پارچه نخی در دوخت انواع لباس‌ها و رومیزی‌ها به کار گرفته می‌شود و از دوام و قیمت مناسبی برخوردار است. برای اینکه با مشکلاتی مانند آب رفتن لباس مواجه نشوید و لباس در همان کیفیت و اندازه روز خرید بماند، باید نحوه شستن لباس های نخی را به‌صورت صحیح یاد بگیرید. ما در این مطلب، به تمام مواردی که باید در نحوه شستن لباس های نخی بدانید اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، توجه به برچسب لباس‌های نخی است. برخی از لباس‌های نخی دارای بخش‌های غیرقابل شستشو هستند و نباید آن‌ها را با دست یا ماشین لباسشویی شست. پس ابتدا معانی هر یک از علائم روی برچسب را درک کنید و سپس بهترین نحوه شستن لباس های نخی را انتخاب کنید. برای مثال، اگر دایره‌ای روی برچسب وجود دارد، لباس باید به خشک‌شویی سپرده شود. انواع محصولات سافتلن شامل پودر لباسشویی سافتلن و مایع لباسشویی سافتلن میباشد.

 

اتو کردن لباس نخیشستشوی لباس نخی با دست

در شستشوی لباس نخی با دست، قبل از هر کاری باید تمام لکه‌های روی آن را از بین ببرید. پس بهتر است آن را در ظرفشویی یا تشتی از آب سرد خیس کنید. سپس محل لکه را با ملایمت مالش دهید. برای حذف رطوبت لباس‌ها از حوله‌ای بزرگ استفاده کنید یا آن‌ها را بچلانید. همچنین اگر چین و چروکی بر روی لباس مشاهده می‌کنید، آن را بتکانید. از چوب لباسی برای کاهش چروک استفاده کنید.

نحوه شستن لباس های نخی با دست ممکن است به زمان و حوصله زیادی نیاز داشته باشند ولی به خاطر داشته باشید برای جلوگیری از آب رفتن لباس نخی، یکی از بهترین روش‌هاست. نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که نباید فشاری شدید به لباس وارد کنید یا محکم آن را بکشید.


بیشتر بخوانید: شستن کاپشن چرم


شستشوی لباس نخی با ماشین لباسشویی

در نحوه شستن لباس های نخی با ماشین لباسشویی ممکن است نیاز به شستشو با دست نیز باشد. اگر لکه‌ای روی لباس مشاهده می‌شود، ابتدا کمی مواد شوینده از نوع دستی روی لکه بریزید و آن را از بین ببرید. هر چه لکه قدیمی‌تر باشد نیاز به شستشوی بیشتری خواهد داشت.

در شستن لباس نخی با ماشین لباسشویی، ابتدا مطمئن شوید پارچه نخی رنگ خود را پس نخواهد داد. برای اطمینان از این موضوع، بخش داخلی لباس را کمی خیس کنید و پارچه‌ای سفید رنگ روی آن بگذارید. سپس این بخش را اتوکشی کنید. اگر پارچه رنگ لباس را به خود گرفت، نباید آن را با لباس‌هایی با رنگ‌های دیگر درون لباسشویی قرار دهید.

مواد شوینده‌ای مناسب انتخاب کنید

اگر می‌خواهید تمام آلودگی‌ها، بوها و لکه‌های موجود روی لباس از بین برود، مواد شوینده باید عملکرد مناسبی داشته باشند. همچنین نباید مواد شوینده منجر به تغییر رنگ لباس شوند؛ بر این اساس، ما پودر لباسشویی سافتلن را به دلیل پاک‌کنندگی قوی و قدرت محافظت بالای آن به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دمای آب لباسشویی را تنظیم کنید

آب لباسشویی باید سرد یا ولرم باشد. اگر به برچسب لباس‌ها دقت کنید، دمای مناسب روی آن نوشته شده است. پس برای جلوگیری از آب رفتن لباس نخی حتما به این دما توجه کنید. البته لباس‌های زیر، جوراب‌ها و دستمال‌های آشپزخانه بهتر است با آب گرم شستشو داده شوند تا هر گونه آلودگی و باکتری از بین برود.

چرخه شستشو را تعیین کنید

بهتر است از چرخه شستشوی معمولی استفاده کنید. اگر لباس نخی دارای تزئینات مختلفی است، چرخه شستشوی ظریف مناسب‌تر است. زمان مناسب برای شستشو به عوامل مختلفی مانند چرخه انتخاب‌شده یا میزان لباس‌ها بستگی دارد. گاهی یک ربع و گاهی سه ربع برای شستشو لازم است.

زمان لازم برای خشک کردن لباس نخی

برای جلوگیری از آب رفتن لباس نخی و چروک شدن آن نباید زمان خشک کردن بیش از اندازه باشد. خشک کردن لباس نخی به دمای پایین‌تری نسبت به روتختی‌ها و رومیزی‌ها نیاز دارد. در حالت کلی می‌توان گفت زمان لازم برای خشک کردن به میزان و جنس لباس‌ها وابسته است. لباس‌های نخی را در هوای آزاد قرار دهید تا چروک آن‌ها کمتر شود. همچنین دور از آفتاب قرار دهید تا رنگ آن‌ها آسیب نبیند.

شستن لباس نخی با ماشین

مواد شوینده مورد نیاز برای شستن لباس نخی

در نحوه شستن لباس های نخی به پودر لباسشویی و مایع لکه‌بر نیاز دارید. همچنین اگر لباس‌های شما سفید هستند، از مایع سفیدکننده‌ای که دارای کلر یا اکسیژن است استفاده کنید. در نحوه شستن لباس الیاف طبیعی می‌توانید از هر ماده شوینده‌ای استفاده کنید. البته اگر لباس‌ها دارای لکه یا بوی‌های مختلف هستند، بهتر است مواد شوینده با کارایی بالا خریداری کنید.

بهتر است از پودر سافتلن درخشان استفاده شود از آنجا که پارچه های نخی بیشتر لکه میگیرند و لکه دیر کنده میشود در شستشوی با دست ترکیب مایع لباس و پودر دستی توصیه میشود. حتماً اب سرد باشد.

همچنین می‌توانید از مواد نرم‌کننده لباس نیز استفاده کنید تا لطافت لباس همانند روز اول باقی بماند و چروک کمتری داشته باشد. البته استفاده از این مورد اختیاری است.

چگونه از آب رفتن لباس‌های نخی جلوگیری کنیم؟

گاهی پس از اولین شستشو، اندازه لباس تغییر می‌کند. دلیل این امر این است که لباس‌ها در کارخانه کمی کشیده می‌شوند و آب گرم لباسشویی و آفتاب می‌تواند این کشیدگی را به حالت پیشین خود بازگرداند. نحوه شستن لباس های نخی برای جلوگیری از آب رفتن بسیار ساده است. تنها کافی است اقدام به شستن لباس نخی با دست کنید یا چرخه شستشوی ظریف لباسشویی را برای این جنس از لباس‌ها انتخاب کنید.

همچنین لباس‌های نخی را در خشک‌کن قرار ندهید. طناب رختی خریداری کنید و آن را در حیاط یا بالکن نصب کنید. سپس لباس‌ها را روی این طناب قرار دهید تا هوای آزاد آن‌ها را خشک کند. اگر امکان ایجاد طنابی برای آویزان کردن لباس‌ها وجود ندارد، کمترین حرارت خشک‌شویی را انتخاب کنید.

نحوه اتوکشی لباس‌های نخی

گاهی لباس‌های نخی چروک می‌شوند و باید اتوکشی انجام شود. برای اتو کردن لباس نخی از درجه حرارت متوسط استفاده کنید؛ زیرا درجه حرارت بالا ممکن است منجر به سوختن لباس‌ها شود. اگر از پارچه‌ای میان اتو و لباس نخی استفاده کنید، احتمال سوختن آن‌ها کاهش خواهد یافت. در حالت کلی می‌توان گفت کمترین بخار و دما باید در اتو کردن لباس نخی استفاده شود.


مقاله پیشنهادی: چه چیزی می تواند برای رفع چروک لباس استفاده شود؟


سخن آخر

مهم نیست نحوه شستن لباس های نخی با دست یا با لباسشویی بوده است، عدم استفاده از گرما در شستشو و خشک کردن از اهمیت بالایی در آب نرفتن لباس‌ها برخوردار است. پس از خشک‌کن استفاده نکنید و لباس‌ها را روی طناب رخت در هوای آزاد و دور از آفتاب پهن کنید. هوای آزاد نقش مهمی را در جلوگیری از بو گرفتن انواع پارچه‌ها ایفا می‌کند.

امیدواریم ترفندهای شستن لباس های نخی این مقاله به شما کمک کنند با آب رفتن آن‌ها برای همیشه خداحافظی کنید و از استفاده از آن‌ها برای مدتی طولانی لذت ببرید. در آخر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حفظ لطافت و تازگی لباس‌ها در نحوه شستن لباس های نخی برای شما مهم است، از مواد شوینده سافتلن مانند پودر ماشین لباسشویی سافتلن و پودر دستی سافتلن استفاده کنید.

مطالب مرتبط
نظر بدهید