک مرده


بیشتر بخوانید: مراقبت از لباس های چرم


در برخورد با لباس‌های مختلف باید بدانید چگونه چرک مردگی لباس رنگی را از بین ببریم و لباس‌های سفید را چطور تمیز کنیم. شوینده‌های مختلفی برای از بین بردن چرک مردگی لباس وجود دارد که باتوجه‌به نوع لکه ایجاد شده، شدت آن، جنس و رنگ پارچه می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی برخی از این شوینده‌ها می‌پردازیم:

مایع ظرف‌شویی و شامپو

درست است که کاربرد اصلی این مواد رفع لکه چرک مردگی نیست. بااین‌حال قابلیت ازبین‌بردن آن‌ها را دارند. بخصوص در رفع لکه‌های حاصل از چربی مؤثرند. لکه‌هایی که روی پارچه‌های نرم ایجاد شده‌اند و مدت زیادی از آن‌ها نگذشته است را می‌توانید با این شوینده‌ها از بین ببرید.

سفیدکننده لباس

اگر رنگ لباس چرک‌مرده یا لک شده کاملاً سفید یا بسیار روشن است؛ می‌توانید آن را با محلول سفیدکننده بشویید. محلول سفیدکننده می‌تواند چرک مردگی یقه، آستین، زیربغل و سایر لکه‌هایی که به‌خاطر غذا، مواد صنعتی، روغن‌ها و غیره روی لباس ایجاد شده‌اند را پاک کند. حتی اگر لباس در اثر شستشو با لباس‌های رنگی تغییر رنگ داده باشد مایع سفیدکننده می‌تواند تا حدودی رنگ آن را برگرداند؛ اما نکته مهم در استفاده از سفیدکننده این است که برای همه جنس پارچه مناسب نیست و ممکن است باعث تغییر رنگ دائمی پارچه شود.

آب‌اکسیژنه

یکی از مواد مؤثر برای ازبین‌بردن لکه‌ها آب‌اکسیژنه است. مقدار کمی از آب‌اکسیژنه را باید در مقداری آب به‌صورت محلول درآورید و قسمت‌های لک شده لباس را برای مدتی در آن قرار دهید. استفاده از این ماده نیز مثل مایع سفیدکننده لباس تنها برای رفع چرک مردگی لباس سفید و رنگ‌های بسیار روشن پیشنهاد می‌شود؛ چون ممکن است تغییر رنگ زیادی در پارچه ایجاد کند.

پودر دستی

چرک مردگی یکی از لکه‌های سخت و مقاومی است که به راحتی از روی لباس پاک نمی‌شود. این لکه معمولاً ناشی از خون خشک شده روی لباس است. برای از بین بردن چرک مردگی لباس با پودر دستی می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. ابتدا مقداری پودر دستی را روی قسمتی از لباس که لکه روی آن قرار دارد، بپاشید.
  2. سپس با استفاده از یک مسواک نرم، پودر را روی لکه به آرامی بکشید.
  3. بعد از چند دقیقه، لباس را در آب سرد خیس کنید.
  4. در نهایت، لباس را به روش معمول بشویید.

روش‌های از بین بردن چرک مردگی لباس

چرک مردگی لباس ظاهر نامناسبی به آن می‌دهد، لباس‌ها کثیف و کهنه به نظر می‌رسند و احساس نامطلوبی در بیننده ایجاد می‌کند. اگر آن‌ها به هر دلیلی چرک‌مرده شده‌اند؛ می‌توانید با کمک روش‌هایی که در ادامه برای از بین بردن چرک مردگی لباس گفته شده‌اند لباس را به حالت اول خود برگردانید.

جلوگیری از ایجاد چرک مردگی لباس

دقت در نگهداری از لباس‌ها راه مطمئنی برای جلوگیری از ایجاد چرک مردگی لباس و افزایش طول عمر آن است. کافی است نکات زیر را در نظر بگیرید تا کمتر دچار این مشکل شوید:

  • تعویض به‌موقع لباس: اولین نکته در جلوگیری از چرک مردگی لباس‌ها تعویض زودهنگام لباس‌های رنگ روشن و شستشوی مناسب آنهاست. بهتر است لباس‌های سفیدرنگ هر دو روز یکبار شسته شوند. علاوه‌برآن در هنگام شستشو نیز لباس‌های رنگ روشن از لباس‌های رنگی جدا شوند تا در حین شستشو رنگ نگیرند.
  • شستن به‌موقع لباس: اگر لکه‌ای روی لباس مثل لکه خوراکی، چربی، لاک، خون و غیره ایجاد شد، به‌سرعت آن را بشویید. برخی پارچه‌ها سرعت تغییر رنگ بالایی دارند و اگر لکه روی آن‌ها بماند بعد از شستشو هم پاک نمی‌شود و باعث چرک مردگی لباس می‌گردد.
  • مصرف مواد شوینده مناسب: استفاده از مواد شوینده مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. اگر شوینده برای جنس لباس یا نوع ماشین لباسشویی مناسب نباشد، درصورتی‌که بیش از حد قوی باشد می‌تواند رنگ لباس را ببرد و چرک مردگی ایجاد کند و اگر قدرت کافی برای تمیزکردن لباس‌ها را نداشته باشد، بازهم باعث باقی‌ماندن کثیفی روی پارچه و چرک مردگی می‌شوند. برای مثال استفاده از مایع لباسشویی که یک شوینده فوق العاده به حساب می‌آید می‌تواند در از بین رفتن چرک لباس ها کمک بسیار زیادی کند.
  • استفاده از خدمات خشک‌شویی: بهترین روش برای شستشوی لباس‌هایی که لکه‌دار یا چرک‌مرده شده‌اند و جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی استفاده از خدمات خشک‌شویی و لباس‌شویی‌های حرفه‌ای است. اگر لباسی دارید که لک شده یا برایتان مهم است که رنگ آن تغییر نکند به این گزینه فکر کنید.
  • خشک کردن لباس در فضای باز: استفاده از فضای باز برای خشک‌کردن لباس‌ها و تابش مستقیم آفتاب به آن‌ها تأثیر زیادی در ازبین‌بردن لکه‌های ناشی از چرک مردگی لباس بخصوص لکه‌های عرق و چربی دارد؛ اما درعین‌حال بهتر است لباس‌های رنگی در سایه‌ خشک شوند؛ چون تابش آفتاب باعث کم‌رنگ و کدر شدن پارچه می‌شود.
  • پشت‌ورو کردن لباس هنگام شستن: برای جلوگیری از چرک مردگی لباس بهتر است در هنگام شستشو لباس‌ها را پشت‌ورو کنیم تا تغییر رنگ کمتری داشته باشند.

جمع بندی

چرک مردگی لباس یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد؛ اما اگر پیش آمد هم نگران نباشید می‌توانید با روش‌هایی که گفته شد و با استفاده از موادی که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود رنگ لباس را به حالت عادی برگردانید. برای استفاده از این روش‌ها باید جنس لباس، نوع لکه، مدت زمانی که از ایجاد آن می‌گذرد و وسعت آن را در نظر بگیرید. چرک‌مردگی گاهی به‌صورت لکه و گاهی در تمام لباس رخ می‌دهد و تا حد زیادی امکان برگشت آن وجود دارد. در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید