ماشین لباسشویی اختراع شگفت‌انگیزی است. لباس‌های کثیف و بدبو وارد می‌شوند و تنها با فشار چند دکمه تمیز بیرون می‌آیند. با این‌حال، هرقدر هم که ماشین لباسشویی شگفت‌انگیز باشد، برخی چیزها وجود دارند که هرگز نباید در آن وارد شوند. برخی از آن‌ها واضح هستند: تلفن همراه، کیف پول، خودکار، کلید‌ها و سکه‌های باقی‌مانده در جیب هرگز نباید در ماشین لباسشویی قرار بگیرند. بعد از آن‌ها، لباس‌های کوچک و ظریفی مانند جوراب کودک، لباس زیر زنانه و پارچه‌های توری قرار می‌گیرند که می‌توانند در ماشین لباسشویی گذاشته شوند، اما همیشه باید آن‌ها را در یک کیسه مشبک قرار دهید تا از آن‌ها در برابر گم شدن یا آسیب دیدن محافظت کنید. در نهایت نوبت به لباس‌هایی می‌رسد که هیچگاه نباید وارد ماشین لباسشویی شوند، چرا که حتی یک شستشوی ماشینی نیز ممکن است به آن‌ها آسیب وارد کند. تیم سافتلن در این مقاله نکاتی در مورد شستن لباس با ماشین لباسشویی و شیوه‌های جایگزین شستشوی این لباس‌ها را به شما معرفی می‌کند.

بایدها و نبایدهای شستن لباس با ماشین لباسشویی

لباس‌های خود را دسته‌بندی کنید

برای دستیابی به شستشوی مطلوب و همچنین اطمینان از ماندگاری بیشتر لباس‌ها‌، بایستی پیش از شستن لباس‌ها، آن‌ها را دسته‌بندی کرد. لباس‌ها باید بر اساس موارد زیر طبقه‌بندی شوند:

  • الیاف: لباس‌های دارای الیاف ظریف را، که به چرخه شستشوی آرام‌تری نسبت به لباس‌های سنگین نیاز دارند، جدا کنید.
  • رنگ: لباس‌های سفید را از لباس‌های رنگی‌ها، و لباس‌های روشن را از لباس‌های تیره جدا کنید.
  • خاک: خاک می‌تواند از یک لباس به لباس دیگر منتقل شود، بنابراین لباس‌های بسیار کثیف را جداگانه بشویید.
  • پرز: جیب‌ها را چک کرده و در صورت وجود دستمال‌ کاغذی، آن‌ را خارج کنید. پارچه‌های پرزدار، مخصوصا پتوها، روتختی‌های مخملی، قالی‌ها و لباس‌های پشمی را جداگانه بشویید و مرتبا فیلتر پرز‌های ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید.

از مقدار مناسب مواد شوینده استفاده کنید

استفاده از مقدار مناسب شوینده لباس بسیار مهم است. تصور نکنید که با افزودن ماده شوینده بیشتر، لباس‌های شما تمیزتر می‌شوند. چنین تصوری در مورد شستن لباس درست نیست. اگر متوجه شدید که لباس‌های شما سفت شده‌اند، بوی صابون می‌دهند و روی آن‌ها تکه‌های پودرمانند وجود دارد، احتمالا بیش از حد صحیح از مواد شوینده استفاده می‌کنید. پیش از شستن لباس به مقدار توصیه شده روی برچسب مواد شوینده پایبند بمانید.

از مقدار مناسب مواد شوینده استفاده کنید

برای لباس‌های ظریف از کیسه لباسشویی استفاده کنید

لباس‌های حساس می‌توانند هر نوع لباسی را شامل شوند، اما بیشتر لباس‌های زیر، ابریشمی و سفید هستند که باید مراقبشان باشید. اگر این لباس‌ها برای شما ارزش زیادی دارند، قبل از اضافه کردن به ماشین لباسشویی، آن‌ها را درون کیسه لباسشویی قرار دهید.

دستگاه خود را بیش از حد بارگیری نکنید

حتی اگر لباس‌های زیادی برای شستن دارید، ماشین لباسشویی خود را بیش از حد بارگیری نکنید. اضافه‌ بار می‌تواند تعادل مخزن را به‌هم بزند که موجب نچرخیدن لباس‌ها در چرخه شستشو می‌شود و شما را با لباس‌های خیس و صابونی مواجه می‌کند. همچنین، لباس‌ها باید در اطراف خود آب داشته باشند تا شستشو به‌خوبی صورت بگیرد. برای بهترین شستشو و مراقبت از دستگاه خود، اطمینان حاصل کنید که سطح لباس‌های خشک بیش از سطح داخل وان نباشد.

رسیدگی اولیه به لکه‌ها را فراموش نکنید

پیش از قرار دادن لباس‌های لکه‌دار در ماشین لباسشویی، به سراغ لکه‌ها بروید. بیشتر لکه‌ها به‌طور کامل پاک می‌شوند، به شرط آن‌که به‌موقع و به‌درستی تمیز شوند.

«حتما بخوانید: شستشوی لباس و هر آنچه در مورد آن باید بدانید»

کدام لباس‌ها را در ماشین لباسشویی قرار ندهیم

ترمه و پشم

قرار دادن پلیور و ژاکت مورد علاقه خود در ماشین لباسشویی می‌تواند ریسکی باشد و موجب آب رفتن ترمه و پشم شود. در حالی که می‌توانید با سپردن این لباس‌ها به خشکشویی خیال خود را راحت کنید، پیشنهاد سافتلن به شما شستشوی این البسه با دست است تا از پارگی، گره خوردن و بدشکل شدن آن‌ها جلوگیری شود. برای شستن لباس پشمی یا ترمه، سینک ظرفشویی، وان یا حوضچه خود را با آب پر کنید و یک پاک‌کننده ملایم (مانند مایع لباسشویی جنرال HD یا پودر دستی سافتلن) به آن اضافه کنید. لباس خود را در آب غرق کرده و در آن بچرخانید و بگذارید تا نیم ساعت خیس بخورد. سپس به دفعات کافی آب را تخلیه کرده و مجددا پر کنید تا آب خروجی شفاف شود. از چلاندن لباس خودداری کنید، زیرا این کار باعث تغییر شکل لباس می‌شود. لباس‌ها را افقی پهن کنید تا خشک شوند.

ترمه و پشم

ابریشم

وقتی نوبت به شستن لباس‌‌های ابریشمی موردعلاقه شما می‌رسد، احتمال زیادی وجود دارد که روی برچسب مراقبتی همه آن‌ها نوشته شده باشد: “فقط خشکشویی”. با این وجود، امکان شستشوی این البسه در خانه نیز وجود دارد. روش ترجیحی کارشناسان برای شستن لباس‌‌های ابریشمی، شستن آن‌ها با دست است. این بهترین و ایمن‌ترین روش برای جلوگیری از خطر کوچک شدن، گره خوردن و آسیب‌های دیگر است. برای این‌کار از آب خنک و شوینده ملایم استفاده کنید. لباس‌ها را آویزان کنید تا خشک شوند، از قرار دادن آن‌ها زیر آفتاب خودداری کنید چرا که این کار باعث محو شدن رنگ پارچه می‌شود.

لباس‌های زیر

قلاب‌های لباس زیر نه‌تنها می‌توانند به لباس‌های دیگر شما گیر کنند، بلکه ممکن است بندها و نوارهای آن‌ها کشیده شوند و هنگام چرخش با بقیه لباس‌ها، شکل خود را ازدست بدهند. اگر می‌توانید، این موارد را با دست بشویید و از خشک‌کن استفاده نکنید. روش صحیح این است که آن‌ها را روی یک سطح صاف بگذارید تا خشک شوند، زیرا آویزان شدن نیز باعث کشیدگی آن‌ها شود.

«با نکات شستشوی صحیح لباس زیر آشنا شوید»

لباس‌های ساخت‌یافته

اگر چه ممکن است جنس پارچه در این‌گونه لباس‌ها مناسب لباسشویی باشد، اما گذاشتن لباس یکسره یا دامن چین‌دار به درون ماشین لباسشویی کار عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود. لباس‌های ساخت‌یافته، مانند کت و شلوارها و کت‌های دارای پد شانه، در ماشین لباسشویی ممکن است باعث شود فرم خود را ازدست بدهند. توصیه می‌شود به‌جای شستن دستی یا ماشینی، این لباس‌های مخصوص رگال را به یک خشکشویی معتمد بسپارید.

لباس‌های دارای تزئینات

از پولک‌های دوخته‌شده تا گلدوزی‌های حاوی مهره‌های پیچیده، لباس‌هایی که دارای تزئینات زیبا هستند به ندرت پس از یک چرخه شستشو بهترین حالت خود را حفظ می‌کنند. در حقیقت، احتمال زیادی وجود دارد که در پایان شستشو، تزئینات این لباس‌ها در دستگاه شما گیر کنند. در عوض، این لباس خود را به خشکشویی سپرده و یا آن را با دست و در محلول آب ولرم و شوینده ملایم بشویید. لباس خود را در آب چرخانده و بگذارید 20 دقیقه خیس بخورد. سپس بدون چلاندن آن را آبکشی کرده و روی سطحی افقی خشک کنید.

چرم

جز در مواردی که دلیل خوبی برای شستن لباس‌‌های چرمی خود دارید، از انجام این‌کار دوری کنید. چرم اصل می‌تواند در اثر واکنش به آب کوچک شود. اگر به دنبال تمیز کردن چرم هستید، این‌کار را به ‌آرامی و با دستمال مرطوب کودک انجام دهید. اگر کاپشن خلبانی شما به مراقبت دلسوزانه بیشتری نیاز دارد، به ‌سراغ یک متخصص مراقبت از چرم رفته و با این کار از سلامت لباس خود مطمئن شوید.

لباس‌هایی که با موی حیوانات خانگی پوشانده شده‌اند

هرچند پتوها، تخت‌ها و لباس‌های حیوانات خانگی به نظافت منظم نیاز دارند، اما اگر روی آن‌ها با موی گربه یا سگ پوشانده شده باشد نباید آن‌ها را درون ماشین لباسشویی بیندازید. دقیقا مانند موی شما، که می‌تواند سینک دستشویی یا تخلیه دوش را مسدود کند، موی حیوان خانگی نیز برای فیلترهای پمپ آب و تخلیه در ماشین لباسشویی دردسرساز خواهد شد. قبل از اینکه لباس‌هایی را که به‌شدت با موی حیوانات خانگی پوشانده شده‌اند را در ماشین لباسشویی بیندازید، آن‌ها را برای برس زدن به بیرون برده و یا با چند ورق خشک‌کن آن‌ها را در خشک‌کن بریزید و بگذارید تا تنها در مدت 15 دقیقه با حرارت کم از لباس جدا شوند. با این‌ کار به اندازه کافی مو ازبین می‌رود تا بتوانید آن‌ها را با خیال راحت بشویید.

پارچه‌هایی که به شدت به مایعات قابل اشتعال آغشته شده‌اند

درصورتی که لباس شما به شدت به روغن موتور، بنزین، روغن پخت‌ و ‌پز، رقیق کننده رنگ یا الکل آغشته شده است، آن را پیش از گذاشتن به درون ماشین لباسشویی، در یک ظرف بزرگ لباسشویی یا وان پلاستیکی با مقداری مواد شوینده قوی قرار دهید. اگر لکه‌ها الیاف لباس را نپوشانده باشند، می‌توانید با استفاده از دستگاه تمیزکننده اولتراسونیک، پاک‌کننده‌های برپایه حلال یا شستشوی دستی آن‌ها را تمیز کنید.

کت و شلوار دست‌دوز

حتی اگر پارچه بیرونی کت و شلوار نخی، پلی‌استر یا هر پارچه قابل شستشوی ماشینی دیگری باشد، کت‌ها، شلوارها و دامن‌های دست‌دوخت شده را هرگز نباید در ماشین لباسشویی قرار داد. بین پوسته خارجی و آستر داخلی، موادی وجود دارند که “رابط” نامیده می‌شوند و شکلی ترد به لباس می‌دهند. هنگامی که این مواد در معرض آب قرار می‌گیرند، بیشترشان ازبین رفته و حتی برخی از آن‌ها از هم می‌پاشند. علاوه براین، کت و شلوار دست‌دوخت شده و قطعات همراه آن برای حفظ رنگ کلی خود باید به خشکشویی سپرده شوند.


بیشتر بخوانید: نحوه شستن بارانی


کت و شلوار دست‌دوز

شوینده مناسب برای شستشوی لباس‌های حساس

مایع لباسشویی جنرال HD سافتلن

مایع لباسشویی جنرال HD سافتلن، علاوه بر جلوگیری از تداخل رنگی بین البسه، رنگ لباس‌ها را نیز تثبیت می‌کند. این مایع لباسشویی با استفاده از شوینده‌های ملایم‌‌تر (به دلیل استفاده از آنزیم‌های تخصصی)، علاوه بر شست‌ و شو و لکه‌بری تخصصی لکه‌های مختلف، از پارچه‌ها و لباس‌های حساس شما محافظت می‌کند. اپتیکال برایتنر موجود در این مایع لباسشویی موجب حفظ شادابی، درخشش و مراقبت از لباس‌ها در مدت زمان استفاده می‌گردد. علاوه بر حلالیت بسیار بالا و کف کنترل شده، این محصول دارای مواد ضدخوردگی و ضد رسوب نیز می‌باشد که مجموع این عوامل منجر به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی شما می‌شود.

پودر لباسشویی دستی سافتلن

پودر لباسشویی دستی سافتلن گزینه‌ای مناسب برای شستن لباس‌‌ها با دست یا ماشین لباسشویی نیمه اتوماتیک محسوب شده و با دارا بودن قدرت پاک‌کنندگی و لکه‌بری بالا در عین برخورداری از فرمولاسیون ملایم، راه حلی آسان برای شستن لباس و محافظت از لباس‌های حساس را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پودر لباسشویی با دارا بودن سفید کننده البسه سفید و درخشان کننده البسه رنگی، رنگ لباس‌های شما را نیز به‌خوبی حفظ کرده و از تداخل رنگ بین لباس‌ها جلوگیری می‌کند. پودر لباسشویی دستی سافتلن با رایحه‌ای دلپذیر و ماندگار، لباس‌های شما را برای مدت طولانی‌تری تازه نگه داشته و شما را از شستشوی مداوم لباس‌های حساس بی‌نیاز می‌کند.

در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

«بیشتر بخوانید: انواع برندهای مایع لباسشویی؛ چرا سافتلن بهترین است؟»

نتیجه گیری

فارغ از جنس لباس، بهتر است از زیاد شستن آن‌ها خودداری کنید جدای از مواقعی که لباس‌ شما به لکه‌های جدی دچار می‌شوند و یا یک روز پر از عرق تابستانی را تحمل می‌کنند، شستن لباس‌ها آنقدر هم توصیه نمی‌شود. شستن بیش از حد پارچه می‌تواند بدون اینکه حتی خودتان متوجه شوید به‌تدریج موجب ساییدگی شود.

مطالب مرتبط
نظر بدهید