لکه‌ روغن یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای لباس شما رخ بدهد. از آنجا که این لکه‌ها راحت‌تر نادیده گرفته می‌شوند، مقابله با آن‌ها نیز از انواع دیگر لکه‌ها دشوارتر است. یکی از مشکلاتی که در مورد لکه‌های روغن وجود دارد این است به‌جای ایجاد یک محدوده پررنگ، یک محدوده تاریک کمرنگ از خود به جا می‌گذارند که شاید تشخیص دادن آن در نگاه اول کمی دشوار باشد. اگر به سرعت با این لکه مقابله نشود، این ناحیه با گذشت زمان تیره‌‌تر شده و بر روی الیاف لباس تثبیت می‌شود. تثبیت لکه روغن و پاک نشدن آن می‌تواند باعث خداحافظی زود هنگام شما با لباس‌های مورد علاقه‌تان شود. سافتلن در این مقاله تمامی راهکارهای که برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس باید بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

راهکارهای پیشگیری از ایجاد لکه روغن روی لباس

قانون طلایی: به محض ریخته شدن روغن بر روی لباس، هرکاری که درحال انجام دادن آن هستید را کنار گذاشته و از تثبیت شدن لکه روغن پیشگیری کنید. هرچه سریع‌تر فرآیند لکه‌زدایی رو شروع کنید، شانس بیشتری برای پیروزی خواهید داشت.

راهکارهای پیشگیری از ایجاد لکه روغن روی لباس

برای پیشگیری از ایجاد لکه روغن بر روی لباس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • لکه را خشک کنید. یک دستمال یا حوله کاغذی را از دو طرف به ناحیه آسیب‌دیده فشار دهید. به هیچ عنوان پارچه را بر روی لکه نمالید، این کار تنها باعث فرو رفتن بیشتر چربی در الیاف لباس می‌شود.
  • لکه را با جوش شیرین بپوشانید و اجازه دهید برای 45 دقیقه روی آن باقی بماند. جوش شیرین مقدار زیادی از چربی را به خود جذب می‌کند. جوش شیرین اضافی را به آرامی با قاشق جمع‌آوری کنید.
  • لکه را با مایع ظرفشویی پوشانده و اجازه دهید چند دقیقه خیس بخورد. مایع ظرفشویی به ‌منظور از بین بردن چربی و روغن طراحی شده است و به ‌همین دلیل باعث شل شدن روغن می‌شود تا جدا شدن آن از روی لباس آسان‌تر شود. مجددا مقدار اضافی را با قاشق جمع‌آوری کنید.
  • لباس را به ‌صورت عادی بشویید. هر چند آب گرم‌ در از بین بردن لکه‌های چربی بهتر عمل می‌کند، اما همه پارچه‌ها توانایی تحمل آب داغ را ندارند. افزودن 2/1 فنجان سرکه به چرخه شستشو نیز به از بین بردن لکه روغن کمک می‌کند.
  • پارچه را خشک نکنید. اگر لکه هنوز وجود داشته باشد، خشک‌کن آن را برای همیشه تثبیت می‌کند. قسمت آسیب‌دیده را به‌دقت بررسی کنید و اگر لکه هنوز قابل مشاهده بود، مراحل بالا را دوباره تکرار کنید.
  • اگر لکه ازبین رفته است، لباس خود را در خشک‌کن قرار دهید.

روش‌های مختلف پاک کردن لکه روغن

چگونه چربی را از لباس کرباسی خارج کنیم

برای پاک کردن لکه روغن پخت و پز از روی کرباس، محل لکه را به مواد شوینده قوی، اسپری پیش شستشو و یا خمیر نازکی از پودر شوینده و آب آغشته کنید. با استفاده از انگشت یا یک پارچه سفید ماده شوینده مناسب مانند مایع لباسشویی را روی لکه مالش دهید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با گرم‌ترین آبی که برای پارچه قابل تحمل است آن را بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. لکه‌های چربی، مانند روغن پخت و پز، در هنگام خیس شدن غیب می‌شوند، بنابراین قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن مطمئن شوید که لکه از بین رفته است، زیرا گرمای خشک‌کن ممکن است لکه را تثبیت کند. تا زمانی که لکه کاملا از بین نرفته است این مراحل را تکرار کنید، سپس طبق دستورالعمل نوشته ‌شده روی برچسب لباس را خشک کنید.

پاک کردن لکه روغن از روی لباس مخمل کبریتی

برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس مخمل کبریتی، بلافاصله یک جاذب مانند نشاسته ذرت یا پودر بچه را روی لکه روغن بمالید. به جاذب اجازه دهید حداقل پنج دقیقه روی لکه بنشیند و سپس به آرامی محل لکه را مسواک بزنید. در صورت کوچک بودن لکه، احتمالا اینکار کافی است. در غیر این صورت، طبق دستورالعمل سازنده از یک لکه‌بر سازگار با مخمل استفاده کنید. لباس را با دست، در آب گرم بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. قبل از استفاده از خشک‌کن مطمئن شوید که لکه ازبین رفته است. همچنین میتوانید با خواندن مقاله روش های شستن پارچه مخمل، ترفندهای بهتری را یاد بگیرید.

چگونه روغن را از لباس‌های نخ پنبه پاک کنیم

برای پاک کردن لکه روغن از روی نخ پنبه، محل لکه را با ماده شوینده قوی، اسپری پیش شستشو و یا خمیر نازکی از پودر دستی و آب اشباع کنید. با انگشت یا یک پارچه سفید ماده شوینده را به آرامی روی لکه بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس با گرم‌ترین آبی که برای پارچه قابل تحمل است، آن را شسته و در هوای آزاد خشک کنید. از آنجا که لکه‌های چربی در هنگام خیس شدن ناپدید می‌شوند، قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن از تمیز شدن لکه مطمئن شوید، زیرا گرمای خشک‌کن ممکن است لکه را تثبیت کند. تا زمانی که لکه کاملا از بین نرفته است این مراحل را تکرار کنید، سپس طبق دستورالعمل نوشته‌شده روی برچسب لباس را خشک کنید.

چگونه روغن را از لباس‌های نخ پنبه پاک کنیم

چگونه می‌توان از لکه‌های روغن در نایلون، پلی‌استر، اسپاندکس یا لاکرا خلاص شد

در صورت مقابله به ‌موقع، لکه‌های چربی از روی نایلون و پلی‌استر به‌راحتی پاک می‌شوند. پیش از شستشو و در اسرع وقت، مقداری شوینده پیش‌شستشو را بر روی لکه اسپری کرده و اجازه دهید یک دقیقه باقی بماند. اگر لکه جذب الیاف لباس شده باشد، شاید بهتر باشد محل لکه را با مایع ظرفشویی نیز مالش دهید. پارچه را با گرم‌ترین دمای توصیه‌شده روی بر چسب مراقبت از لباس بشویید، سپس آن را در هوای آزاد خشک کرده و محل لکه را مجددا بررسی کنید. در صورت باقی ماندن لکه، با استفاده از سفیدکننده پایه کلر (برای لباس‌های سفید) یا سفیدکننده مخصوص لباس‌های رنگی لکه را ازبین ببرید.

«با ترفندهای پاک کردن لکه لوازم آرایش از لباس بیشتر آشنا شوید.»

پاک کردن لکه روغن از روی ابریشم

با استفاده از یک پارچه تمیز، روغن را تا جای ممکن خشک کنید. مقداری پودر جاذب مانند نشاسته ذرت یا بیکینگ پودر را روی لکه ریخته و بگذارید یک شب باقی بماند. سپس، به آرامی محل لکه را مسواک بزنید و در صورت لزوم مراحل بالا را تکرار کنید. در صورت باقی ماندن لکه، مقدار کمی مایع ظرفشویی را روی لکه ریخته و اجازه دهید حداقل یک ساعت روی آن بنشیند. با یک پارچه نمدار محل لکه را آبکشی کرده و در هوای آزاد خشک کنید.

ازبین بردن لکه روغن از روی لباس پشمی

  1. در صورت ایجاد شدن برآمدگی چربی، ابتدا سطح لکه را با قاشق خراش دهید تا روغن اضافی گرفته شود.
  2. از اتوی داغ بر روی چند لایه دستمال کاغذی استفاده کنید تا روغن اضافی شل شده و به دستمال‌ها منتقل شود.
  3. در صورت لزوم، یک پارچه بدون پرز را به نوشابه بی‌رنگ آغشته کرده و محل لکه را به آرامی مالش دهید.
  4. در صورت لزوم مراحل بالا را تکرار کرده و سپس اجازه دهید لباس در هوای آزاد خشک شود.

چگونه روغن را از لباس‌های کتان کاغذی پاک کنیم

  1. لکه را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید تا لکه روغن تا حد ممکن برداشته شود. پارچه را روی لکه مالش ندهید، وگرنه ممکن است لکه را تثبیت کنید.
  2. یک ماده جاذب مانند پودر بچه، نمک یا نشاسته ذرت را روی لکه بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. جاذب را با یک حوله کاغذی مسواک بزنید.
  3. مایع ظرفشویی را با جوش شیرین ترکیب کنید تا به غلظتی مشابه خمیر دندان برسد. خمیر را روی لکه پخش کنید.
  4. لکه روغن را از دو ظرف پارچه با یک مسواک قدیمی مالش دهید. از مسواک‌های دارای الیاف سفت استفاده نکنید، زیرا این‌کار باعث آسیب دیدن الیاف کتان می‌شود. اجازه دهید خمیر برای 20 دقیقه دیگر روی لکه باقی بماند.
  5. خمیر را با آب گرم بشویید.
  6. درصورت باقی ماندن لکه، مراحل بالا را تکرار کنید.
  7. پارچه را در داغ‌ترین آب ممکن بشویید. دستورالعمل شستشوی لباس را بررسی کنید تا از دمای مناسب اطمینان حاصل کنید.
  8. قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن، آن را با دقت و در زیر نور شدید بررسی کنید. گرمای خشک‌کن حتی کم ‌رنگ‌ترین لکه‌های روغن را نیز تثبیت کرده و حذف کردن آن را بسیار دشوار می‌کند.

«با روش‌های پاک کردن لکه عرق از روی لباس آشنا شوید!»

نتیجه‌گیری

  • برای پاک کردن لکه روغن از روی لباس، به‌جای مواد شوینده لباس می‌توانید از مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید. محوری‌ترین کارکرد مایع ظرفشویی مقابله با چربی‌های موجود بر روی ظروف است که آن را به گزینه‌ای مناسب برای مقابله با لکه‌های روغنی روی لباس تبدیل می‌کند.
  • سعی کنید به جای اینکه کل لباس را در آب داغ بشویید، فقط در بخشی از لباس که پس از استفاده مواد شوینده لکه‌دار شده است از آب استفاده کنید. سپس کل لباس را به‌طور معمول بشویید.
  • در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس ها برای شما مهم است، از مواد شوینده مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.
  • در نهایت برای معطر و نرم تر شدن لباس ها می‌توانید از نرم کننده لباس در زمان شستشو با لباسشویی استفاده کنید تا لباس هایتان معطر و نرم تر شوند.

مطالب مرتبط
نظر بدهید