یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های برقی در منزل، ماشین لباسشویی است. عملیات شستشو با ماشین لباسشویی در ظاهر کاری آسان به نظر می‌رسد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که برای شستشو با ماشین، تنها کافی است لباس‌ها را در دستگاه قرار دهند؛ مواد شوینده را اضافه کنند و در آخر ماشین را روشن کنند و تمام!
این فرآیند آنقدر که تصور می‌کنید آسان نیست. انجام اشتباهات کوچک و نادیده گرفتن نقش پر رنگ مایع لباسشویی در افزایش طول عمر دستگاه، خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.
همانطور که متوجه شدید، استفاده از مواد شوینده برای سلامت دستگاه از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه مواد شوینده در حالت‌های مایع، قرص و پودر به بازار عرضه می‌شود که هرکدام از مزایا و معایب متفاوتی برخوردار است.
شما استفاده از چه محصولی را جهت شستشو با ماشین لباسشویی ترجیح می‌دهید؟ مایع لباسشویی چیست؟ آیا مایع لباسشویی برای ماشین ضرر دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که در ادامه مطالب به آن‌ها پاسخ داده‌ شده است.

مایع‌ لباسشویی

پودرهای لباسشویی دارای قابلیت پاک‌کنندگی بالا هستند؛ اما این محصولات حاوی سدیم پربورات هستند که وظیفه سفیدکنندگی را برعهده دارد. به همین دلیل استفاده مکرر از پودر لباسشویی باعث کاهش دوام و تغییر شکل البسه می‌شود. استفاده از پودر در هنگام شستن لباس‌های ظریف و حساس باعث آسیب دیدن الیاف لباس می‌شود. شاید قدرت پاک‌کنندگی مایع لباسشویی از پودر لباسشویی کمتر باشد، اما دیگر با مشکلاتی همچون تغییر شکل لباس‌ها یا بی‌کیفیت شدن آن‌ها مواجه نخواهید شد.
رایحه دلنشین مایع لباسشویی، عطر تمیزی را بر روی لباس‌ها به یادگار می‌گذارد. همچنین، این محصولات دارای قابلیت حل‌شوندگی در دمای پایین هستند.
امروزه، مایع‌لباسشویی در طیفی گسترده و متنوع به بازار عرضه می‌شود که مصرف‌کنندگان می‌توانند بسته به نیاز، مواد شوینده مناسب را انتخاب کنند. این محصولات محبوب، دوستدار محیط‌ زیست هستند.

انواع مایع لباسشویی به شرح زیر می‌باشد

مایع لباسشویی روزانه

این محصول با فرمولاسیون جدید، برای شستشوی روزانه مناسب می‌باشد و می‌توانید با خیال راحت برای انواع لباس‌ها با رنگ‌های متفاوت از آن استفاده کنید.
مایع ‌لباسشویی روزانه با نام جنرال (General) مشخص می‌شود و می‌توانید برای شستن انواع لباس‌های ظریف و مجلسی، انواع پارچه‌های پرده‌ای و پارچه‌های ابریشمی از آن بهره ببرید، بدون آنکه آسیبی به پارچه وارد شود.

مایع لباسشویی مخصوص لباس کودک

پوست نوزادان و کودکان لطیف و حساس است. با استفاده از مایع مخصوص لباس کودک، می‌توانید از ایجاد الکتریسیته ساکن و حساسیت پوستی در نوزاد پیشگیری کنید.
همچنین، افرادی که دارای حساسیت‌های پوستی هستند، می‌توانند از مایع لباسشویی کودکان استفاده کنند؛ زیرا این محصولات فاقد رایحه و مواد شیمیایی مضر هستند.

مایع لباسشویی مخصوص لباس کودک

مایع لباسشویی پلی‌واش

این محصولات با استفاده از آنزیم‌های طبیعی، شوینده‌ای مناسب جهت از بین‌ بردن لکه‌ها از روی انواع پارچه، به حساب می‌آیند. مایع لباسشویی پلی‌واش، بدون اینکه آسیبی به الیاف و رنگ پارچه وارد کند، لباس‌ها را مانند روز اول زیبا و تمیز می‌کند.

مایع لباسشویی مشکین شوی

بهترین گزینه جهت شستن لباس‌های تیره و مشکی، مایع لباسشویی مشکین شوی است. فرمولاسیون این محصولات به گونه‌ای طراحی شده است که از تغییر رنگ و بور شدن لباس‌های تیره جلوگیری می‌کند. مایع لباسشویی تیره‌شوی دارای خاصیت ضد الکتریسیته است. به همین خاطر، مانع از جذب گرد و غبار توسط پارچه می‌شود و از ایجاد الکتریسیته ساکن پیشگیری می‌کند.

مایع لباسشویی رنگین‌شوی

حفظ رنگ لباس‌ها برای هرکسی دارای اهمیت و مهم است. با استفاده از مایع‌ لباسشویی رنگین‌شوی، دیگر دغدغه‌ای برای تغییر رنگ ‌لباس‌ها و یا انتقال رنگ در حین شستشو وجود نخواهد داشت.
فرمولاسیون این محصولات به گونه‌ای طراحی شده است که باعث حفظ رنگ و شادابی لباس‌ها می‌شود. با استفاده از مایع لباسشویی رنگین‌شوی، لباس‌ها مانند روز اول زیبا و با نشاط به نظر می‌رسند.

مایع لباسشویی رنگین‌شوی

مایع لباسشویی سفیدشوی

با شستشو لباس‌های سفید با مایع لباسشویی سفیدشوی، درخشندگی و شفافیت لباس‌ها حفظ خواهد شد. همچنین، با استفاده مکرر از این محصول، برق تمیزی به لباس‌ها بازخواهد گشت.
آنزیم‌های لیپاز، آمیلاز و پروتئاز به کار رفته در ساختار این محصولات، تمامی لکه‌ها و آلودگی‌ها را از اعماق الیاف می‌زداید.

مایع لباسشویی برای ماشین ضرر دارد؟

ضرر مایع لباسشویی برای ماشین در مقایسه با انواع پودرها، بسیار کمتر است. یکی از مزیت‌های این شوینده، قابلیت حل‌شوندگی بالا در دما پایین است.
این محصولات بر خلاف پودرها، به راحتی در آب سرد یا آب با سختی بالا حل می‌شوند. بنابراین احتمال تشکیل رسوب در ماشین لباسشویی را کاهش می‌دهند و به نحوی از آسیب دیدن ماشین لباسشویی پیشگیری می‌کنند.
مواد شیمیایی به کار رفته در مایعات، کمتر از پودرها است. به همین خاطر، دوستی مناسب برای ماشین لباسشویی و محیط زیست به حساب می‌آید.
کارخانه‌ها فرمولاسیون مایع لباسشویی را متناسب با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات ماشین‌ لباسشویی، تغییر می‌دهند تا با به روز رسانی فرمولاسیون، محصولی سازگار با انواع دستگاه‌های جدید و پیشرفته تولید کنند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که ضرر مایع لباسشویی برای ماشین، از سایر شوینده‌ها کمتر است.
لازم به ذکر است که این مطالب به معنی بی‌ضرر بودن مایع لباسشویی نیست. استفاده نامناسب از هر محصولی می‌تواند باعث کاهش طول عمر یا کارایی دستگاه شود.
از سوی دیگر، فرقی ندارد که از مایع لباسشویی استفاده می‌کنید یا پودر، در هر دو صورت، استفاده از محصولات نامطلوب و بی‌کیفیت و یا انجام روش‌های غیر اصولی می‌تواند خساراتی باور نکردنی به دستگاه وارد کند.

«بیشتر بخوانید: مایع لباسشویی چیست؟ کدام بهتر است؛ پودر یا مایع؟»

نکات ضروری استفاده از مایع لباسشویی؛ برای جلوگیری از آسیب دیدن آن

اغلب افراد برای فرار از مسئولیت خسته‌کننده شستشوی لباس‌ها به سراغ ماشین ‌لباسشویی می‌روند. این دسته از افراد، جهت شستن انواع وسایل مانند لباس‌ها، پرده‌ها، ملحفه، کفش و… به ماشین لباسشویی اعتماد می‌کنند. بنابراین، سلامت ماشین لباسشویی برای آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رعایت نکات ضروری هنگام استفاده از مایع لباسشویی و سرویس سالانه دستگاه، نقش پررنگی در افزایش طول عمر و سلامت قسمت‌های مختلف ماشین لباسشویی دارد. نکات ضروری هنگام استفاده از ماشین لباسشویی به شرح زیر است:

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

یکی از رایج‌ترین اشتباهات رایج در میان مردم، استفاده بیش از حد از مواد شوینده است. بسیاری از خانم‌های خانه‌دار تصور می‌کنند که استفاده از شوینده زیاد رابطه مستقیمی با تمیزی بیشتر لباس‌ها دارد. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.
استفاده بیش از حد از مواد شوینده باعث ایجاد اختلال در چرخه شستشو می‌شود. بعد از اتمام کار دستگاه، جرم مواد شوینده اضافی بر روی لباس‌ها و درون حفره‌های ماشین باقی می‌ماند. از طرف دیگر، موجب ایجاد بوی بد و رشد باکتری‌ها در ماشین لباسشویی می‌شود.
یکی از دلایل سفیدک زدن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، استفاده بیش از حد از مواد شوینده است. اگر به سلامت لباس‌ها و طول عمر دستگاه اهمیت می‌دهید، از شوینده‌ها به اندازه مورد نیاز استفاده کنید.

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

انتخاب شوینده مناسب با ماشین لباسشویی

اگر در خانه از ماشین لباسشویی پر بازده (HE) استفاده کنید، پس لازم است مایع لباسشویی را متناسب با ماشین‌های پربازده و کارآمد انتخاب کنید.
تحت هیچ شرایطی از مایع‌های معمولی برای این دسته از ماشین‌ها استفاده نکنید؛ زیرا، در این صورت احتمال دارد که مواد شوینده بر روی لباس‌ها و درون دستگاه باقی بماند. همچنین، مایع لباسشویی معمولی در دستگاه‌های HEکف زیادی تولید می‌کند و باعث تخریب دستگاه می‌شود.
اگر در فکر کاهش ضرر مایع لباسشویی برای ماشین هستید، محصولاتی را خریداری کنید که همسو با دستگاه شما طراحی شده‌اند.

انتخاب شوینده مناسب با ماشین لباسشویی

تمیز کردن محفظه مواد شوینده قبل از استفاده از مایع لباسشویی

سازندگان ماشین لباسشویی توصیه می‌کنند که “مخزن مواد شوینده را به طور مرتب تمیز کنید.”
آب بعد از رد شدن از شیربرقی، وارد محفظه مواد شوینده می‌شود. اگر این محفظه دارای رسوب یا گرفتگی باشد، فشار آب کم خواهد شد و آب‌گیری ماشین لباسشویی با مشکل مواجه می‌شود. برای رفع این مشکل، لازم است که قبل از استفاده از مواد شوینده، محفظه را بررسی کنید و از تمیزی آن مطمئن شوید.
در صورت مشاهده آلودگی یا رسوب در این قسمت، محفظه را خارج کرده و با استفاده از آب ولرم و فرچه آغشته به مواد شوینده آن را تمیز بشویید.

«بیشتر بدانید: نحوه استفاده از مایع لباسشویی به چه شکل است؟»

نتیجه‌گیری

با پیشرفت علم و تکنولوژی، ماشین‌های لباسشویی پیشرفته‌ای به بازار عرضه شده است. استفاده از دستگاه‌های جدید، کار ما راحت‌تر کرده است. اما فراموش نکنید که مراقبت، استفاده از شیوه صحیح و شوینده‌های مناسب یکی از ارکان اساسی در عملیات شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی است. بنابراین، قبل از خرید هرگونه مواد شوینده، دفترچه راهنما دستگاه را با دقت مطالعه کنید.
قبل از خرید مواد شوینده، نوشته‌های روی بسته را با دقت مطالعه کنید. با آگاهی از مزایا و معایب شوینده‌ها، می‌توانید ضرر مایع لباسشویی برای ماشین را کاهش دهید.

سوالات متداول:

  • آیا مایع لباسشویی برای ماشین ضرر دارد؟

ضرر مایع لباسشویی برای ماشین بسیار کمتر از پودر لباسشویی است. البته، ناگفته نماند که پودرها گزینه‌ای مناسب برای از بین بردن لکه‌های سرسخت و قدیمی به حساب می‌آیند. اما در دراز مدت، باعث ایجاد رسوب و کاهش عمر دستگاه می‌شود.

  • ضرر مایع لباسشویی برای ماشین کمتر است یا ضرر وایتکس؟

وایتکس یکی از ابداعات شگفت انگیز بشر، جهت شستشو و ضدعفونی کردن انواع سطوح است. با رعایت نکات اولیه، می‌توانید از این شوینده جهت شستشو لباس‌ها با ماشین استفاده کنید. نکات ضروری هنگام استفاده از وایتکس به شرح زیر است:

  • قبل از استفاده از وایتکس، لیبل روی لباس را با دقت مطالعه کنید تا از بی ضرر بودن آن برای لباس مطمئن شوید.
  • وایتکس‌های کلردار باعث آسیب دیدن دستگاه می‌شوند. بنابراین، قبل از استفاده از وایتکس، نوشته‌های روی بسته‌بندی را مطالعه کنید و مطمئن شوید که فاقد کلر است.
  • به هیچ عنوان از مایع لباسشویی و وایتکس به طور همزمان استفاده نکنید؛ زیرا، می‌تواند باعث وارد شدن آسیب و خسارات جبران ناپذیر به ماشین شود.
مطالب مرتبط
نظر بدهید