تمام مواد شوینده، فارغ از اینکه برای دست، مو، لباس یا ظرف طراحی شده باشند، بر اساس اصولی مشابه کار می‌کنند: شوینده‌ها، چربی و ذرات آلوده را شل کرده و با کمک آب آنها را می‌شوید. با این حال، هر محصولی برای شرایطی خاص تولید شده و معمولا نمی‌توان از آن در موارد دیگر استفاده کرد. سافتلن در این مقاله تفاوت مایع لباسشویی و مایع ظرفشویی را بررسی کرده و به پرسش‌های رایج در زمینه استفاده از این دو شوینده به جای یکدیگر پاسخ می‌دهد.

تفاوت فرمولاسیون مایع لباسشویی و مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی حاوی مواد ملایم‌کننده‌ای است که در مایع لباسشویی یافت نمی‌شود. شرکت‌ها برای برای جلوگیری از سایش یا ایجاد حساسیت در پوست، مواد افزودنی ملایمی به مایع ظرفشویی اضافه می‌کنند. این افزودنی‌ها ممکن است شامل مواد مرطوب کننده، روغن‌ها و ترکیبات پروتئینی باشد. با توجه به اینکه مایع ظرفشویی، بر خلاف مایع لباسشویی، برای تماس مکرر با پوست انسان طراحی شده است،اما این مواد در مایع لباسشویی یافت نمی‌شوند.

  • بسیاری شوینده‌های ظرف، حاوی مواد آنتی باکتریال نیز هستند که از پوست دست محافظت می‌کند. این مواد به طور خاص برای تماس با پوست انسان طراحی شده‌اند و در اکثر شوینده‌های لباس وجود ندارند.
  • از طرف دیگر، مواد زیادی در مایع لباسشویی وجود دارد که در مایع ظرفشویی یافت نمی‌شود. این افزودنی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
    • عناصری که با غیرفعال سازی مواد معدنی آب سخت، کارایی مواد فعال در سطح را افزایش می‌دهند.
    • پلیمرها (عوامل ضدرسوب) که به جذب و نگهداری رنگ الیاف پارچه کمک می‌کند و باعث جلوگیری از ایجاد رسوب مواد معدنی آب بر روی لباس می‌شود.
    • عنصر اکسیژن که در برخی از شوینده‌های لباس وجود دارد و ضمن خاصیت سفیدکنندگی، به رنگ لباس‌های رنگی آسیب وارد نمی‌کند.
    • عناصر نرم‌کننده‌ای که اصطکاک پارچه و سطح میزان الکتریسیته ساکن را کاهش می‌دهند.
    • عناصری که از قطعات داخلی ماشین لباسشویی در برابر زنگ‌زدگی بر اثر شستشو محافظت می‌‌کنند.

تفاوت PH مایع لباسشویی و ظرفشویی

مهم‌ترین تفاوت مایع لباسشویی و مایع ظرفشویی، وجود یا عدم وجود ماده سفیده‌کننده و سورفکتانت‌ها است که باعث ایجاد تفاوت در سطح PH مواد می‌شود. سورفکتانت‌ها، مولکول‌هایی هستند که از یک سمت، آب و از سمت دیگر خود روغن جذب می‌کنند. این مولکول‌ها که در ترکیب شوینده‌ها وجود دارند، فاصله بین آب و چربی در لکه‌ها را از بین می‌برند و از این طریق در روند شستشو اثر پاک‌گنندگی خود را نشان می‌دهند.

تفاوت PH مایع لباسشویی و ظرفشویی

بسیاری از شوینده ‌هایی که از آن‌‌ها در ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید از یک فرمولاسیون قوی برای از بین بردن لکه‌‌ها بهره می‌گیرند. اثر این فرمولاسیون برای از بین بردن لکه‌های مواد غذایی بسیار چشم‌گیر است. اما در عین حال ترکیبات به کار گرفته شده در این مواد شوینده PH آن‌ها را بسبار بالا می‌برد که ضرر زیادی برای پوست دارد. از این رو به هیچ ‌وجه نباید از آن‌‌ها برای شستشوی دستی ظروف استفاده کرد. شوینده‌‌های ظرفشویی که برای دست مناسب هستند، مواد سفید کننده ندارند و حاوی مواد فعال در سطحی هستند که PH آن‌ها تقریبا خنثی است.
PH مایع لباسشویی بیشتر از مایع ظرفشویی دستی است اما در عین حال این مقدار به حدی نیست که رنگ و الیاف پارچه‌ها آسیب برساند. PH شوینده‌های لباسی که به صورت پودر تولید می‌ش]وند به PH شوینده‌‌هایی که در ماشین ظرفشویی از آن‌ها استفاده می‌کنید نزدیک‌تر است. این در حالی است که شوینده لباس مایع از PH خنثی‌تری برخوردار هستند. همچنین این دسته از شوینده‌ها حاوی آنزیم‌هایی برای تجزیه پروتئین، نشاسته و چربی لکه‌ها هستند و به شکسته شدن مولکول‌های روغن و انواع لکه‌ها کمک می کنند. همچنین حساسیت مایع لباسشویی در برابر سختی آب کمتر است و راحت‌تر در آن حل می‌شود.

«چرا نباید از پودر شستشوی دستی در ماشین لباسشویی استفاده کرد؟»

آیا می‌توان از مایع لباسشویی برای ظرف شستن استفاده کرد؟

استفاده از مایع لباسشویی برای شستن ظرف ممکن است. اما روش ایده‌آلی نیست. بنابراین بهتر است از عواقب انتخاب این شیوه آگاه باشید:

  • آیا می‌توان از مایع لباسشویی برای ظرف شستن استفاده کرد؟برای شستشوی ظروف در ماشین‌های ظرفشویی باید از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید. اگر مایع لباسشویی را جایگزین کردید، توقع نداشته باشید که نتیجه نهایی شستشو لزوما رضایت‌بخش باشد.
  • در مایع لباسشویی موادی وجود دارد که اگر از آن‌ها در ماشین ظرفشویی استفاده کنید، درون دستگاه گرم می‌شوند و در اثر گرم شدن، گازهای سمی تولید می‌کنند. استنشاق این گازها ممکن است خطرناک باشد. این مواد شیمیایی همان لکه‌برها، مواد معطر و مواد درخشان‌کننده لباس هستند.
  • اگر از مایع لباسشویی در شستشوی دستی استفاده کنید، از آزاد شدن مواد شیمیایی خطرناک جلوگیری می‌شود. اما ممکن است که در هنگام آبکشی ظروف، این مواد به طور کامل شسته نشوند و در نهایت با باقی‌ماندن بر روی سطح ظرف، برای سلامتی شما دردسر ساز شوند.
  • اغلب ترکیباتی که در مایع لباسشویی وجود دارد به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که اثر طولانی‌مدت بر روی لباس بگذارند. به همین دلیل مولکول‌های خوشبو کننده و براق کننده از ماندگاری بالایی برخوردار هستند و به راحتی شسته نمی‌شوند. قطعا شما نمی‌خواهید در ظرفی غذا بخورید که پر از مولکول‌های شیمیایی مضر باشد. این طور نیست؟
    اگر شوینده مناسبی برای شستن ظروف در ماشین ظرفشویی ندارید و ترجیح می‌دهید که از ماده موثرتری از مایع ظرفشویی استفاده کنید، به سراغ صابون‌ های مایع یا ژل حمام بروید. اما پس از اتمام کار دستگاه، ظرف‌ها را خارج کرده و بار دیگر در سینک به صورت دستی آن ها را آبکشی کنید.

«در مورد نحوه استفاده از مایع لباسشویی  بیشتر بدانید»

آیا می‌توان از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی استفاده کرد؟

اکثر ما می‌دانیم که ریختن مقداری مایع ظرفشویی معمولی در ماشین ظرفشویی، باعث تولید میزان زیادی کف می‌شود؛ به گونه‌ای که حتی ممکن است حباب‌های شوینده از دستگاه خارج شده و کف آشپرخانه را فرا بگیرند . همین مسئله ممکن است ما را به این فکر بیندازد که از مایع ظرفشویی برای شستشوی لباس‌ها در لباسشویی نیز استفاده کنیم تا با تولید کف بیشتر لباس‌های تمیزتری تحویل بگیریم.

آیا می‌توان از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی استفاده کرد؟
اما استفاده از این روش از ایده استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین ظرفشویی نیز بدتر است و در دراز مدت مشکلاتی را به وجود می‌آورد.
یکی از دلایل مشکل‌ساز بودن مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی این است که کف‌کردن زیاد مایع ظرفشویی می‌تواند به دستگاه شما آسیب وارد کند. در شرایط مشابه، این همان اتفاقی است که برای ماشین ظرفشویی نیز می‌افتد. در واقع این میزان از کف تنها برای ظرف شستن با دست مناسب است.
ممکن است تصور کنید که کف‌کردن زیاد مایع ظرفشویی تاثیر درخشانی در پاک‌شدن لباس‌های شما خواهد گذاشت اما واقعیت این است که نه تنها پمپ لباسشویی و تخلیه آب دچار مشکل می‌شود، بلکه لبا‌س‌ها نیز آن‌طور که می‌خواهید تمیز نخواهند شد! رد کف مایع ظرفشویی برای روی لباس شما خواهد ماند و آن را کدر خواهد کرد.
تفاوت مایع لباسشویی و مایع ظرفشویی، باعث می‌شود که نتوانید هنگام شستن لباس‌ها این دو ماده را جایگزین یکدیگر کنید. مایع ظرفشویی در از بین بردن میکروب‌‌های میکروسکوپی موثر است زیرا با احاطه کردن مولکول‌هایشان پس از شستشو با آب، آن‌ها را از بین می‌برد. از طرف دیگر مایع لباسشویی به نحو دیگری به طور مستقیم بر روی عملکرد آب تاثیر می‌گذارد و در شستشوی لباس، بهتر عمل می‌کند. این شوینده‌ها عناصر فعال‌کننده‌ای دارند که کشش سطحی آب را کاهش داده و موجب توزیع مناسب آب روی لباس می‌شوند. ایجاد این رطوبت یکنواخت لکه‌های لباس را به راحتی پاک می‌کند و آن ها را از بین می‌برد. اما مایع ظرفشویی این دسته از عناصر فعال‌کننده را ندارند و در نتیجه لباس‌ها را آن‌طور که باید تمیز نمی‌کنند.

با توجه به مواردی که تاکنون به آن‌ها اشاره‌ شد، تفاوت مایع لباسشویی و مایع ظرفشویی بسیار زیاد است و نحوه عمکلرد آن ها تفاوت چشمگیری دارد. بنابراین بهتر است که آن ها را در جای درست استفاده کنید و به جای یکدیگر به کار نبرید.

سوالات متداول تفاوت مایع لباسشویی و ظرفشویی

آیا مایع ظرفشویی برای ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

عناصری که در مایع لباسشویی وجود دارند و باعث تمیز شدن لباسها میشوند در مایع ظرفشویی وجود ندارند پس به دلیل تفاوت قابل توجهی که این دو مایع با هم دارند توصیه میشود به جای یکدیگر به کار نروند.

فرمول مایع لباسشویی چیست؟

عناصر غیرفعال کننده مواد معدنی آب سخت، پلیمرها، اکسیژن که خاصیت سفید کنندگی دارد، عناصر نرم کننده و عناصری که برای جلوگیری از زنگ زدن ماشین لباسشویی لازم هستند.

منابع و مراجع: 

[1], [2], [3]

مطالب مرتبط
نظر بدهید