لک‌شدن لباس‌ها با انواع لوازم آرایش اتفاق دور از ذهنی نیست. در واقع همه ما ممکن است به نوعی آن را تجربه‌کرده باشیم. مثلا حین استفاده از لوازم آرایش پیراهنمان آغشته به کرم‌ پودر شده یا از روی بی‌دقتی آستینمان را با لاک ناخن رنگی کرده‌ایم. بدتر از آن هنگامی است که پیش از انداختن لباس محبوبمان داخل ماشین لباس‌شویی، فراموش می‌کنیم که رژلب را از داخل جیبش خارج کنیم! اینجاست که تمیزکردن لکه لوازم آرایش یک چالش پر دردسر به نظر می‌آید. اما نگران نباشید گرچه آثار لوازم آرایش از جاهای مختلف از جمله لباس‌ها به سختی پاک می‌شوند، اما برای از بین بردن آن‌ها همیشه راه‌حلی وجود دارد. تیم سافتلن در این مقاله این راه‌حل‌ها را به شما معرفی می‌کند.

پاک کردن لکه لاک

لاک‌ از جمله لوازم‌ آرایش محبوبی است که با رنگ‌های متنوع جلوه‌ی زیبایی به ناخن‌ها می‌بخشد. اما همین رنگ‌ها در صورتی که به لباس ما آغشته شوند به هیچ‌وجه خوشایند نیستند. اگر قصد پاک کردن لاک ناخن از روی لباس‌هایتان را دارید پیش از انجام هر کاری اتیکت لباس را چک کنید و اطلاعات مرتبط با جنس الیاف آن را به دقت بررسی کنید. اگر پارچه لباس شما حاوی استات، تری‌استات یا مداکریلیک است فورا آن را به خشکشویی بسپارید و در منزل خود اقدام به پاکسازی لکه نکنید. چرا که معمولا برای از بین بردن لکه رنگ از روی این الیاف روش بی‌خطری که بتوانید در خانه اجرا کنید پیدا نخواهید کرد. مثلا استفاده از استون بر روی آن‌ها، باعث حل شدن الیاف و سوراخ شدن پارچه می‌شود!

 

چگونه لکه لاک را از روی لباس‌های قابل شستشو از بین ببریم؟

اگر بافت لباس شما از جنس موارد بالا نیست و لباس قابل شستشو است، تنها به یک لاک‌ پاک‌کن بر پایه‌ی استون یا استون ساده، یک دستمال سفید جاذب یا گوش پاک‌کن و دستمال کاغذی نیاز خواهید داشت. حالا مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مالیدن لکه لاک برای از بین بردن آن بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. با انجام این کار رنگ لاک بیشتر روی سطح پارچه پخش می‌شود و بیشتر به عمق الیاف آن نفوذ پیدا می‌کند. در عوض به محض ریختن لاک، از یک کارت اعتباری یا چاقوی کند استفاده کنید و لایه رویی آن را از سطح پارچه بلند کنید.
  2. یک درز مخفی در قسمت داخلی لباس انتخاب کنید. لاک ‌پاک‌کن یا استون را بر روی قسمت کوچکی از آن بزنید تا مطمئن شوید رنگ پارچه شما تغییر نمی‌کند.
  3. یک عدد دستمال کاغذی زیر محل لک قرار دهید. پارچه سفید یا گوش پاک‌کن را به استون آغشته کنید و آن را از اطراف لکه تا خود لکه در یک جهت بکشید. این کار مانع پخش شدن لکه روی پارچه می‌شود. تا زمان از بین رفتن تمام آثار لاک به کارتان ادامه دهید.
  4. اگر هنوز اثری از رنگ به جا مانده است باید از الکل مالشی ( برپایه اتانول ) یا حلال خشکشویی استفاده کنید. پنبه‌ای را آغشته به یکی از این دو کنید و روی محل مورد نظر ضربه بزنید. اگر لباس سفید است از چند قطره پراکسیدهیدروژن استفاده کنید تا رنگ آن به آرامی سفید شود.
  5. در مرحله آخر لباس را با دست بشورید یا داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید.

«مقاله مرتبط: پاک کردن لکه بتادین از روی لباس چگونه صورت می‌گیرد؟»

با لباس‌هایی که بر چسب Dry Clean Only دارند چه کنیم؟

برای این نوع لباس‌ها هم مراحل بالا را اجرا کنید. اما برای انتخاب پاک‌کننده مستقیما به سراغ الکل مالشی یا حلال خشکشویی بروید و از استفاده از استون پرهیز کنید.

پاک کردن لکه رژلب

رژلب جزء لوازم آرایشی محبوب و رایج میان افراد است. معمولا استفاده از رژلب با ماندگاری طولانی به رژلب‌های معمولی ترجیح داده‌ می‌شود. این بدین معناست که ترکیبات این رژ لب‌ها لکه‌های سرسختی از خود به جا می‌گذارند. مهم‌ترین کلید موفقیت شما برای از بین بردن این لکه‌ها سرعت عمل شماست. از آن جا که پارچه‌های مختلف به مواد شیمیایی مختلف واکنش نشان می‌دهند، شناسایی جنس پارچه مهم است. الیاف سفیدی که ترکیبات پلی‌استر دارند ممکن است هنگام شستشو با موادسفیدکننده زرد شوند. اگر لباس شما پشمی است هرگز از الکل،‌ آمونیاک یا شوینده‌های آنزیمی برای از بین بردن لکه های رژلب از روی آن استفاده نکنید و بافت‌های حاوی استات را از تماس با استون دور کنید. توجه داشته‌باشید که وقتی اقدام به شستشو می‌کنید پیش از خشک‌شدن لباس از محو شدن لکه اطمینان حاصل کنید. درغیر این صورت کار لکه‌زدایی دشوارتر می‌شود.

پاک کردن لکه رژلب

«تفاوت پودرلباسشویی آنزیم‌دار و بدون آنزیم چیست و کدام بهتر است؟»

چه موادی برای از بین بردن لکه رژلب به کار می‌آیند؟

  1. مایع‌ظرفشویی سازگار با پوست، شوینده‌های لباس و شامپو همگی حاوی مواد ملایمی هستند که به رنگ لباس شما آسیب نمی‌رسانند و قدرت از بین بردن مواد چرب از جمله رژلب را دارند.
  2. در دوران کرونا دست‌کم یک بطری ضدعفونی کننده دست الکلی در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. این ضدعفونی‌کننده‌ها همان ایزوپروپیل الکل هستند که برای از بین بردن بسیاری از لک‌ها از جمله لک لوازم آرایشی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.
  3. محلول آمونیاک یک محلول قوی برای پاک کردن لکه لوازم آرایش چرب مانند رژلب است. از آن جایی که این محلول سمی است هنگام استفاده از آن مطمئن شوید که اتاق تهویه مناسب داشته‌باشد. ضمنا برای آغشته‌کردن لباس به محلول از گوش‌ پاک‌کن استفاده کنید.
  4. اگر پیش از شستشوی لباس روی محل لکه، کمی فوم اصلاح بزنید عملکرد موفقیت‌آمیزتری در از بین بردن آن خواهید داشت.
  5. مخلوطی از جوش شیرین و لیموترش تهیه کنید و با پارچه تمیز روی لکه‌ی رژلب بکشید. پس از ۳۰ دقیقه لکه را بررسی کنید. اگر اثری از لکه باقی مانده ، در صورتی که جنس پارچه شما مانند جین یا پنبه ضخیم است این عمل را دوباره تکرار کنید و سپس لباس را بشورید.

پاک کردن لکه کرم ‌پودر

ترکیب کرم‌ پودر شما نقش مهمی در انتخاب شیوه مناسب برای از بین بردن لک آن‌ها بر روی لباس دارد. کافی است بدانید که کرم ‌پودر مورداستفاده شما بدون چربی است یا خیر.

پاک کردن لکه کرم ‌پودر

‌لکه‌ی کرم‌ پودر بدون چربی را چگونه از بین ببریم؟

  1. ابتدا مقداری فوم اصلاح روی محل لکه بزنید. توجه داشته‌باشید که نباید از ژل اصلاح استفاده کنید.
  2. ۳ دقیقه صبر کنید.
  3. حالا با انگشت‌های خود یا یک پارچه نرم و تمیز فوم اصلاح را روی پارچه بمالید.
  4. اگر هنوز اثری از لکه باقی مانده‌بود از الکل مالشی استفاده کنید. البته پیش از آن مطمئن شوید که الکل به بافت پارچه شما آسیب نمی‌رساند.
  5. با آب سرد محل مورد نظر از لباس را شستشو دهید.
  6. اگر لکه هنوز از بین نرفته مراحل بالا را تکرار کنید و در آخر محل لکه را با آب گرم شستشو دهید.

با لکه کرم‌ پودرهای چرب چه کنیم؟

  1. مقداری آب ولرم را روی لکه اسپری کنید.
  2. مقدار کمی از مایع ظرفشویی سازگار با پوست دست را که ترکیب ملایم‌تری از مایع ظرفشویی معمولی دارد روی لکه بریزید و چند دقیقه صبر کنید.
  3. با انگشت‌های خود یا یک پارچه نم‌دار و تمیز محل لک روی پارچه را بمالید.
  4. قسمت مورد نظر را با حوله خشک کنید.
  5. لکه را کاملا شستشو دهید.
  6. اگر لکه از بین نرفت از دیگر مواد شوینده‌ی لکه‌بر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با تکرار مراحل بالا پس از چند دفعه لکه را به‌طور کامل برطرف کنید.

«بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه روغن از روی لباس»

پاک کردن لکه ریمل

چسبندگی موم و چربی که از انواع مواد تشکیل‌دهنده ریمل هستند کار را برای از بین‌بردن لکه‌های آن دشوار می‌کنند. انتخاب یک شوینده مناسب مشکل را برطرف می‌کند. برای از بین بردن لکه ریمل مراحل زیر را انجام دهید:

پاک کردن لکه ریمل

  1. حلال چربی خشکشویی تهیه کنید و با انگشتان دست یا یک برس نرم و مناسب روی لکه بکشید.
  2. ۱۵ دقیقه صبر کنید.
  3. لکه را با آب داغ شستشو دهید.
  4. اگر لکه از بین نرفته پیش از خشک شدن آن، مراحل را تکرار کنید. در صورتی که لباس خشک شود اقدام مجدد برای لکه‌زدایی دشوارتر خواهد شد.
  5. در تکرار روند از بین بردن لکه، اگر از محکم بودن الیاف لباس خود اطمینان دارید متناسب با جنس آن از شوینده‌های قوی‌تری استفاده کنید.

سایر روش‌های موثر برای پاک کردن انواع لوازم آرایشی

  • برای پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی لباس‌های ابریشمی و پشمی، بهتر است آن‌ها را به خشکشویی بسپارید.
  • انتخاب شوینده مناسب در تمیز کردن لکه لوازم آرایشی نقش بسیار مهمی دارد. بر اساس نوع پارچه و ترکیبات لکه بهترین انتخاب را انجام دهید.
  • برای از بین بردن لکه‌ها سرعت عمل داشته‌باشید. لوازم آرایشی در صورت خشک شدن به عمق پارچه نفوذ می‌کنند. از این رو فرآیند لکه‌زدایی به مراتب سخت‌تر خواهد بود.
  • دستمال‌های مرطوب که برای پاک کردن آرایش صورت به کار می‌روند می‌توانند در از بین بردن لکه‌ها نقش موثری داشته‌باشند.
  • برخی معتقدند که نوشابه یک پاک‌کننده قوی است. از آن‌جایی که ممکن است بعد از شستشو،‌ خود نوشابه لکی روی لباس باقی بگذارد بهتر است از آن استفاده نکنید. در عوض از یخ استفاده کنید.
  • از بین بردن لکه‌ها یک روند تکرارپذیر است. اگر مراحلی که برای پاک‌کردن لکه‌ها در نظر دارید بار اول تاثیر چشمگیری نداشتند ناامید نشوید و آن‌ها را تا از بین رفتن کامل لکه و با در نظر گرفتن جوانب احتیاط چندین بار تکرار کنید.
  • از رفع لکه‌ها تا پیش از خشک شدن لباس اطمینان کسب کنید.
  • در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید